![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
|
![]() In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote:
> Weer als vandaag is toch heel erg gewoon in deze tijd van het jaar, er is > dan sowieso minder licht omdat de zon veel lager ana de hemel staat, dus > zowel 's morgens als 's avonds rijd je in het donker of in de schemer naar > huis, je kunt dat soort feitelijke gegevenheden wel gaan ontkennen, maa da's > wel erg onzinnig. Ik ontken helemaal niks, jij kan gewoon niet lezen. Ik zeg: "als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, doe ik mijn licht aan". In de winter (deze tijd van het jaar) is dat inderdaad vaker dan in andere jaargetijden. Ik voer dan ook regelmatig licht. Wat is daar nou zo ingewikkeld aan? Waar is dat strijdig met wat jij beweert? -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
![]() |
#62 |
|
![]() >> Je hebt gelijk dat mijn analogie uiterst belabberd is. Als echter
anderen >> hun trap van anti-slip materiaal voorzien wordt jouw trap gladder (is voor >> ladders natuurlijk onzin, maar wel hoe dat met de verlichtingswedloop >> gaat). > > En dat is dus gewoon onzin, het is geen wapenwedloop, alle 55 watt lampen > geven licht, en doen de andere echt niet uit > > En qua benzine kost dat echt nagenoeg niks. ongeveer 0,02 liter per uur om > je lampjes te laten branden. Bij een normaal ritje van 100 km/u ben je al > gauw 1,5 uur onderweg, je verbruikt dan bij 1:15 (zuinig autootje) bijna 7 > liter, waarvan dus 0,03 liter voor de lampjes... Ozin, dat verbruik van 0,03 liter voor de lampen. Je bent uit gegaan van de theoretische verbrandingswaarde van benzine a 32,8 mJ per liter (44 mJ/kg) De verlichting van een auto kost 200 watt, dit is per uur 72 kJ. Theoretisch zou dit een verbruik geven van 0,021951 liter per uur. Echter hebben zet een verbrandings motor de te verbranden brandstof niet volledig om in bewegings energie. Omzettingrendement ca. 30% Ook de dynamo heeft te maken met verliezen, rendement ca. 50% Dan ziet de hoeveelheid er toch heel anders uit, nl 0,146 liter per uur. Bij een auto die 1 op 16 rijdt verlies je dan bij de volgende gemiddelde snelheden: 60 - 3,9% 70 - 3,3% 80 - 2,9% 90 - 2,6% 100 - 2,3% Nog een voor de Hollandse file rijder: 10 - 23,4% Voor 100 km/u gemiddeld moet je echt flink doorrijden op de snelweg. Om een stuk van 200 km af te leggen, zo naar Nijmegen toe, moet ik de naald van de snelheidsmeter tussen de 120 en de 130 houden, wil ik die afstand in 2 uur afleggen. (= ca. 100 km/u) Op 80 km/u wegen kom je ook amper aan 60 km/u, als je aan de max snelheid houdt. -- JandeBehanger. |
![]() |
#63 |
|
![]() Goh JandeBehanger: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Voor 100 km/u gemiddeld moet je echt flink doorrijden op de snelweg. > Om een stuk van 200 km af te leggen, zo naar Nijmegen toe, moet ik de > naald van de snelheidsmeter tussen de 120 en de 130 houden, wil ik die > afstand in 2 uur afleggen. (= ca. 100 km/u) Ik heb dan ook 1,5 uur gerekend voor een stukje van 100 km/u, en volgens jouw berekening zou er zoveel verlies zijn dat die auto 1:4 zou gaan rijden, dus je berekening doet je naam eer aan -) -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#64 |
|
![]() Goh [email protected]: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Ik ontken helemaal niks, jij kan gewoon niet lezen. Ik zeg: "als de > omstandigheden daartoe aanleiding geven, doe ik mijn licht aan". In de > winter (deze tijd van het jaar) is dat inderdaad vaker dan in andere > jaargetijden. Ik voer dan ook regelmatig licht. Wat is daar nou zo > ingewikkeld aan? Waar is dat strijdig met wat jij beweert? Waarom doe je het dan nog uit als je het toch bijna altijd aan hebt was mijn vraag... -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#65 |
|
