Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2007, 23:55   #61
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Speelt voor de VS ook hun invloedsfeer in Afrika vergroten mee misschien? En ligt het Somalië zonder die twee onerkende staatjes dan ook niet 'strategisch'...
Alé, het was natuurlijk niet veel moeite nu dus het zou wel kunnen dat ze enkel voor de show ff uitpakken daar maar Ethiopië wordt toch door hen gebacked en hun leger mee ondersteund dus ik zou toch denken dat er meer speelt...
Oh ja, absoluut. De hoorn van Afrika is van een groot strategisch belang. De VS heeft al een militaire basis in het nabijgelegen Djiboutti (het deel van Somalië dat door Frankrijk werd gekoloniseerd), de Britten hebben een basis in de Golf van Aden. Als ze in Somalië ook ee voet aan de grond krijgen, dan controleren ze de toegang tot het Suez-kanaa, waar alle olietankers die van de Golf op weg naar Europa zijn, door moeten varen.
Het Somalische gebied is dus strategisch van een enorm belang.

Maar wat ik bedoelde met mijn uitspraak dat het nu even snel scoren was, is dat de huidige acties de VS geen permanente vergrote invloed geven. Men heeft enkel een beetje gebombardeerd in zuid-Somalië, en misschien de gunst van de Ethiopische regering gewonnen.
Oud 12 januari 2007, 00:02   #62
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Maar wat ik bedoelde met mijn uitspraak dat het nu even snel scoren was, is dat de huidige acties de VS geen permanente vergrote invloed geven. Men heeft enkel een beetje gebombardeerd in zuid-Somalië, en misschien de gunst van de Ethiopische regering gewonnen.
Ik denk dat het omgekeerd is. Ethiopië leverde de stoottroepen voor de VS in Somalië in ruil om de gunst van de VS te winnen. De Ethiopische president kan gezien zijn interne uiterst zwakke positie de steun goed gebruiken. En het komt hen ook goed van pas in hun voortdurend conflict met Ethiopië. En de Islamitische tribunalen waren al lang een doorn in het oog van de VS. Zij steunden immers de door hen verdreven krijgsheren. Want natuurlijk is Somalië strategisch zeer interessant gelegen!

Laatst gewijzigd door Edina : 12 januari 2007 om 00:23.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 00:22   #63
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk dat het omgekeerd is. Ethiopië leverde de stoottroepen voor de VS in Somalië in ruil om de gunst van de VS te winnen. De president kan gezien zijn interne uiterst zwakke positie de steun goed gebruiken. En het komt hen ook goed van pas in hun voortdurend conflict met Ethiopië. En de Islamitische tribunalen waren al lang een doorn in het oog van de VS. Zij steunden immers de door hen verdreven krijgsheren. Want natuurlijk is Somalië strategisch zeer interessant gelegen!
Ja, inderdaad, omgekeerd ook natuurlijk. Dat leek mij zo vanzelfsprekend dat ik het niet beklemtoonde.
Maar de VS is al lang de supermacht niet meer die het was in de jaren '60. De huidige "client-states" hebben veel meer autonome beslissingsmacht.
En ik denk dus dat Ethiopië in de eerste plaats Somalië is binnengevallen voor haar eigen rdenen, en niet om de Vs ten dienste te zijn hoewel dit mooi meegenomen is voor Ethiopië. Maar het land heeft haar eigen belangen: stabiliteit aan de grenzen, het wegnemen van het gevaar dat een door de UIC-gedomineerd Somalië de Ogadenregiozou opeisen of binnevallen, het risico op spanningen met de eigen moslimminderheden indien deze gesteund zouden worden door de UIC, het zich opwerpen als een regionale grootmacht en de invloed van het land op het internationale politieke toneel vergroten, en natuurlijk ook het afleiden van de eigen bevolking, het verzwakken van de interne oppositie en een uitlaapklep voor het leger (altijd een mogelijke couppleger in Afrika).
Oud 12 januari 2007, 00:28   #64
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ja, inderdaad, omgekeerd ook natuurlijk. Dat leek mij zo vanzelfsprekend dat ik het niet beklemtoonde.
Maar de VS is al lang de supermacht niet meer die het was in de jaren '60. De huidige "client-states" hebben veel meer autonome beslissingsmacht.
En ik denk dus dat Ethiopië in de eerste plaats Somalië is binnengevallen voor haar eigen rdenen, en niet om de Vs ten dienste te zijn hoewel dit mooi meegenomen is voor Ethiopië. Maar het land heeft haar eigen belangen: stabiliteit aan de grenzen, het wegnemen van het gevaar dat een door de UIC-gedomineerd Somalië de Ogadenregiozou opeisen of binnevallen, het risico op spanningen met de eigen moslimminderheden indien deze gesteund zouden worden door de UIC, het zich opwerpen als een regionale grootmacht en de invloed van het land op het internationale politieke toneel vergroten, en natuurlijk ook het afleiden van de eigen bevolking, het verzwakken van de interne oppositie en een uitlaapklep voor het leger (altijd een mogelijke couppleger in Afrika).
En toch twijfel ik er ten sterkste aan dat Ethiopië zonder aansporing van de VS Somalië zou zijn binnen gevallen. Ethiopië heeft al voldoende problemen en ik geloof nooit dat ze zonder expliciete backup van de VS dat risico hadden durven nemen. Bovendien betwijfel ik ook ten sterkste of hun land daadwerkelijk bedreigd werd door de UIC en ben ik al helemaal overtuigd dat de interne spanningen met moslims door die inval een reëler risico zijn geworden.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 00:54   #65
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En toch twijfel ik er ten sterkste aan dat Ethiopië zonder aansporing van de VS Somalië zou zijn binnen gevallen. Ethiopië heeft al voldoende problemen en ik geloof nooit dat ze zonder expliciete backup van de VS dat risico hadden durven nemen. Bovendien betwijfel ik ook ten sterkste of hun land daadwerkelijk bedreigd werd door de UIC en ben ik al helemaal overtuigd dat de interne spanningen met moslims door die inval een reëler risico zijn geworden.
Ik ben evenmin overtuigd van die bedreiging, maar de Ethiopische regering blijkbaar wel (dat zeggen ze zelf tenminste, misschien is dit louter propaganda om hun andere doelen te verbergen).

Maar anyway, tot nu toe was Ethiopië geen client-state van de VS, maar een traditionele vijand. Het Mengistu-regime is welswaar gevallen, na de stopzetting van de sovjetsteun, maar dit feit bezorgde de VS nog geen substantiële invloed of "leverage" in Addis Abbeba. Dit kan nu aan het veranderen zijn, we zullen zien.

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt als je voospelt dat de spanningen nu juist zullen toenemen, maar ik denk dat de Ethiopische regering vooral wilden vermijden dat de lokale rebellen met wapens gesteund zouden worden vanuit het buurland, en daarom geïntervenieerd zijn. Waarschijnlijk na een telefoontje met de Amerikaanse ambassade, dat vermoed ik ook.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 12 januari 2007 om 00:55.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 01:09   #66
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik zie op Belga dat de bombardementen vandaag werden verdergezet. Reeds tenminste twee gezochte al-qaeda-terroristen en tientallen van hun medestanders werden uitgeschakeld. Een succesvolle operatie.
Op zich al een grove multi-leugen want
- Al Qaeda op zich bestaat niet
- Laat staan dat er terroristen zijn die er lid van zijn
- Laat staan dat die dan nog zijn dood geschoten

Oud 12 januari 2007, 01:13   #67
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De terroristen die uitgeschakeld werden waren geen Somali's.
Tenzij er, net zoals op 9-11, gestolen paspoorten werd gebruikt hé Jozef
Oud 12 januari 2007, 01:16   #68
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
de vs de oorlog in irak verloren? is saddam nog aan de macht?

Neen, ze hebben hem gewonnen ...

- Gates stelt voor om meer dan 90.000 mensen op non actief te zetten
- Bush stelt voor om 20.000 militairen terug te halen uit Irak

Of heb ik het verkeerd voor?
Oud 12 januari 2007, 01:18   #69
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
Aangezien het inhoudelijk uw petje te boven gaat, begint u maar te ridiculiseren.
Goed bezig Jozef!
You start to know him
Oud 12 januari 2007, 08:22   #70
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht

Neen, ze hebben hem gewonnen ...

- Gates stelt voor om meer dan 90.000 mensen op non actief te zetten
- Bush stelt voor om 20.000 militairen terug te halen uit Irak

Of heb ik het verkeerd voor?
het leger wordt uitgebreid met 90000 mensen
ze sturen 21500 extra troepen
Oud 12 januari 2007, 10:57   #71
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ivm VS-invloed in Ehtiopië, in dat artikel van Mohamed Hassan waaruit ik op de vorige pagina al wat 'citeerde', lees ik: "Many observers note that the invasion of Somalia by Ethiopia was not only encouraged, and protected by the USA, but even paid by USA-money. And after the first successes, American military participated directly with the Ethiopian army in the hunt for leaders of the Islamic courts." en "At the same time the regime is very weak and depends completely on the support of the USA." en (uit de mond van een Amerikaans officier in Ethiopië) "The knowledge we are giving to these [Ethiopian] soldiers is what they will use if they go and fight in Somalia, Eritrea or wherever." ...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 14:52   #72
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
het leger wordt uitgebreid met 90000 mensen
ze sturen 21500 extra troepen
Hoe? En ze hebben de oorlog al gewonnen schreef jij?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be