![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat ik me over de angst voor het takeyya-principe kan zetten heeft veel te maken met mijn eigen zelfvertrouwen, Basy Lys. Vrees jij dat ik, door met moslims te praten, er zelf ooit één zou worden? Je kent me ondertussen wel zo'n beetje, en je weet dat ik verdomd sterk sta in mijn christelijke geloofsbeleving. Ik zie me die écht niet direct ruilen voor de islam: waarom zou ik met een Deux-Cheveauxtje genoegen nemen, als ik een Rolls-Royce mag sturen? Persoonlijk ken ik overigens moslims die ik ervan verdenk er een takeyya-principe op na te houden. Maar ik ken er ook andere. En eigenlijk is er niet zoveel verschil met niet-moslims. Ken jij dan geen Vlamingen die je niet verder vertrouwt dan dat je ze kan zien? Je bent een heel aantal jaartjes ouder dan ik, je hebt een pak meer levenservaring. Ik denk dat mensen jou nog minder wat kunnen wijsmaken dan mij. Niettemin meen ik als vroege 40-er toch redelijk wat mensenkennis te hebben opgedaan - ook in mijn beroep als postbode - dat ik redelijk beslist kan zeggen welk vlees ik in de kuip heb met eenieder die ik ontmoet. En ook met moslims. Van een groot aantal van hen kan ik redelijk gerust stellen dat zij dat takeyya-principe allerminst genegen zijn, dat zij zich in de verste verte niét proselitisch gedragen, en dat ik als mens en gelovige méér met hen gemeen heb dan dat ons onderscheidt. En dié mensen, Basy Lys, dié wil ik niet voor het hoofd stoten. Niet alleen omdat "zij" daarbij te verliezen hebben, maar ook "wij". Dat andere, minder scrupuleuze medegelovigen hen "slechte" moslims noemen laat ik voor die fanatici. Maar wat mij betreft zijn het wél "goede" moslims. En we zullen ze héél hard nodig hebben in ons weerstreven van een tyrannieke islam die - inderdaad, ik déél die angst met jou - ons op termijn wel eens parten zou kunnen gaan spelen. Voorlopig concludeer ik dat niét het moslim-zijn een bepalende factor is in de menselijke oprechtheid. Ik ken moslims die als mens een zéér oprechte houding aan de dag kunnen leggen, en ik ken uiteraard ook gehaaide hypocrieten. Datzelfde geldt niet-moslims: ook daar ken ik door-en-door-oprechte lui en - jammer genoeg - ook lui die je bij de eerste, de beste gelegenheid een mes in de rug steken. Of nog anders gezegd - ik herhale het tot vervelens toe: moslims zijn in de eerste plaats óók mensen, net zoals jij en ik! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Ben ik het helemaal mee eens. Maar wat ik hier wil duidelijk maken is dat het heel anders kan. Ik zou hier heel veel voorbeelden kunnen geeven van het oneindige respect dat mijn partner voor me heeft, tot in het absurde toe maar dan ga ik hier te persoonlijk en melig klinken. Velen zouden er nog iets kunnen van leren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() EFL op sommige momenten zeg je gewoon wat ik denk maar je kan het zoveel beter verwoorden...
Wanneer ik zeg dat ik op geen enkel moment gedwongen of aangespoord word om me te bekeren dan moet het wel op een heel slinkse manier aan het gebeuren zijn zonder dat ik het besef.... en niemand die er even aan denkt dat het hem niet interesseert of ik moslima ben of niet maar dat sommige mensen ook gewoon graag samen zijn?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Gouverneur
|
![]() deze week eveneens in ons aller brussel gebeurd.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal. |
![]() |
![]() |