> Goh [email protected]: >> Ik ontken helemaal niks, jij kan gewoon niet lezen. Ik zeg: "als de >> omstandigheden daartoe aanleiding geven, doe ik mijn licht aan". In de >> winter (deze tijd van het jaar) is dat inderdaad vaker dan in andere >> jaargetijden. Ik voer dan ook regelmatig licht. Wat is daar nou zo >> ingewikkeld aan? Waar is dat strijdig met wat jij beweert? > Waarom doe je het dan nog uit als je het toch bijna altijd aan hebt was mijn > vraag... Ik schrijf dat ik het bij slecht zicht aan doe. Ook dat er in de winter vaker slecht zicht is dan in de zomer. Ik kom echter lang niet aan de 50%. Zeker als je de tijd tussen zondsondergang en zonsopgang niet meetelt. Slecht zicht is dan voornamelijk door neerslag of zware bewolking. Het regent hier best vaak, maar ook weer niet zo vaak. En nu sluit ik me bij Rotterdamse Aad aan, ik ben het heen-en-weer gezanik een beetje zat. -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
![]() |
#66 |
|
![]() Goh [email protected]: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Ik schrijf dat ik het bij slecht zicht aan doe. Ook dat er in de winter > vaker slecht zicht is dan in de zomer. Ik kom echter lang niet aan de 50%. > Zeker als je de tijd tussen zondsondergang en zonsopgang niet meetelt. Ja, als je schemer en schaduw niet meerekent, maar dat is weer weinig realistisch hoe laat ga je naar je werk hoe laat kom je weer terug, kortom dat licht staat grotendeels aan als je veilig onderweg wil zijn. -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#67 |
|
> Goh [email protected]: >> Ik schrijf dat ik het bij slecht zicht aan doe. Ook dat er in de winter >> vaker slecht zicht is dan in de zomer. Ik kom echter lang niet aan de 50%. >> Zeker als je de tijd tussen zondsondergang en zonsopgang niet meetelt. > Ja, als je schemer en schaduw niet meerekent, maar dat is weer weinig > realistisch hoe laat ga je naar je werk hoe laat kom je weer terug, kortom > dat licht staat grotendeels aan als je veilig onderweg wil zijn. Dat verklaart wellicht dat ik minder licht voer dan jij, ik verplaats me grotendeels buiten de vroege of late spits. Blijft overigens staan dat in de lente en de zomer ook dan volop zicht is. -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
![]() |
#68 |
|
![]() En ze zeuren door en door en door.
De PK's, liters, Wattjes en andere niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken elementen, vliegen voorbij. Zelf gaan ze op hun fiets naar het werk, maar ze weten héél goed wat anderen fout doen! Als je iets over energieverbruik wilt weten, ga dan naar http://www.ditisrotjeknor2.nl/verbruik.pps 'k Hoor graag wie dit nu weer beter weet! -- Rotterdamse Aad http://dit.is/rotjeknor Nobody is perfect; my name is Nobody |
![]() |
#69 |
|
![]() Goh Rotterdamse Aad: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > En ze zeuren door en door en door. Ctrl K en je ebt nergens meer last van masochist ![]() > De PK's, liters, Wattjes en andere niets met het oorspronkelijke onderwerp > te maken elementen, vliegen voorbij. Dat je de feiten niet interessant vind snap ik wel hoor ![]() > Zelf gaan ze op hun fiets naar het werk, maar ze weten héél goed wat anderen > fout doen! Altijd nog Motorfiets of Auto, maar dat werk begint nu voor de deur waar die auto staat, dus naar mijn werk gaat te voet, wel 5 meter ![]() -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#70 |
|
![]() Goh [email protected]: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Dat verklaart wellicht dat ik minder licht voer dan jij, ik verplaats me > grotendeels buiten de vroege of late spits. Blijft overigens staan dat in > de lente en de zomer ook dan volop zicht is. Behalve waar er bomen langs de weg staan drukke bebouwing is etc. -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#71 |
|
![]() In nieuwsgroep:[email protected] s.xs4all.nl,
Rotterdamse Aad <[email protected]> met de brakke nieuws server van @home gepost: > En ze zeuren door en door en door. > De PK's, liters, Wattjes en andere niets met het oorspronkelijke onderwerp > te maken elementen, vliegen voorbij. > Zelf gaan ze op hun fiets naar het werk, Jalours? Ook toch een enkele keer met de auto of de motor of zelfs lopend! > maar ze weten héél goed wat anderen fout doen! Het irriteert mij dat ik door het gebruik van autolichten minder zichtbaar ben. -- JandeBehanger. |
![]() |
#72 |
|
![]() In nieuwsgroep:1ul4t29294pb3lldnhvg6g42tti44enkmn@4ax .com,
