![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het Somalische gebied is dus strategisch van een enorm belang. Maar wat ik bedoelde met mijn uitspraak dat het nu even snel scoren was, is dat de huidige acties de VS geen permanente vergrote invloed geven. Men heeft enkel een beetje gebombardeerd in zuid-Somalië, en misschien de gunst van de Ethiopische regering gewonnen.
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 12 januari 2007 om 00:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar de VS is al lang de supermacht niet meer die het was in de jaren '60. De huidige "client-states" hebben veel meer autonome beslissingsmacht. En ik denk dus dat Ethiopië in de eerste plaats Somalië is binnengevallen voor haar eigen rdenen, en niet om de Vs ten dienste te zijn hoewel dit mooi meegenomen is voor Ethiopië. Maar het land heeft haar eigen belangen: stabiliteit aan de grenzen, het wegnemen van het gevaar dat een door de UIC-gedomineerd Somalië de Ogadenregiozou opeisen of binnevallen, het risico op spanningen met de eigen moslimminderheden indien deze gesteund zouden worden door de UIC, het zich opwerpen als een regionale grootmacht en de invloed van het land op het internationale politieke toneel vergroten, en natuurlijk ook het afleiden van de eigen bevolking, het verzwakken van de interne oppositie en een uitlaapklep voor het leger (altijd een mogelijke couppleger in Afrika).
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar anyway, tot nu toe was Ethiopië geen client-state van de VS, maar een traditionele vijand. Het Mengistu-regime is welswaar gevallen, na de stopzetting van de sovjetsteun, maar dit feit bezorgde de VS nog geen substantiële invloed of "leverage" in Addis Abbeba. Dit kan nu aan het veranderen zijn, we zullen zien. Ik denk dat je volkomen gelijk hebt als je voospelt dat de spanningen nu juist zullen toenemen, maar ik denk dat de Ethiopische regering vooral wilden vermijden dat de lokale rebellen met wapens gesteund zouden worden vanuit het buurland, en daarom geïntervenieerd zijn. Waarschijnlijk na een telefoontje met de Amerikaanse ambassade, dat vermoed ik ook.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 12 januari 2007 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
- Al Qaeda op zich bestaat niet - Laat staan dat er terroristen zijn die er lid van zijn - Laat staan dat die dan nog zijn dood geschoten ![]()
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Neen, ze hebben hem gewonnen ... - Gates stelt voor om meer dan 90.000 mensen op non actief te zetten - Bush stelt voor om 20.000 militairen terug te halen uit Irak Of heb ik het verkeerd voor? ![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#70 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
ze sturen 21500 extra troepen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() ![]() Ivm VS-invloed in Ehtiopië, in dat artikel van Mohamed Hassan waaruit ik op de vorige pagina al wat 'citeerde', lees ik: "Many observers note that the invasion of Somalia by Ethiopia was not only encouraged, and protected by the USA, but even paid by USA-money. And after the first successes, American military participated directly with the Ethiopian army in the hunt for leaders of the Islamic courts." en "At the same time the regime is very weak and depends completely on the support of the USA." en (uit de mond van een Amerikaans officier in Ethiopië) "The knowledge we are giving to these [Ethiopian] soldiers is what they will use if they go and fight in Somalia, Eritrea or wherever." ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |