Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 21:12   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht

Ik ken toevallig veel Friezen, en die zijn allemaal trots dat ze Fries zijn en zeggen altijd tegen me noem me geen Nederlander maar Fries en zeg niet Friesland, maar FRYSKA en trouwens in Friesland/Fryska is er toch een linkse nationalistische partij die in jullie provinciraad toch goed scoort, of niet soms, awel ik neem die Friezen als voorbeeld voor Belgie, verdraagzaam onafhankelijk worden. En als het 11-stedentocht is komt heel Fryska op straat, dat is hun cultuur, en trouwens waarom moeten de Friese schaatsers altijd in interviews in het buitenland zwijgen dat ze Fries zijn? Door imperialistische partijtjes als D66.
Ik heb nooit gezegd dat ik de Friezen niet zou steunen als ze onafhankelijk zouden willen worden. U trekt écht te snel uw conclusies.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2006 om 21:12.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 21:17   #62
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zou u kunnen leren te stoppen met generaliseren? Ik heb toch zeker niet in de regering gezeten? Bovendien heeft D66 fouten gemaakt, dat ontken ik niet. Er werd (zegt Pechtold) druk uitgeoefend door CDA/VVD om toch al die plannetjes door te laten komen. Je wilt niet weten hoeveel kabinetscrises er zijn geweest rondom D66, de partij voelt zich namelijk niet thuis in het kabinet. Afghanistan, Irak en Rita Verdonk hebben tot het einde van Balkenende II geleid. Bovendien doet Nederland niet mee aan de oorlog, we hebben er enkel een stabilisatiemacht zitten, onder stricte voorwaarden.
Jaja dreigen maar als het erop aankwam braaf Balkenende en Verdonk, volgen, mensen willen politiekers die niet dreigen, maar dreigen en doen, in Vlaanderen zullen we zo een partij als d66 'mosselpartij' noemen, vlees noch vis, ze willen bij iedereen goedstaan.
Ik kan perfect met een vriend naar een D66 congres gaan en tegen Pechtold zeggen, die kabinetscrisis hebben jullie goed gedaan en 5 minuten later kan mijn vriend tegen Pechtold zeggen ik vond dat niet goed. En 2 keer zeg Pechtold je hebt gelijk, de hypocriet, ik stel voor dat jullie je partij hervormen in H07 Hypocrieten 2007. Want die D van democratisch, hahaha D66 democratisch, laat me niet lachen

sorry ik moet toch lachen

hahahahahahahahahahahahahahahahaha

Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 21:19   #63
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De ontrekking van Brussel uit Vlaanderen gaat nog een stukje verder.
Gelukkig. Ben vandaag nog eens met de trein naar Bxl gereden...man, wat een vuile stad zeg. Alvorens je met de trein in het vooroorlogste station van Bxl-Nord toekomt lijkt het wel alsof je door Roemenië rijdt.

Wie wil deze vieze stad nu aan Vlaanderen koppelen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 21:20   #64
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja dreigen maar als het erop aankwam braaf Balkenende en Verdonk, volgen, mensen willen politiekers die niet dreigen, maar dreigen en doen, in Vlaanderen zullen we zo een partij als d66 'mosselpartij' noemen, vlees noch vis, ze willen bij iedereen goedstaan.
Ik kan perfect met een vriend naar een D66 congres gaan en tegen Pechtold zeggen, die kabinetscrisis hebben jullie goed gedaan en 5 minuten later kan mijn vriend tegen Pechtold zeggen ik vond dat niet goed. En 2 keer zeg Pechtold je hebt gelijk, de hypocriet, ik stel voor dat jullie je partij hervormen in H07 Hypocrieten 2007. Want die D van democratisch, hahaha D66 democratisch, laat me niet lachen

sorry ik moet toch lachen

hahahahahahahahahahahahahahahahaha
Hebt u niks beters te doen dan over zaken te spreken waar u geen bal van weet?
Oud 21 december 2006, 21:20   #65
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb nooit gezegd dat ik de Friezen niet zou steunen als ze onafhankelijk zouden willen worden. U trekt écht te snel uw conclusies.
http://www.stemjong.nl/?id=40&template=print

D66 haalde de minste stemmen van alle partijen in Friesland, dus u doet weer hypocriet dus, ja jij bent een echte D66-er

CDA 16 zetels
PvdA 15 zetels
VVD 6 zetels
GroenLinks 3 zetels
FNP 7 zetels
ChristenUnie/SGP 3 zetels
SP 2 zetels
GBF 1 zetel
LijstPim Fortuyn 1 zetel
D66 1 zetel

