![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk | |||
| Ja, natuurlijk. Leve vrijheid! |
|
46 | 70,77% |
| Nee, belgique 4 ever |
|
9 | 13,85% |
| Zevert nie, maakt me nie uit |
|
10 | 15,38% |
| Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 december 2006 om 14:41. |
|||
|
|
|
|
|
#62 | ||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Hallo, ik benadruk nog eens dat je mensen kan citeren met de speciale knopjes, zodat je niet hoeft te onderlijnen.
Citaat:
Eigenlijk spreek je jezelf tegen. Je zegt zelf dat het vorsten, koningen, keizers waren die groepen samengooiden. De enige groep domineerde niet echt de anderen, dat deden de (voornamelijk onverkozen) leiders. Dat betekent niet dat in een democratisch bestuur die volkeren ook nog samen moeten zitten. Citaat:
Citaat:
Heb jij je ooit opgejaagd dat een Limburger geen Antwerps sprak? Heb jij ooit een Brabander faciliteiten horen eisen aan de kust? Heb jij ooit gehoord van Antwerpse ambulanciers die een Oost-Vlaming laten sterven omdat ze haar niet verstonden? Heb jij ooit iemand Leuven Brabants horen roepen, omdat er zoveel West-Vlamingen naartoe komen? Citaat:
Steun Oranje-Blauw!Laatst gewijzigd door evilbu : 3 december 2006 om 14:55. |
||||
|
|
|
|
|
#63 | ||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Citaat:
Wel, ik zou u kunnen verrassen. Ja, ik ben tegen elke splitsing, met inbegrip van deze van 1830. Die was voor niets nodig. De Zuidelijke Nederlanden hadden perfect hun overwegend Rooms-Latijnse identiteit kunnen bewaren in een Orangistische constellatie. |
||
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#65 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
[quotemaardanenkelquote] wat je wil citeren [/quotemaardanweeralzonderonzin]
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.degrootstebelg.be/dgb_mas...es/index.shtml En zelfs in Franstalige artikelen wordt het vermeld: http://fr.wikipedia.org/wiki/Charles_Rogier |
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
|
Vraagje aan de topicstarter: wat heeft "Vlaanderen Onafhankelijk!" met vrijheid te maken?
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#71 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar natuurlijk! Ik zeg dat ook helemaal niet. Als Belg zou ik er eerder voor kiezen België effectiever te maken. Indien er dan nog aanmerkingen zijn, kan men altijd nog onafhankelijk worden.
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
|
"Zevert nie, maakt me nie uit"
Ik heb deze optie gekozen, omdat ik geen blanco cheque wil tekenen voor de onafhankelijkheid. Eerst zal ik moeten weten welk Vlaanderen ik krijg. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zeg manneke, uw 'argumenten' werden weerlegd. Gaat ge nog antwoorden, of dat doodzwijgen?
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Vreemdeling
|
Dank u voor de hulp bij het citeren. Een bericht verwijderen kan ik nog niet.
Laatst gewijzigd door Laskino : 4 december 2006 om 09:41. |
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
En weet iedere Vlaming dat op dezelfde wijze (als u zou willen)? Voor mij is objectief gesproken de Latinitas het gebied dat door het (Gallo)Romeinse rijk werd bestreken, maar openstaan voor een modernere (en subjectievere) visie schaadt, zonder in een zielig welles nietes te vervallen, niemand. Germaans, Romaans of Latijns is (zeker in een overgangsgebied als Vlaanderen) altijd een subjectief oordeel van een resultante van culturele, godsdienstige en politieke krachtvelden. Bovendien heeft dit oordeel niet alleen met taal te maken: ook sommige franskiljons willen het Germaanse in de Vlaming net naar voren schuiven. Belgische (Vlaamse!) franskiljonse symbolisten cultiveerden de Germanitas, en werden daarom in Parijs niet gewaardeerd (wel in Duitsland & Centraal en Oost-Europa). En als u toch alles op (volks)taal wil schuiven, dan zijn, zoals Doornik, alle gebieden bezuiden Rijsel Vlaamsch met een Picardische bevolking. Los van de (vrij objectieve bevinding) dat in Vlaanderen zowel Germaanse als Germaanse volkstalen bestaan, heeft deze orientering heeft in hoge mate met temperament te maken, en dit berust eerder op een aanvoelen waardoor het (bijna) per definitie een subjectief oordeel teweegbrengt (tenzij genen het ooit gaan aantonen). Bovendien kunnen deze ingesteldheden elkaar op een dag bij één mens, familie of vriendenkring talloze keren afwisselen. Dat 19-eeuwse franskiljons als Rogier dit éénvormig aan allen hebben trachten op te leggen is afkeurenswaardig (vanuit een anachronistisch moreel oordeel), maar bega dan niet dezelfde fout (in de 21-e eeuw!!). Wat laat je toe dit te stellen? Je kan hoogstens stellen,'als Vlaming voel ik (of kan ik) de Latinitas niet aan (of wil ik ze niet - en velen niet!)', maar door deze bevinding op iedere andere Vlaming toe te passen herleidt u de Vlaming tot een kudde en dit is niet zo goed. Laatst gewijzigd door Laskino : 4 december 2006 om 10:20. |
|
|
|
|
|
|
#76 | |||||||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Wie zal zeggen, op bepaalde streekgerechten na, of hij Waals of Vlaams bier drinkt, Vlaams of Waals eten op zijn bord heeft? Wie zou hier, al was het maar zijn neus op durven verwedden? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men merkt dit goed aan de manier waarop nieuwe bestuurs- en bedrijfsgebouwen worden ingericht. Dit wordt in die richting gestuwd, maar resulteert uit een nu lopende tendens. De gebouwen zijn akelig functioneel. Alsof 8 uren in zo'n gebouw geen deel van een mensenleven zijn; er is nog maar net plaats om achter je bureau te zitten. Koffie zetten in een ingemaakte kast, overal beton en staal; griezelig. Citaat:
Als een argumentering over verschillen volg, is het om me te schikken naar het discours van diegenen die ze aanhalen. Voor mij vormen dergelijke verschillen, die onstaan door geografische geleidelijkheid, geen bezwaar. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Laskino : 4 december 2006 om 14:26. |
|||||||
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat is de meerwaarde van Vlaanderen?
Antwerpen Vrijstaat, I'd say.
|
|
|
|
#79 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#80 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik wacht dus op bewijzen van wat hij uitkraamt.
|
|