Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2003, 16:04   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heksken
Ik lach met zowat elke enquête waarbij niet de volledige bevolking is gevraagd (dmv een referendum bv). Een klein deel van België vertegenwoordigt niet de mening van elke inwoner in ons land!
Dan zal je zeker met mij akkoord zijn dat stemplicht in elk geval moet bewaard blijven, of niet?
Bush is ook maar verkozen door 25% van de stemgerechtigde Amerikanen: dergelijke resultaten krijg je als er géén stemplicht is!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 16:07   #62
heksken
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het begin staat er dat Le Soir 1200 mensen heeft ondervraagd. Wat zijn 1200 mensen op een bevolking van een paar 100 000 man? Zo'n cijfers zijn helemaal ni representatief en ik lach er dus is mee!
Hoeveel mensen werden nu ook weer ondervraagd in de GVA-enquête?
Ik was bezig over de enquête in Le Soir dus GVA heeft hier niets mee te maken. En dan nog... ook de cijfers van GVA kunnen nooit representatief zijn omdat ook hier weer niet de volledige bevolking is ondervraag
Heksken,
Ach, men is JOU PERSOONLIJK niet komen vragen of je je veto niet stelt, is het d�*t??
Ja, dat heb je met enquêtes... Ik las daar geen klachten over toen de GVA-enquête verscheen...
Of ze mij da nu persoonlijk kome vrage of nie, da interesseert mij eigelijk enorm weinig! Ik hoef ook helemaal ni persoonlijk om mijn mening gevraagd te worden maar ik vind het hypocriete gedrag van sommigen echt wel erg. En ALS ze dat dan al wille peilen hé da ze't dan fatsoenlijk doen door een referendum. Maar da durve die schrikhaasjes in de wetstraat niet want dan weten ze maar al te goed dat hun wil er niet door komt. Pech maar zo is het!
heksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 16:09   #63
heksken
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik lach met zowat elke enquête waarbij niet de volledige bevolking is gevraagd (dmv een referendum bv). Een klein deel van België vertegenwoordigt niet de mening van elke inwoner in ons land!
Dan zal je zeker met mij akkoord zijn dat stemplicht in elk geval moet bewaard blijven, of niet?
Bush is ook maar verkozen door 25% van de stemgerechtigde Amerikanen: dergelijke resultaten krijg je als er géén stemplicht is!
Stemplicht blijven? Ik denk dat het niet anders kan! In het andere geval vrees ik voor een kleine opkomst kiezers!

En pardon maar Bush is verkozen door een smerige vriendjespolitiek! Veel democratisch kiezen was er niet bij dus dat vind ik een barslecht voorbeeld!
Oud 6 november 2003, 16:11   #64
heksken
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:

En dan nog, iedereen die voor het migrantenstemrecht is, tjzzz waar zijn jullie mee bezig?? Een NIET EUROPESE migrant (want dat is wel degelijk de bedoeling) mag hier wel komen stemmen, maar elke Nederlander, Duitser, Fransman,... die hier woont, mag wel in de kou blijven staan dan?? Zij betalen hier anders ook wel belastingen ed en moeten dan ook maar dezelfde kans krijgen!