Laatst gewijzigd door Pluche : 21 december 2006 om 21:22.
Oud 21 december 2006, 21:22   #66
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

D66 haalde de minste stemmen van alle partijen in Friesland, dus u doet weer hypocriet dus, ja jij bent een echte D66-er

CDA 16 zetelsPvdA 15 zetels VVD 6 zetelsGroenLinks 3 zetels FNP 7 zetels ChristenUnie/SGP 3 zetels SP 2 zetels GBF 1 zetelLijst Pim Fortuyn 1 zetelD66 1 zetel
D66 is ook een partij die meer in de stadsmensen leeft. Bovendien is D66 nu een van de kleinsten geworden, maar de ervaring zegt dat niet regeren zetels oplevert. Dat het in Friesland de kleinste is zegt niks over het nationalisme daar, want dan zou de Friesche Volkspartij wel groter zijn geweest. Bovendien is het niet Fryska, maar Fryslân.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2006 om 21:24.
Oud 21 december 2006, 21:24   #67
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken toevallig veel Friezen, en die zijn allemaal trots dat ze Fries zijn en zeggen altijd tegen me noem me geen Nederlander maar Fries en zeg niet Friesland, maar FRYSKA en trouwens in Friesland/Fryska is er toch een linkse nationalistische partij die in jullie provinciraad toch goed scoort, of niet soms, awel ik neem die Friezen als voorbeeld voor Belgie, verdraagzaam onafhankelijk worden. En als het 11-stedentocht is komt heel Fryska op straat, dat is hun cultuur, en trouwens waarom moeten de Friese schaatsers altijd in interviews in het buitenland zwijgen dat ze Fries zijn? Door imperialistische partijtjes als D66.
Wat een nonsens:
  • Friezen zien zichzelf vaak als Fries en als Nederlander en hebben er ook echt geen moeite mee om Nederlander genoemt te worden
  • Fryska? Fryslan bedoelt u.
  • De FNP (Friese Nationale Partij, maar dan op zijn Fries) streeft niet naar onafhankelijk. De enige parijen (clubjes) die dit doen hebben wegens gebrek aan animo nooit meegedaan aan verkiezingen.
  • Bij de 11-stedentocht reizen er ook vele andere Nederlanders af naar Friesland, dus dat is niet iets specifieks Fries, ookal is Friesland natuurlijk wel het centrum van dit alles.
  • Friese schaatsers mogen best zeggen dat ze Fries zijn, dat dit niet ter sprake komt in sportinterviews kunt u moeilijk d66 aanrekenen
Oud 21 december 2006, 21:25   #68
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:

CDA 16 zetels
PvdA 15 zetels
VVD 6 zetels
GroenLinks 3 zetels
FNP 7 zetels
ChristenUnie/SGP 3 zetels
SP 2 zetels
GBF 1 zetel
LijstPim Fortuyn 1 zetel
D66 1 zetel
1 van de 55, dat is ongeveer het gemiddelde voor D66.
Oud 21 december 2006, 21:32   #69
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Uitslag Statenverkiezingen 2003
Partij Stemmen in % Zetels
CDA 27,4 16
PvdA 26,2 15
FNP 13,2 7
VVD 10,9 6
ChristenUnie/SGP 5,6 3
GrienLinks 5,4 3
SP 4,8 2
D66 2,5 1
Gemeentebelangen
Friesland 1,9 1
LPF 1,7 1
NCPN 0,3 -

Uitslag Kamerverkiezingen 2006
Partij Stemmen in % +/- (2003)
CDA 28,1 - 3,9
PvdA 27,5 - 6,0
SP 17,1 + 11,1 VVD 10,6 - 2,0
ChristenUnie 6,1 + 2,9
GroenLinks 3,8 - 0,7
PVV 3,3 + 3,3
PvdD 1,3 + 1,3
D66 1,1 - 1,7
SGP 0,4 - 0,1
LPF 0,2 - 3,5

Het bewijs dat FNP links is is de score van de SP in 2003 en 2006, nationaal komt de FNP niet op, en in 2003 waren ze wel de 3de grootste partij he. Zelfs de partij voor de dieren haalde meer stemmen als het anti-Friese D66

13,2 procent die op een linkse nationalistische partij stemmen, CAP wordt eens wakker

