Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2004, 14:01   #61
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door headinajar
(...)Het samenleven van verschillende culturen, kan zeker verrijkend zijn in de zin dat we elkaar beter leren begrijpen en tollereren omdat we verplicht worden om op elkanders smoel te kijken om het op z'n Vlaamsch te zeggen.

Voila... das al 1 antwoord.
Maar om de cultuur van een ander te kunnen begrijpen en appreciëren moet men toch eerst zelf zijn cultuur goed kennen. Onze jongeren die nu in de scholen voortdurend gebombardeerd worden met de culturen van hun migrant-klasgenoten kunnen toch niet ten volle in onze eigen cultuur ondergedompeld zijn geweest ?
Ik geef een concreet voorbeeld:
Als ik kinderen had dan zouden ze nu dagelijks geconfronteerd worden met sluiers en lange jurken, met meisjes die niet met mannen en jongens mogen praten, met een vers geslacht schaap in de tuin (het was gisteren Offerfeest en mijn hond is de hele dag van slag geweest), met speelkameraadjes die Marrokaans en Spaans praten... hoe kunnen ze dan dezelfde cultuur hebben als mijn grootmoeder, mijn moeder en ik ?
Trouwens, de multicultuur zoals ze nu gepropageerd wordt is vrij extreem want in de landen van herkomst van de migranten gaat het er vaak minder streng aan toe (als we Filosoof mogen geloven). Ik zie het nut niet in van een conservatieve migrant die in zijn land van herkomst smadelijk zou worden uitgelachen als "oubollig" en hier onverstoord zijn dochters en kleindochters kan terroriseren.

Mogen er geen verschillende culturen meer zijn in de wereld ? Wel, bescherm dan de onze.
Oud 2 februari 2004, 14:20   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Onze jongeren die nu in de scholen voortdurend gebombardeerd worden met de culturen van hun migrant-klasgenoten kunnen toch niet ten volle in onze eigen cultuur ondergedompeld zijn geweest ?
't Is eens wat anders dan ondergedompeld worden in een cultuur van
  • landsknecht'muziek',
    Lieve Vrouw van Vlaand'ren
    Consciences Vlaamse Leeuw
    leven na de dood,
    hosties,
    gewijd water,
    nonnenkappen (tiens, burkha's avant la lettre?)
    zwangere maagden,
    Sinterklaas,
    celibaat,
    voyeuristische SM-sex,
    Heren van Zichem,
    zure zult
    sosissen met savooi,
Oud 2 februari 2004, 14:26   #63
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik kinderen had dan zouden ze nu dagelijks geconfronteerd worden met sluiers en lange jurken, met meisjes die niet met mannen en jongens mogen praten, met een vers geslacht schaap in de tuin (het was gisteren Offerfeest en mijn hond is de hele dag van slag geweest), met speelkameraadjes die Marrokaans en Spaans praten... hoe kunnen ze dan dezelfde cultuur hebben als mijn grootmoeder, mijn moeder en ik ?
Euh, dat was bij ook zo hoor. Er zaten bij mij ook Moslims op school. Ik ben natuurlijk nog wat jonger als de meeste zageventen op dit forum. Ik kan mij toch niet herinneren dat wij op het school allemaal bekeerd zijn tot de Islam hoor. Dat zijn weer allemaal van die paranoia fantasieën.
Wat is daar nu trouwens allemaal zo verkeerd aan. Die mensen wonen hier nu eenmaal en die hebben ook kinderen. Mogen die dan niet naar school gaan of zo?
En wie in godsnaam wil nu nog die ouwbollige katholieke cultuur van 2 generaties terug, wanneer meneer pastoor nog kwam vertellen welke boeken je mag lezen en welke niet.

