![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat 0110 gedoe moet toch weer uit je kop hoor. Je lijkt wel gehersenspoeld. Voor 0110 wou je de dialoog aan met elke Vlaams-Nationalist... erna rol je je in je modder van 'ikbenbeter' politieke correctheid. natuurlijk me je vleugje 'ikbenterrorist' erbij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Den boel een beetje aan het opstoken Netslet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De arbeidsmarkt is volgens mij een schijngestalte. Wie iemands arbeid lijkt te kopen, koopt de facto toch de producten van diens arbeid, maar verkoopt tegelijk aan de werker virtueel de grondstoffen, die nadien als verwerkt product worden teruggekocht van de arbeidende. Heel dat proces wordt ineengedrukt tot één transactie, die er dan als koop van arbeid uitziet doch het niet is. Waarde kan enkel geassocieerd worden met goederen of diensten, niet met arbeid als zodanig, net zoals gewicht enkel kan geassocieerd worden met voorwerpen, en niet met de kleuren als zodanig die deze voorwerpen nochtans vertonen. Wie zegt dat arbeid waarde heeft, maakt dezelfde vergissing als iemand die denkt dat kleuren gewicht hebben. Denk ik.
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wie is er dan "productief"? Niemand, denk ik. Tenzij iemand écht bereid is om te betalen voor paperclips die uitgevouwen werden en daarna terug geplooid. Hoedanook: arbeidswaarde => vuilbak.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe kan een communist nu met een Komputer werken ? Het Vaticaan , tot daar aan toe , maar een communist ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook denk ik niet dat als de twee waardes gelijk zouden zijn, dat dan tot koop of ruil wordt overgegaan. Als ik twee knikkers heb en een ander ook, en deze zijn volledig homogeen dan zie er ik geen enkele reden toe waarom er een ruilhandeling aan te pas zou moeten komen. Hetzelfde doet zich volgens mij ook voor wanneer ik en de ander van elkaar verschillende knikkers in onze zakken zitten hebben, maar er wel dezelfde waarde aan hechten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door netslet : 7 oktober 2006 om 03:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar Percalion heeft wel gelijk met het naar de vuilnisbak verwijzen van een objectieve arbeidswaarde-theorie.
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Staatssecretaris
|
![]() ‘De waarde die de aanbieder aan een goed hecht’ als norm voor waarde lijkt mij weinig bruikbaar. Het concept ‘waarde’ is maar relevant in de mate dat het een aspect van de werkelijkheid weergeeft, en het enige dat mij daarvoor bruikbaar lijkt te zijn, is het al dan niet aanwezig zijn van de mogelijkheid van een transactie. Indien de aanbieder zoveel waarde aan zijn goed hecht dat niemand het aan een prijs overeenkomend met die vermeende waarde wil kopen, dan heeft de aanbieder gewoon een verkeerd idee omtrent de waarde van zijn goed. De waarde wordt maar iets ‘objectiefs’ op de markt ivm de totstandkoming van koop:verkoop. Wanneer wél een koper zich aandient, dan kan men zeggen dat de prijs een ondergrens is voor de waarde. Normaliter zal de waarde hoger liggen, omdat er bij een hogere prijs in de meeste gevallen ook nog wel een koper kan worden gevonden. Het woord ‘objectief’ klinkt hier natuurlijk raar, want hoewel het feit van de koop objectief vastelbaar is, berust die koop zelf natuurlijk op subjectieve voorkeuren van de consument. Ik denk niet dat je van een objectieve waarde kunt spreken los van het feit dat wel of niet daadwerkelijk verkocht en gekocht wordt. Als je ziet dat iets bij een bepaalde prijs vlot verkoopt, dan ligt de waarde van dat product op dat moment en op die plaats boven die prijs. Geraakt het product bij een hogere prijs niet verkocht, dan is de waarde blijkbaar lager. Meer kan je niet zeggen of je verzeilt in subjectivisme, denk ik.