Maar neen, dat is weer niet nodig zeker? Schijnheiligheid en hypocrisie noem ik zoiets!
Heksken,
Inschrijven op 't gemeentehuis, hé....
Ja seg ik zal er een tekeningske bij make zenne! Zolang ze Nederlander was, ongeacht ingeschreven op het gemeentehuis of niet, kreeg ze geen stemplicht! Dus das ook weer lulkoek!
En met m'n grootouders en tantes is het juist zo. Zolang ze geen Belg zijn, hebben ze geen recht hier hun stem uit te brengen. Dus wat jij verteld, klopt helemaal niet!
Misschien moet je is even die oogkleppen afdoen.
Oud 6 november 2003, 16:15   #65
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het begin staat er dat Le Soir 1200 mensen heeft ondervraagd. Wat zijn 1200 mensen op een bevolking van een paar 100 000 man? Zo'n cijfers zijn helemaal ni representatief en ik lach er dus is mee!
Hoeveel mensen werden nu ook weer ondervraagd in de GVA-enquête?
Ik was bezig over de enquête in Le Soir dus GVA heeft hier niets mee te maken. En dan nog... ook de cijfers van GVA kunnen nooit representatief zijn omdat ook hier weer niet de volledige bevolking is ondervraag
Heksken,
Ach, men is JOU PERSOONLIJK niet komen vragen of je je veto niet stelt, is het d�*t??
Ja, dat heb je met enquêtes... Ik las daar geen klachten over toen de GVA-enquête verscheen...
Citaat:
Of ze mij da nu persoonlijk kome vrage of nie, da interesseert mij eigelijk enorm weinig! Ik hoef ook helemaal ni persoonlijk om mijn mening gevraagd te worden maar ik vind het hypocriete gedrag van sommigen echt wel erg. En ALS ze dat dan al wille peilen hé da ze't dan fatsoenlijk doen door een referendum. Maar da durve die schrikhaasjes in de wetstraat niet want dan weten ze maar al te goed dat hun wil er niet door komt. Pech maar zo is het!
Hypocriet?? Wie heeft er eerst met zulke enquête uitgepakt? de zwartblokprawda, NIET Le Soir!

Een referendum over gelijk wat kan maar al te gemakkelijk gemanipuleerd worden:
1/Je reduceert een redelijk ingewikkeld probleem tot één enkele simplistische vraag
2/Je beperkt het aantal mogelijke antwoorden zoveel mogelijk
3/In je vraag zorg je er voor dat de positie die je wil doordrukken op de goede plaats staat, namelijk de zinnen die de mensen als laatste lezen voor ze 't bolleke zwart maken..
4/ Je schaft stemplicht af
Degaulle heeft dat dikwijls gedaan in Frankrijk
Citaat:
Of ze mij da nu persoonlijk kome vrage of nie, da interesseert mij eigelijk enorm weinig! Ik hoef ook helemaal ni persoonlijk om mijn mening gevraagd te worden
Als het je zo weinig interesseert, neem ik aan dat je tégen stemplicht bent, maar waarover maak dan zulk een kabaal hier?
Gewoon om wat lawaai te maken?
Oud 6 november 2003, 16:23   #66
heksken
Vreemdeling

Standaard

Heb ik dan ooit gezegd dat ik akkoord ging met de peiling van het blok? Nee denk ik hé.
En een referendum, volgens de normale normen wordt er gestemd met JA of NEEN maar mss kan het wel wat opbrengen mocht de bevolking of ja of neen stemmen met hierbij een fatsoenlijke argumentering.
Hieruit kan elke politici dan zijn eigen conclusie trekken en dan zien wat de beste oplossing is.
MAAR ik vrees dat dat wat veel werk zal zijn voor de wetstraat...
Oud 6 november 2003, 16:26   #67
heksken
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Of ze mij da nu persoonlijk kome vrage of nie, da interesseert mij eigelijk enorm weinig! Ik hoef ook helemaal ni persoonlijk om mijn mening gevraagd te worden
Als het je zo weinig interesseert, neem ik aan dat je tégen stemplicht bent, maar waarover maak dan zulk een kabaal hier?
Gewoon om wat lawaai te maken?[/quote]

Ik ben helemaal niet tegen stemplicht! En wat ik bedoel met: het kan me weinig interesseren: Ik hoef niet zonodig belangrijk te zijn en ik hoef niet zonodig als enige (bij wijze van spreken) mijn persoonlijke mening te geven!
Het enige waar ik niet mee akkoord ben is het feit dat niet de hele bevolking zijn mening mag geven! Dan pas kan er volgens mij een juist cijfer ontstaan en een juiste kijk op de zaken.

