Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2006, 12:25   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
even voor de duidelijkheid, niet dat dit een wetenschappelijke discussie moet worden...

Een stroom "staat" niet op een draad. Een spanning staat op een draad, een stroom loopt erdoor. De stroom is afhankelijk van de weerstand, en de spanning, wet van ohm dus...

Het menselijk lichaam heeft een weerstand, en afhankelijk van hoe je de draad vastneemt (veel contact of weinig) zal deze varieren, en aangezien de spanning over het algemeen constant blijft, kan je dus weten of berekenen hoeveel stroom er door je lichaam gaat.

Spanning mag je bekijken als het hoogsteverschil in de waterval, het water dat valt is de stroom.

Nu kan je sterven door 2 dingen inzake elektrocutie : De spanning is te hoog, de spieren verkrampen, het hart is ook een spier en begint te trillen, hartstilstand, dood. Maar ook al "plak" je niet vast. Doordat de stroomsterkte een bepaald punt overschrijdt in je lichaam begint je lichaam stoffen aan te maken die de nieren zwaar belasten en zelfs kunnen vernietigen. Dit kan ook op andere organen een zwaar effect hebben met de dood tot gevolg. Dus ook al ben je niet blijven plakken, dan is er nog een risico.
Dat denk ik niet.
Om de weerstand te weten moet je ook weten wat hij aan zijn voeten heeft bijvoorbeeld.
Of hij in kontact komt met een geleider, een aluminium ladder of de aarding bijvoorbeeld.
Waarom vallen vogels niet dood die op een hoogspanningsleiding gaan zitten ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:28   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Als je niet goed weet waar je mee bezig bent blijf je daar inderdaad beter uit...

(vooral met uw wandelstok niet wijzen hé Herr Flick, een scherpe punt trekt aan)
Maakt niet uit, zolang de rest maar geisoleerd is.
Oud 17 november 2006, 12:30   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan u zeggen dat ELKE KABEL beveiligd is met zekeringen ed...
.
Daarom niet met een lekschakelaar.
Een zekering van 100 A zal u niet beschermen.
Oud 17 november 2006, 13:00   #64
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Als je niet goed weet waar je mee bezig bent blijf je daar inderdaad beter uit...

(vooral met uw wandelstok niet wijzen hé Herr Flick, een scherpe punt trekt aan)
Zo'n kotteke is maar smallekes , ik weet nie vanaf hoeveel cm 's uw hoogspanning al kan overslaan en heb ook geen zin om het uit te gaan proberen.

't zal trouwens ook den eersten electrabeller of electricien zijn die ze in min of meer verkoolde toestand uit zo'n kotteke halen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 13:06   #65
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan u zeggen dat ELKE KABEL beveiligd is met zekeringen ed...
verschil is, als je thuis aan het prutsen bent, dan kan je max 20A trekken en de zekering vliegt erdoor, de spanning is hoogstens 400V. Op de straat en cabines is ook alles correct beveiligd, maar dit is wel een pak zwaarder. Daardoor vergeeft het ook minder fouten.

en nee man, ik dacht dat ook, maar die oud leeraar (leeft allang niet meer) deed dat als je het vroeg zelfs blootvoets... Ik heb nooit goed begrepen waarom hij dat echt gewoon kon vastnemen en lostlaten. Ik heb altijd mezelf voorgehouden dat die gast een enorm dikk huid in z'n handen moet gehad hebben, de huid is een van de grootste isolator in een lichaam. Ik heb er anders geen verklaring voor...
of een stukske rubber ...

Nee, natuurlijk zijn die dingen wel gezekerd, maar gelijk ge zegd zijn de amperages veel hoger.

en ik dacht maar ik ben nie zeker dat 25 A dodelijk is, maar 't is al een paar jaar geleden dak die cursus veiligheid gevolgd heb, dus ik kan er een paar ampere naast zitten.
Oud 17 november 2006, 13:07   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoek het maar ergens in de honderden milli-amperes....
dacht dat 200mA genoeg was.... lang geleden voor mij...

allé dan zit er toch effe wat naast met mijn 25 A...

Daarmee dat het licht uitgaat, in zo'n gevang als er eentje roosteren.
Oud 17 november 2006, 16:33   #67
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat denk ik niet.
Om de weerstand te weten moet je ook weten wat hij aan zijn voeten heeft bijvoorbeeld.
Of hij in kontact komt met een geleider, een aluminium ladder of de aarding bijvoorbeeld.
Waarom vallen vogels niet dood die op een hoogspanningsleiding gaan zitten ?
klinkt wiedes dat ook de ondergrond van belang is ja...

als je geelectrocuteerd word MOET je een punt in verbinding met de aarde hebben... voor de goeie orde gaan we daarvanuit zeker...

Laatst gewijzigd door Zyp : 17 november 2006 om 16:50.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 16:33   #68
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daarom niet met een lekschakelaar.
Een zekering van 100 A zal u niet beschermen.
zekeringen staan er niet voor bescherming van mensen...
Oud 17 november 2006, 16:41   #69
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
of een stukske rubber ...

Nee, natuurlijk zijn die dingen wel gezekerd, maar gelijk ge zegd zijn de amperages veel hoger.

en ik dacht maar ik ben nie zeker dat 25 A dodelijk is, maar 't is al een paar jaar geleden dak die cursus veiligheid gevolgd heb, dus ik kan er een paar ampere naast zitten.
kan goed zijn, wie weet, en wij maar verbaasd kijken...

Over het algemeen mag je stellen, als je geen opleiding hebt gehad in zwakstroom (220-240v) blijf eraf... En zeker van alles wat hoger is. Een stroom bestaat niet zolang er geen verbinding is, dus zolang je niet word geelectrocuteerd vloeit er geen stroom. Wat het bij veel hogere spanning gevaarlijk maakt is dat zelfs de grootste isolator (lucht) ook een doorslagpunt heeft... Een vlamboog is snel getrokken. Het is niet voor niets dat men 15.000V moet uitschakelen met rubber handschoenen, een rubber trapje, een hele lange stok en met speciaal geisoleerde lastschakelaar. Mijn oud collega heeft in z'n jonge jaren een werkmakker zo zien verongelukken. Die viel van z'n ladder na aan 15.000V te hebben "gevoeld" en was zwart toen hij de grond raakte... Wonder boven wonder heeft men in het ziekenhuis die gast er door gekregen. Die mist nu wat lichaamsonderdelen, en is zich van tijd nog aanwezigheid bewust. Kan zelfs niet zelfstandig eten... Een plant dus... En die stond op trouwen op het punt van z'n ongeluk... bye bye huwelijk, en vriendin... Die zag het niet zitten het leven te delen met een plant... Ongelukken gebeuren...

Ik kan u zeggen, ik heb de proef ooit met onze klas gedaan...
vrijwillige elektrocutie... en kijken bij welke stroomdoorgang je iets voelt en tot hoever je kan gaan... bij een luttle 10-20mA staan velen al te roepen dat het pijn doet... De stroomsterkte die een mens kan verdragen is verre van niet het amperage van de zekeringen bij je thuis, die staan er namelijk om je leidingen in de muur te beschermen, en de verbruikers tegen overstromen en kortsluitingen.

Laatst gewijzigd door Zyp : 17 november 2006 om 16:49.
Oud 17 november 2006, 16:51   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zekeringen staan er niet voor bescherming van mensen...
Idd, ze staan er voor de bescherming van de bedrading.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be