Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2007, 16:54   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Er staat nochtans duidelijk in vers 39b:En in vers 42-43:Niet lichamelijk genoeg, misschien?

Akkoord, je mag de Bijbel gerust ook tussen de lijnen lezen. Maar eerst lees je toch beter wát er uitdrukkelijk staat, en dan pas ga je ook tussen de lijnen lezen.

Tussen de lijnen lezen, zonder erop te lezen is m.i. geen goede manier om tot een goede interpretatie te komen.

Tussen twee haakjes: ik ben katholiek.

Waar staat er ergens dat hij in zijn aardse lichaam voor hen is verschenen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 17:01   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Daarom stel ik dat hij misschien is verschenen in zijn 'verheerlijkt' lichaam. Dit is een christelijke (katholieke?) term. Een soort herschapen lichaam, een soort volmaakt lichaam. Niet meer onderworpen aan aardse natuurwetten.

(En zeker niet aan de wetten van de zwaartekracht)
Niet alleen de RKK verklaard dit, maar ook de protestantse kerken verkaren zijn verplaatsingen en verschijningen door een nieuwe vorm van verheerlijkt lichaam.
De verklaring word reeds gebruikt voor zijn verplaatsingen en verschijningen, dus waarom zou het vinden van zijn botten een probleem op leveren.

Zelfs niet voor het laatste oordeel, want dan krijgt men een gezond en pijnloos lichaam. Weer eens een bewijs dat men over een andere lichamelijke vorm spreekt, dan de aardse vorm.
Oud 27 februari 2007, 17:04   #63
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waar staat er ergens dat hij in zijn aardse lichaam voor hen is verschenen?
Opnieuw vers 39:
Citaat:
Betast Me en je zult het zien.
Komaan zeg, waarover ben jij nu aan 't discussiëren, man?!

Staat het er, of staat het er niet? Kan je een niet-lichamelijke verschijning betasten, of kan je het niet?

En hier, Joh 20, 27:
Citaat:
Vervolgens richtte Hij zich tot Tomas: Kijk maar, hier zijn Mijn handen; kom nu maar met je vinger. En kom met je hand om de opening in Mijn zijde te voelen. Wees niet langer ongelovig, maar gelovig.’
Nog altijd niet overtuigd, Jantje?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 17:22   #64
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Gewoon enkele opmerkingen:

Citaat:
Daar is rond beide feiten discussie rond. Het evangelie van Matteüs zou best eerst in het Aramees kunnen geschreven zijn, daterend van ten vroegste 40 nC tot 65 nC. Voorts kenden vele joden Grieks, wat de keuze voor die taal in plaats van het Aramees zou verklaren.
Dat staat zo goed als vast, maar er is wel discussie rond een zogenaamde "Bron Q".
Robert Lane Fox sluit zelfs niet uit dat alle evangelies geschreven zijn tussen 40 en 60 en zeker de synoptische.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 17:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 17:27   #65
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ik ga voor een groot deel mee met je redenering.
Maar je conclusie is onvoorzichtig: never say never.

Mocht men zonder enige twijfel kunnen aantonen dat dit de historische figuur van Christus is, waarvan men de stoffelijke overschotten terugvondt dan zitten de ongelovigen met een groot probleem, niet de christenen.

De gelovigen gaan zich onmiddellijk hergroeperen:
De paus gaat zeggen dat CHristus verrezen is en dan, om bijvoorbeeld aan te tonen dat hij maar een gewoon mens was ook, zijn benen is gaan terugleggen. De RKK blijft bestaan en spreekt over de verijzenis en voegt een nieuwe feestdag in: De wedergraflegging.

Daarnaast onstaan allerlei godsdiensten, tot ergernis van de ongelovigen en het humanistisch verbond (vrijzinnig gesubsidieerde kerk, volgens de Kardinaal):
- De onverijzenis kerk. Die geloven niet in de verijzenis maar wel in Christus en verwijten de RKK wedergrafleggingskerk oneerlijkheid en ketterij.
- De tweede verijzenis kerk: Christus gaat nog eens verijzen, wanneer ge tien procent van uw pré aan de "church of the second resurection" stort moogt ge komen kijken: je wordt dan uitgenodigd

enz...
De vraag blijft: wat is er aan de hand? Spannend!
Niet te vergeten: als Jezus Christus getrouwd was, en een kind had, wat gaat er dan met het celibaat gebeuren, en hoe was dat door de eeuwen heen te rechtvaardigen?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 17:59   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opnieuw vers 39:Komaan zeg, waarover ben jij nu aan 't discussiëren, man?!

