![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ik heb eerlijk gezegd te weinig kennis van het Spaans en Afrikaanse talen om daarover te oordelen .
Ik heb ooit eens een Spaans lief gehad en we hebben wat Engels gebrabbeld . En trouwens , zelfs dat was niet nodig , het was enkel voor de seks ! We did it in broken English . |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"De tijd is snel; gebruik hem/haar wel" ![]()
![]() |
![]() |
#63 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Een zin als: "The suspect was caught trying to steal a computer" = "De verdachte werd betrapt toen hij een computer probeerde te stelen" En verder zijn er in het Engels natuurlijk allerhande inkortingen. "You shouldn't do it" klinkt misschien korter dan het Nederlandse "Je mag dat niet doen", maar hou wel in je achterhoofd dat die inkorting in het officiële Engels nog steeds als substandaard wordt beschouwd. Eigenlijk is het: "You should not do it". Schrijf dus nooit in een Engelse sollicitatiebrief: "At the moment, I'm (blablabla) ..." Ik garandeer je dat dat niet op prijs wordt gesteld.
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Wat heeft er dat nu mee te maken .
Ook in het Nederlands bestaan die afkortingen ; ik ben word k'ben . Maak eens een tekst in het Engels en het Nederlands , beide in voorkeurspelling , en je zult zien , de Engelse tekst zal 1/3 korter zijn . Een progressieve spellingsc(k)ommissie zeker ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Het klopt dat de meeste zinsconstructies in het Engels korter (kunnen) worden uitgevoerd dan in de meeste andere talen en ook zijn er minder woorden erg lang in het Engels dan bijvoorbeeld in het Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
"Wat zal het zijn, miereneuker of mierenneuker?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben wordt 'k ben
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Microbe(n).
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
through true though tough taught taut thaw thought thorough throughout throw trough Er bestaan er misschien nog wel enkele die in dit rijtje thuishoren. Het Engels is niet zo eenvoudig als wij denken onder invloed van wat we als "lyrics" en mediateksten in onze oren geschud krijgen. Natuurlijk is het zo dat de Engelse spelling niet verandert, eens je ze geleerd hebt, moet je niet bang zijn dat je na tien jaar moet herbeginnen.
![]() |
![]() |
#70 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
"Het geloof is een gevaar voor de mens, in plaats van zijn gelovigen gerust te stellen en hen helpen een zorgeloos leven te leiden, zaait het haat zoals Homofobie en Racisme." "Mijn God zal mij beschermen van jullie daden." Hij brandde goed, die Christen.
Laatst gewijzigd door Chilles : 22 oktober 2006 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
... "de spellingscommissie veranderT" (= OTT, dus geen voltooid deelwoord) "Mocht het dan zo zijn dat ... " "... als internettaal gebruikt wordT..." Die dt-regels zijn echt niet moeilijk voor wie een beetje moeite doet. Als je het echt niet weet of je "d" of "dt" moet schrijven aan het einde van een vervoegd werkwoord, pas dan de regel van de analogie toe. Neem gewoon een woord waarvan je kan horen hoe het eindigt: "ik loop" is zonder t, dus "ik word" ook "jij loopt" is met t, dus "jij wordt" ook "loop jij" is zonder t, dus "word jij" ook "hij loopt" is met t, dus "hij wordt" ook "loopt hij" is met t, dus "wordt hij" ook De analogieregel is belachelijk gemakkelijk te onthouden. Bovendien die methode werkT altijd. ![]() Om te weten of een voltooid deelwoord eindigt op "d" of "t" moet je het woord "verlengen". "gemaakT" is met t, want je kan zeggen "gemaakte" "verwonderD" is met d, want je kan zeggen "verwonderde" Wederom zeer eenvoudig dus. Succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Kunde gijle niet in't Vloms klappe, zoals iedereen
![]() Laatst gewijzigd door DenDane : 24 november 2006 om 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
We hebben van het Engels een goede basiswoordenschat door muziek, film enzovoort die er van jongs af aan wordt ingepompt. Maar behoorlijk Engels schrijven is nog iets heel anders. Een Engelse tekst van een zeker niveau zit trouwens vol met nuances die bepaalt worden door connotatie en die teksten zijn zeker niet vlotter te lezen dan een Nederlandse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gouverneur
|
![]() Uit wat ik hier lees moet een taal aan een aantal regeltjes voldoen, om echt tot een populaire (wereldtaal) uit te groeien. Ik lijst er een aantal op:
1. éénvoudige vervoegingsregels 2. éénvoudige grammatica 3. ondubbelzinnig schrift 4. compact te schrijven Wel die taal bestaat ! 1. geen vervoegingen 2. geen geslachten van woorden 3. ondubbelzunnige schrijfwijze 4. tot de helft compacter als het engels Dit is namelijk het chinees. Het is een relatief éénvoudige taal, nadat je het tonale karakter ervan gesnapt hebt. Er is een ondubbelzinnig schrift dat onze latijnse karakters gebruikt om de klank van de karakters te beschrijven, nl. het pinyin (vergelijk het met een veréénvoudigd fonetisch schrift). De meeste woorden zijn kort (één lettergreep) en hele begrippen kunnen met één of twee karakters worden neergeschreven. Na wat oefening schrijf je veel sneller chinees (zowel met de hand als met de computer) dan een andere taal. Trouwens chinees typ je op een normaal toetsenbord d.m.v. bv. pinyin, voor hier weer een slimmerik komt zeggen dat je dan een toetsenbord met 30 000 tekens nodig hebt. Het is meestal mogelijk om eeuwenoude teksten te lezen (chinees is de oudste gesproken taal, ongeveer 5000 jaar oud). Dan nog een persoonlijke noot, ik vind chinese karakters zeer mooi om naar te kijken en chinese kalligrafie is prachtige kunst. Bovendien is de kans zeer groot dat de taal op wereldschaal heel belangrijk gaat worden, momenteel zijn er al meer dan 1,5 miljard mensen die deze taal spreken, zowel binnen als buiten china. Laatst gewijzigd door araneus : 24 november 2006 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Ook zo leuk: raad de uitspraak van drought (droogte). ![]()
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik weet van mezelf dat mijn geschreven nederlands zwak a slecht is, toch trek ik het mij niet aan... Ik ben iemand die nogal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik weet van mezelf dat mijn geschreven nederlands zwak a slecht is, toch trek ik het mij niet aan... Ik ben iemand die nogal redelijk logisch denkt.. En als er één ding is wat je niet aan onze taal kan toeschrijven dan is dat logica... och, zolang iedereen het maar begrijpt zeker... Laatst gewijzigd door Zyp : 27 november 2006 om 05:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Parlementslid
|
![]() heu, waarom maakt dit forum een nieuwe post als ik op wijzigen druk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Het word(t) tijd dat de Nederlandse taal wat simpeler word(t) .
Het Nederlands is nu al één van de kleiste talen van de EU , straks komen er nog wat grotere talen bij . Hij word demokratisch want hij eet pannekoeken = natuurlijk en taaleigen . Hij wordt democratisch want hij eet pannenkoeken = onnatuurlijk en taalvreemd . Als het Nederlands zich niet wat vriendelijker opsteld voor anderstaligen is deze taal binnen enkele decennia weggevaagd . En dat zullen we te danken hebben aan de strikdragende , pijprokende exentriekelingen van de niet-democ(k)ratisch verkozen leden van de spellingsc(k)ommissie . |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |