![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat spreekt u tegen Franstaligen? | |||
Frans |
![]() ![]() ![]() |
27 | 58,70% |
Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
24 | 52,17% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
13 | 28,26% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar dat betert. Telkens wanneer ik klim op het organigram, gaat het Engels van mijn helaas ongepromoveerde Franstalige collega's er sterk op vooruit.. Nu loopt dat heel vlot: diezelfde collega's blijken nu met veel plezier een gans gesprek in 't Engels te kunnen voeren, zelfs al zijn ze met drie of vijf. Soms halen ze zelfs enkele Nederlandse woorden boven, om hun goodwill te tonen. Maar dat is pas heel recent. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 14 november 2006 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementslid
|
![]() 't gebeurt wel eens dat ik tijdens een wandeling plots door een verdwaalde Franstalige automobilist word aangesproken.
Dat loopt steeds op dezelfde manier af: automobilist stopt, laat zijraampje neer en roept "monsieur" in mijn richting. Ik kijk verbaasd achterom en zoek ostentatief een seconde naar de "monsieur" die daar blijkbaar ook wandelt. Als ik niemand zie, haal ik even mijn schouders op, en stap door. 't is trouwens onbegonnen werk om in dat geval de weg uit te leggen: een automobilist, zo verdwaald dat hij denkt nog in Brussel te zijn (tien km verder), hoe kan je die nou naar zijn bestemming loodsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Partijlid
|
![]() In Brussel spreek in Nederlands, in Wallonië en Frankrijk Frans. Ik vind het niet meer dan normaal om je aan te passen aan de landstaal (indien je deze machtig bent natuurlijk).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, jij en ik bezoeken blijkbaar niet dezelfde plaatsen...
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik iets moet bekomen dat ik echt graag wil of dringend nodig heb: dan zou ik zelfs thuis Frans spreken.
In Wallonië zal ik zoveel mogelijk Frans spreken: ik geef geen gratis lessen Nederlands; kennis is macht enz. In Brussel spreek ik zoveel als mogelijk Nederlands (tenzij ik dus iets echt nodig heb dat niet kan wachten, maar ... dat is zelden). In Vlaanderen: als enkele Waalse arbeiders in een kamionette me beleefd en niet arrogant in het Frans de weg vragen: ik zal hen helpen. Is het wel arrogant, of is het duidelijk een intellektueel die eigenlijk genoeg Nederlands zou kunnen leren, dan wijs ik hem in het Frans geheel de verkeerde weg op. Subtiel genoeg, dat het niet te vlug opvalt natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals die Franstalige die in Gent ooit naar de 'Chaussée de Tronchiennes' (= Drongensesteenweg) vroeg. Antwoord: 'Connais pas', uiteraard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Vreemdeling
|
![]() Vlaanderen en Brussel spreek ik natuurlijk Nederlands, in Wallonië lijkt het me logisch dat je Frans spreekt als je het kan. Als er iemand de weg vraagt in Vlaanderen, met Belgische nummerplaten en in het Frans zal ik dan ook zeggen dat ze Nederlands moeten praten (in het Nederlands natuurlijk). Heeft de wagen Franse nummerplaten dan zal ik hen helpen in het Frans. Vermits België drie talen heeft, en wij Frans en Nederlands spreken verwacht ik hetzelfde van de Walen, als ze te lui zijn of te dom zijn (zoals Leterme reeds zei), dan is dat hun probleem, ik ga niet op in hun mentaliteit van de Vlaming zal wel buigen voor mij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() Frans. Nederlands en Engels kennen ze toch niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus rap trug naar den Belgique om taallessen te volgen. Kim wil miss wel helpe of zalk nonkel Emile ffkes belle. Kom toch graag in de Walen voor de schone natuur ![]() Mais á la côte, dan ist int vlaams (liefst nog int plat Ghéénts) zunne, dan moet ze maar aanpasse; ik doe al nen effort om in de walen frans te klappen. En wie heej in de Limburg kumt deeje mot wel kánne zinge, angers versteit dich niemes ![]() ![]() Dén kunst dich zelfs zééen wie sjoon os Limburg is... Tja hier ben ik echt geintegreert als Gentenaar in de Limburg. Zonder mijn Gents te verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() In Vlaanderen heb je ook géén FR nodig hoor.
![]() |
#74 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Behalve als u naar de Panne gaat. Of wanneer u gaat winkelen in een van de verfranste faciliteitengemeenten.
![]() |
#75 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tenzij je je verlaagt tot het Frans spreken in VL. Ik spendeer mijn geld/mijn tijd in VL niet aan mensen die mij enkel in het FR willen te woord staan. ![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blijkbaar werd dit -begreep ik later- uitgebaat doot franstaligen. Nochtans werd ik perfect in het NL -ik had niet anders verwacht- verder geholpen.
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal zo vaak mogelijk Nederlands gebruiken als ik Franstalige Belgen ontmoet, om hen eventueel te helpen bij het aanleren van de grootste taal van dit land. Als men mij vriendelijk duidelijk maakt dat het te moeilijk wordt, zal ik mij de moeite getroosten Frans te gebruiken, of Engels, Duits en als het moet zelfs Spaans.
Als men moeilijk begint te doen, schakel ik met plezier over op de Houtlandse variant van het Westvlaams, en dan versnel ik mijn spreekritme nog een beetje. Tegenover een Franstalige uit het buitenland zal ik meestal Frans gebruiken, behalve als die persoon zich arrogant gedraagt. In dat geval krijgt-ie dezelfde 'Westvlaamse' behandeling, terwijl ik die in noodgevallen ook weet te vervolledigen met enkele Russische, Baskische en Arabische scheldwoorden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, evilbu, je moet eindelijk eens leren begrijpen dat wanneer je op voorhand plat op je buik gaat, je al direct verloren hebt. Als je naar De Panne of de Rand gaat met de instelling 'ik ga hier Frans spreken want ze gaan mij toch niet begrijpen als ik Nederlands spreek', is dat een overwinning voor zij die weigeren Nederlands te spreken in Vlaanderen. Als je er vanuit gaat dat je Frans 'nodig' hebt, dan geef je gewoon toe aan de instelling waarop heel het apenland Belgique gebaseerd is: de Franstalige is superieur en de Vlaming zal zich wel aan hem aanpassen door Frans te spreken. Juist door zo'n instelling - die er wellicht bij heel wat mensen nog altijd ingebakken zit - zorg je er voor dat de Franstalige zich alsmaar meer in Vlaanderen gaat thuis voelen en zo help je ongewild mee aan het verder naar het noorden opschuiven van de taalgrens. Als je zelf in je eigen taalgebied niet op je strepen staat qua taalgebruik, hoe ga ja dan ooit van anderstaligen in datzelfde gebied verwachten dat zij die taal met respect bejegenen!?
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 november 2006 om 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Gouverneur
|
![]() In Wervik aan de Franse grens kennen we hetzelfde probleem.
Vele Fransen kopen in onze stad hun huis maar vertikken het om één woord Nederlands te praten. Tegen deze mensen spreek ik enkel Nederlands. Ik zal ook nooit lachen als een anderstalige pogingen doet om onze taal te spreken. Verder spreek ik in Brussel gewoon Nederlands en in Wallonië Frans.