En nog iets: ik kom hier geen kabaal maken, ik discussieer hier net zoals jij. En ik heb respect voor ieders mening dus ook die van jou, laat dat duidelijk zijn.
Oud 6 november 2003, 16:28   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

En dan nog, iedereen die voor het migrantenstemrecht is, tjzzz waar zijn jullie mee bezig?? Een NIET EUROPESE migrant (want dat is wel degelijk de bedoeling) mag hier wel komen stemmen, maar elke Nederlander, Duitser, Fransman,... die hier woont, mag wel in de kou blijven staan dan?? Zij betalen hier anders ook wel belastingen ed en moeten dan ook maar dezelfde kans krijgen!

Maar neen, dat is weer niet nodig zeker? Schijnheiligheid en hypocrisie noem ik zoiets!
Heksken,
Ja seg ik zal er een tekeningske bij make zenne! Zolang ze Nederlander was, ongeacht ingeschreven op het gemeentehuis of niet, kreeg ze geen stemplicht! Dus das ook weer lulkoek!
En met m'n grootouders en tantes is het juist zo. Zolang ze geen Belg zijn, hebben ze geen recht hier hun stem uit te brengen. Dus wat jij verteld, klopt helemaal niet!
Niks geen oogkleppen: een EEG-burger die zich als kiezer gaat opgeven bij het gemeentehuis krijgt stemrecht (géén stemplicht, idd, d�*t vind ik wél verkeerd aan die wetgeving.)
Oud 6 november 2003, 16:29   #69
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Heksken,
Filo heeft gelijk.
Nederlanders hebben geen stemplicht maar stemrecht.
Zij moeten zich op het gemeentehuis laten inschrijven als stemgerechtigde.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 16:32   #70
heksken
Vreemdeling

Standaard

Dat kan NU misschien verandert zijn, maar op het moment dat mijn ma dit recht vroeg, kreeg ze het in geen geval en voor zover ik weet word er ook geen gehoor gegeven aan de vraag bij mijn familie.
Dus wie er nu juist is of niet, dat is mij de vraag.
Oud 6 november 2003, 16:37   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat kan NU misschien verandert zijn, maar op het moment dat mijn ma dit recht vroeg, kreeg ze het in geen geval en voor zover ik weet word er ook geen gehoor gegeven aan de vraag bij mijn familie.
Dus wie er nu juist is of niet, dat is mij de vraag.
Hoe de wet toen was valt niet direct na te gaan : kuik eens in welk jaar je familie daarom vroeg en in welk jaar die wet van kracht werd
('t kan natuurlijk ook zijn dat ze op een weerbarsige administratie gevallen zijn, dat gebeurt hier al wel eens (bij mij toch)
Oud 6 november 2003, 16:41   #72
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heb ik dan ooit gezegd dat ik akkoord ging met de peiling van het blok? Nee denk ik hé.
En een referendum, volgens de normale normen wordt er gestemd met JA of NEEN maar mss kan het wel wat opbrengen mocht de bevolking of ja of neen stemmen met hierbij een fatsoenlijke argumentering.
Hieruit kan elke politici dan zijn eigen conclusie trekken en dan zien wat de beste oplossing is.
MAAR ik vrees dat dat wat veel werk zal zijn voor de wetstraat...
Een complex probleem even oplossen met JA of NEEN, d�*t is pas een illusie
Oud 6 november 2003, 16:44   #73
heksken
Vreemdeling

Standaard

Ik zeg ook ni da ge da mé Ja of Neen moet oplossen. Da zou uiteraard vreselijk stom zijn zoals ik daarvoor al heb gezegd.

maar als we nu een beetje nadenken, zou je mss wel kunnen toegeven dat dit probleem ernstiger moet aangepakt worden dan het nu gebeurt. Ik vrees ook wel, dat als het stemrecht er komt, het VB nog meer stemmen zal winnen. Niet meteen jouw voorkeur denk ik zo dus word het tijd dat de regering zijn oren spitst.
Oud 6 november 2003, 17:09   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook ni da ge da mé Ja of Neen moet oplossen. Da zou uiteraard vreselijk stom zijn zoals ik daarvoor al heb gezegd.

