![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede zouden die talen, omdat ze geen territoriale binding hebben, alleen erkenning onder hoofdstuk 2 van het Europees Handvest kunnen krijgen, wat slechts neerkomt op culturele erkenning. In Nederland zijn Jiddisch en Roma als zodanig erkend. Ten derde zijn het dan nog steeds allochtone talen, die niet voor erkenning in aanmerking komen. Ter vergelijking: joden wonen al bijna 2000 jaar in Europa, zigeuners in West-Europa zo'n 600 jaar, Marokkanen en Turken nu 40 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kan je dan verwonderd zijn, dat recentere immigranten als Marokkanen en Turken ook blijven vasthouden aan hun taal? Ik denk niet, dat deze talen zullen ophouden te bestaan, en wie weet, kent West-Europa over enkele decennia een Arabischtalige minderheid, die terecht erkenning van hun taal vragen. Maar nu is dat nog te vroeg, de kennis van de overheersende talen is nog te beperkt, en de sfeer nog te vijandig tegenover een erkenning van de Turken, Marokkanen etc als minderheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() Wel ja, als zij thuis Arabisch of Turks willen spreken, kan je dat natuurijk niet verbieden. Daar wou ik niet voor pleiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() Daarom zie ik dat ook nog niet onmiddelijk gebeuren. Er zal nog heel wat water door Schelde en Maas moeten stromen, vooraleer Turks, Arabisch of weet ik veel is erkend als vierde nationale landstaal van België.
Los daarvan zou ik het, over een hele tijd, geen slecht idee vinden. Het Romani, ofte zigeunertaal, verdient ook een erkenning, hoewel het bij uitstek een allochtone taal is en vooralsnog blijft. Andere 'allochtone' talen dus ook, als ze een bepaalde band met dit land kunnen aantonen, zoals reeds enkele generaties in dit land bestaan, en een bepaald kritisch aantal sprekers tellen. Voor een taal van hoop en al 500 man moet je voor mij ook geen speciale voorzieningen treffen... De vergelijking met de VS vind ik wel terecht, omdat vooraleer de grote toestroom van niet-Engelstalige immigranten op gang kwam, er reeds een sterke aanwezigheid was van het Engels, en die is alleen maar versterkt. Je kan dus moeilijk zeggen, dat immigranten daar niet werden geconfronteerd met een vreemde, dominante taal. Niettemin, bestaan er nog heelder gemeenschappen, die uitsluitend in hun taal communiceren, en Engels hooguit verstaan en/of spreken met buitenstaanders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
|
![]() Citaat:
Waarom is Duits trouwens niet erkend als officiële taal in Nederland, of Frans (hugenoten), of Spaans (nakomelingen van Spanjaarden)? Omdat die mensen zich hebben aangepast misschien, en hun oorspronkelijke talen niet meer spreken? Dat zal uiteindelijk ook met Turken, Marokkanen en andere allochtonen moeten gebeuren. Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het Frans is quasi uitgestorven, alleen in Louisiana zijn er nog aanzienlijke gemeenschappen, die tweetalig zijn. Omdat het is weggeconcurreerd door het Engels, de taal van de stichters, en de grootste groep immigranten tot ergens in de 19e eeuw. Het Engels was dus dominant. Echter, verschillende gemeenschappen in Maine spreken Zweeds, de Amish spreken een Duits dialect, veel Vlamingen in de noordelijke, landelijke Midwest, spreken nog steeds "Vloms", en veel immigranten zoeken terug aansluiting bij hun wortels, en de taal van hun voorouders. Zelfs met een zeer dominante taal, kan je minderheidstalen niet doen verdwijnen. En het is nog maar de vraag of we dat willen... Het voorbeeld van de China towns was ik zelfs nog vergeten, bedankt voor die uitbreiding. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De joden zijn hier 2000 jaar geleden aangekomen, toen er nog geen vastgestelde officiële taal was. Daarbij is Jiddisch als taal ontstaan in Europa. Ook de zigeuners kwamen hier aan toen er nog geen taalregels vastgesteld waren, en toen Nederland nog niet bestond (in de 15e eeuw). Alle andere allochtone groepen die ooit in Nederland zijn aangekomen - hugenoten, Spanjaarden, Duitsers, Oost-Indiërs, West-Indiërs en sinds de jaren zestig weer Spanjaarden, Italianen, Turken en Marokkanen - hebben nooit taalrechten gekregen. Die andere groepen hebben er trouwens ook nooit om gevraagd, aangezien zij wel wisten dat ze zich moesten aanpassen. Citaat:
Dat alles is dus niet te vergelijken met Europa. Hier zijn alle talen vastgelegd, hier valt niets te koloniseren. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister-President
|
![]() Niet is voor eeuwig, Dimitri. Ook regels en wetten over de nationale talen niet. Een taal heeft geen aanspraak op een bepaald gebied ten eeuwigen dage, de lokale taal moet alleen beschermd worden, opdat ze niet zou worden ondergesneeuwd door een meer dominante geïmporteerde taal.
