Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Geeft U uw oude kleding weg aan spullenhulp?
Steeds 15 22,06%
Regelmatig 23 33,82%
Zelden 14 20,59%
Nooit 16 23,53%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2011, 10:59   #61
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Net de reden waarom ik mijn oude kleding niet weggeef. Die mensen hebben al genoeg problemen, door hun economie nog eens te gaan ondergraven door gratis kledij uit westen kado te geven, doen we hun ook geen plezier mee.
Veel van deze geschonken oude kleding komt in bepaalde hoofdsteden terug op de markt. Ze worden verkocht als 'Amerikaanse kleding'. Big business voor sommigen. Meestal is de lokale productie van kleding reeds lang dood of enkel betaalbaar voor, weerom, sommigen.

Deze kleding, op bestemming, wordt verkocht per samengeperste m2.

HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 7 oktober 2011 om 11:00.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 23:53   #62
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik vraag me toch af wat dit onder 'internationaal' doet.

Spullenhulp = Belgisch
Sterker nog: dit kan gerust onder K&K.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 10:00   #63
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
In zowat elke gemeente staan er een aantal kledingcontainers barstenvol met zakken met oude kleren.

Met het begin van de solden moeten de dames en heren natuurlijk plaats hebben in hun kleerkast, dus alles van vorig jaar de deur uit en in de kledingcontainer.

De firma die de kleding komt ophalen zal er een goede zaak aan doen.

Wist u trouwens dat de omhaling van deze kleding, die dan gratis wordt doorgestuurd naar Afrika, er de oorzaak van is dat de laatste jaren meer dan 60.000 kleermakers in Afrika hun deuren mochten sluiten. Te veel goed doen is ook niet goed.
Misschien waren er teveel kleermakers? Die kunnen dan misschien een ander beroep zoeken? Zo erg is dat niet? Het is een feit dat Europese/westerse kleding van betere kwaliteit is dan die uit ontwikkelingslanden. Een kennis van me krijgt regelmatig de vraag om kleding naar ginder op te sturen (vooral baby-, of kinderkleren)
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 10:29   #64
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Misschien waren er teveel kleermakers? Die kunnen dan misschien een ander beroep zoeken? Zo erg is dat niet? Het is een feit dat Europese/westerse kleding van betere kwaliteit is dan die uit ontwikkelingslanden. Een kennis van me krijgt regelmatig de vraag om kleding naar ginder op te sturen (vooral baby-, of kinderkleren)
Hier maakt men geen onderscheid bij de aankoop van een kledingsstuk, of het gefabriceert is in China of België. De meeste consumenten kijken naar de prijs, zodoende is de Belgische textielmarkt in verval.

Als dergelijke situaties zich voordoen in regio's met een mindere economische ontwikkeling, zijn de economische gevolgen ook groter.

http://www.youtube.com/watch?v=isxxQm2_ud0

Om eens bij stil te staan, bij donaties...
http://buildingmarkets.org/blogs/blo...sell-or-trash/
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 10:46   #65
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Hier maakt men geen onderscheid bij de aankoop van een kledingsstuk, of het gefabriceert is in China of België. De meeste consumenten kijken naar de prijs, zodoende is de Belgische textielmarkt in verval.

Als dergelijke situaties zich voordoen in regio's met een mindere economische ontwikkeling, zijn de economische gevolgen ook groter.

