Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Liever België dan Wallonië bij Frankrijk?
Ja 12 26,09%
Nee 34 73,91%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2006, 19:34   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo. Zo is er een Franse talkshow (bijna alle programma's op de Franstalige zenders zijn ofwel gedubd (en dus niet aan te zien) of gebabbel) die gewoon op de Waalse televisie opnieuw uitgezonden wordt.
De VRT maakte onlangs een reportage over de RTBF en waarom die slecht draait, die laatste gaven zelf toe dat gebrek aan eigen cultuur en naar Parijs kijken in de plaats ("on regarde �* Paris") een van de problemen was.
Je hebt het zeker over "Ca se discute-Jour après jour". De uitzending is normaal gezien op France 2 maar is inderdaad ook te zien op RTL-TVI. En dat is maar een voorbeeld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 19:35   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het valt me trouwens op dat de Vlaamse en de Nederlandse commerciele zenders steeds vaker programma's maken met deelnemers uit beide delen van het Nederlandse taalgebied. Van mij mogen ze deze samenwerking uitbreiden.
Op de Franstalige kant is er ook meer en meer samenwerking tussen Franstalig België en Frankrijk.
Oud 26 november 2006, 20:11   #63
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op de Franstalige kant is er ook meer en meer samenwerking tussen Franstalig België en Frankrijk.
Mooi zo, alles komt toch langzaam op zijn pootjes terecht.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 20:43   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Mooi zo, alles komt toch langzaam op zijn pootjes terecht.

Er zijn Vlaamse politici die zelf weigeren naar Franstalige politische debatten als "Mise au point" of "Controverse" te komen (ik spreek helemaal niet over het Vlaams Belang die nooit op hun zenders uitgenodigd zal worden maar ik denk aan alle andere Vlaamse partijen; ik denk bijvoorbeeld aan Patrick Dewael die toch niet echt gekend als een vurige Vlaamgezind is).
Oud 26 november 2006, 20:53   #65
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn Vlaamse politici die zelf weigeren naar Franstalige politische debatten als "Mise au point" of "Controverse" te komen (ik spreek helemaal niet over het Vlaams Belang die nooit op hun zenders uitgenodigd zal worden maar ik denk aan alle andere Vlaamse partijen; ik denk bijvoorbeeld aan Patrick Dewael die toch niet echt gekend als een vurige Vlaamgezind is).
"Er zijn"....
Er zijn ook Franstaligen die geen woord Nederlands spreken!!
En heeft u ooit al eens in een andere taal gediscussieerd, die wel de moedertaal was van alle andere deelnemers aan het debat? Het motto van mijn vader en ik onderschrijf dat is :"Spreek eventueel Frans tegen Franstaligen, maar als de discussie begint, ga je naar Engels."

En er zijn wel degelijk veel politici die wel in het Frans discussiëren, zoals Leterme of deze niet zo bekende Els Ampe van VLD in Brussel (waar ze natuurlijk door het publiek werd uitgelachen omwille van haar accent) :

De PS voorzitter Di Rupo, een van de machtigste mensen in ons land en voorzitter van het Waalse Gewest,is daarentegen na al die jaren echter nog altijd hiertoe niet in staat of bereid. En dat gaat het nog maar om interviews bij de VRT, zonder discussie met anderen.

En dat Vlaams Belang niet uitgenodigd wordt kan ik me voorstellen. "De Partij" krijgt voorrang zeker?
Oud 26 november 2006, 21:35   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Nederlands van Di Rupo is inderdaad afschuwelijk. Maar ergens is het logisch aangezien Di Rupo voorstander van Frankrijk is. De dag van de overwinning van de Fransen op het WK in 1998, was Di Rupo dit op de Grote Markt van Brussel aan het vieren. Ander voorbeeld : hij heeft van "Nation Francophone" gesproken. Voor mij sluit zijn idee van Franstalige Natie Frankrijk in.