maar als we nu een beetje nadenken, zou je mss wel kunnen toegeven dat dit probleem ernstiger moet aangepakt worden dan het nu gebeurt. Ik vrees ook wel, dat als het stemrecht er komt, het VB nog meer stemmen zal winnen. Niet meteen jouw voorkeur denk ik zo dus word het tijd dat de regering zijn oren spitst.
Citaat:
Nog eentje die dreigt voor het zwartblok te stemmen als ze/hij haar/zijn willetje niet krijgt... zucht...
Dat is al een oud liedje en één dat het zwartblok maar al te graag hoort!!
Ooit stemden de malcontenten, op RO.S.S.E.M., ooit op AMADA, ooit op Agalev, ooit op de Volksunie,ooit zelfs op Frensen, (maar d�*t is lang geleden, die Frensen )
zucht...er zullen altijd wel malcontenten zijn...
Oud 6 november 2003, 17:14   #75
heksken
Vreemdeling

Standaard

Heb ik gezegd dat ik een VB stemmer ben of dreig te worden?

Ik probeer alleen maar mijn visie te geven op het feit dat het VB zoveel stemmen haalt en dat dat misschien wel nodig is dat men luistert naar de kiezers van het blok.

Gelieve mijn woorden niet te verdraaien. Als ik mijn wil niet krijg, ga ik niet als een klein kind op de partij met de grootste bek stemmen hoor.
Oud 6 november 2003, 17:58   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik gezegd dat ik een VB stemmer ben of dreig te worden?

Ik probeer alleen maar mijn visie te geven op het feit dat het VB zoveel stemmen haalt en dat dat misschien wel nodig is dat men luistert naar de kiezers van het blok.

Gelieve mijn woorden niet te verdraaien. Als ik mijn wil niet krijg, ga ik niet als een klein kind op de partij met de grootste bek stemmen hoor.
Heksken,
ik heb dat argument zo dikwijls gehoord en gelezen...
1)Het zwartblok kan historisch rekenen op ca 15% overtuigde flaminganten, d�*t is hun vaste basis, die daarvoor bij de VU en bij de rechtervleugel van de toenmalige CVP aanleunden.
2)Daarbij komen er een 5 �* 15 % ontevredenen, die er altijd waren, maar nu groter in aantal, en die veel meer om economische redenen ontevreden zijn (inleveringen sinds Tindemans & c°, Maastrichtnormen die een aantal mensen met laag inkomen hebben doen verzeilen in sociale woningen met migranten, of in een leven met minder hoop dan de vorige generatie(s), waardoor ze zich terecht verongelijkt voelen, want hun ouders hadden het idd beter)
Die Flaminganten zijn er sinds 1920 of zo, kregen dat met de zuigfles al mee en deze groep valt niet te "recupereren", sinds de VU zelfmoord pleegde nadat haar programma verwezenlijkt was.

Blijven de ontevredenen: geef die mensen een deftig inkomen, vooruitzicht op een betere toekomst etc, en het zwartblok zakt ineen tot 15%, maar ons bedrijfsleven ziet dat absoluut niet zitten, wegens niet rentabel.... Het is die groep (of wie vreest bij die groep te geraken) die steeds weer zegt en schrijft bij elke gelegenheid "als de regering niet naar ons luistert zal het zwart blok sterker worden...."
4)Voeg daar de mensen bij die de avond voor de kiezingen nog niet weten op wie of wat ze zullen stemmen (en dat zijn er véél!-zo'n 5 �* 10%) en de fenomenen die in het stemhokje gewoon eens lekker straffeloos (denken ze toch!! ) baldadig willen zijn(dat zijn degenen die absoluuut tegen stemplicht zijn, en je hebt de stembusuitslag vh zwartblok.. ingewikkelder is het niet...zucht...
Hou er wel rekening mee dat de mensen bij "exitpolls" niet gegarandeerd de waarheid vertellen, maar liever een trendy verhaaltje...... over de kloof tusen de politiek en de burger of over de migranten...

