Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2006, 19:50   #61
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Volgens hetgeen ik begrepen heb, is hij in de eerste plaats een Europese federalist. En wil hij België zien slagen als signaal dat ook Europa kan slagen.
ah hij is dus een ... euronationalist.
Oud 27 oktober 2006, 19:55   #62
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een positief punt van Dierickx dat ik onthouden heb: een pleidooi om anderstaligen te woord te staan in het AN in plaats van het dialect, wat voor hen een extra motivatie kan betekenen om onze eigen taal te willen begrijpen. Ik sta persoonlijk niet echt achter de idee van B-plus, maar als het een goed voorstel is, mag het ook eens gezegd worden.
Is dat eigenlijk niet een beetje normaal dat je geen dialect spreekt tegen anderstaligen?
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:00   #63
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is dat eigenlijk niet een beetje normaal dat je geen dialect spreekt tegen anderstaligen?
Daar zou je nog serieus kunnen van opkijken. Op mijn werk kom ik het nog regelmatig tegen dat een West-Vlaamse collega in zijn eigen dialect vervalt en dat ook tegen Franstaligen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:03   #64
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Daar zou je nog serieus kunnen van opkijken. Op mijn werk kom ik het nog regelmatig tegen dat een West-Vlaamse collega in zijn eigen dialect vervalt en dat ook tegen Franstaligen.
Wie Engels en Frans spreekt, kan toch ook AN? Als ik tegen een Erasmusstudent of zo spreek (als die al Nederland leert ) ga ik ook niet beginnen van "da kunt ge nie..".(dat is dan nog maar tussentaal..)
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:23   #65
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ah hij is dus een ... euronationalist.

Nee, dat is hij niet...

Het is niet omdat jij nationalistische gevoelens hebt bij vanalles en nog wat, dat iedereen dat heeft. Je kan ook iets perfect objectief bekijken zonder in nationalisme te vervallen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:32   #66
orval
Vreemdeling

orval's schermafbeelding

Standaard

Zelfs het woord "ge" is geen AN.
En geen enkele franstalige student heeft het op school geleerd.
Soms is het inderdaad moeilijk om een vlaming te begrijpen die onbekende woorden gebruikt (van het dialect).
orval is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:37   #67
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een vb'er die de Vlaamse republiek komt verdedigen tegenover een belgicist die zich dan uiteraard als 'democraat en verdraagzame' gaat profileren. Of kort samengevat: vlaanderen = extreem rechts en fascistisch, belgië = democratie en verdraagzaamheid. Dat zal de inhoud van dat debat wellicht zijn.
... en een debat gemodereerd door een notoir Heel-Nederlander... een explosieve combinatie...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 20:49   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
... en een debat gemodereerd door een notoir Heel-Nederlander... een explosieve combinatie...
Vandaar dus die oranje-blanje-bleu-plastron...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 21:18   #69
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Oké, neem jij dan ook het VB niet als referentie naar het Vlaams-nationalisme toe.
Waar doe ik dat?
Oud 27 oktober 2006, 21:19   #70
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een vb'er die de Vlaamse republiek komt verdedigen tegenover een belgicist die zich dan uiteraard als 'democraat en verdraagzame' gaat profileren. Of kort samengevat: vlaanderen = extreem rechts en fascistisch, belgië = democratie en verdraagzaamheid. Dat zal de inhoud van dat debat wellicht zijn.
Amai zeg, waar heb jij je glazen bol vandaan??
Oud 27 oktober 2006, 21:20   #71
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Kim : 27 oktober 2006 om 21:20.
Oud 1 november 2006, 15:51   #72
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orval Bekijk bericht
Soms is het inderdaad moeilijk om een vlaming te begrijpen die onbekende woorden gebruikt (van het dialect).