Peter Manders <[email protected]> met de brakke nieuws server van @home gepost: > On Tue, 13 Feb 2007 22:32:39 +0100, Bonzo <[email protected]> > wrote: > >> En als je kijkt dat een liter benzine zo'n 9 kWh energie inhoud heeft, snap >> je al wel dat die lampjes qua verbruik echt geen zoden aan de dijk zetten, >> >> Da's dus 0,02 liter per uur om je lampjes te laten branden. >> Bij ene nornaal ritje van 100 km/u ben je al gauw 1,5 uur onderweg, je >> verbruikt dan bij 1:15 (zuinig autootje) bijna 7 liter, waarvan dus 0,03 >> liter voor de lampjes, is niet echt 5%... > > Is die 9 kWh effectieve energie, of heb je daar de diverse rendementen > nog niet in verrekend? Dat is gemakshalve maar even achterwege gelaten! Doet me denken aan die reklame voor licht overdag van die stichting veilig verkeer Nederland langs de Amsterdamse bosbaan.. Die de auto met lichten aan sneller dichterbij lieten komen, dan dat het bij die andere auto het geval was. -- JandeBehanger. |
![]() |
#73 |
|
![]() "Zaterdag de 13e" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]... > > "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]. .. >> >> Zeer juiste constatering. >> Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats >> vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van >> opzet, >> alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een >> vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes). >> > Niet in de laatste plaats vrachtwagen? Voor zover ik op de A13, A15, A16 > en A20 kan constateren zijn het voornamelijk personenauto's die met > kapotte verlichting rijden. Tijdens buien interesseert me niets. Als het > donker is, daar gaat het om. Overigens, vrachtwagens geven tenminste nog > richting aan als ze gaan passeren, bij personenauto's lijkt de > richtingaanwijzer op de snelweg steeds vaker defect. Persoonlijk meen ik bij het zonder-licht-rijden de volgende opvallend vaak voorkomende categorieen te mogen onderscheiden: Zonder meer op nummer één: huisvrouwen. Veelal ook nog met de zonnekleppen naar beneden in volledige duisternis. Reageren ook niet als je toetert of met je licht seint. Goede tweede: Bestelbusjes. Op de een of andere manier is het ze te lastig om de verlichting aan te doen of menen ze dat ze onder en boven de wet staan in deze. Derde: allochtonen. Doen uberhaupt maar een eind raak in het verkeer. Twee keer rond de moskee zonder een kameel te raken, een handje speelgoedgeld op de juiste plaats en het rijbewijs is binnen. Rijden ook tergend langzaam. Vierde: bejaarden. Die doen het uit zuinigheid. Meest opmerkelijke en al even stompzinnige verklaringen: "Ik hoef toch maar een klein stukje" "De straatlantaarns zijn nog niet aan" "Ik weet niet hoe mijn man dat afgesteld heeft" Shaggy Jaarlijks goed voor een kleine dertig duizend kilometer |
![]() |
#74 |
|
![]() "Shaggy!" <[email protected]> wrote in
news:[email protected]: > "Zaterdag de 13e" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> >> "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected]. .. >>> >>> Zeer juiste constatering. >>> Idem 'gebrekkige' verlichting, stadslicht, niet in de laatste plaats >>> vrachtwagens (uit schizofrene energie-overwegingen verdenk ik ze van >>> opzet, >>> alleen snap ik dan niet dat ze wel stadslicht voeren; juist bij een >>> vrachtwagen zijn dat nogal wat lampjes). >>> >> Niet in de laatste plaats vrachtwagen? Voor zover ik op de A13, A15, >> A16 en A20 kan constateren zijn het voornamelijk personenauto's die met >> kapotte verlichting rijden. Tijdens buien interesseert me niets. Als >> het donker is, daar gaat het om. Overigens, vrachtwagens geven >> tenminste nog richting aan als ze gaan passeren, bij personenauto's >> lijkt de richtingaanwijzer op de snelweg steeds vaker defect. > > Persoonlijk meen ik bij het zonder-licht-rijden de volgende opvallend > vaak voorkomende categorieen te mogen onderscheiden: > > Zonder meer op nummer één: huisvrouwen. Veelal ook nog met de > zonnekleppen naar beneden in volledige duisternis. Reageren ook niet als > je toetert of met je licht seint. Je vergeet 'twee handen krampachtig aan het stuur'. (verstand op nul, blik op oneindig) > Goede tweede: > Bestelbusjes. Op de een of