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 november 2006 om 21:38.
Oud 26 november 2006, 22:37   #67
evilbu

Standaard

Citaat:
Het Nederlands van Di Rupo is inderdaad afschuwelijk. Maar ergens is het logisch aangezien Di Rupo voorstander van Frankrijk is. De dag van de overwinning van de Fransen op het WK in 1998, was Di Rupo dit op de Grote Markt van Brussel aan het vieren. Ander voorbeeld : hij heeft van "Nation Francophone" gesproken. Voor mij sluit zijn idee van Franstalige Natie Frankrijk in.
Frappant toch?
Ik hou absoluut niet van de Franse taal, verkies Engels als tweede taal, zie weinig goeds uit België komen, en toch was Frans gewoon verplicht bij mij.
Zelfs de Wever doet interviews in het Frans, Vlaams Belang heeft een meertalige website.
Maar omdat di Rupo een beetje van Frankrijk houdt is het "normaal" dat ie geen goed Nederlands spreekt.
Oud 26 november 2006, 22:59   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frappant toch?
Ik hou absoluut niet van de Franse taal, verkies Engels als tweede taal, zie weinig goeds uit België komen, en toch was Frans gewoon verplicht bij mij.
Zelfs de Wever doet interviews in het Frans, Vlaams Belang heeft een meertalige website.
Maar omdat di Rupo een beetje van Frankrijk houdt is het "normaal" dat ie geen goed Nederlands spreekt.
De Wever Frans spreken? RTL-TVI had een enorme flater begaan als ze De Wever in een "Controverse" uitzending uitnodigden. De Wever is ook verantwoordelijk aangezien hij de uitnodiging heeft aangenomen. Enfin, soit. In die uitzending sprak De Wever in het Nederlands. Een vertaler vertaalde wat hij zei in het Frans.
Oud 26 november 2006, 23:08   #69
evilbu

Standaard

Citaat:
De Wever Frans spreken? RTL-TVI had een enorme flater begaan als ze De Wever in een "Controverse" uitzending uitnodigden. De Wever is ook verantwoordelijk aangezien hij de uitnodiging heeft aangenomen. Enfin, soit. In die uitzending sprak De Wever in het Nederlands. Een vertaler vertaalde wat hij zei in het Frans.
Toen Pierre Carette kwam discussiëren in Nachtwacht moest iedereen, Martens inclusief, maar Frans spreken...
En ik had het niet over dat programma.

Franstalige reporters lijken in het algemeen nogal de vervelende gewoonte te hebben om van iedereen te eisen dat ze Frans spreken (ook niet-politiekers)
Oud 26 november 2006, 23:21   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen Pierre Carette kwam discussiëren in Nachtwacht moest iedereen, Martens inclusief, maar Frans spreken...
En ik had het niet over dat programma.

Franstalige reporters lijken in het algemeen nogal de vervelende gewoonte te hebben om van iedereen te eisen dat ze Frans spreken (ook niet-politiekers)
Leg me al eens uit waarom de VRT of VTM nog Franstaligen in hun uitzendingen uitnodigt...........

Laatst gewijzigd door Everytime : 26 november 2006 om 23:21.
Oud 26 november 2006, 23:46   #71
evilbu

Standaard

Citaat:
Leg me al eens uit waarom de VRT of VTM nog Franstaligen in hun uitzendingen uitnodigt...........
Omdat er, aanvaard het of niet, Franstaligen in ons land wonen?
Oud 26 november 2006, 23:49   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat er, aanvaard het of niet, Franstaligen in ons land wonen?
Ja, dat weet ik wel. Maar dat creert blijkbaar problemen binnen de Vlaamse bevolking.
Oud 26 november 2006, 23:52   #73
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, dat weet ik wel. Maar dat creert blijkbaar problemen binnen de Vlaamse bevolking.
Wat bedoelt u eigenlijk?
Oud 27 november 2006, 00:21   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u eigenlijk?
Dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu hebben met de Franstaligen (daarvan de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen) en dus, in die context, dat ze minder of geen Franstaligen meer op de Vlaamse zenders willen.

