Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2007, 20:02   #61
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Nationalisme: het gevoel dat van al de plaatsen op de wereld, degene waar jij geboren bent de allerbeste is.
Waarom zijn mensen trots op iets waar ze niets voor hebben gedaan? Is het echt zo'n enorme opdracht op geboren te worden uit een moeder op het grondgebied 'Vlaanderen' of 'België'?
Weer iemand die er NIKS van begrijpt. Vlaams-nationalisme gaat om het behoud van onze taal en cultuur. Dat jij geen problemen hebt met de verfransing van de Vlaamse Rand verbaasd me niet.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 20:03   #62
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
Met alle teksten die ik op dit forum gelezen heb over Vlaanderen...
Een mens met gezond verstand zou hier wegblijven.
Multinationals zouden hun fabrieken moeten sluiten in dit vreemd (-eling) hatende gehucht.
Weet dat elke niet vlaming een vreemdeling is.
Wat een bende idioten wonen hier in dit gehucht dat op de wereldkaart niet eens zichtbaar is. Dat geen bodemschatten bezit, dat zo vervuilt is dat mensen sterven aan allerlei kankers...
Trots... waarom zou ik trots moeten zijn op een alles hatende groep mensen.
Waarvan de meeste hun roots hebben afkomstig uit de bezetters die hier het hier voor het zeggen hebben gehad.

De Spanjaarden hebben hier hun zaad gelaten, wetende dat de Arabieren hun zaad in Spanje hebben gelaten...
Heb je Philip Dewinter al eens goed bekeken ... die heeft meer weg van die Spanjaard met Arabische roots dan de Vlaming met blauwe ogen en blond haar... Ironie ten top!
In Nederland is de bevolking overwegend blond met blauwe ogen... Waarom... zij hebben het zaad van de bezetter niet gekregen omdat ze onafhankelijk waren... daarom.

Wat is een Vlaming ?

Een beetje Italiaans (Romeinen), een beetje Frans (Napoleon), een beetje Spaans/Arabisch (Spanje is 800 jaar in handen van de Moren geweest), een beetje Duits (WW1, WW2), een beetje Hollands, een beetje Canadees (de "bevrijders WW2), een beetje Oostenrijks,...

Vertel mij wat is een vlaming...

ze verstaan elkaar niet (Limburger - West Vlaming)....

Vlaanderen Vlaams is een utopie!
Feremans Jr.?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 17 mei 2007, 20:04   #63
van Maerlant

Standaard

Citaat:
A
Velen uit dit Vlaamse landschap gaan uit van hun "zuiverheid"
Kom liever aanzetten met bewijzen en argumenten, ipv er op los te zeveren.

Oud 18 mei 2007, 00:12   #64
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als je het zo bekijkt inderdaad...
In feite is dan gans Afrika gelijk aan Europa vanwege de band met het kolonianisme....
Dus infeite hebben die "vreemdelingen" het recht om naar hier te komen, vanwege hun band met het verleden......
En moge ze ook een deel van de koek die Europa vandaar heeft meegenomen!
FANTASTISCH carlgustaaf zo had ik het nog niet bekeken, danku.
ik heb geen enkele band met de kolonialisten, met de Afrikanen ook niet.Als die willen koekjes eten , mogen ze die in Afrika gaan bakken.En als er bij hun vreemdelingen zitten die hun niet aanstaan, dan moeten ze die maar buitenjagen hé...Die Afrikaanse landen zijn toch vrij en zelfstandig, nee?Dat zijn toch al l�*ng géén kolonies meer? Ze hebben hun vrijheid gewild en gekregen, waarom dan nu naar hier komen zeiken achter Brood & Woonst ? Dat ze in hun eigen vrije land aan hun toekomst gaan werken, zal heel wat beter zijn...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 08:12   #65
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik zo een partij ken...

Het Vlaams Belang, die willen iedereen buiten die niet als een schoothondje hun standpunten volgt.