http://www.youtube.com/watch?v=isxxQm2_ud0

Om eens bij stil te staan, bij donaties...
http://buildingmarkets.org/blogs/blo...sell-or-trash/
Wie ligt er van een slechte economie wakker als die mooie kleren heeft om aan te dragen (en eten, drinken, min of meer dak boven het hoofd,...) ? Doet een slechte economie er dan nog toe?
Oud 12 oktober 2011, 11:04   #66
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wie ligt er van een slechte economie wakker als die mooie kleren heeft om aan te dragen (en eten, drinken, min of meer dak boven het hoofd,...) ? Doet een slechte economie er dan nog toe?
De zaak is dat wij veel soepeler onze economische activiteit kunnen verschuiven, zonder in armoede te verzeilen. In ontwikkelingslanden ligt dit veel gevoeliger. Er bestaan ontwikkelingslanden waar ingevoerde eieren uit het westen goedkoper verkocht worden dan de produktiekost van de locale economie. Als je dan rekening houd dat ontwikkelingslanden hun economie voornamelijk opbouwen rond landbouw, dan is een dergelijke inpakt ook zeer groot.
Oud 12 oktober 2011, 11:11   #67
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
De zaak is dat wij veel soepeler onze economische activiteit kunnen verschuiven, zonder in armoede te verzeilen. In ontwikkelingslanden ligt dit veel gevoeliger. Er bestaan ontwikkelingslanden waar ingevoerde eieren uit het westen goedkoper verkocht worden dan de produktiekost van de locale economie. Als je dan rekening houd dat ontwikkelingslanden hun economie voornamelijk opbouwen rond landbouw, dan is een dergelijke inpakt ook zeer groot.
Wat heb je liever? Een goede economie waarbij je hard moet werken en veel betaalt voor mooie kledij, eten&drinken, enz.. of een slechte economie waarbij je zowat alles in de schoot geworpen krijgt?

Maw ik geloof niet in een negatieve impact van liefdadigheid.

Laatst gewijzigd door Mam : 12 oktober 2011 om 11:15.
Oud 12 oktober 2011, 11:17   #68
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat heb je liever? Een goede economie waarbij je hard moet werken en veel betaalt voor mooie kledij, eten&drinken, enz.. of een slechte economie waarbij je zowat alles in de schoot geworpen krijgt?
Wie zegt dat men de positie van hulpbehoevende verkiest, boven een leven met een zekere welvaart? Vaak is het de uitzichtloosheid waardoor hele gemeenschappen in een neerwaartse spiraal van armoede verzeilen.
Oud 12 oktober 2011, 11:25   #69
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Veel van deze geschonken oude kleding komt in bepaalde hoofdsteden terug op de markt. Ze worden verkocht als 'Amerikaanse kleding'. Big business voor sommigen. Meestal is de lokale productie van kleding reeds lang dood of enkel betaalbaar voor, weerom, sommigen.

Deze kleding, op bestemming, wordt verkocht per samengeperste m2.

Groothandel in " voddebalen " in de Afrikaanse steden : Libanezen meestal. Laatste jaren concurrentie van Chinese kolonisten.
Semi-grossisten en kleine verkopers zijn Afrikanen. De semi-grossiste koopt van de Libanees in de grootstad, en vervoert zijn voddebalen met een ouwe camion over de piste's. Aangekomen ergens in het binnenland kopen de kleine verkopers voddebaal per voddebaal die ze met mobyletjes tot in hun dorp vervoeren...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 11:31   #70
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Maw ik geloof niet in een negatieve impact van liefdadigheid.
Men moet natuurlijk niet veralgemenen. Er zijn zeker projecten die noodzakelijk, en zelfs gevraagt worden.

Citaat:
Our news coverage is so focused on Whites in Shining Armor that my sister-in-law, who is well-educated, reads two newspapers each day, and is an avid NPR listener, was surprised to learn that locally run charities exist outside of the Western world. Why did this surprise her? Because she never hears news stories about local non-profits. Yet there are locally run nonprofits all over the world, even in Myanmar with it’s military junta. When Cyclone Nargis stuck Myanmar over 500 local charities and community based organizations contributed to the response efforts, but they received little if any news coverage.
http://goodintents.org/volunteering-...-shining-armor
Oud 12 oktober 2011, 12:51   #71
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Men moet natuurlijk niet veralgemenen. Er zijn zeker projecten die noodzakelijk, en zelfs gevraagt worden.

http://goodintents.org/volunteering-...-shining-armor
Ik geloof nooit in de negatieve impact van liefdadigheid.
Oud 12 oktober 2011, 13:07   #72
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik geloof nooit in de negatieve impact van liefdadigheid.
Ik respecteer uw mening, maar aan wat toets u dat?
Bent u bekent met de praktijken van het ABOS in het verleden?
Oud 13 oktober 2011, 06:50   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In zowat elke gemeente staan er een aantal kledingcontainers barstenvol met zakken met oude kleren.

