Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2007, 17:32   #61
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ach het bewustzijn is en prachtig instrument dat we voor hebben op de dieren, maar die hebben dan weer geen last van die vreselijke bewustzijnsziektes...
Beetje off topic, maar kan het niet laten: bewustzijn is alles behalve een menselijke eigenschap! Dat delen we tenminste met alle andere zoogdieren en met vogels. Ik vermoed dat je zelfbewustzijn bedoelt, maar zelfs dat is niet voorbehouden aan de mens... En dieren kunnen wel degelijk depressief zijn overigens.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:36   #62
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Beetje off topic, maar kan het niet laten: bewustzijn is alles behalve een menselijke eigenschap! Dat delen we tenminste met alle andere zoogdieren en met vogels. Ik vermoed dat je zelfbewustzijn bedoelt, maar zelfs dat is niet voorbehouden aan de mens... En dieren kunnen wel degelijk depressief zijn overigens.
Zo off topic was het niet, het gaat hier wel degelijk over een geesteszieke.
Ik kan me voorstellen dat dieren depressief worden, bv in en door gevangenschap, maar
kunnen dieren ook geestesziek zijn?

Dat wist ik niet...

Ik vermoed dat het zou kunnen, als we maar eerst dierpsychiaters hadden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2007 om 17:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:49   #63
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat dieren depressief worden, bv in en door gevangenschap, maar
Depressie is een geestesziekte en dieren - niet alleen in gevangenschap trouwens - kunnen wel degelijk depressief zijn. En het zou me ten zeerste verbazen dat andere geestesziektes niet zouden voorkomen bij dieren...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 18:10   #64
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Depressie is een geestesziekte en dieren - niet alleen in gevangenschap trouwens - kunnen wel degelijk depressief zijn. En het zou me ten zeerste verbazen dat andere geestesziektes niet zouden voorkomen bij dieren...
We spreken hier misschien over twee verschillende zaken.
Depressie is voornamelijk gevoelsgerelateerd, dacht ik. (maar men gebruikt nogal vlot het label 'depressief' als eufemisme voor 'geestesziek', dat verwart een beetje de issue)
Depressie is duidelijk nog een niveautje lager dan geestesziekten, die een aandoening zijn
van het brein en die een grote talige exponent en invloed vertonen, iets waar dieren ook geen last van hebben.

Nee, ik zie nog niet direct een grote toekomst voor dierpsychiaters...

Denk je dat je een aap kan analyseren, als het al bij mensen zo moeilijk is?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 19:12   #65
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:

Dat wist ik niet...

Ik vermoed dat het zou kunnen, als we maar eerst dierpsychiaters hadden.
Ik heb eens een reportage gezien over chimpansees. Eén van die chimpansees had op latere leeftijd nog een jong gekregen. Doordat haar vorig jong gestorven was, was ze overbezorgd over dit jong. Die kleine mocht niet spelen met de anderen jonge apen en moest steeds vlak bij de moeder blijven. Na een poos werd die jonge chimpasee neurotisch. hij sloot zich af van alle andere apen, draaide constant rondjes en beet zichzelf.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:02   #66
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Needles Bekijk bericht
3 jaar???
Met opzet verdronken???
Met opzet verdronken in het bad.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:04   #67
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Niet Uit wroeging?
Wat bedoel je?
Ik bedoel dat ik niet liever had dat ze dood was om wat ze heeft gedaan maar uit medelijden om waar ze nu moet mee leven.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 22:06   #68
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Als er een beetje te veel CO2 in de lucht hangt staat zowel de wetenschap als de politiek op zijn kop, en zouden ze er alles aan willen doen, en liefst door middel van de kleine man (nog maar eens) te pluimen. Maar dat depressies steeds vaker voorkomen, een probleem waar de mensen echt van wakker liggen, daar kraait geen haan naar.
Ik vind hetgeen je schrijft heel belangrijk.

De cross-culturele psychologie weet al sinds Margaret Mead dat depressies en neuroses veel meer voorkomen in Westerse burgerlijke maatschappijen waar het liberalisme en het individualisme weeldig tieren, dan in andere samenlevingen.

We zouden die inzichten kunnen gebruiken om ons vragen te stellen over de redenen voor zoveel depressies en zelfmoordneigingen bij ons. Dat is nodig om er iets aan te kunnen doen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 22:10   #69
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vind hetgeen je schrijft heel belangrijk.