Staat het er, of staat het er niet? Kan je een niet-lichamelijke verschijning betasten, of kan je het niet?

En hier, Joh 20, 27:Nog altijd niet overtuigd, Jantje?
Je hebt het hier wel over vader/zoon/ heilige geest.

Deze zijn mogelijkheden, kunde en kennis gaan ver boven gewone aardse begrippen.

En ik heb nergens gezegd dat hij niet lichamelijk was, ik heb enkel gezegd dat het niet om zijn aardse lichaam draaid, maar om zijn Godelijke lichaam.
Beiden kunnen identiek zijn, maar moeten daarom niet hetzelfde zijn.

Wie zegt er dat God zijn hemelse lichaam niet tastbaar is als hij wil?

Dus wat er ook gebeurd is met zijn aardse lichaam speeld gewoon geen rol, hij heeft immers zijn Godelijk lichaam.
Oud 27 februari 2007, 18:03   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Niet te vergeten: als Jezus Christus getrouwd was, en een kind had, wat gaat er dan met het celibaat gebeuren, en hoe was dat door de eeuwen heen te rechtvaardigen?
Het celibaat is te verantwoorden door het biechtgeheim.
Moesten priesters getrouwd zijn, dan zouden zij vaak het biechtgeheim schenden in hun eigen bed, tegen hun vrouw.

Daarom dat het huwen van Dominéés geen probleem is, de protesanten hebben namelijk geen biecht.
Oud 27 februari 2007, 18:07   #68
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt het hier wel over vader/zoon/ heilige geest.

Deze zijn mogelijkheden, kunde en kennis gaan ver boven gewone aardse begrippen.

En ik heb nergens gezegd dat hij niet lichamelijk was, ik heb enkel gezegd dat het niet om zijn aardse lichaam draaid, maar om zijn Godelijke lichaam.

Wie zegt er dat God zijn hemelse lichaam niet tastbaar is als hij wil?

Dus wat er ook gebeurd is met zijn aardse lichaam speeld gewoon geen rol, hij heeft immers zijn Godelijk lichaam.
Eerstens: waar in de Bijbel mag er dan sprake zijn over het onderscheid tussen het aardse en het goddelijke lichaam? Waar haal jij dat feitelijk? Tussen de regels?

Tweedens: waaruit besluit jij dat het in de door mij genoemde verzen over het goddelijke lichaam gaat? Ook tussen de regels gelezen?
Oud 27 februari 2007, 18:51   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerstens: waar in de Bijbel mag er dan sprake zijn over het onderscheid tussen het aardse en het goddelijke lichaam? Waar haal jij dat feitelijk? Tussen de regels?

Tweedens: waaruit besluit jij dat het in de door mij genoemde verzen over het goddelijke lichaam gaat? Ook tussen de regels gelezen?
Een gewoon lichaam zal het anders ook niet geweest zijn. Want de evangelies melden dat Jezus na zijn dood 'verschijnt' aan zijn leerlingen en dat die verschijningen soms zeer eigenaardig beginnen en soms ook eigenaardig eindigen; dat hij een keer plots tussen de leerlingen staat en in een ander ander evangelie verdwijnt hij even plots voor hun ogen. Bovendien stijgt hij ten hemel. Probeert u het allemaal maar eens met uw lichaam.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 18:54.
Oud 27 februari 2007, 19:55   #70
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Bovendien stijgt hij ten hemel. Probeert u het allemaal maar eens met uw lichaam.
Ik wijt de Hemelvaart van Christus niet aan Diens lichamelijke eigenschappen, doch aan Diens goddelijke natuur.

Trouwens, je hebt mijn vragen omzeild. Ik herhaal ze hier eventjes:
Citaat:

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 27 februari 2007 om 19:56.
Oud 27 februari 2007, 19:57   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wijt de Hemelvaart van Christus niet aan Diens lichamelijke eigenschappen, doch aan Diens goddelijke natuur.

Uw gezegde:

Dus wanneer het u uitkomt dat gebruikt u jezus' menselijke natuur en wanneer het anders beter ligt, dan gebruikt u jezus' goddelijke natuur. Geen wonder dat de kerk 1700 jaar kon overleven.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 19:58.
Oud 27 februari 2007, 19:59   #72
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Dus wanneer het u uitkomt dat gebruikt u jezus' menselijke natuur en wanneer het anders beter ligt, dan gebruikt u jezus' goddelijke natuur. Geen wonder dat de kerk 1700 jaar kon overleven.
Neen, het wonder dat die kerk al 2000 jaar overleeft heeft eerder te maken met het feit dat haar kritikasters kennelijk geen antwoord hebben op gestelde vragen, en handig van onderwerp pogen te veranderen wanneer ze dreigen vastgestrikt te raken in hun eigen warrige redeneringen.