Nee, ik ben geen spreker van een andere taal dan het Nederlands, zelfs het dialect beheers ik niet, tegenwoordig tot mijn grote spijt... Je hebt gelijk, dat het niet mogelijk is, om 1 spreker een apart stuut te geven, een bepaalde kritische massa is noodzakelijk. Maar eenmaal die kritische massa bereikt, moet een erkenning volgens mij wel kunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister-President
|
![]() Lokale talen hebben ook bij mij een streepje voor. Als de groep echter groot genoeg is, kan voor mij echter ook een van oorsprong vreemde taal de status krijgen van lokale taal. Vandaar dat ik voorstander ben van zo'n drempel, om een erkenning als lokale taal te krijgen, niet om het te blijven. Dus mocht het Turks over pakweg 100 jaar nog steeds worden gesproken door een voldoende grote groep, dan is Turks voor mij voldoende aanvaard, om ook een officiële erkenning te krijgen, om het tegen uitsterven in België of Nederland te beschermen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, zo'n drempel is niet houdbaar, omdat de bevolkingsdichtheid per gebied verschilt. 2000 mensen zijn in Nederland een piepkleine groep, maar in Noord-Scandinavië kunnen ze een meerderheid vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af waar je dat samenraapsel onzin en halve waarheden vondt Het is nergens in Frankrijk verboden extra-taalonderwijs te organizeren, of het nu Arabisch, Vlaams of Hottentots is.Aan de universiteit van Rijssel is er trouwens een leerstoel Nederlands...zodus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Latijn is een dode taal net zoals het Nederlands in Rijsel. Een universiteit verandert daar niets. Allemaal vijgen na Pasen! Een schijnvertoning van de meest linkse en jakobijnse onstaat van Europa. Een cursus hier en daar zal NOOIT wat veranderen. Daarom staat de Franse staat dergelijke folkloristische initiatieven oogluikend toe. (Een schijn van vrijheid, van democratie!) Wordt het iets te populair zoals de Bretoense Diwan-scholen dan is het gedaan met toelagen... ![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Talen zijn voor mij belangrijk, de erkenning van iemands taal, is ook een erkenning van iemands cultuur. Dat heeft weinig met arrogantie te maken, maar voor mij alles met rechtvaardigheid. Dat geldt natuurlijk in beide richtingen, migranten die hier een vreemde taal spreken, behoren natuurlijk ook de de andere dominante taal te erkennen. Zoveelstegraadsinwijkelingen zijn echter geen gast meer, maar een (te erkennen) minderheid. Als hugenoten in Nederland nog steeds Frans spreken thuis, vind ik het niet meer dan normaal dat zij daarin mogen worden erkend. De enige reden waarom ik het Turks of het Arabisch nog niet zou erkennen, is dat zij hier vrij recent zijn. Maar over X aantal jaren, ik had er eerder 100 op geplakt, durf ik voor een erkenning te pleiten. Een drempel hoeft ook niet absoluut te zijn, he. Het is niet omdat je in Nederland al met pakweg 500 000 moet zijn, dat dezelfde regels op moeten gaan in pakweg Zweden, om jouw voorbeeld aan te halen. Mss werken we beter met een percentagegewijze aanpak... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Als ik nu van een os moet horen dat ik een kalf zou zijn... ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je probeert een discussie te voeren zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben.
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
![]() |