De leiding van het zwartblok is véél extremer dan de basis, d�*t is een probleem!
Oud 6 november 2003, 18:04   #77
heksken
Vreemdeling

Standaard

Daar ben ik volledig mee akkoord. En ik zal niet ontkennen dat het VB vaak mijn voorkeur heeft MAAR daarom ga ik niet in het stemhokje lustig stemmen zonder eerst grondig na te denken. Laat dat duidelijk zijn.
En als jij hieruit verstaat dat ik een VB'er ben, is dat je goed recht.
Oud 6 november 2003, 18:12   #78
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik volledig mee akkoord. En ik zal niet ontkennen dat het VB vaak mijn voorkeur heeft MAAR daarom ga ik niet in het stemhokje lustig stemmen zonder eerst grondig na te denken. Laat dat duidelijk zijn.
En als jij hieruit verstaat dat ik een VB'er ben, is dat je goed recht.
Heksken,
Als je nog eens daarover denkt, denk dan ook hieraan:

De Standaard moest vandaag (23 juni 2003) een "recht van antwoord" van de hand van Francis Van den Eynde publiceren. Die deelt mee dat hij nooit geschreven heeft dat de emancipatie van de vrouw tussen die van de negers en de apen komt. Dat werd eerder beweerd in De Standaard.

Van den Eynde zegt echter niet alles. In het blad 'Revolte' van Voorpost schreef in 1982 ene Sieghild Rossaert: "20 jaar geleden emancipeerde men de neger, 10 jaar geleden kwamen de jongeren aan de beurt. Te oordelen naar bepaalde voortekens (zie sommige artikels in tijdschriften en filmen in de aard van de "apenplaneet") zal men over 10 jaar de chimpasees emanciperen. Intussen, na de negers en nog juist voor de apen, emancipeert men de vrouw." (Revolte nr. 7, januari 1982, pag. 3-4)

Het is dus inderdaad niet Van den Eynde die deze woorden schreef, maar hij was wel voorzitter van Voorpost in 1982... Bovendien stond het tijdschrift onder eindredactie van een Gentse partijgenoot van Van den Eynde, Roeland Raes. Blijkbaar neemt Van den Eynde als voorzitter geen verantwoordelijkheid op voor hetgeen zijn organisatie publiceerde? Niet dat dit een hinderpaal lijkt te vormen voor het behoud van zijn Voorpost lidmaatschap. Voor zover wij weten liet hij bovendien nooit in de kolommen van 'Revolte' zijn afkeuren blijken met het bewuste artikel. Het 'recht van antwoord' van Van den Eynde in 'De Standaard' kan dan ook als bijzonder hypocriet omschreven worden.

En ondertussen lullen ze maar over hoofddoekjes en vrouwenrechten, die gasten...
Oud 7 november 2003, 14:10   #79
heksken
Vreemdeling

Standaard

Ja daar heb je gelijk in. Maar een mens moet altijd iets hebben om over te "zeveren", in het andere geval slaat de verveling toe en is er niets meer aan het leven.
Ik keur die gedachtengang niet goed, maar dat is nu eenmaal de mentaliteit!
En het gezever over hoofddoekjes en stemrecht leeft onder de mensen, je mag hierover discussieren maar niet klagen...
Oud 7 november 2003, 19:50   #80
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat een meerderheid van de Belgen voor migrantenstemrecht zou zijn is ronduit belachelijk. Het zou betekenen dat de meerderheid van België idioot is en dat geloof ik echt niet. Of je bent lid van een club en je stemt mee, of je ben geen lid en dan bepaal je de regels niet mee.
Christian Floru is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be