![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak van Jezus geen christen, ik interpreteer zijn boodschap vanuit mijn kant, net zoals Marx Smith interpreteerde.
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe Jezus zijn boodschap interpreteerde? Dat weet ik niet, joh. Niet veel beeldmateriaal van die tijd, eh?
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeg ik het zo juist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Waarschijnlijk komt deze discrepantie in het bekijken van het persoon van Jezus en zijn leer door het feit dat u niet zo'n belangrijke waarde hecht aan de historische achtergrond waarin dit christelijk gebeuren heeft plaatsgegrepen. Iedereen heeft zo zijn manier om de dingen te benaderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik, geen waarde hechten aan historische achtergrond?
Aj, dat doet pijn aan mijn academische vorming.
![]() |
![]() |
#68 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 21:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Was het ooit de bedoeling geweest dat de Moazïsche wet bindend zou zijn voor de gehele mensheid? (Ps. 147:19-20; Ex.31:12-13). God heeft Israël ook een aanwijzing gegeven dat er eens een einde aan het Wetsverbond zou komen? (Jer. 31:31-33; Hebr. 8:13). Maar op welke manier zou God een einde gemaakt hebben aan het Wetsverbond? (Kol. 2:13-17; Matth. 5:17-18; Rom. 10:4). Wat geeft iemand gezien het bovenstaande, te kennen wanneer hij betoogt dat de Mozaïsche wet nog van kracht is ? Dit komt er in feite op neer dat hij het geloof in Jezus Christus verwerpt. Hoe dat zo? Omdat men door die zienswijze loochent dat Jezus de Wet heeft vervult en aldus voor God de weg opende om het Wetsregelement af te schaffen. Aan personen die beleden christenen te zijn maar die zich lieten beïnvloeden door argumenten ten gunste van het houden van de Wet of een gedeelte ervan, schreef de apostel Paulus in krachtige bewoordingen: "Gij zijt gescheiden van Christus, wie gij ook zijt die tracht door middel van de wet rechtvaardig verklaard te worden; gij zijt van zijn onverdiende goedheid afgevallen". Gal.5:4; zie ook Rom. 10:2-4. Zij die betogen dat bepaalde onderdelen van de wet nog van kracht zijn, beseffen niet te volle dat een rechtvaardige positie bij God niet afhankelijk is van de werken der wet die iemand verricht, maar van zijn geloof in de waarde van Jezus "offer" (Gal. 3:11-12). Zij zijn van mening dat iemand door zulke werken moet bewijzen rechtvaardig te zijn --- iets dat voor zondige mensen onmogelijk is. Het is inderdaad belangrijk werken te doen waaruit blijkt dat wij gehoorzaam zijn aan door God en Christus opgelegde geboden die op christenen van toepassing zijn (Jak. 2: 15-17; Matth. 28: 19-20). Op die manier kunnen wij onze liefde en ons geloof tonen. Zouden wij die werken nalaten, dan zou dit erop duiden dat ons geloof dood was. Maar wij kunnen redding niet verdienen, hoe hard wij ook werken. Er zou geen verlossing van zonde en dood mogelijk zijn zonder het offer van Jezus Christus. Eeuwig leven is dan ook een gave van God door bemiddeling van Jezus Christus, een uiting van buitengewone onverdiende goedheid en geen loon voor onze werken.--- Ef.2:8-9; Rom. 3:23-24; 6:23. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij hielden echter vol: ‘Hij maakt met zijn leer in heel het Joodse land het volk oproerig, eerst in Galilea, en nu hier ook al.’ Lc 23,5
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() Oproerkraaiers werden door de Romeinen, zonder pardon fysiek uitgeschakeld. Zeker mensen die zich als een messias of koning uitgaven en die zeker dus ook diepgelovige joden konden zijn . Want de joden in die tijd verwachtten de messias. Het is niet onmogelijk dat Jezus zo'n oproerkraaier was want het evangelie vermeldt dat boven op het kruis een plakaat werd genageld met als opschrift: Jezus van Nazaret, (de) koning der Joden. Het Romeins régime was hardvochig en consequent. Mensen die de stabiliteit van een provincie in gevaar brachten werden gedood. En dat was niet alleen zo in Palestina. Dat was de politiek in alle Romeinse veroverde gebieden. Nu, het Palestina van die dagen was een zeer moeilijk handelbare, opstandige provincie.
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het klopt wel dat varkensorganen compatibel zijn met menselijke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pilatus wordt overigens teruggefloten omdat ... hij zich teveel moeit.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Of denk je dat hij bv. varkensvlees at, tegen de besnijdenissen (van mannen uiteraard) was, enz...? En klopt dit? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening is het dus niet zozeer de vraag "moet een man besnijden zijn" die Jezus bezig houdt, maar "is hij een goed man?" Hetzelfde voor varkensvlees: "Denk jij dat het niet eten van varkensvlees je een beter mens maakt?" Citaat:
Bekijk ook de eerste seconden van Who is Jesus door bisschop Spong. Ik vind het jammer dat men debat en de open geest is gaan ruimen voor het vaste woord en het dogma. Nu, in tijden waar opnieuw een omkering merkbaar is (die is al even bezig, me dunkt), neemt het daarenboven een vaak negatieve houding ten opzichte van een godsbeeld in, wat ik eveneens jammer vind. Citaat:
Mijn persoonlijke visie is dat wij allemaal kinderen van God zijn; dat dit gehele universum een kind van God is. In ons is een licht dat daaraan doet denken, "dat van God in ons". Wij kunnen daar naar luisteren, er over nadenken, enzovoort. De persoon van Jezus is daar voor mij van een zeker belang bij - wat niet wilt zegt dat er enige "autoriteit" over gaat verder dan het moreel filosofische. Ook anderen, zoals Buddha bijvoorbeeld, kunnen bijdragen aan het creëren van een persoonlijke visie. Het is altijd fijn om eens de Teachings of Buddha open te slaan.
Laatst gewijzigd door lombas : 3 mei 2007 om 00:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Veder denk ik ook niet dat "het niet eten van varkensvlees" me letterlijk een beter mens maakt. Maar als God dat liever zo heeft, is het geen grote moeite voor mij om dat te doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() De Romeinen bemoeiden zich niet echt met religieuze kwesties. De Romeinen waren in feite kolonisators. En Pilatus had relatief veel macht. Men ziet dit ook in de verslagen van de evangelies. De hogepriesters bij het proces van Jezus moeten steeds weer terug naar Pilatus . Het is Pilatus die beslist over leven en dood. U moet beter de evangelies lezen.
Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 06:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |