Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2003, 10:26   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat ze goed bezig zijn in Turkije. Maar laten we eerst maar afwachten of het allemaal gaat lukken en of de discriminatie ook in de praktijk afgeschaft wordt. Voorlopig is dat nog lang niet het geval.
Laten we maar dan ook meteen de discriminatie van buitenlanders in Nederland afschaffen.
Geef eens een paar voorbeelden van discriminatie van vreemdelingen in België of Nederland.
Ik ben al meer dan 100 keer niet binnengelaten bij verschillende discotheken.
Ik heb geen ondervinding met discotheken maar ik denk dat wel meer mensen daar om verschillende redenen geen toegang krijgen.
Er is hier al een en ander op het forum geschreven over dat onderwerp.
Al eens geprobeerd om uw zuster mee te nemen ? Aan sommige reacties hier meen ik te kunnen opmaken dat dit wel eens zou kunnen helpen.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een zakenman, en dat is een discotheekuitbater toch , alleen om te discrimineren bepaalde klanten zou weigeren. Wellicht heeft hij slechte ervaringen met bepaalde groepen. Dat is dan natuurlijk jammer voor individuen die het wel goed menen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 10:42   #62
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Als Turkije zou toetreden zou het meteen het volkrijkste land van de EU zijn en de EU kunnen domineren als moslimland.

Bovendien zou de EU dan geen enkele uitleg meer kunnen verzinnen om een lidmaatschap te weigeren als een land als bvb Marokko vervolgens zijn aanvraag tot lidmaatschap zou indienen, en vervolgens Algerijë, Lybië, Jordanië, Saudi-Arabië etc.
Helemaal niet waar turkije zou net zoals elk ander EU land zijn zitjes krijgen 90percent van alle instituties zou dus christelijk blijven .

Niet meer kunnen weigeren? Doe niet achterlijk .
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 10:43   #63
k9

Standaard

Citaat:
Ik ook big deal ga ergens anders .
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 12:45   #64
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Aantal inwoners van Turkije :

1930 : 15.000.000

1940 : 18.000.000

1950 : 21.000.000

1960 : 28.000.000

1970 : 35.500.000

1980 : 45.000.000

1990 : 56.000.000

2000 : 66.000.000

projectie

2010 : 75.000.000

2020 : 83.000.000

2030 : 91.000.000

etc.

http://www.library.uu.nl/wesp/populs...ia/turkeyc.htm

Als Turkije zou toetreden zou het meteen het volkrijkste land van de EU zijn en de EU kunnen domineren als moslimland.

Bovendien zou de EU dan geen enkele uitleg meer kunnen verzinnen om een lidmaatschap te weigeren als een land als bvb Marokko vervolgens zijn aanvraag tot lidmaatschap zou indienen, en vervolgens Algerijë, Lybië, Jordanië, Saudi-Arabië etc.
Die aantallen zullen niet gehaald worden als Turkije toetreedt tot de EU. Turkije zal dan namelijk welvarender zijn. Veel Turkse paren nemen tegenwoordig maar 1 kind.
Zulke projecties zijn gebaseerd op bevolkingsgroepen per leeftijdscategorie. Als men nu op zeg maar gemiddeld 2,5 kinderen per gezin zou zitten, dan werkt dat nog altijd door voor de grote gezinnen van een en twee generaties geleden. Die willen ook allemaal nog 2 en 3 kinderen. Zie maar naar China, dat ondanks de meest drastische bevolkingspolitiek ter wereld nog met een jaarlijkse groei van 1% zit, klinkt niet veel 1% maar op 10 jaar betekent dat wel bijna 130 miljoen mensen meer in het geval van China. Voor Turkije zal die groei dus ook nog een hele tijd aanhouden.

Turkije zou in ieder geval het grootste en volkrijkste land van de Unie worden en met andere landen uit de moslimwereld rond de Middellandse Zee die men dan niet meer zou kunnen weigeren om toe te treden zou de EU al snel voor 1/4 tot 1/3 uit moslims bestaan.

Welke Europese regeringsleider zou zoiets willen gaan verdedigen bij zijn autochtone bevolking?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 13:08   #65
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Turkije is niet europees en zelf zien ze zich ook zo niet daar gaat een aanslag zoals dit niks aan veranderen.
Als Ankara Europees is, dan is heel Turkije dat: de stad ligt namelijk behoorlijk diep in Anatolië...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 13:15   #66
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Toch ga ik niet ontkennen dat Turkije zich op bepaalde vlakken ronduit misdadig gedraagt. De behandeling van minderheden is al veelvuldig genoemd, maar ook de invloed van het leger vind ik nog steeds te groot.
De invloed van het leger is inderdaad vrij groot, maar als men de geschiedenis van Turkije bekijkt, is net het leger de grootste bewaker van het 'westerse' karakter van het land, gevestigd in het kemalisme. De drie, vier staatsgrepen die het leger gepleegd heeft, gebeurden telkens wanneer de (verkozen) regering van het 'rechte pad' bleek af te wijken. Turkije zal pas echt een westers land zijn wanneer de dito waarden niet 'van buitenaf' van staatswege moeten opgelegd worden.

