Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2007, 12:22   #61
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Dat is toch wel weer een cliché. De franstaligen haten de Vlamingen toch niet. Maar de Vlamingen daarentegen......
Heb jij het gezien?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 13:22   #62
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De roadmovie en morgen beter gezien. De roadmovie was een beetje saai. Ik hou niet van Reynebeau zijn stijl en vond zijn voice-over commentaar vrij irritant dorspekt als het was met steekjes naar BDW.

Morgen beter was wel interessant. Ik vind Brinckman echt goed. BDW kwam heel sterk uit de hoek. Ik heb het gevoel dat hij de argumenten heeft gevonden die Vlamingen zullen overtuigen. Het viel mij op - niet voor de eerste keer trouwens - hoe zwak belgicisten Martens en Buysse uit de hoek kwamen. Zij konden maar geen sluitend argument vinden voor het behoud van Belgie.

Iedereen geef toe dat het vierkant draait, dat er problemen zijn, dat het allemaal meer efficient moet gebeuren. Dat kan alleen door nog meer te regionaliseren. Waarom dan de lijn niet helemaal doortrekken en voluit voor rechtlijnigheid en efficientie gaan? Antwoord van Paul Buysse : omdat België zo'n geweldig imago uitstraalt. Wilfried Martens : omdat wij prachtige dingen hebben gerealiseerd (de SZ) en omdat wij "op dezelfde manier tegen het leven aankijken". Dat zijn flinterdunne argumenten.

Wat Wouter van Bellingen op het plateau deed is mij een raadsel. Die man wist niets zinnigs te vertellen en was bovendien ook moeilijk te verstaan.
Verdorie, ik had moeten kijken naar Morgen Beter, ik heb enkel de laatste minuten gezien.

Wat van Bellingen daar deed is me ook een raadsel. Ik had voor dat incident in Sint-Niklaas nog nooit van hem gehoord, en ondertussen is hij al in de Laatste Show en bij Pauw en Witteman geweest, en wordt hij een "held" genoemd zelfs. Ik vind hem ook amper te verstaan.
Oud 13 maart 2007, 14:02   #63
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Verdorie, ik had moeten kijken naar Morgen Beter, ik heb enkel de laatste minuten gezien.
Het programma kan nog steeds bekeken worden via www.vrtnieuws.net.

Link: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...er/index.shtml

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 14:05   #64
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Het programma kan nog steeds bekeken worden via www.vrtnieuws.net.

Link: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...er/index.shtml
En mits wat "gefoefel" in de bron code kan je zelfs het filmpje downloaden (ook al heeft VRT dat waarschijnlijk niet graag ), veel properder dan die onhandelbare streams :

http://video.vrtnieuws.net/nieuwsnet...15522.S-HB.wmv

Dank je!
Oud 13 maart 2007, 14:44   #65
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De roadmovie en morgen beter gezien. De roadmovie was een beetje saai. Ik hou niet van Reynebeau zijn stijl en vond zijn voice-over commentaar vrij irritant dorspekt als het was met steekjes naar BDW.

Morgen beter was wel interessant. Ik vind Brinckman echt goed. BDW kwam heel sterk uit de hoek. Ik heb het gevoel dat hij de argumenten heeft gevonden die Vlamingen zullen overtuigen. Het viel mij op - niet voor de eerste keer trouwens - hoe zwak belgicisten Martens en Buysse uit de hoek kwamen. Zij konden maar geen sluitend argument vinden voor het behoud van Belgie.

Iedereen geef toe dat het vierkant draait, dat er problemen zijn, dat het allemaal meer efficient moet gebeuren. Dat kan alleen door nog meer te regionaliseren. Waarom dan de lijn niet helemaal doortrekken en voluit voor rechtlijnigheid en efficientie gaan? Antwoord van Paul Buysse : omdat België zo'n geweldig imago uitstraalt. Wilfried Martens : omdat wij prachtige dingen hebben gerealiseerd (de SZ) en omdat wij "op dezelfde manier tegen het leven aankijken". Dat zijn flinterdunne argumenten.

