Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2007, 20:12   #61
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht

U bent nog van de slechtste niet
Nooit geweest, ik ga uit van de positieve instelling dat iedereen overtuigd kan worden.
Oud 4 mei 2007, 20:16   #62
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
PvdA bezit wel meer dan genoeg ervaringsdeskundigen zoals de VWS, je kan daar moeilijk kritiek op hebben.
Ik VWS
Oud 4 mei 2007, 21:49   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

En toen waren er ook nog charmeoffensieven.
Oud 4 mei 2007, 21:59   #64
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Jongens toch, heb ik die 4 pagina's voor niets geladen.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 22:28   #65
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Jongens toch, heb ik die 4 pagina's voor niets geladen.
Ja, voor luilinks is dat ondraaglijk zwaar...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 01:43   #66
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard Ik geloof eerder in Vlaamse rechtse krachten

PVDA, SP.A rood, CAP... op den duur word het nog moeilijk voor de linkse kiezers
Leuk die versnippering ter linkerzijde, als dit de macht kan verminderen van de systeem- en regeerpartijen is dit een goede zaak.
Voor de komende verkiezingen duiken ze onder de kiesdrempel.
Niks van in de media gekomen.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2007, 08:45   #67
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Henry George leefde in de negentiende eeuw, als ik me niet vergis. Libertarisme is gepopulariseerd in de Verenigde Staten rond 1970, inderdaad, maar "De Stroming" had veel vroegere wortels.
Was henry georges een libertarier en/of is zijn visie libertarisch?
Oud 5 mei 2007, 08:49   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Was henry georges een libertarier en/of is zijn visie libertarisch?
Dat George zichzelf als libertariër zag, durf ik te betwijfelen - nee dus. Maar zijn nazaten bevinden zich binnen het geolibertarisme en zijn dus een libertarische stroming als een ander.
Oud 5 mei 2007, 09:00   #69
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Dat George zichzelf als libertariër zag, durf ik te betwijfelen - nee dus. Maar zijn nazaten bevinden zich binnen het geolibertarisme en zijn dus een libertarische stroming als een ander.
Genoteerd.
Oud 5 mei 2007, 09:22   #70
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok dat weet ik dan ook weer,thnx Lombas !!!
Oud 7 mei 2007, 22:11   #71
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Boeit ook niet echt meer, 99% van de mensen kent Stalin zelfs niet meer. Ik weet alleszins dat ik als duidelijk anti-maoïst en flamingant wordt getolereerd, dus er is toch ook wel veel zever in "pakskes" verteld over hun interne organisatie (op vlak van de comac alleszins).
er zit trouwens ook een anarchist in de pvda (minstens 1 in elk geval)
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 20:10   #72
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
er zit trouwens ook een anarchist in de pvda (minstens 1 in elk geval)
Fascinerend om te lezen hoe jullie beeldvorming van de PVDA eruit ziet. De ene denkt dat we allemaal rasta-blowers zijn, de andere denkt dat we de verzamelde werken van Stalin en Mao onder ons hoofdkussen hebben liggen, en nog een andere denkt dat we een groepje gefrustreerde naïevelingen zijn.

Ik las ook ergens dat hamer en sikkel de mensen angst en ontevredenheid inboezemen. Gek dat dat vooral geldt bij de mensen die niks kennen over het communisme, en niet verder geraken dan wat tijdens de koude oorlog als westerse propagande over hun hoofden werd gekieperd.

Laten we even de vooroordelen overboord gooien, en wat feiten op tafel leggen.