Hun sympathie voor Nazi Duitsland is hier niet vreemd aan...
----->
Eindelijk de stem van het gezond verstand van een politiek correcte Belg!
Onze vriend ericf met brio geklopt door een nieuwkomer.
En het is nog maar zijn 32ste bijdrage. Lol verzekerd voor de toekomst.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 08:29   #66
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vlamingen (sommigen toch) hebben een chonische identiteitscrisis.
Ze weten eens niet wat "soort" volk ze zijn. Ze hebben zelfs DNA tests nodig, die ook al geen deftige oplossing bieden; mede het feit dat de overgrote meerderheid hier geen bal vanaf weet...
"Chronisch" is waarschijnlijk het woord dat u bedoelde.
Wel, als Vlaming kan ik u gerust stellen.
Deze ziekte is matig besmettelijk en de incubatieperiode is ongeveer 800 jaar.
De tijd die we nodig hadden om een landsdeel op te bouwen dat blijkbaar moet werken voor de rest van het land en stilaan ook voor vele andere landen.
Maar wees gerust, met uw inzicht hoor je niet tot die laatste bevolkingsgroep van ons dierbaar Vlaanderen.
Ik zou u dus eerder situeren in het deel dat eigenlijk verkeerd woont...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 08:38   #67
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Multinationals zouden hun fabrieken moeten sluiten in dit vreemd (-eling) hatende gehucht.
Weet dat elke niet vlaming een vreemdeling is.
Wat een bende idioten wonen hier in dit gehucht dat op de wereldkaart niet eens zichtbaar is. Dat geen bodemschatten bezit, dat zo vervuilt is dat mensen sterven aan allerlei kankers...
Trots... waarom zou ik trots moeten zijn op een alles hatende groep mensen.
Waarvan de meeste hun roots hebben afkomstig uit de bezetters die hier het hier voor het zeggen hebben gehad.

De Spanjaarden hebben hier hun zaad gelaten, wetende dat de Arabieren hun zaad in Spanje hebben gelaten...
Heb je Philip Dewinter al eens goed bekeken ... die heeft meer weg van die Spanjaard met Arabische roots dan de Vlaming met blauwe ogen en blond haar... Ironie ten top!
In Nederland is de bevolking overwegend blond met blauwe ogen... Waarom... zij hebben het zaad van de bezetter niet gekregen omdat ze onafhankelijk waren... daarom.

Wat is een Vlaming ?

Een beetje Italiaans (Romeinen), een beetje Frans (Napoleon), een beetje Spaans/Arabisch (Spanje is 800 jaar in handen van de Moren geweest), een beetje Duits (WW1, WW2), een beetje Hollands, een beetje Canadees (de "bevrijders WW2), een beetje Oostenrijks,...

Vertel mij wat is een vlaming...

ze verstaan elkaar niet (Limburger - West Vlaming)....

Vlaanderen Vlaams is een utopie!
Met het meeste van wat je shrijft ben ik het volledig eens. De racistische neigingen van Vlaanderen doen de reputatie van de regio in de wereld geen deugd, en ik weet niet in hoeverre de VB stemmers weten hoe sterk die reputatie ondertussen wortel heeft geschoten in het buitenland. Laatst had ik een koppel Franse vrienden op bezoek. Ze wisten niet veel over België, maar wat ze wel wisten was dat het in Antwerpen een beetje was zoals in Orange (Fransen vergelijken graag). Ik heb gezegd dat het nog niet zover gekomen was dat Antwerpen een racistische burgemeester had, maar het is verontrustend te zien hoe buitenlanders tegen Vlaanderen zijn beginnen aankijken als een racistische regio.

Vlamingen zijn inderdaad genetisch maar ook cutureel gezien een mengelmoes waar niemand nog overzicht over heeft. Wist je dat er in het Gentse dialect bijvoorbeeld opvallend veel woorden met een Spaanse wortel voorkomen? Het actuele Vlaanderen heeft ook niets van doen met het vroegere Vlaanderen, dat een Franse provincie was met heel andere grenzen. Eigenlijk is het huidige Vlaanderen historisch gezien een heel recente constructie (wat overigens niets zegt over de waarde van die constructie).

Maar toch zou ik het nationalisme niet zomaar in de prullenmand willen gooien. Ik geloof dat een mens behoefte heeft om zich aan een groter geheel te identificeren, en dat de nationale identiteit, zelfs al is zij gebaseerd op het verouderde principe van de 19de eeuwse natiestaat, hier een rol in kan spelen. Kijk naar wat er zich afspeelt in de EU : Eén van de grootste problemen van Europa is dat de burger er geen boodschap aan heeft. Alle promotiecampagnes ten spijt voelt niemand zich Europeaan. Ik zie daarin het falen van de mens om zich in het huidig stadium van zijn ontwikkeling te identificeren met iets dat groter is dan een staat of regio. Je kan dus wel poneren dat alle mensen in principe gelijk zijn, en dat we afstand moeten nemen van onze ouderwetse nationale identiteit om het "wereldburgerschap" te omarmen, maar ik geloof dat dat spijtig genoeg voorlopig dode letter zal blijven. Het concept "deel uitmaken van een internationaal verbond van staten en culturen" is gewoon onbruikbaar, men kan er zich niet mee identificeren.