De cross-culturele psychologie weet al sinds Margaret Mead dat depressies en neuroses veel meer voorkomen in Westerse burgerlijke maatschappijen waar het liberalisme en het individualisme weeldig tieren, dan in andere samenlevingen.

We zouden die inzichten kunnen gebruiken om ons vragen te stellen over de redenen voor zoveel depressies en zelfmoordneigingen bij ons. Dat is nodig om er iets aan te kunnen doen.
TV en radio buitensmijten zou al veel goed kunnen maken
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 07:00   #70
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Die was waar? In Algerije was hij. Misschien wou ze zelfmoord plegen en haar kids nier bij hun papa achterlaten om een of andere redenen?

Een man die weet dat zijn vrouw geruime tijd zwaar depri is laat haar niet weken/maanden alleen achter met de kids. Het was zijn taak zijn vrouw bij te staan, te helpen, misschien op zoek te gaan naar de oorzaak van haar depressie ipv te denken dat ze haar plan wel zal trekken.
Hier ben ik het nu eens volmondig mee eens.
Ik kan mij perfect voorstellen, dat als je 5 kinderen hebt en je bent depressief, en je krijgt niet veel steun van je partner, dat het dan eens zo zwaar wordt.
De taak van de partner eindigt echt niet bij het uit gaan werken imo.
Depressies, zeker zulke zware, los je niet op 1 2 3 op. Maar als partner kan je toch een beetje moeite doen om te helpen, te steunen en te ontzien.
Ik spreek niet goed dat zij haar 5 kinderen vermoord heeft omwille van depressie. Ik begrijp het wel. Wie weet wou ze zelfmoord plegen en haar kinderen om één of andere reden niet achterlaten bij haar man of familie...
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:43   #71
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als je vrouw zwaar depri is moet je haar achterlaten met 5 kids??
Welke keuze heb je, als je vijf kinderen hebt plus een vrouw die niets binnenbrengt, dan te werken tot je er bij neervalt?

Serieus, Laya, je maakt me een beetje kwaad! Wie zou er geld in het laadje gebracht hebben als die man niet meer was gaan werken? Dan had je hem pas mogen aanklagen wegens onverantwoordelijkheid en verwaarlozing.

Terzijde: waarom is de depressie van een vrouw de verantwoordelijkheid van haar man? Is zij een klein kind misschien? Is zij niet in de eerste plaats verantwoordelijk voor zichzelf?

Laatst gewijzigd door baarle : 2 maart 2007 om 09:44.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:45   #72
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
is deze vrouw een gevaar voor de maatschappij ?! nope, gevaar voor recidive ? nope ... zij hoort, hoe zwaar haar daden ook, NIET thuis in de gevangenis.
Als iemand die vijf kinderen ombrengt met messteken geen gevaar is voor de maatschappij, dan weet ik niet meer wie het wel nog zou zijn hoor...
Oud 2 maart 2007, 09:47   #73
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die was waar? In Algerije was hij. Misschien wou ze zelfmoord plegen en haar kids nier bij hun papa achterlaten om een of andere redenen?

Een man die weet dat zijn vrouw geruime tijd zwaar depri is laat haar niet weken/maanden alleen achter met de kids. Het was zijn taak zijn vrouw bij te staan, te helpen, misschien op zoek te gaan naar de oorzaak van haar depressie ipv te denken dat ze haar plan wel zal trekken.
Volgens de info die ik heb was hij weg voor zijn werk. Om zijn kroost te onderhouden, dus.

Zou jij dat gezin misschien onderhouden hebben als de papa thuis was gebleven om zijn vrouw te verzorgen?
Oud 2 maart 2007, 09:47   #74
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergeet het, ik ken iemand die hertrouwd is met een vrouw die haar 2 kids verdronk, ze zat welgeteld 3 (!) jaar. Ze hebben nu een baby samen. Goe zot!
En de vermoorde kinderen hebben vanzelfsprekend geen rechten!

Mooie maatschappij...
Oud 2 maart 2007, 09:49   #75
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik vraag me af of hier deskundigen in de psychologie zijn de me eens kunnen uitleggen waarom zoveel ouders altijd hun kinderen vermoorden als ze zelfmoord willen plegen?
Ik zie niet in wat het anders kan zijn dan puur, plat egoïsme: ik zie het niet meer zitten, ik knijp er van onder, en mijn kinderen hebben dus ook geen recht meer op een toekomst.