1/ Zoals iedereen die ooit op een 1-mei viering van de PVDA, of op een congres of ledenvergadering aa&nwezig is geweest, kan je de PVDA militanten niet aan hun uiterlijk herkennen. Qua kleur, taal en kledij zijn ze een afspiegeling van de maatschappij.
2/ Hamer en sikkel zijn inderdaad in onze streken een symbool geworden dat afschrikt. Alles wat de mensen afschrikt en hen ervan weerhoudt ons beter te leren kennen is negatief. In de eerste plaats willen we te weten komen wat de mensen denken en voelen. We willen in woord en daad opkomen voor de gewone mens. Wanneer we daarvoor moeten breken met symbolen of misplaatste nostalgie dan is dat een terechte keuze. We hebben niet de illusie dat we het werk van bijna een eeuw contrarevolutionaire propaganda kunnen counteren.
Toch is het interessant vast te stellen dat het zelfde hamer-en-sikkel symbool in vele andere landen, en niet in het minst in de ex-sovjetunie, nog steeds op veel sympathie kan rekenen, en de solidariteit en strijdbaarheid van de mensen vergroot.
3/ De PVDA is geen partij van grote woorden of dogma's. In tegenstelling tot andere politieke formaties heeft de PVDA van meet af aan geprobeerd om te doen wat ze zegt. De dokters van geneeskunde voor het volk staan al meer dan 30 jaar op de bres voor gratis huisartsgeneeskunde en goedkopere medicijnen. Dank zij hen kunnen duizenden mensen rekenen op een drempelloze gezondheidszorg op hoog niveau. Dank zij hen ook is een aanzet gegeven tot inperking van de geneesmiddelenprijzen. Een aanzet die in de toekomst nog zal moeten toenemen.
Wanneer een verkiezingsprogramma wordt opgesteld begint dat bij de PVDA steeds vanuit een bevraging van de bevolking, en met de bevolking bedoelen we dan niet de hoge heren van het VBO, of de andere machtige lobby's die ons land rijk is. We staan aan de kant van de meerderheid van de bevolking. We zijn dus geen "armenpartij".
We eisen dat arbeid eerlijk wordt verloond, dat mensen kunnen meegenieten van de economische groei, dat wonen en leven betaalbaar blijft, en dat lasten eerlijker verdeeld worden. Op lokaal niveau vormen we voor deze eisen front met de gewone mensen. Door mee aan piketten te staan, door ons gewicht in de schaal te leggen tegen gezinsbelastingen en sluitingen van postkantoren, door te strijden tegen hogere huur- en energieprijzen, door met de mensen na te denken over mogelijkheden om milieuvervuiling tegen te gaan, door de mensen meer inspraak te geven en ga zo maar verder. Ondanks het feit dat we geen verkozenen hebben in de federale en gewestelijke parlementen, zijn we steeds actief in de mate van het mogelijke. Zonder 1 eurocent subsidie slagen we er al bijna 40 jaar in om dit te blijven doen. Bij de voorbije gemeenteraadsverkiezingen leverde dit ons zelfs verdrievoudiging op van het aantal gemeenteraadsleden. Dit geeft mij geen gevoel van frustratie, maar wel van trots.
4/ wanneer elk van jullie ons programma zal lezen, zullen jullie merken dat daar geen revolutie in staat aangekondigd. Dat we niet met de rode vlag in de hand honderden meters voor de mensen uitlopen, citerend uit Marx en Lenin. Neen, we analyseren de problemen inherent aan het kapitalisme met de middelen die Marx en Lenin ons hebben geschonken, overleggen met de mensen wat hen het meeste bezighoudt, en proberen op basis daarvan concrete eisen te formuleren. Eisen die, zo zullen jullie merken, verbazend dicht komen bij wat jullie zelf willen. Bijvoorbeeld 6% BTW op energie ipv 21%, bijvoorbeeld een vermogensbelasting van 1% op de vermogens boven de 500000 euro, zoals in Frankrijk al bestaat, bijvoorbeeld het kiwi-model voor geneesmiddelen zoals in Nieuw Zeeland, en ga zo maar verder.

Laatst gewijzigd door Gentenaar : 13 mei 2007 om 20:27.
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 20:14   #73
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ongelooflijk...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 20:29   #74
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ongelooflijk...
ik ken je misprijzen voor onze partij, Chipie, maar zeg misschien toch nog eens in het kort waarop dat gebaseerd is?
Oud 13 mei 2007, 20:48   #75
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Als jullie nu eens een kartel vormden met het CAP?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 20:58   #76
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Als jullie nu eens een kartel vormden met het CAP?
Persoonlijk begrijp ik niet waarom Sleeckx en co, wanneer ze vonden dat de sp.a niet meer opkwam voor de gewone mensen, niet bij de PVDA terechtkwamen. Ze verkozen om samen met de LSP en andere kleinere groeperingen, die ideologisch vaak sterk verschilden (kijk maar naar wat er gebeurde met "une autre gauche") een nieuwe formatie op te richten, met een programma dat sterke gelijkenissen vertoont met dat van de PVDA.
Ik vind dit een jammerlijke zaak.
Oud 13 mei 2007, 20:59   #77
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
ik ken je misprijzen voor onze partij, Chipie, maar zeg misschien toch nog eens in het kort waarop dat gebaseerd is?
het antwoord blijft uit... is het misprijzen dan inderdaad op niks gebaseerd?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be