Laatst gewijzigd door Pluche : 21 december 2006 om 21:33.
Oud 21 december 2006, 21:38   #70
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Wat een nonsens:
  • Friezen zien zichzelf vaak als Fries en als Nederlander en hebben er ook echt geen moeite mee om Nederlander genoemt te worden
  • Fryska? Fryslan bedoelt u.
  • De FNP (Friese Nationale Partij, maar dan op zijn Fries) streeft niet naar onafhankelijk. De enige parijen (clubjes) die dit doen hebben wegens gebrek aan animo nooit meegedaan aan verkiezingen.
  • Bij de 11-stedentocht reizen er ook vele andere Nederlanders af naar Friesland, dus dat is niet iets specifieks Fries, ookal is Friesland natuurlijk wel het centrum van dit alles.
  • Friese schaatsers mogen best zeggen dat ze Fries zijn, dat dit niet ter sprake komt in sportinterviews kunt u moeilijk d66 aanrekenen
Fryska bestaat ook als Fries woord, als bijwoord.
Een vrouwelijke Friese nationaliste noemt zich Fryska, dialect voor ik ben een Friese en ben daar trots op. FRYSKA, Friese meisjes zijn knap
En trouwens mijn vriendin is Fries dus als die D66-ers hier nog veel liegen zal ze hier eens een accountje maken, om jullie te weerleggen, D66 is de meest gehate partij in Friesland.

Laatst gewijzigd door Pluche : 21 december 2006 om 21:42.
Oud 21 december 2006, 21:40   #71
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:

Het bewijs dat FNP links is is de score van de SP in 2003 en 2006, nationaal komt de FNP niet op, en in 2003 waren ze wel de 3de grootste partij he. Zelfs de partij voor de dieren haalde meer stemmen als het anti-Friese D66
De SP is overal veel gegroeid tussen 2003 en 2006, die cijfers die u aanhaalt zeggen niets over het links zijn van de FNP.
Oud 21 december 2006, 21:43   #72
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U raaskalt. D66 is helemaal geen anti-Friese partij. Noem eens één standpunt uit ons programma dat anti-Friesch zou zijn!
Oud 21 december 2006, 21:46   #73
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Democratie: De FNP vindt dat de macht over de overheid aan het volk toebehoort. Mensen moeten zoveel mogelijk worden betrokken bij het openbaar bestuur.

Federalisme: De FNP staat voor een staatsinrichting die mensen en lokale gemeenschappen de bevoegdheden en de middelen geeft om de eigen omgeving zoveel mogelijk zelf gestalte te geven. De FNP wil meer bevoegdheid voor de provincies, een sterker provinciaal bestuur en daarmee een sterker Fryslân.

Internationalisme: De FNP zoekt naar wat mensen bindt en beschouwt de wereld als een federatie van gemeenschappen. Mensenrechten en respect voor andere culturen en levensovertuigingen staan daarbij centraal.

Taal en cultuur: Taal en cultuur dragen sterk bij aan de identiteit en daarmee aan het welzijn van mensen. De FNP wil de Friese identiteit versterken en zet zich daarom in voor de Friese taal en cultuur. De FNP maakt zich sterk voor een Fryslân, waar ook andere talen en culturen gerespecteerd, gepractiseerd en gewaardeerd worden, zoals het Bildts en het Stellingwerfs
Oud 21 december 2006, 21:47   #74
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Solidariteit: De FNP is in gemeenschapspartij. Voor het behoud van de solidariteit moet begrip en respect van beide kanten tussen arm en rijk, jong en oud, gezond en ziek worden behouden en versterkt, zodat niemand aan de kant komt te staan.

Duurzaamheid: De FNP wil een duurzame wereld nalaten aan de komende generaties. In plaats van potverteren zoekt de FNP naar economische vormen van bestaan die een beter evenwicht garanderen tussen consumeren en behouden
Oud 21 december 2006, 21:48   #75
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Fryska bestaat ook als Fries woord, als bijwoord.
Een vrouwelijke Friese nationaliste noemt zich Fryska, dialect voor ik ben een Friese en ben daar trots op. FRYSKA, Friese meisjes zijn knap
Dat is heel wat anders dan dat u net zei: "....en zeg niet Friesland, maar FRYSKA en trouwens in Friesland/Fryska......"
Citaat:
En trouwens mijn vriendin is Fries dus als die D66-ers hier nog veel liegen zal ze hier eens een accountje maken, om jullie te weerleggen, D66 is de meest gehate partij in Friesland.
Waar baseert u dat op? Toch niet alleen op uw vriendin?
Oud 21 december 2006, 21:48   #76
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Meer investeren in mensen
Het is nu tijd om meer in mensen en hun mogelijkheden te investeren, in plaats van in asfalt. Daarom komt meer en beter onderwijs bij de FNP op de eerste plaats. Van hoog tot laag moeten we investeren in de opleidingen voor de werkende bevolking en de kinderen. Er zal op korte termijn een Friese Universiteit moeten komen. De problemen in het onderwijs in Fryslân kunnen beter worden opgelost vanuit Fryslân zelf dan vanuit Den Haag. De Provincie moet zich actief inzetten om meer bevoegdheden en middelen voor het onderwijs te verkrijgen.