Het is natuurlijk juist dat een goed niet in ieders ogen dezelfde waarde heeft, en zeker niet in de ogen van de partners bij de koop/verkoop. De waarde zal in de ogen van aanbieder lager zijn en in de ogen van de koper hoger. Het meest consistent lijkt mij om de waarde te definiëren als de hoogste prijs waarvoor in concreto nog een koper opdaagt en koop effectief plaatsvindt. Dat belet natuurlijk niet dat het mogelijk is om onder de waarde te verkopen. Wat dat al dan niet naakte model betreft, denk ik dat men alweer niet de arbeid koopt, die trouwens in dit geval vooral uit stilzitten bestaat maar alweer een product – al is dat redelijk immaterieel van aard – namelijk de gestalte of de schoonheid van het model. Het is wel juist dat in zo’n geval de koper niet eerst de grondstof levert; je kan de situatie eerder vergelijken met iemand die een goudklomp vindt en die te gelde maakt. Net als zo’n gevonden goudklomp is die natuurlijke schoonheid of geschikte gestalte een gift van de natuur, die zeldzaam genoeg is om (in casu mits verwerking door poseren) waarde te genereren. De arbeid van het model zelf – het stilzitten en de tijd die daarin kruipt, tijdens dewelke de poserende niets anders kan doen – wordt niet gekocht. Wat hier gekocht wordt is het ter beschikking zijn van een geschikte materiële gestalte gedurende een zekere tijd. Daarvoor is ‘natuur’ nodig (grondstof in de ruime zin) en vaardigheid (in casu bv het kunnen stilzitten). De voor de productie noodzakelijke arbeid wordt echter als zodanig niet gekocht. Arbeid op zich is geen koopwaar, en kan dat door zijn aard ook niet zijn. Overigens denk ik niet dat alle productieve prestaties op die manier kunnen bekeken worden. Er zijn onmisbare productieve daden waarvoor toch geldt, dat de waarde van het voortgebrachte niet kan afgeschat worden. Zorgarbeid is een voorbeeld.
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als arbeid geen prijs heeft, dan heeft hij die waarde niet. Maar misschien een heel andere. Met bv. economen is het zo gesteld, dat ze van alles de prijs kennen, maar van niets de waarde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister-President
|
![]() @Jos Verhulst
Ik vrees dat men toch de oplossing in subjectivisme moet zoeken. Het is onmogelijk dat twee handelspartners na een ruil beiden met meer gewicht in hun zakken weggaan dan ze voorheen bij zich droegen. Het is echter wel mogelijk dat beide handelspartners vinden dat er nu meer waarde in hun zakken zit dan het geval was voor de ruil. Zoiets valt volgens mij enkel te verklaren omdat gewicht objectief van aard is en waarde subjectief van aard. Waarde is volgens mij dan ook geen inherente eigenschap van een goed zoals gewicht, maar slechts het belang dat gehecht wordt aan het voldoen van behoeftes. Dat belang wordt dan overgeheveld naar goederen of diensten in die zin dat goederen of diensten bezien worden als de oorzaak van de voldoening van behoeftes.
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Je stelt eerst waarde gelijk aan prijs. Daarna beweer je dat economen van alles de prijs kennen. Maar als economen van alles de prijs kennen, dan zouden ze ook de waarde van alles moeten kennen mits je stelt dat prijs = waarde.
![]() |
![]() |
#76 |
Burger
|
![]() Als je een arbeider als een productiefactor ziet, is het toch eenvoudig. De waarde van deze productiefactor wordt bepaald door wat hij bijdraagt aan toekomstige inkomsten voor zijn werkgever. De hoogte van deze toekomstige inkomsten is het aantal geproduceerde eenheden maal hun prijs. De prijs wordt bepaald door de vraag en de geproduceerde stock. De vraag wordt bepaald door de subjectieve attributie van waarde door de consument aan het geproduceerde goed.
Zo wordt de waarde van een arbeider uiteindelijk bepaald door de waarde die de consument attribueert aan het geproduceerde goed. Laatst gewijzigd door simon01 : 9 oktober 2006 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
![]() Weg met den volksverdrukker! Allen op water en brood! Laatst gewijzigd door Heftruck : 9 oktober 2006 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Als een consument een briefje van tien even waardevol acht als een product dat tien euro kost, dan kan er niet verklaard worden waarom hij alsnog dat briefje zou wisselen tegen het product - tenzij men aanneemt dat hij het product waardevoller acht. Waardering door consument > kostprijs, dus.
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Even terzijde. Wat wordt er bedoeld met de termen "kostprijs", "marktprijs", e.d. Deze zijn toch allemaal gelijk aan de "prijs" van een goed, of zie ik dat verkeerd?
Als in een supermarkt op een pot mayonaise een etiketje plakt met "€ 5" erop, dan is de prijs van dat goed toch € 5. "prijs = X" wil dan zeggen "te ruilen voor X". Kunnen we dan besluiten: waardering door consument > prijs > waardering door verkoper Laatst gewijzigd door netslet : 9 oktober 2006 om 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |