![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Liever België dan Wallonië bij Frankrijk? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 26,09% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
34 | 73,91% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op de Franstalige kant is er ook meer en meer samenwerking tussen Franstalig België en Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn Vlaamse politici die zelf weigeren naar Franstalige politische debatten als "Mise au point" of "Controverse" te komen (ik spreek helemaal niet over het Vlaams Belang die nooit op hun zenders uitgenodigd zal worden maar ik denk aan alle andere Vlaamse partijen; ik denk bijvoorbeeld aan Patrick Dewael die toch niet echt gekend als een vurige Vlaamgezind is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Er zijn ook Franstaligen die geen woord Nederlands spreken!! En heeft u ooit al eens in een andere taal gediscussieerd, die wel de moedertaal was van alle andere deelnemers aan het debat? Het motto van mijn vader en ik onderschrijf dat is :"Spreek eventueel Frans tegen Franstaligen, maar als de discussie begint, ga je naar Engels." En er zijn wel degelijk veel politici die wel in het Frans discussiëren, zoals Leterme of deze niet zo bekende Els Ampe van VLD in Brussel (waar ze natuurlijk door het publiek werd uitgelachen omwille van haar accent) : De PS voorzitter Di Rupo, een van de machtigste mensen in ons land en voorzitter van het Waalse Gewest,is daarentegen na al die jaren echter nog altijd hiertoe niet in staat of bereid. En dat gaat het nog maar om interviews bij de VRT, zonder discussie met anderen. En dat Vlaams Belang niet uitgenodigd wordt kan ik me voorstellen. "De Partij" krijgt voorrang zeker?
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Nederlands van Di Rupo is inderdaad afschuwelijk. Maar ergens is het logisch aangezien Di Rupo voorstander van Frankrijk is. De dag van de overwinning van de Fransen op het WK in 1998, was Di Rupo dit op de Grote Markt van Brussel aan het vieren. Ander voorbeeld : hij heeft van "Nation Francophone" gesproken. Voor mij sluit zijn idee van Franstalige Natie Frankrijk in.
Laatst gewijzigd door Everytime : 26 november 2006 om 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik hou absoluut niet van de Franse taal, verkies Engels als tweede taal, zie weinig goeds uit België komen, en toch was Frans gewoon verplicht bij mij. Zelfs de Wever doet interviews in het Frans, Vlaams Belang heeft een meertalige website. Maar omdat di Rupo een beetje van Frankrijk houdt is het "normaal" dat ie geen goed Nederlands spreekt.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
En ik had het niet over dat programma. Franstalige reporters lijken in het algemeen nogal de vervelende gewoonte te hebben om van iedereen te eisen dat ze Frans spreken (ook niet-politiekers)
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 26 november 2006 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Wat bedoelt u eigenlijk?
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu hebben met de Franstaligen (daarvan de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen) en dus, in die context, dat ze minder of geen Franstaligen meer op de Vlaamse zenders willen.
Ik merk toch meer en meer een zekere onverschilligheid en een grotere afgrond tussen de Vlamingen en de Franstaligen. Ik zie dat bijvoorbeeld op het werk. Ja, de professionele contacten zijn daar en waar ik werk, zijn ze zelf uitstekend maar een keer je over iets anders spreekt (iets dat je op TV hebt gezien bijvoorbeeld), zie je die afgrond. We kijken helemaal niet naar dezelfde media, we kennen elkaar niet meer. Ik zeg altijd dat uw BV's voor ons TOV's (Totaal Onbekende Vlamingen) zijn. Vraag een Waal en een Vlaamse zanger te noemen en er zijn maar twee mogelijkheden : Will Tura of Eddy Wally. In het Engels kennen ze wel Helmut Lotti. Hoeveel Vlamingen kijken naar Franstalige TV? Hoeveel Franstaligen kijken naar Vlaamse TV? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het einde van het communisme heeft geleid tot Duitse eenheid. Zo zal het einde van het federalisme ook leiden tot Belgische eenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergeet hier voor het gemak natuurlijk weer even dat het einde van het commuisme ook tot het uiteenvallen van de Sovjetunie en Tsjechoslovakije geleid heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Staatssecretaris
|
![]() Laat Brussel maar vallen, Brussel is Vlaams altijd geweest. Het is niet omdat daar enkele Franstalige Vlamingen wonen dat het plots niet meer bij Vlaanderen zou mogen horen. Frankrijk zou zonder problemen de eis op Brussel laten vallen, ze krijgen al heel wat grond bij en gaan dat niet op de helling zetten om Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe reageert u tegenover de aanwezigheid van Elio Di Rupo deze zondag op het Franse PS-Congres in Parijs naast Ségolène Royal? (ik heb het wel over zijn aanwezigheid, niet over wat u van Di Rupo denkt).
Iemand op het forum van "La Libre Belgique" heeft dit gezegd : "Il a tout �* fait raison d'aller l�*-bas. La majorité des Francophones de ce pays se disant Belges ont leurs yeux rivés vers la France. Ce qui se passera en France aura plus d'influence que ce qui se passera en Flandre lors de leur choix électoral". ("Hij heeft absoluut gelijk daar te gaan. De meerderheid van de Franstaligen van dit land, die zich Belg noemen, hebben hun ogen strak op Frankrijk gericht. Wat in Frankrijk zal gebeuren, zal meer invloed hebben dan wat in Vlaanderen zal gebeuren bij hun verkiezingskeuze). Ik volg zijn mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal mij nu eens totaal worst wezen, zie. Voor mijn part was hij beter in Parijs gebleven.
|
![]() |
![]() |