Het is trouwens even frappant hoe in het land het jacobijnse staatsdenken nog zo wordt gepropageerd, onder meer op de Turkse televisie (met schabouwelijke Engelse ondertitels). Ik heb er ernstige vragen bij hoe een land dat nog zo sterk vasthoudt aan de (souvereiniteit van de)natiestaat wel oprecht deel wil uitmaken van de Europese Unie, anders dan om economische berekening.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 26 november 2003, 14:57   #67
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Turkije is niet europees en zelf zien ze zich ook zo niet daar gaat een aanslag zoals dit niks aan veranderen.
Als Ankara Europees is, dan is heel Turkije dat: de stad ligt namelijk behoorlijk diep in Anatolië...
Er ligt anders nog veel Turks grondgebied ten oosten van Ankara. Zie maar zelf:

Bovendien gaat Europa niet verder dan Istanbul, helemaal ten Westen van Turkije, tot aan de Bosphorus.

Location of Turkey:

Southwestern Asia (that part west of the Bosporus is sometimes included with Europe), bordering the Black Sea, between Bulgaria and Georgia, and bordering the Aegean Sea and the Mediterranean Sea, between Greece and Syria
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 14:59   #68
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat ze goed bezig zijn in Turkije. Maar laten we eerst maar afwachten of het allemaal gaat lukken en of de discriminatie ook in de praktijk afgeschaft wordt. Voorlopig is dat nog lang niet het geval.
Laten we maar dan ook meteen de discriminatie van buitenlanders in Nederland afschaffen.
Geef eens een paar voorbeelden van discriminatie van vreemdelingen in België of Nederland.

Op basis van jouw ervaringen mag je geen generalisaties maken over de gehele allochtone bevolking (en autochtone bevolking natuurlijk). Ik ben ook wel eens geweigerd en dat was door een Surinaamse uitsmijter, is er nu dan sprake van discriminatie jegens autochtonen in Nederland???
Oud 26 november 2003, 15:06   #69
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch ga ik niet ontkennen dat Turkije zich op bepaalde vlakken ronduit misdadig gedraagt. De behandeling van minderheden is al veelvuldig genoemd, maar ook de invloed van het leger vind ik nog steeds te groot.
De invloed van het leger is inderdaad vrij groot, maar als men de geschiedenis van Turkije bekijkt, is net het leger de grootste bewaker van het 'westerse' karakter van het land, gevestigd in het kemalisme. De drie, vier staatsgrepen die het leger gepleegd heeft, gebeurden telkens wanneer de (verkozen) regering van het 'rechte pad' bleek af te wijken. Turkije zal pas echt een westers land zijn wanneer de dito waarden niet 'van buitenaf' van staatswege moeten opgelegd worden.

Het is trouwens even frappant hoe in het land het jacobijnse staatsdenken nog zo wordt gepropageerd, onder meer op de Turkse televisie (met schabouwelijke Engelse ondertitels). Ik heb er ernstige vragen bij hoe een land dat nog zo sterk vasthoudt aan de (souvereiniteit van de)natiestaat wel oprecht deel wil uitmaken van de Europese Unie, anders dan om economische berekening.
We hebben het al over een aantal mogelijke probleem-factoren van Turkije gehad in verband met haar toetreding tot de Europese Unie:

De economie, de onderdrukking van de minderheden, de invloed van het leger, de geografische ligging, de structurele achterstand van grote gebieden, de godsdienst.

Maar een bijkomend probleem is dat Turkije met bijna al haar buurlanden ruzie maakt. Uit de CIA-World Factbook lees ik het volgende:

International disputes:

*complex maritime, air and territorial disputes with Greece in Aegean Sea;
*Cyprus question;
*Hatay question with Syria;
*ongoing dispute with downstream riparians (Syria and Iraq) over water development plans for the Tigris and Euphrates Rivers
Oud 26 november 2003, 15:09   #70
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik deel je zorgen over dat onderwerp, maar het heeft verder weinig met het onderwerp te maken. De kaart van Europa is in deze eeuw wel tientallen keren veranderd. De vraag blijft dan, gaan wij het samen met Turkije oplossen of treffen wij bij voorbaat onze eigen conlusies en consequenties...
Oud 26 november 2003, 15:13   #71
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Citaat:

Bovendien gaat Europa niet verder dan Istanbul, helemaal ten Westen van Turkije, tot aan de Bosphorus.