Ik merk toch meer en meer een zekere onverschilligheid en een grotere afgrond tussen de Vlamingen en de Franstaligen. Ik zie dat bijvoorbeeld op het werk. Ja, de professionele contacten zijn daar en waar ik werk, zijn ze zelf uitstekend maar een keer je over iets anders spreekt (iets dat je op TV hebt gezien bijvoorbeeld), zie je die afgrond. We kijken helemaal niet naar dezelfde media, we kennen elkaar niet meer. Ik zeg altijd dat uw BV's voor ons TOV's (Totaal Onbekende Vlamingen) zijn. Vraag een Waal en een Vlaamse zanger te noemen en er zijn maar twee mogelijkheden : Will Tura of Eddy Wally. In het Engels kennen ze wel Helmut Lotti. Hoeveel Vlamingen kijken naar Franstalige TV? Hoeveel Franstaligen kijken naar Vlaamse TV?
Oud 27 november 2006, 11:40   #75
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik kan me niet voorstellen dat in 1988 de Oost-Duitse kranten speculeerden over het einde van de DDR...
Geen appelen met peren vergelijken.

Het einde van het communisme heeft geleid tot Duitse eenheid.

Zo zal het einde van het federalisme ook leiden tot Belgische eenheid.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 12:21   #76
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Geen appelen met peren vergelijken.

Het einde van het communisme heeft geleid tot Duitse eenheid.

Zo zal het einde van het federalisme ook leiden tot Belgische eenheid.
Je vergeet hier voor het gemak natuurlijk weer even dat het einde van het commuisme ook tot het uiteenvallen van de Sovjetunie en Tsjechoslovakije geleid heeft.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:05   #77
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en Nee.

Ja : Liever België omdat ik tegen de splitsing van het land ben.

Nee : Als België echt moest splitsen, dan zou ik voor de aansluiting van Wallonië en Brussel naar Frankrijk zijn.
Laat Brussel maar vallen, Brussel is Vlaams altijd geweest. Het is niet omdat daar enkele Franstalige Vlamingen wonen dat het plots niet meer bij Vlaanderen zou mogen horen. Frankrijk zou zonder problemen de eis op Brussel laten vallen, ze krijgen al heel wat grond bij en gaan dat niet op de helling zetten om Brussel.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:18   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Laat Brussel maar vallen, Brussel is Vlaams altijd geweest. Het is niet omdat daar enkele Franstalige Vlamingen wonen dat het plots niet meer bij Vlaanderen zou mogen horen. Frankrijk zou zonder problemen de eis op Brussel laten vallen, ze krijgen al heel wat grond bij en gaan dat niet op de helling zetten om Brussel.
De meerderheid in Brussel is Franstalig. De meeste successvolle partijen in Brussel zijn Franstalige partijen. Ga eens met Franstalige Brusselaars spreken en je zal heel vlug opmerken dat ze zich helemaal niet verbonden met Vlaanderen voelen.
Oud 27 november 2006, 20:27   #79
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe reageert u tegenover de aanwezigheid van Elio Di Rupo deze zondag op het Franse PS-Congres in Parijs naast Ségolène Royal? (ik heb het wel over zijn aanwezigheid, niet over wat u van Di Rupo denkt).

Iemand op het forum van "La Libre Belgique" heeft dit gezegd : "Il a tout �* fait raison d'aller l�*-bas. La majorité des Francophones de ce pays se disant Belges ont leurs yeux rivés vers la France. Ce qui se passera en France aura plus d'influence que ce qui se passera en Flandre lors de leur choix électoral". ("Hij heeft absoluut gelijk daar te gaan. De meerderheid van de Franstaligen van dit land, die zich Belg noemen, hebben hun ogen strak op Frankrijk gericht. Wat in Frankrijk zal gebeuren, zal meer invloed hebben dan wat in Vlaanderen zal gebeuren bij hun verkiezingskeuze). Ik volg zijn mening.
Oud 27 november 2006, 21:52   #80
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe reageert u tegenover de aanwezigheid van Elio Di Rupo deze zondag op het Franse PS-Congres in Parijs naast Ségolène Royal? (ik heb het wel over zijn aanwezigheid, niet over wat u van Di Rupo denkt).
Dat zal mij nu eens totaal worst wezen, zie. Voor mijn part was hij beter in Parijs gebleven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be