Een overheid die niet in de weg staat
Burgers, ondernemers, werknemers en de overheid moeten het met elkaar doen. Dat betekent volgens de FNP dat er minder regels moeten komen en meer mogelijkheden. De bestuurslast, de tijd die verloren gaat met de behandeling van de aanvraag voor vergunningen moet tegelijk met de belastingdruk verder en meetbaar naar beneden. De provinciale organisatie moet toegerust zijn op zijn taak. Handhaving van regels door de Provincie op bijvoorbeeld het vlak van milieu moet effectief gebeuren.

Fryslân internationaal
De economische ontwikkeling is al lang niet meer nationaal of Europees. Wij leven in een mondiale wereld. Fryslân zal daar aan mee moeten doen. Meer export, vooral naar Oost-Europa en de nieuwe EU-lidstaten is van levensbelang. De FNP wil wat dat betreft een eigen Fries buitenlands economisch beleid. Dat betekent in de eerste plaats dat er moet worden genetwerkt. De Provincie zet actief in op contacten met gebieden waar Fryslân wat aan te bieden heeft. Een expertisecentrum in Leeuwarden voor Europese (taal)minderheden en regionale identiteiten kan daaraan bijdragen.

Een sociale economie
De afgelopen jaren hebben hun sporen nagelaten op mentaal en sociaal-economisch vlak. De maatschappij is mede vanwege Haags beleid verhard en verdeeld geraakt tussen winnaars en verliezers. De onderlinge solidariteit, het elkaar herkennen en erkennen, dreigt te verdwijnen. Armoede steekt de kop op. De FNP wil een effectief sociaal beleid dat die tweedeling en de nieuwe armoede bestrijdt. De Provincie moet actief inzetten op initiatieven om meer mensen aan het werk te krijgen.

De FNP wil voorzichtig omgaan met verdere privatisering van publiek bezit. Zo kan de productiecapaciteit in de energievoorziening worden geprivatiseerd, maar de transportcapaciteit, het netwerk, niet. De FNP vindt de drinkwatervoorziening zo essentieel dat zowel productie als transport weer in overheidshanden moeten komen.
Oud 21 december 2006, 21:49   #77
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Voilla het programma van FNP en SFL zijn bijna identiek. En ze halen meer als 13 procent.
Oud 21 december 2006, 21:49   #78
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Democratie: De FNP vindt dat de macht over de overheid aan het volk toebehoort. Mensen moeten zoveel mogelijk worden betrokken bij het openbaar bestuur.

Federalisme: De FNP staat voor een staatsinrichting die mensen en lokale gemeenschappen de bevoegdheden en de middelen geeft om de eigen omgeving zoveel mogelijk zelf gestalte te geven. De FNP wil meer bevoegdheid voor de provincies, een sterker provinciaal bestuur en daarmee een sterker Fryslân.

Internationalisme: De FNP zoekt naar wat mensen bindt en beschouwt de wereld als een federatie van gemeenschappen. Mensenrechten en respect voor andere culturen en levensovertuigingen staan daarbij centraal.

Taal en cultuur: Taal en cultuur dragen sterk bij aan de identiteit en daarmee aan het welzijn van mensen. De FNP wil de Friese identiteit versterken en zet zich daarom in voor de Friese taal en cultuur. De FNP maakt zich sterk voor een Fryslân, waar ook andere talen en culturen gerespecteerd, gepractiseerd en gewaardeerd worden, zoals het Bildts en het Stellingwerfs
Uit een partijprogramma quoten kan iedereen, maar kunt u ook aangeven wat u ermee wil zeggen?
Oud 21 december 2006, 21:52   #79
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FNP
Deze vind ik trouwens wel mooi; terwijl slechts 2/3 van Friesland Friestalig is, is het grootste deel van de FNp-site wel eentalig Fries. Toch wel een beetje apart, vind u ook niet?
Oud 21 december 2006, 21:52   #80
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Dat is heel wat anders dan dat u net zei: "....en zeg niet Friesland, maar FRYSKA en trouwens in Friesland/Fryska......"

Waar baseert u dat op? Toch niet alleen op uw vriendin?
Mijn vriendin is bij de partij voor de dieren en die halen zelfs meer dan D66 in Friesland en ze noemt zich ook linkse Friese nationaliste, dus mijn vriendin is dan nog gematigd en die is al zo trots op Friesland.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be