![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom zijn ze betrouwbaar als ze het hebben over Caesar en niet als ze het hebben over Jezus? [/quote]U moet meer lezen. U moet de brieven van Paulus eens lezen. En dan zult u zien dat hij Jezus wel vernoemd maar heel summier, precies alsof hij niets weet over Jezus. Hij spreekt dan over Jezus, Jezus Christus, iets over de verrijzenis maar heel kort, en dan hebben we het ongeveer gehad bij manier van spreken. Hij geeft geen détails over Jezus. Het is precies of hij Jezus niet kent of dat Jezus niet echt bestaan heeft.[/quote] Waarom zou hij die details nog moeten geven? Die staan immers in de evangeliën. Paulus was samen met Simon Petrus één van de groten van de jonge Kerk. Is het dan niet logisch dat Paulus het beschrijven van Jezus overlaat aan Simon Petrus, degene die Jezus echt gekend heeft? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zie boven: ik heb de passage van Josephus er nu bijgevoegd en de reden waarom men er praktisch zeker van is dat het om een latere toevoeging gaat van een copiist. Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 16:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U antwoordt helemaal naast mijn vraag.
Ik vroeg u niet waarom u iets tegen de tekst van Josephus had, ik vroeg u om bewijs dat de meerderheid van de geleerden twijfelt aan het bestaan van Christus. Ook lijkt u maar niet te willen antwoorden waarom antieke bronnen over Jezus niet betrouwbaar zijn en wel over Caesar (terwijl het dezelfde schrijvers zijn!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet per se. Zoals ik reeds aanstipte in een vorige posting hebben we geschriften van Caesar bijvoorbeeld, standbeelden, schrijvers die het uitvoerig over hem uitwijden, enz. Van Jezus hebben we niet veel: geen geschriften, en bijna geen vermeldingen van niet-christelijke schrijvers over Jezus van Nazareth. Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor de laatste keer: die Romeinse geschriften zijn NIET Christelijk. Die Joodse geschriften zijn NIET Christelijk. U twijfelt aan algemeen aanvaardde historische bronnen, maar uw twijfel is wel zeer selectief. Kom dan niet af met een zwak argument als "Van Caesar bestaan standbeelden." Beste System, van Zeus bestaan ook standbeelden. Van de Egyptische goden bestaan standbeelden, net als van bijna alle heiligen van de Katholieke kerk. Ja, zelfs van Jezus bestaan er standbeelden. Zoals ik al zei, uw ben wel zéér selectief kritisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Caesar is door de Romeinen uitvoerig beschreven. Christus is door de Christenen uitvoerig beschreven. Ik vraag u niet te geloven in de boodschap van Christus, alleen in het bestaan van Christus zelf als historische persoon. Indien u een beetje kritisch zou zijn tegenover uzelf (zoals u kritisch gekant staat tegen de historische realiteit) zou u begrijpen dat de Romeinse en Joodse bronnen omtrend het bestaan van Christus het onmogelijk maken dat er nog getwijfeld wordt aan het bestaan van Jezus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ontken het bestaan van die toendertijdse hippie niet, maar waar en wanneer heeft Jezus eigenlijk beweerd dat er zoiets als een afgezwakte hel bestaat?
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() X
Laatst gewijzigd door lombas : 21 april 2007 om 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Ik ken de figuur Soemoe-Aboem niet. Ik heb het hier over Jezus van Nazareth en we hebben weinig voorhanden om te zeggen dat hij werkelijk bestaan heeft. Nog eens: persoonlijk schat ik de kans hoog dat hij bestaan heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jezus heeft dat nooit beweerd. Het is dan ook nooit een officiële kerkleer geweest. Het was enkel een in de Middeleeuwen bedachte hypothese.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
De evangelies waren nog niet op schrift gesteld toen Paulus zijn meeste brieven schreef, maar er was zeker de mondelinge traditie. De brieven van Paulus waren er vóór de evangelies. Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 17:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is echt de laatste keer dat ik dit zeg. Ik begin het namelijk beu te worden om steeds hetzelfde te zeggen, alleen omdat jij zo graag naast de vraag antwoord. Hier gaan we dan nogmaals: We hebben uitgebreidde Romeinse geschriften over de Romein Caesar. We hebben uitgebreidde Christeiljke geschriften over de persoon Christus. Daarnaast hebben we over Christus ook Romeinse bronnen. Die zijn natuurlijk niet zo talrijk als de Christelijke, maar dat hoeft ook niet. Ze bewijzen de historiciteit van de persoon Jezus. Nogmaals vergeleken met Caesar. Hoeveel niet-Romeinse bronnen zijn er over Caesar? En nu ben ik het echt beu met uw selectieve kritiek. Toon nu toch voor één keer dat ge een man zijt! (En indien ge dat niet zijt, emancipeer u dan en toon dat ge een intelligente vrouw zijt!) Groet, Lomeanor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De evangelies waren nog niet op schrift gesteld toen Paulus zijn meeste brieven schreef, maar er was zeker de mondelinge traditie. De brieven van Paulus waren er vóór de evangelies.[/quote]
System, Lees aub de zin daarna. Simon Petus kende Jezus. Het is logisch dat Paulus het verschaffen van bijzonderheden over het leven van Jezus overlaat aan de andere leerlingen. U neemt één zin uit mijn tekst en leest de rest blijkbaar niet eens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar kom, ik hou er mee op.
Ik begin te beseffen dat ik de enige ben op dit forum die zijn ongelijk durft toe te geven wanneer hij met bewijzen van het tegendeel wordt geconfronteerd. U kan dat blijkbaar niet. Laatst gewijzigd door lomeanor : 21 april 2007 om 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() Jezus was een eenvoudige joodse rabbi uit een klein dorp die geloofde in de Wederkomst. Geboren uit gewone ouders en dus een gewoon mens. Er bestaan niet zoiets als iemand die geboren is uit een maagd en die verrezen is uit de dood.
Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 17:45. |
![]() |
![]() |