Het stelt mij wel erg gerust om te weten dat de toekomst aan mijn generatie is...
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 15:18   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Respect voor familie is misschien iets dat we van hen nu wel een beetje meer kunnen leren. Dat is oa. een van de punten waar zij kritiek op ons hebben. Uiteraard stoppen niet alle Vlamingen hun bejaarde ouders weg in een goedkoop tehuis om dan hun spaarboekje leeg te plunderen, net zoals niet alle moslims hun vrouwen mishandelen en hun kinderen laten stelen...
Dacht je nu echt dat we hen daarvoor nodig hadden ?
Het is in om op de katholieken te kappen, maar respect voor de familie was ook een van de waarden van dat geloof. Is dat trouwens ook niet een van de waarden en normen waar het blok het over heeft ?
Waar jij die goedkope ouderentehuizen nog vindt is mij een raadsel, in een tehuis plaatsen zal wel de snelste manier zijn om dat spaarboekje te plunderen denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2004, 15:26   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Euh, dat was bij ook zo hoor. Er zaten bij mij ook Moslims op school. Ik ben natuurlijk nog wat jonger als de meeste zageventen op dit forum. Ik kan mij toch niet herinneren dat wij op het school allemaal bekeerd zijn tot de Islam hoor. Dat zijn weer allemaal van die paranoia fantasieën.
Wat is daar nu trouwens allemaal zo verkeerd aan. Die mensen wonen hier nu eenmaal en die hebben ook kinderen. Mogen die dan niet naar school gaan of zo?
En wie in godsnaam wil nu nog die ouwbollige katholieke cultuur van 2 generaties terug, wanneer meneer pastoor nog kwam vertellen welke boeken je mag lezen en welke niet.

Het stelt mij wel erg gerust om te weten dat de toekomst aan mijn generatie is...
Spreekt ge hier uzelf niet tegen ?
Ge hebt gelijk dat niemand die oubollige katholieke cultuur terug wilt, maar waarom dan een nog oubolligere moslim cultuur de hemel inprijzen ?
Oud 4 februari 2004, 10:36   #66
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ge hebt gelijk dat niemand die oubollige katholieke cultuur terug wilt, maar waarom dan een nog oubolligere moslim cultuur de hemel inprijzen ?
Waar prijs ik dan de moslim-cultuur de hemel in?
Waarom is het toch dat als je Blok-propaganda en andere uiterst-rechtse zever bekritiseert, dat je plots een "moslim-lover" bent???
Logica van de Blokker : Je spreekt mij tegen --> Je prijst Islam de hemel in --> Je bent links --> Je bent politiek correct

De jongere generatie moslims (naast natuurlijk een Abu Jahjah die wat roet in het eten komt gooien) is voor het grootste deel ook al sterk aan het verwestersen en dit zal zo verdergaan, waardoor ze altijd meer en meer zoals ons zullen worden. Je hebt gewoon wat geduld nodig.
De moslim vrouwen zouden hier zeker een belangrijke rol in kunnen spelen.
Echter rascisme en discriminatie zullen dit process zeker niet in de hand werken.
Oud 4 februari 2004, 11:18   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waar prijs ik dan de moslim-cultuur de hemel in?
Waarom is het toch dat als je Blok-propaganda en andere uiterst-rechtse zever bekritiseert, dat je plots een "moslim-lover" bent???
Logica van de Blokker : Je spreekt mij tegen --> Je prijst Islam de hemel in --> Je bent links --> Je bent politiek correct

De jongere generatie moslims (naast natuurlijk een Abu Jahjah die wat roet in het eten komt gooien) is voor het grootste deel ook al sterk aan het verwestersen en dit zal zo verdergaan, waardoor ze altijd meer en meer zoals ons zullen worden. Je hebt gewoon wat geduld nodig.
De moslim vrouwen zouden hier zeker een belangrijke rol in kunnen spelen.
Echter rascisme en discriminatie zullen dit process zeker niet in de hand werken.
Ik zie in de argumentatie van Babeth helemaal geen Blokpropaganda maar kritiek op een geloof net zoals we kritiek op het katholiek geloof hebben.
Zonder die kritiek leefden we hier nog steeds met die oubollige katholieke cultuur.
Het lijkt mij dan niet meer dan normaal dat er ook kritiek op een wereldvreemd geloof als de Islam is.
Inderdaad is het grootste deel ook al sterk aan het verwestersen maar onder invloed van enkele extremisten lijkt er een omgekeerde evolutie ingezet.
In de kaart van die extremisten spelen helpt de migranten die het wel goed menen helemaal niet.

Logica van een kop in bokaal: ge hebt kritiek op de Islam �* gij zijt een blokker.
Oud 4 februari 2004, 16:23   #68
headinajar
Banneling

Standaard

Citaat:
In de kaart van die extremisten spelen helpt de migranten die het wel goed menen helemaal niet.
Ik ben ook helemaal niet van mening dat je in de kaart van die extremisten moet spelen.
Extremisme is een van de grote gevaren voor onze samenleving vandaag de dag, of het nu islamisme, katholicisme, rechts-extremisme, rascisme of communisme is, die ideologiën kunnen alleen maar tot gevaarlijke conflict-situaties leiden omdat er geen plaats is voor relativering en compromissen.
In geen geval zou ik ooit in een maatschappij willen leven waar 1 van dezen het voor het zeggen hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be