Wat Wouter van Bellingen op het plateau deed is mij een raadsel. Die man wist niets zinnigs te vertellen en was bovendien ook moeilijk te verstaan.
Beste Kaal, wanneer je Wilfried Martens nog onder de belgicisten plaatst ben je denk ik een decennium blijven hangen. Wilfried Martens is een fervente federalist en behoort binnen de CD&V tot de Vlaamsch gezinde groep.
Oud 13 maart 2007, 14:46   #66
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat doet het Vlaams Belang ook; alleen is het zo dat men heel zelden het Vlaams Belang de kans geeft om dat te doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Waarom is die opmerking nu weer nodig?
BDW modern en het VB ouderwets?
VB is puur en BDW geeft het een modern kleedje gebaseerd op gezond verstand in plaats van extremisme.
Oud 13 maart 2007, 14:49   #67
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Achtergestelde gebieden als Henegouwen zijn mij dan ook onbekend.
Ik stel dan ook voor om de forummeeting van 28 april niet in Baarle maar in Charleroi te laten doorgaan.
Oud 13 maart 2007, 14:52   #68
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Beste Kaal, wanneer je Wilfried Martens nog onder de belgicisten plaatst ben je denk ik een decennium blijven hangen. Wilfried Martens is een fervente federalist en behoort binnen de CD&V tot de Vlaamsch gezinde groep.
Beste, ik stel vast dat u degene bent die een paar decennia is blijven hangen. Wilfried Martens is nog niet zo lang geleden lid geworden van B Plus en is ondertussen al lang niet meer zo "Vlaamsch gezind".
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 14:58   #69
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Beste, ik stel vast dat u degene bent die een paar decennia is blijven hangen. Wilfried Martens is nog niet zo lang geleden lid geworden van B Plus en is ondertussen al lang niet meer zo "Vlaamsch gezind".
Zie http://forum.politics.be/showthread....42#post2516442
Oud 13 maart 2007, 15:00   #70
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vond zijn betoog behoorlijk vlaamsgezind : (naast een expliciete verwijzing naar de vlaamse volksbeweging) , financiële responsabilisering van de deelstaten , overheveling van de sociaal-economische hefbomen ; maar anderzijds behoud van de interpersoonlijke solidariteit. Een genuanceerd standpunt , dat ik kan bijtreden ....voor Martens binnen een belgisch federalisme ; voor mij : in de richting van een 'Confederatio Belgica'.
Ook Dewever was genuanceerd en sterk op dreef ...
Buysse was mijns inziens het zwakst , maar excuseerde zich dat hij als niet-politieker in een politieke discussie was verzeild geraakt .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 13 maart 2007 om 15:12.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 15:06   #71
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En mits wat "gefoefel" in de bron code kan je zelfs het filmpje downloaden (ook al heeft VRT dat waarschijnlijk niet graag ), veel properder dan die onhandelbare streams :

http://video.vrtnieuws.net/nieuwsnet...15522.S-HB.wmv

Dank je!
Graag gedaan.

Ik heb de uitzending ook net zelf even bekeken. Vrij interessant, vond ik.

Baron Paul Buysse had het alleen over de nadruk die diende te worden gelegd op efficiëntie en het vrijwaren van economische welvaart. Ik ben er echter van overtuigd dat dat nu net één van de voornaamste redenen is, om verdere stappen te zetten in de staatshervorming: de regio's responsabiliseren en - voor elk domein - het beleid brengen naar het niveau waar dat op de meest efficiënte wijze kan worden uitgeoefend. En m.i. is dat in de meeste gevallen óf de (Vlaamse en Waalse ) regio, óf het Europese niveau. Ik zie in dit verband eigenlijk nog weinig meerwaarde in het in stand houden het Belgische niveau. Toen Martens gevraagd werd, wat volgens hem de reden(en) waren, die het in stand houden van een Belgische staat rechtvaardigden, kwam hij niet verder dan "het imago van België" en "de mooie dingen die we samen in het verleden hebben gerealiseerd". Niet echt spijkers met koppen, vind ik..

Bart De Wever schudde overigens een mooie oneliner uit de mouw, toen hij voorstelde om het Belgische imago - dat volgens Vlaams topambtenaar en toch belgicist Rudy Aernout heel precies 443 miljard waard is - te verkopen om de staatsschuld af te bouwen..

Wat Wouter Van Bellingen in de uitzending kwam doen was mij ook niet geheel duidelijk. Mogelijk heeft de man als politicus op lokaal vlak wel enige toekomst, maar m.i. getuigt het niet echt van grote personeelsrijkdom als Spirit zo iemand nu al bij federale verkiezingen naar voor dient te schuiven. Daar komt hij toch nog wat te kort voor, denk ik. Verder dan wat (inderdaad moeilijk verstaanbare) Phil Bosmans-boutades komt hij vooralsnog immers niet.