Zeker in dit geval: als ze per sé zelfmoord wilde plegen, was er nog altijd de vader die de kinderen had kunnen grootbrengen. De moorden waren dus niet nodig.
Oud 2 maart 2007, 09:53   #76
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Wie weet wou ze zelfmoord plegen en haar kinderen om één of andere reden niet achterlaten bij haar man of familie...
En dat recht moet ze dan maar hebben, vind je?

De rechten van de kinderen op een toekomst, en de rechten van de papa ivm zijn kinderen, dat is allemaal ondergeschikt aan het feit dat madame beslist heeft dat ze het niet meer aankan?

Ben ik blij dat ik een iets eerlijker vrouw heb, zeg.
Oud 2 maart 2007, 09:57   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Als iemand die vijf kinderen ombrengt met messteken geen gevaar is voor de maatschappij, dan weet ik niet meer wie het wel nog zou zijn hoor...
logica he Baarle, ze had toch maar 5 kinderen hé

die vrouw dient verzorgt te worden. die vrouw is geen gevaar voor de maatschappij.
(net zo min als die dokteres die onlangs haar depressieve zoon euthanaseerde en daarna zelfmoord pleegde, zij dient mi wel haar licentie te verspelen omdat de formaliteiten niet compleet gevolgd waren)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 10:00   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En de vermoorde kinderen hebben vanzelfsprekend geen rechten!

Mooie maatschappij...
tja, het theoretische verschil tussen de waarde van een kind en een foetus van 16 weken hé ... je zou beter fulmineren tegen politici die daar willens en wetens een lijn in trekken
ps is er niet net een foetus van 22 weken geboren en succesvol 'erdoorgehaald in couveuse' ? Amalia geloof ik, mocht vorige week naar huis ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 10:04   #79
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
logica he Baarle, ze had toch maar 5 kinderen hé
En die zijn al dood, wil je in al je cynisme zeggen?

Citaat:
die vrouw dient verzorgt te worden. die vrouw is geen gevaar voor de maatschappij.
Dit was nauwgezet voorbereid, pure methodiek. Ze wachtte het juiste moment af dat ze helemaal alleen was met alle kinderen in huis. Ze riep ze één voor één bij zich en stak ze elk in een andere kamer door. Met een mes! Daarna legde ze de kinderen elk terug op hun bed.

Dit lijkt me een koele, bijna psychopathische moordenaar. Als je dat kunt, (een kind met een mes doden, weet je hoe lang dat duurt?), dan ben je tot alles in staat.

Het medelijden dat jullie hier voor die moordenares opbrengen staat in schril contrast met het schrale aantal woorden die jullie besteden aan de verloren toekomst van de vijf kinderen en aan het verdriet van de vader.
Oud 2 maart 2007, 10:14   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik las ergens dat de vader er waarschijnlijk een tweede vrouw op nahield.
Ik vermoed idd. dat ze zelfmoord wou plegen, maar haar kinderen niet bij de vader durfde achterlaten.

Citaat:
,,Naar de oorzaak van het drama hebben wij nog het raden'', zegt parketwoordvoerder Bernard Goethals. ,,De sociale afzondering waarin de daderes verkeerde, kan een rol gespeeld hebben. De vrouw, lerares van opleiding, had haar job opgegeven. Ze was een moeder aan de haard geworden.''
,,Zij beleed de islam, ook al had zij er zich niet toe bekeerd. Mogelijk heeft dat haar isolement tegenover haar familie in de hand gewerkt.'' Yasmine, de oudste dochter, verscheen na de kerstvakantie plots op school met een hoofddoek. Volgens leerkrachten was ze daar allesbehalve blij mee. Twee weken daarna heeft het meisje hem weer afgegooid.
,,Toen ik enkele maanden geleden haar zus hielp, die op bezoek was en wier wagen niet wou starten, werd mij uitdrukkelijk gevraagd om daar niets over te zeggen, alsof dat bezoek geheim moest blijven voor haar man. De man heeft achter zijn huis ook een hoge muur opgetrokken. Om zijn kinderen in alle rust te kunnen laten spelen, heeft hij me zelf uitgelegd'', vertelt buurman Christian (62).
Eind januari reisde de echtgenoot af naar Marokko om zijn moeder terug te brengen die voor de eindejaarsfeesten naar België was gekomen. Hij bleef een maand in Marokko en moest woensdagavond terugvliegen. Op Zaventem heeft hij het drama vernomen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be