Weeral eens een povere drogreden van de franstaligen waarom ze zo weinig Nederlands spreken.
Het is te moeilijk omdat de vlaamsche keuterboerkes teveel dialect spreken.
Ik vraag me toch af waarom franstaligen niet zeuren als een Duitser dialect praat of een als hij met een Schot praat.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 19:30   #73
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

Weeral eens een povere drogreden van de franstaligen waarom ze zo weinig Nederlands spreken.
Het is te moeilijk omdat de vlaamsche keuterboerkes teveel dialect spreken.
Ik vraag me toch af waarom franstaligen niet zeuren als een Duitser dialect praat of een als hij met een Schot praat.
Het is inderdaad een drogreden, hoewel ik grif toegeef dat vele Vlamingen niet verder raken dan wat verkavelingsvlaams. Ik heb indertijd twee jaar vakantiewerk gedaan als telefonist bij Neckermann Postorders, en ik heb daar ook mensen aan de telefoon gehad wier taal bezwaarlijk als Frans kon bestempeld worden...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 2 november 2006, 19:32   #74
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet te snel oordelen... 'Ge' en 'gij' zijn wel degelijk aanvaard Nederlands: grammaticaal correct, al wordt het zelden of nooit aangeleerd...
Oud 2 november 2006, 20:39   #75
evilbu

Standaard

Citaat:
Niet te snel oordelen... 'Ge' en 'gij' zijn wel degelijk aanvaard Nederlands: grammaticaal correct, al wordt het zelden of nooit aangeleerd...
Zo moeilijk kan het nu ook niet zijn, aan meerdere buitenlanders die Nederlands leerden heb ik al uitgelegd dat "ge/gij"="je/jij" en dat je dat het best vervoegt zoals "hij" (dus niet "werk ge" maar "werkt ge"). Er zijn maar een paar uitzonderingen zoals "ge zijt", "ge kunt", "ge zoudt" en "ge waart".
In de vele jaren Frans die ik (verplicht) heb gevolgd, hebben we ook de twee telsystemen in detail moeten bestuderen (septante et un <-> soixante et un) en hebben we straattaal als "du fric", "le boulot"... moeten blokken.
Toch blijf ik erbij dat mooi Nederlands praten tegen buitenlanders (of "anderstalige" landgenoten ) die moeite doen zeker geen slecht idee is, ik probeer het alvast.
Oud 2 november 2006, 22:30   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo moeilijk kan het nu ook niet zijn, aan meerdere buitenlanders die Nederlands leerden heb ik al uitgelegd dat "ge/gij"="je/jij" en dat je dat het best vervoegt zoals "hij" (dus niet "werk ge" maar "werkt ge"). Er zijn maar een paar uitzonderingen zoals "ge zijt", "ge kunt", "ge zoudt" en "ge waart".
Neen, neen. "Gij" wordt anders vervoegd als "hij".

Vroeger had je de regel: "ik drink nooit thee, gij drinkt altijd thee en hij drinkt alleen thee als hij tegenwoordig is".

Dus schrijf je "gij hadt", "gij werdt", "kwamt gij", enz...
Vervoegingen bij "gij" eindigen altijd op een "T".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 10:54   #77
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Weet u wat u moet doen? Hem dat een keer in persoon zeggen ipv stoer te doen achter uw computerschermpje.

Overigens, zo'n onnozel clubje zijn we niet, zelfs Wilfried Martens is lid.

Dat kunnen we van uw kaartersclub niet zeggen he!
De man die in de studentenbetogong van '68 riep: "Geef ons wapens, wij schieten ze (de Walen) dood!"
Oud 3 november 2006, 13:15   #78
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het woord "ge" is wel AN, maar dan Zuidnederlands. Het is niet omdat men in Nederland het woodje "ge" niet gebruikt dat het geen AN zou zijn, hé.

Laatst gewijzigd door Lodi : 3 november 2006 om 13:16.
Lodi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:19   #79
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad een drogreden, hoewel ik grif toegeef dat vele Vlamingen niet verder raken dan wat verkavelingsvlaams. Ik heb indertijd twee jaar vakantiewerk gedaan als telefonist bij Neckermann Postorders, en ik heb daar ook mensen aan de telefoon gehad wier taal bezwaarlijk als Frans kon bestempeld worden...
als ik al bvn kijk en er komen vlaamse programmas zoals thuis, blokken, enz, dan blijf ik af en toe eens hangen. Soms is het inderdaad erg, die tussentaal. Net zoals me het poldernederlands zo stoort.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 13:21   #80
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de vele jaren Frans die ik (verplicht) heb gevolgd, hebben we ook de twee telsystemen in detail moeten bestuderen (septante et un <-> soixante et un) en hebben we straattaal als "du fric", "le boulot"... moeten blokken.
Toch blijf ik erbij dat mooi Nederlands praten tegen buitenlanders (of "anderstalige" landgenoten ) die moeite doen zeker geen slecht idee is, ik probeer het alvast.
Bedoel je niet soixante et onze ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be