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 15:14   #72
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Ik vond zijn betoog behoorlijk vlaamsgezind : financiële responsabilisering van de deelstaten , overheveling van de sociaal-economische hefbomen ; maar anderzijds behoud van de interpersoonlijke solidariteit. Een genuanceerd standpunt , dat ik kan bijtreden ...
Hij is een Belgische federalist en heeft wat Vlaamse pluimen gelaten, zoals Kim inderdaad zei, maar hij blijft staan voor een staatshervorming die tot verantwoordelijkheid moet leiden. En dat is iets dat het zuiden niet makkelijk zal slikken.
Buysse was de Belgicist van dienst en kwam eerder zijn titel verdedigen dan iets anders, want ja, zijn welvaart kan makkelijker behouden blijven als iedereen verantwoordelijk is voor z'n beleid en de financiële gevolgen daarvan.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 15:16   #73
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht

Wat Wouter Van Bellingen in de uitzending kwam doen was mij ook niet geheel duidelijk. Mogelijk heeft de man als politicus op lokaal vlak wel enige toekomst, maar m.i. getuigt het niet echt van grote personeelsrijkdom als Spirit zo iemand nu al bij federale verkiezingen naar voor dient te schuiven. Daar komt hij toch nog wat te kort voor, denk ik. Verder dan wat (inderdaad moeilijk verstaanbare) Phil Bosmans-boutades komt hij vooralsnog immers niet.
Mij maak je niet wijs dat deze man in dit of andere programma's ook maar zou genoemd worden moest het niet zijn van dat incident in zijn gemeente. Het viel echt op dat de andere gesprekspartners veel meer wisten en te zeggen hadden. Wie inpikt halverwege zou amper beseffen dat hij daar ook zit.
Oud 13 maart 2007, 15:17   #74
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
hij blijft staan voor een staatshervorming die tot verantwoordelijkheid moet leiden
Separatisme dus.
Oud 13 maart 2007, 15:18   #75
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
WM is lid van de belgische club BUB of zoiets in die aard.
In zijn jeugdjaren was hij vlaamsgezing en is nu belgicist geworden.
Als hij behoort tot de 'vlaamsgezinde' groep van de CD&V dan is het daar nog erger gesteld dan ik vermoedde.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 15:18   #76
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Separatisme dus.
Het ene impliceert het andere niet...
Oud 13 maart 2007, 15:19   #77
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De road-movie had in alle geval een ambivalent resultaat - men liet een verhoogde penetratie van het "Waalse gebied" door nijvere Vlamingen zien
(De chef van de luchthaven van Charleroi) & de "onbewegelijkheid van de
luiere Waalse Werklozen.. dit laatste is echter eerder een reden om de bevoegdheid inzake werkloosheid en arbeidsbemiddeling te herfederalizeren ipv van deze verder te splitsen.. Goede 2 talige arbeidbemiddelaars uit zowel Noord & Zuid die polyvvalent inzetbaar zijn zouden de "harde kern"
van opleidingsschuwe werklozen goede diensten kunnen bewijzen !
Wat zit jij daar nu te zeggen? Dat is al geprobeerd. Hoe dacht je dat arbeidsbemiddeling 15 jaar geleden geregeld werd? Er is een reden waarom het allemaal gesplitst werd, 1hand en die reden is nog altijd niet verdwenen.

Wat je daar zit te vertellen komt erop neer om dynamische Vlamingen naar Wallonië te sturen om een en ander recht te trekken. Dat is een wensdroom, een hersensschim.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 15:19   #78
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
WM is lid van de belgische club BUB of zoiets in die aard.
Wilfried Martens is lid van B Plus. B Plus =/= BUB.
Oud 13 maart 2007, 15:20   #79
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hij is een Belgische federalist en heeft wat Vlaamse pluimen gelaten, zoals Kim inderdaad zei, maar hij blijft staan voor een staatshervorming die tot verantwoordelijkheid moet leiden.
Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Alleen vult iedereen dat op z'n eigen manier in.
Oud 13 maart 2007, 15:20   #80
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het ene impliceert het andere niet...
Natuurlijk wel.

In de Belgische context is staatshervorming met meer verantwoordelijkheid voor de deelstaten immers de kwadratuur van de cirkel.

Niet dat ik de Don Quichotes die daarin geloven niet sympathiek vind, hoor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be