![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister
|
![]() Ik denk dat het voor God een klein kunstje is om gelijk welke taal te spreken. Doorheen de eeuwen manifesteert Hij Zich als de roepende, en nergens vraagt Hij de mensen om Zijn taal te spreken.
Een punt van kritiek mijnerzijds aan het volgens mij overdreven belang van de Arabische taal in de islam. Geen enkele taal is superieur aan een andere. Zelf spreek ik vaak gewoon dialect met Hem, want dat is tenslotte mijn moedertaal. En vaak overkomt het me dat ik met Hem spreek zonder woorden... ... want ook de taal van de stilte beheerst Hij perfecter dan wie dan ook. Misschien hoorden de drie getuigen Zijn stem zonder woorden... misschien sprak Hij hun moedertaal: Aramees of Hebreeuws. 'k Zou het echt niet weten. 't Is me dunkt ook helemaal niet van belang. Volgens jou wel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Christus geeft toch de uitleg. "Ik had honger, en gij hebt Mij niet te eten gegeven. Ik had dorst, en gij gaaft mij geen te drinken... enz..." Dat, en dat alleen is het criterium. Niet of je Jood, Palestijn, Vlaming of Chinees bent. Hoe kom jij dan tot jouw interpretatie? Verklaar je nader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wellicht betreuren gelovigen die fouten nog méér dan niet-gelovigen, en keuren zij ze nog sterker af. Dergelijke fouten worden vooral begaan in perioden dat de Kerk zich te weinig herbronde. Aan die tijd heb ik, nog geen 42 jaar momenteel, geen herinneringen: mijn geboortejaar was het jaar dat Vaticanum II eindigde, en dus ben ik een "postconciliair" produkt. "De missionarissen"? Sta me toe dit eventjes te corrigeren: "sommige missionarissen" doet de waarheid méér recht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat schenking aan staat betreft. Maakt eigenlijk niet uit aan wie je het schenkt. Zoveel rijkdom hoort een christelijke kerk niet toe. Dat strookt totaal niet met het geloof. Je kan wel zeggen dat het uit het verleden stamt, maar dat kan iedere rijkeluiszoon zeggen. Is geen excuus. Schenk het aan de heidenen, de atheïsten. Die kunnen gerust ook respect opbrengen voor cultureel erfgoed. Schenk het aan UNESCO bv. En ga in een stal prediken. Als ze mij dus aanboden om paus te worden: direct. Dan deed ik meteen hetgeen ik hierboven vermelde. En ik legde meteen mijn ambt neer als niet zijnde in overeenstemming met de bijbel. Ik doekte maw de ganse RKK op als ik paus kon worden. Als menselijke beperkingen een excuus zijn om het geloof niet te respecteren, waarom dan nog proberen? Zijn het niet die menselijke beperkingen die men juist probeert te minimaliseren? Had laatst een documentaire gezien over het concentratiekamp Mathausen in Oostenrijk. De lokale priester repte er geen woord over. Menselijke beperking? Wat sterven voor je geloof betreft. Is het niet daarom dat men net zoveel terechte bewondering heeft voor Damiaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Andere verzen komen eraan. Ik moet nog verder lezen. Molensteen om de nek is al vermeld bij Marcus. Overigens is zijn zelfmoordstrategie waar hij al zijn volgelingen in wil betrekken, ook niet meteen een teken van een vredewens Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Aan de Farizeeërs zélf is niks "slecht". Wel aan de wijze waarop zij de Wet praktizeerden, waarbij het hen er vooral om ging om enerzijds de gewone mensen voor het minste, het geringste terecht te wijzen, terwijl ze zich anderzijds geen moeite onverlet lieten om zichzélf middels juridische spitstechnologie aan de geest van de Wet te onttrekken. Wat of wie je met "RKK" bedoelt is me niet geheel duidelijk. Bedoel je de gelovigen? Tja, daar zullen er zeker tussenzitten die Farizeeërstreken hebben, net zoals er daar ook tussenzitten die in eer en geweten met zichzelf hun geloof beleven. Het zou ongelofelijk pretentieus van mezelf zijn te beweren dat christenen per definitie beter zijn dan niet-christenen. Bedoel je de geestelijkheid? Idem dito, want de geestelijkheid is een dwarsdoorsnede van de gemeenschap van gelovigen. Bedoel je de kerkleiders (in en buiten het Vaticaan)? Ik heb er redelijk veel vertrouwen in dat de overgrote meerderheid van die lui in alle oprechtheid met zichzelf handelt, en dat het er hen zeker niet om te doen is om met allerlei spitsvondigheden voor zichzelf te bekomen wat zij anderen ontzeggen. Als het niet het opvolgingsmechanisme is dat daar garant voor staat, dan is het zeker de Voorzienigheid die haar woordje meespreekt. Maar dat is géén kwestie van zekerheid, doch van geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Weet je wat ik me soms afvraag. Je zal lachen, maar toch vermeld ik het. Niet dat ik het geloof, maar ik zie het als een onwaarschijnlijke mogelijkheid. Iedereen is bekend met het fenomeen hypnose. Zou het kunnen dat Jezus een meester-hypnotiseur was? Dat hij die tactiek zo goed onder de knie had, dat hij zelfs tot massa-hypnose kon overgaan? Dat zou meteen de ganse bijbel verklaren.
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je geeft ook mijn conclusie onvolledig weer. Nergens zeg ik dat je soms mag beledigen en soms niet. Ik stel uitdrukkelijk dat gerechtvaardigd hard woordgebruik géén belediging is; want een belediging is per definitie ongerechtvaardigd. Men kan mij dus niet beledigen met het woord "kaalkop", want veel haar heb ik niet meer op mijn schedeldak. (Ik troost me dan maar dat het haar een beetje gezakt is tot op de onderste helft van mijn gezicht. Daarom scheer ik me slechts éénmaal wekelijks - spaart ook nog tijd uit.) Of nog een ander voorbeeld: ooit verweet een zwarte me racisme omdat ik hem - zonder de minste kwade bedoeling - "zwarte" genoemd had. Ik trok hem vrij hardhandig tot op een stoel die daar toevallig stond op een caféterrasje, bestelde twee koffies en stond erop me nader te verklaren. Daarop lei ik mijn blote arm naast de zijne. "Is die arm wit?", vroeg ik hem. Hij knikte bevestigend. "En is de jouwe zwart?" Ook dat kon hij niet ontkennen. Ik vroeg hem of ik gesteld had dat ik beter was dan hij omdat ik blank ben en hij zwart. "Neen, dat heb je niet gesteld", moest hij toegeven. Dus was het woord "zwarte" geen belediging. Met evenveel recht mocht hij mij "blanke" noemen. De man verontschuldigde zich voor zijn overhaaste conclusie, en hij stond erop me op zijn beurt iets te drinken aan te bieden. De rest van ons gesprek verliep overigens in opperbeste verstandhouding. Ik heb trouwens iets tegen al dat "voorkomend" taalgebruik. Naar verluidt mogen er in Nederland geen "negerzoenen" meer verkocht worden, een snoepje dat wij hier "negerinnentetten" noemen. Op den duur mag je zelfs de waarheid niet meer zeggen: nl. dat onze Afrikaanse medemensen nu eenmaal een zwarte huid hébben. Toch een waarheid als een koe, dacht ik. Als de waarheid nu al als beledigend wordt ervaren...?! Dan komen we toch stilaan in het vaarwater van islamfundamentalisten. Dat kan toch de bedoeling niet zijn, mag ik hopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vandaag roept onze samenleving op om geen kinderen te huwen. Dat komt toch ook niet neer op het mijden van kinderen. Of wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() RKK= Rooms-Katholieke Kerk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeg nu zelf: wat is er meer in overeenstemming met de bijbel -iemand er duidelijk op wijzen dat hij verkeerd zit en dit beargumenteren, of -hetzelfde, maar er nog eens dwaas bijzeggen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() Lees de broederlijke vermaning nog eens, zie hoe Jezus die in praktijk omzet, en let speciaal op hetvolgende vers (Mt 18, 17b): Als hij zelfs naar de gemeente niet luistert, beschouw hem dan als een heiden en een tollenaar.
M.a.w: een koppigaard zet zichzelf moedwillig buiten de samenleving. Als er een negatieve connotatie verbonden was aan het woord "heiden", dan was het wel dat die zich "buiten" de eigenlijke samenleving bevonden. En tollenaars werden zelfs zo veracht dat, wanneer zij een aalmoes gaven, ze nog in het gelaat werden gespuwd. Overigens negatieve connotaties die Jezus niet aangerekend kunnen worden; die bestonden nu eenmaal in Zijn tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Maar je maakt het weer subjectief. Wanneer is het gerechtvaardigd? Mag ik alle satanisten dwazen noemen, omdat ik ervan overtuigd ben dat zij er ondeugdelijke gedachten op na houden?
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel kan een huwelijk ongeldig worden verklaard, bvb. wanneer één van de partners kan aantonen dat er dwang mee gemoeid was. Desgevallend wordt ervan uitgegaan dat het huwelijk nooit heeft plaatsgevonden. Een huwelijk echter dat als geldig wordt erkend eindigt pas bij het overlijden van één van de gehuwden. De langstlevende wederhelft kan in dat geval een nieuw kerkelijk huwelijk aangaan. Wat de wetgeving van die staat aangaat: welke staat hou jij voor ogen? Ik begrijp de vraag niet goed. Iedereen weet dat een burgelijk huwelijk in dit land, en in vele landen, kan ontbonden worden. |
|
![]() |
![]() |