Location of Turkey:

Southwestern Asia (that part west of the Bosporus is sometimes included with Europe), bordering the Black Sea, between Bulgaria and Georgia, and bordering the Aegean Sea and the Mediterranean Sea, between Greece and Syria
Hela, ik heb ook niet gezegd dat Ankara in Europa ligt, dat deed De Vliegende Hollander! Ik weet best wel dat de grenzen van Europa in de Bosporus liggen.

Om een beetje miereneukerig te doen: ligt Ankara nu midden in Anatolië of niet?
Oud 26 november 2003, 15:13   #72
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik deel je zorgen over dat onderwerp, maar het heeft verder weinig met het onderwerp te maken. De kaart van Europa is in deze eeuw wel tientallen keren veranderd. De vraag blijft dan, gaan wij het samen met Turkije oplossen of treffen wij bij voorbaat onze eigen conlusies en consequenties...
Als je al mijn berichten van deze topic leest dan zal je merken at ik niet in se tegen de toetreding van Turlkije ben. Ik denk alleen maar dat het te vroeg is en dat Turkije eerst nog werk aande winkel heeft.

De kaart laat ik gewoon zien ter informatie van diegenen die het over Turkije als geografisch Europees land hebben. Meer niet.

De ligging is nog het minst belangrijk, zeker gezien Turkije aan Europa aanleunt en zelfs een stukje Europa binnen haar grenzen heeft.

De andere problemen zijn echter nog legio, ik heb ze hierboven al opgesomd.
Oud 26 november 2003, 15:15   #73
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Location of Turkey:

Hela, ik heb ook niet gezegd dat Ankara in Europa ligt, dat deed De Vliegende Hollander! Ik weet best wel dat de grenzen van Europa in de Bosporus liggen.

Om een beetje miereneukerig te doen: ligt Ankara nu midden in Anatolië of niet?
Correct. En ook juist dat jij niet beweerd hebt dat Ankara in Europa lag.
Oud 26 november 2003, 15:17   #74
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

We hebben het al over een aantal mogelijke probleem-factoren van Turkije gehad in verband met haar toetreding tot de Europese Unie:

De economie, de onderdrukking van de minderheden, de invloed van het leger, de geografische ligging, de structurele achterstand van grote gebieden, de godsdienst.

Maar een bijkomend probleem is dat Turkije met bijna al haar buurlanden ruzie maakt. Uit de CIA-World Factbook lees ik het volgende:

International disputes:

*complex maritime, air and territorial disputes with Greece in Aegean Sea;
*Cyprus question;
*Hatay question with Syria;
*ongoing dispute with downstream riparians (Syria and Iraq) over water development plans for the Tigris and Euphrates Rivers
Ik denk dat je daarmee wel de belangrijkste problemen met en bezwaren tegen de toetreding van Turkije tot de EU hebt opgesomd.
Oud 26 november 2003, 18:27   #75
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Eigenlijk is datgene wat we nu Turkije noemen door en door Europees. Het is namelijk de streek waar 25 eeuwen geleden het westers denken werd uitgevonden en waar 20 eeuwen geleden de eerste grote christengemeenschappen ontstonden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 18:52   #76
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is een eerste voorwaarde - naast alle andere economische voorwaarden - dat een land dat wil toetreden tot de EU ook effectief in zijn geheel of gedeeltelijk in Europa moet liggen.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 19:33   #77
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Voor mij is een eerste voorwaarde - naast alle andere economische voorwaarden - dat een land dat wil toetreden tot de EU ook effectief in zijn geheel of gedeeltelijk in Europa moet liggen.
Waarom? Gaat het iets aan de doelstellingen veranderen als er een niet Europees land toetreedt?
Oud 26 november 2003, 19:35   #78
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Waarom? Gaat het iets aan de doelstellingen veranderen als er een niet Europees land toetreedt?
Het noemt Europese Unie.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2003, 19:42   #79
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het noemt Europese Unie.
What's in a name? Noem het dan gewoon Unie en de boel is opgelost? De EU noemt ook niet meer Benelux, heb jij daar last van?
Oud 26 november 2003, 19:56   #80
Dimitri

Standaard

Citaat:
What's in a name? Noem het dan gewoon Unie en de boel is opgelost? De EU noemt ook niet meer Benelux, heb jij daar last van?
Doe niet onnozel, je weet best dat de basis van de EU nu net Europa is. Het gaat niet om een letter, maar om de filosofie achter het geheel: het verenigde Europa.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be