Met het begin van de solden moeten de dames en heren natuurlijk plaats hebben in hun kleerkast, dus alles van vorig jaar de deur uit en in de kledingcontainer.

Wist u trouwens dat de omhaling van deze kleding, die dan gratis wordt doorgestuurd naar Afrika, er de oorzaak van is dat de laatste jaren meer dan 60.000 kleermakers in Afrika hun deuren mochten sluiten. Te veel goed doen is ook niet goed.
Infeite is dat economisch gezien een verkeerde redenering. Je werkt niet om "werk te hebben", je werkt om "welvaart te creeren". Als kledij dus "uit de hemel komt te vallen" dan is het niet meer nodig om daarvoor te werken, he. Je kan eerder zeggen dat er 60 000 ressources zijn vrijgekomen om andere welvaart te creeren, aangezien het niet meer nodig is ze aan te wenden om kleren te maken, die er toch vanzelf komen.

Het is hetzelfde soort redenering die in de jaren 70 en 80 "de computer naar de foeter" riep in de administraties, want het ging "werk afnemen van al die klerken die fichkes maakten en klasseerden in grote schuivenkasten".

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2011 om 06:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 06:52   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Net de reden waarom ik mijn oude kleding niet weggeef. Die mensen hebben al genoeg problemen, door hun economie nog eens te gaan ondergraven door gratis kledij uit westen kado te geven, doen we hun ook geen plezier mee.
Ik besmet mijn kleren eerst met mildvuur, op die manier stimuleer ik ook nog eens de geneeskunde ginder in Afrika
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 06:54   #75
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik respecteer uw mening, maar aan wat toets u dat?
Bent u bekent met de praktijken van het ABOS in het verleden?
Waren die praktijken liefdadigheid? Om eerlijk te zijn, weet ik niet waarover u het heeft.
Oud 13 oktober 2011, 09:26   #76
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waren die praktijken liefdadigheid? Om eerlijk te zijn, weet ik niet waarover u het heeft.
Dat werd verkocht als liefdadigheid, maar in realiteit was het keiharde business.
Jij beweert dat er geen negatieve inpact is aan liefdadigheid.
U mag mij dat altijd eens uitleggen.
Oud 13 oktober 2011, 09:31   #77
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik draag mijn kleding tot het op de draad versleten is.
Meestal gebruik ik het nadien als poetsdoek.

BTW: Niet alle kledij wordt opgestuurd hoor.
Bij ons in het fabriek kopen wij poetsdoeken. Deze doeken worden geknipt uit "oude" kledij.
Oud 13 oktober 2011, 09:41   #78
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dit is nog het dichts bij de waarheid
Citaat:
One of the most common mistakes which leads to bad aid is when an oranization, project or individual defines the solution in terms of what they have to offer, rather than in terms of what the most logical solution is. (I call this the “solutions in search of problems” approach.)
http://talesfromethehood.com/2010/11...-aid-good-aid/
Oud 13 oktober 2011, 11:06   #79
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

ik geef nieuwe die ergens cadeau gekregen zijn; 'k haat nieuwe kleren, schoone kleren zijn oud en versleten en hebben wat meegemaakt, die zijn pas deftig.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2012, 14:56   #80
de Wakkere burger
Banneling

Standaard

ja want de kankerpatientjes wachten erop
de Wakkere burger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be