andere manier is het ze te lastig om de > verlichting aan te doen of menen ze dat ze onder en boven de wet staan > in deze. > > Derde: allochtonen. Doen uberhaupt maar een eind raak in het verkeer. > Twee keer rond de moskee zonder een kameel te raken, een handje > speelgoedgeld op de juiste plaats en het rijbewijs is binnen. ![]() > Rijden ook > tergend langzaam. Tenzij ze Mosjonnie of Sjohammed heten natuurlijk > Vierde: bejaarden. Die doen het uit zuinigheid. > > Meest opmerkelijke en al even stompzinnige verklaringen: > "Ik hoef toch maar een klein stukje" > "De straatlantaarns zijn nog niet aan" > "Ik weet niet hoe mijn man dat afgesteld heeft" ![]() > > Shaggy > Jaarlijks goed voor een kleine dertig duizend kilometer > > > -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
![]() |
#75 |
|
![]() Goh Shaggy!: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Derde: allochtonen. Doen uberhaupt maar een eind raak in het verkeer. Twee > keer rond de moskee zonder een kameel te raken, een handje speelgoedgeld op > de juiste plaats en het rijbewijs is binnen. Dat kan allang niet meer... -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#76 |
|
![]() Bonzo <[email protected]> wrote in
news:[email protected]: > > Goh Shaggy!: > meen je nou echt > wat je daar zegt ? > > Nou ik denk er het mijne van... > > > >> Derde: allochtonen. Doen uberhaupt maar een eind raak in het verkeer. >> Twee keer rond de moskee zonder een kameel te raken, een handje >> speelgoedgeld op de juiste plaats en het rijbewijs is binnen. > > Dat kan allang niet meer... Aha, dus de hele oude garde heeft met terugwerkende kracht opnieuw rijexamen moeten doen? -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
![]() |
#77 |
|
> Goh Shaggy!: >> Derde: allochtonen. Doen uberhaupt maar een eind raak in het verkeer. Twee >> keer rond de moskee zonder een kameel te raken, een handje speelgoedgeld op >> de juiste plaats en het rijbewijs is binnen. > Dat kan allang niet meer... Jouw opmerking is niet persee strijdig met die van shaggy. -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
![]() |
#78 |
|
![]() [email protected] wrote:
> In nl.auto Bonzo <[email protected]> wrote: >> Goh [email protected]: >>> Ik schrijf dat ik het bij slecht zicht aan doe. Ook dat er in de winter >>> vaker slecht zicht is dan in de zomer. Ik kom echter lang niet aan de 50%. >>> Zeker als je de tijd tussen zondsondergang en zonsopgang niet meetelt. >> Ja, als je schemer en schaduw niet meerekent, maar dat is weer weinig >> realistisch hoe laat ga je naar je werk hoe laat kom je weer terug, kortom >> dat licht staat grotendeels aan als je veilig onderweg wil zijn. > > Dat verklaart wellicht dat ik minder licht voer dan jij, ik verplaats me > grotendeels buiten de vroege of late spits. Blijft overigens staan dat in > de lente en de zomer ook dan volop zicht is. > Ik wil nog eens onderstrepen dat ik op de motor /altijd/ groot licht voer (en bij links of rechts afslaan naar kleine weggetjes practisch een Hitlergroet breng met de bijbehorende arm). Ze zullen mij niet pakken omdat ze me niet hadden kunnen zien ![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Goh paai: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Ik wil nog eens onderstrepen dat ik op de motor /altijd/ groot > licht voer (en bij links of rechts afslaan naar kleine weggetjes > practisch een Hitlergroet breng met de bijbehorende arm). Ze > zullen mij niet pakken omdat ze me niet hadden kunnen zien ![]() Ze kijken *niet* en datn lig je toch in het ziekenhuis, dus je irriteert alleen de mensen die toch al kijken, en hebt jezelf door te denken dat je veilig bent met groot licht, terwijl je juist zo mensen verblind die daardoor verkeersfouten kunnen gaan maken, dom dus. -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |
![]() |
#80 |
|
![]() Goh Willem-Jan Markerink: meen je nou echt wat je daar zegt ? Nou ik denk er het mijne van... > Aha, dus de hele oude garde heeft met terugwerkende kracht opnieuw rijexamen > moeten doen? Dat zijn inmiddels allang nederlanders... -- It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power. - David Brin |