Samengevat, ik ben niet tegen een vorm van cultureel nationalisme dat erop gericht is de eigenheden van de cultuur in eigen regio te cultiveren en te promoten. Ik ben daarentegen wel tegen elke vorm van nationalisme die erop gericht is de eigen cultuur te verheffen boven andere culturen.
Oud 18 mei 2007, 08:55   #68
luc broes

Standaard

Citaat:
Beste hoogmoed, en jij blijft hier al een heel tijdje rondhangen.
Wat moeten we daar nu uit besluiten?
Oud 18 mei 2007, 09:02   #69
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat een mens behoefte heeft om zich aan een groter geheel te identificeren, en dat de nationale identiteit, zelfs al is zij gebaseerd op het verouderde principe van de 19de eeuwse natiestaat, hier een rol in kan spelen.
Identiteitshoeren dus...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 09:07   #70
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Met het meeste van wat je shrijft ben ik het volledig eens. De racistische neigingen van Vlaanderen doen de reputatie van de regio in de wereld geen deugd, en ik weet niet in hoeverre de VB stemmers weten hoe sterk die reputatie ondertussen wortel heeft geschoten in het buitenland. Laatst had ik een koppel Franse vrienden op bezoek. Ze wisten niet veel over België, maar wat ze wel wisten was dat het in Antwerpen een beetje was zoals in Orange (Fransen vergelijken graag). Ik heb gezegd dat het nog niet zover gekomen was dat Antwerpen een racistische burgemeester had, maar het is verontrustend te zien hoe buitenlanders tegen Vlaanderen zijn beginnen aankijken als een racistische regio.

Vlamingen zijn inderdaad genetisch maar ook cutureel gezien een mengelmoes waar niemand nog overzicht over heeft. Wist je dat er in het Gentse dialect bijvoorbeeld opvallend veel woorden met een Spaanse wortel voorkomen? Het actuele Vlaanderen heeft ook niets van doen met het vroegere Vlaanderen, dat een Franse provincie was met heel andere grenzen. Eigenlijk is het huidige Vlaanderen historisch gezien een heel recente constructie (wat overigens niets zegt over de waarde van die constructie).

Maar toch zou ik het nationalisme niet zomaar in de prullenmand willen gooien. Ik geloof dat een mens behoefte heeft om zich aan een groter geheel te identificeren, en dat de nationale identiteit, zelfs al is zij gebaseerd op het verouderde principe van de 19de eeuwse natiestaat, hier een rol in kan spelen. Kijk naar wat er zich afspeelt in de EU : Eén van de grootste problemen van Europa is dat de burger er geen boodschap aan heeft. Alle promotiecampagnes ten spijt voelt niemand zich Europeaan. Ik zie daarin het falen van de mens om zich in het huidig stadium van zijn ontwikkeling te identificeren met iets dat groter is dan een staat of regio. Je kan dus wel poneren dat alle mensen in principe gelijk zijn, en dat we afstand moeten nemen van onze ouderwetse nationale identiteit om het "wereldburgerschap" te omarmen, maar ik geloof dat dat spijtig genoeg voorlopig dode letter zal blijven. Het concept "deel uitmaken van een internationaal verbond van staten en culturen" is gewoon onbruikbaar, men kan er zich niet mee identificeren.