Daarom nog eenmaal, en om het af te leren:
Citaat:

Oud 27 februari 2007, 20:01   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, het wonder dat die kerk al 2000 jaar overleeft heeft eerder te maken met het feit dat haar kritikasters kennelijk geen antwoord hebben op gestelde vragen, en handig van onderwerp pogen te veranderen wanneer ze dreigen vastgestrikt te raken in hun eigen warrige redeneringen.

Daarom nog eenmaal, en om het af te leren:
Ik probeer van u te vernemen welk soort lichaam Jezus nu had tijdens zijn verschijningen. Zegt u dat nu eens.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 20:03.
Oud 27 februari 2007, 20:03   #74
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik probeer van u te vernemen welk lichaam Jezus nu had tijdens zijn verschijningen. Zegt u dat nu eens.
Hij had er maar één: het Zijne.

Daarom nogmaals: waar haal jij het onderscheid vandaan tussen een "goddelijk" en een "aards" lichaam?

Of ten derde male:
Citaat:

Duidelijk nu?
Oud 27 februari 2007, 20:06   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij had er maar één: het Zijne.

Daarom nogmaals: waar haal jij het onderscheid vandaan tussen een "goddelijk" en een "aards" lichaam?

Of ten derde maleuidelijk nu?
Neen, maar ik kan u misschien helpen te verduidelijken: in menselijke situaties had hij een menselijk lichaam (bijvoorbeeld hij weent in het Hof van Olijven of wanneer hij zich kwaad maakt of wanneer hij zich aan de wijn te goed doet -vergeet niet: Jezus was een slemper) en in goddelijke situaties had hij een goddelijk lichaam (opstanding). Zit ik zo goed?

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 20:29.
Oud 27 februari 2007, 20:11   #76
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Toch raar dat er nooit zo'n berichten zijn dat het graf van Alexander de grote is gevonden of van Julius Caecar of zelfs van mensen zoals Boedda of Mohammed. Altijd moet er over Jezus Christus de gekste berichten de wereld ingaan. Why?
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 20:12   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Toch raar dat er nooit zo'n berichten zijn dat het graf van Alexander de grote is gevonden of van Julius Caecar of zelfs van mensen zoals Boedda of Mohammed. Altijd moet er over Jezus Christus de gekste berichten de wereld ingaan. Why?
Alexander is ook niet uit zijn graf opgestaan.
Oud 27 februari 2007, 20:45   #78
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, maar ik kan u misschien helpen te verduidelijken: in menselijke situaties had hij een menselijk lichaam (bijvoorbeeld hij weent in het Hof van Olijven of wanneer hij zich kwaad maakt of wanneer hij zich aan de wijn te goed doet -vergeet niet: Jezus was een slemper) en in goddelijke situaties had hij een goddelijk lichaam (opstanding). Zit ik zo goed?
Uhu, Jezus was volkomen menselijk én volkomen goddelijk. Deze twee naturen waren ongescheiden, en onvermengd.

Laatst gewijzigd door Judokus : 27 februari 2007 om 20:46.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 20:48   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Uhu, Jezus was volkomen menselijk én volkomen goddelijk. Deze twee naturen waren ongescheiden, en onvermengd.
Dan zit u altijd goed natuurlijk en kunt u nu eens de ene natuur van Jezus van Jezus verweven in uw uitleg en dan weer eens de andere. Maar goed, het zij zo.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2007 om 20:49.
Oud 27 februari 2007, 21:05   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als eerste is de bijbel niet in stukken te begrijpen of te interpreteren.
Je kan er dus niet gewoon een stukje uitnemen om iets te verklaren of te bewijzen. Je moet de hele bijbel lezen en gebruiken om bepaalde zaken te verklaren.
Hoe ga je anders verklaren dat hij drie personen tegelijk kan zijn en toch ook drie verschillende personen.

En Jezus word bestempeld als een godelijkheid, wat wil zeggen dat hij over bovennatuurlijke machten beschikt. Maar daar hij ook zijn eigen vader is, wil dit zeggen dat hij reeds over een lichaam beschikte voor zijn aardse geboorte. Daar heb je dus je verklaring in de bjbel dat hij een aards en een hemels lichaam ter beschikking had.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be