Samengevat, ik ben niet tegen een vorm van cultureel nationalisme dat erop gericht is de eigenheden van de cultuur in eigen regio te cultiveren en te promoten. Ik ben daarentegen wel tegen elke vorm van nationalisme die erop gericht is de eigen cultuur te verheffen boven andere culturen.
Vlaanderen is nochtans een gebied waar de progressieve partijen veel meer zetels halen dan het gemiddelde van West-Europa. Vlaanderen een schuldgevoel aanpraten vind ik daarom een beetje flauwe kul.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 09:08   #71
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Identiteitshoeren dus...
Waarom hoeren?
Oud 18 mei 2007, 09:12   #72
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen is nochtans een gebied waar de progressieve partijen veel meer zetels halen dan het gemiddelde van West-Europa. Vlaanderen een schuldgevoel aanpraten vind ik daarom een beetje flauwe kul.
Dat is wel zo, maar ik heb over over de perceptie in het buitenland. Het feit dat er hier in het parlement nogal wat progressievelingen zitten is voor de internationale media niet interessant. Dat een racistische partij 30% haalt is wel spectaculair, dus dat komt dan op de TV. Het gaat me er ook niet over om Vlamingen een schuldgevoel aan te smeren. Dat zou nogal erg zijn, want tenslotten is er nog steeds een meerderheid van Vlamingen die niet op het VB stemt.
Oud 18 mei 2007, 09:14   #73
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel zo, maar ik heb over over de perceptie in het buitenland. Het feit dat er hier in het parlement nogal wat progressievelingen zitten is voor de internationale media niet interessant. Dat een racistische partij 30% haalt is wel spectaculair, dus dat komt dan op de TV. Het gaat me er ook niet over om Vlamingen een schuldgevoel aan te smeren. Dat zou nogal erg zijn, want tenslotten is er nog steeds een meerderheid van Vlamingen die niet op het VB stemt.
Dit ken ik inderdaad ook wel. Geert Wilders had hier vorige verkiezingen 9 zetels gehaald (politieke equivalent van VB), het was zowat het enige dat men over de uitslag kwijt wou.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 09:20   #74
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dit ken ik inderdaad ook wel. Geert Wilders had hier vorige verkiezingen 9 zetels gehaald (politieke equivalent van VB), het was zowat het enige dat men over de uitslag kwijt wou.
Inderdaad, en de reputatie van Nederland heeft de laatste jaren een al bijna even diepe knauw gekregen als die van Vlaanderen, eerst met Pimmetje, dan met de roerende vrienschap tussen Harry Potter en Dubbleyou, dan met Ijzeren Rita, en nu weer met Wilders. Maar dat is dus een nogal eenzijdig beeld, althans dat mag ik hopen!
Oud 18 mei 2007, 09:33   #75
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Met het meeste van wat je shrijft ben ik het volledig eens. De racistische neigingen van Vlaanderen doen de reputatie van de regio in de wereld geen deugd, en ik weet niet in hoeverre de VB stemmers weten hoe sterk die reputatie ondertussen wortel heeft geschoten in het buitenland. Laatst had ik een koppel Franse vrienden op bezoek. Ze wisten niet veel over België, maar wat ze wel wisten was dat het in Antwerpen een beetje was zoals in Orange (Fransen vergelijken graag). Ik heb gezegd dat het nog niet zover gekomen was dat Antwerpen een racistische burgemeester had, maar het is verontrustend te zien hoe buitenlanders tegen Vlaanderen zijn beginnen aankijken als een racistische regio.

2) Vlamingen zijn inderdaad genetisch maar ook cutureel gezien een mengelmoes waar niemand nog overzicht over heeft. Wist je dat er in het Gentse dialect bijvoorbeeld opvallend veel woorden met een Spaanse wortel voorkomen? Het actuele Vlaanderen heeft ook niets van doen met het vroegere Vlaanderen, dat een Franse provincie was met heel andere grenzen. Eigenlijk is het huidige Vlaanderen historisch gezien een heel recente constructie (wat overigens niets zegt over de waarde van die constructie).

3) Maar toch zou ik het nationalisme niet zomaar in de prullenmand willen gooien. Ik geloof dat een mens behoefte heeft om zich aan een groter geheel te identificeren, en dat de nationale identiteit, zelfs al is zij gebaseerd op het verouderde principe van de 19de eeuwse natiestaat, hier een rol in kan spelen. Kijk naar wat er zich afspeelt in de EU : Eén van de grootste problemen van Europa is dat de burger er geen boodschap aan heeft. Alle promotiecampagnes ten spijt voelt niemand zich Europeaan. Ik zie daarin het falen van de mens om zich in het huidig stadium van zijn ontwikkeling te identificeren met iets dat groter is dan een staat of regio. Je kan dus wel poneren dat alle mensen in principe gelijk zijn, en dat we afstand moeten nemen van onze ouderwetse nationale identiteit om het "wereldburgerschap" te omarmen, maar ik geloof dat dat spijtig genoeg voorlopig dode letter zal blijven. Het concept "deel uitmaken van een internationaal verbond van staten en culturen" is gewoon onbruikbaar, men kan er zich niet mee identificeren.

1) Al dat gepraat over racisme!
TIME het meest verspreide tijdschrift van de wereld schreef een paar maand geleden dat Spanje het meest racistische land was. Dat bleek uit de reacties van het publiek op de voetbalvelden.
zopas vernam ik ook dat het racisme Frankrijk in zijn greep heeft want een rechtse president heeft nu de macht gegrepen dank zij vroegere Le Pen-stemmers.
In Portugal werd Salazar verkozen tot grootste Portugees aller tijden. Salazar was de rechtse diktator! Die vreselijke portugezen toch; De ene europeaan is nog slechter dan de andere.
De Morgen schrijft dat het racisme Vlaanderen in zijn greep heeft. Buitenlandse dagbladen nemen die berichten over. En dan zegt De Morgen: zie je wel, de buitenlandse pers zegt het ook.
Ik zou dus zeggen: laat maar waaien. Honderdduizenden willen bij ons binnen. Omdat het hier niet slechter is dan elders.
2) Vlamingen zijn een mengelmoes. Walen ook, en Amerikanen en Polen en Fransen en Italjanen. Wie niet? En de meesten zijn van een veel recenter constructie dan Vlaanderen.
Lig jij daarvan wakker? Ik ook niet
3) Hier klinkt de stem van de rede.
Er zijn zeer weing mensen die hun eigen cultuur verheffen boven alle andere culturen.
Maar veel mensen verkiezen hun eigen cultuur en taal boven alle andere. Ik voel me ook perfect thuis in mijn eigen woning, meer dan gelijk waar elders. Maar ga wel graag eens kijken op een ander om iets bij te leren.
Ik denk en hoop dat dit bij velen het geval is.
Ik voel ook nooit de behoefte om mijn eigen huis belachelijk en minderwaardig te achten zoals sommige 'vooruitstrevenden' wel eens doen.
Zij vernederen hun eigen cultuur en schatten andere culturen hoger. Wat volgens hun eigen opvattingen gelijkstaat met racisme.

Laatst gewijzigd door luc broes : 18 mei 2007 om 09:41.
Oud 18 mei 2007, 09:44   #76
napoleondegrote
Banneling

Standaard

Mijn gedacht, Luc. Puike reaktie!
napoleondegrote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 10:35   #77
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom hoeren?
Omdat ze zichzelf "opofferen" om ergens bij te horen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 11:38   #78
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een hoop gelul bij elkaar
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 11:50   #79
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
1) Al dat gepraat over racisme!
TIME het meest verspreide tijdschrift van de wereld schreef een paar maand geleden dat Spanje het meest racistische land was. Dat bleek uit de reacties van het publiek op de voetbalvelden.
zopas vernam ik ook dat het racisme Frankrijk in zijn greep heeft want een rechtse president heeft nu de macht gegrepen dank zij vroegere Le Pen-stemmers.
In Portugal werd Salazar verkozen tot grootste Portugees aller tijden. Salazar was de rechtse diktator! Die vreselijke portugezen toch; De ene europeaan is nog slechter dan de andere.
De Morgen schrijft dat het racisme Vlaanderen in zijn greep heeft. Buitenlandse dagbladen nemen die berichten over. En dan zegt De Morgen: zie je wel, de buitenlandse pers zegt het ook.
Ik zou dus zeggen: laat maar waaien. Honderdduizenden willen bij ons binnen. Omdat het hier niet slechter is dan elders.
Ik zeg niet dat Vlaanderen racistisch is. Dat zou een slag in het gezicht zijn van mensen die elke dag strijd voeren tegen racisme. Ik zeg dat de reputatie van Vlaanderen een serieuze deuk heeft gekregen in het buitenland doordat de buitenlandse media vooral aandacht besteden aan het feit dat racistische politici hier monsterscores halen.

Citaat:
2) Vlamingen zijn een mengelmoes. Walen ook, en Amerikanen en Polen en Fransen en Italjanen. Wie niet? En de meesten zijn van een veel recenter constructie dan Vlaanderen.
Lig jij daarvan wakker? Ik ook niet
Nee ik lig daar niet wakker van, maar dit betekent wel dat veel zaken die door nationalisten als "typisch Vlaams" worden gecatalogeerd dat eigenlijk niet zijn omdat ze hun oorsprong ver buiten de huidige Vlaamse regio vinden.

Citaat:
3) Hier klinkt de stem van de rede.
Er zijn zeer weing mensen die hun eigen cultuur verheffen boven alle andere culturen.
Maar veel mensen verkiezen hun eigen cultuur en taal boven alle andere. Ik voel me ook perfect thuis in mijn eigen woning, meer dan gelijk waar elders. Maar ga wel graag eens kijken op een ander om iets bij te leren.
Ik denk en hoop dat dit bij velen het geval is.
Ik voel ook nooit de behoefte om mijn eigen huis belachelijk en minderwaardig te achten zoals sommige 'vooruitstrevenden' wel eens doen.
Zij vernederen hun eigen cultuur en schatten andere culturen hoger. Wat volgens hun eigen opvattingen gelijkstaat met racisme.
Ik deel je optimisme niet. De meeste VB kiezers verkiezen wel degelijk hun eigen cultuur boven elke andere, omdat ze die meer waard achten. Je moet maar even wat rondklikken op dit forum om je daar zelf van te overtuigen.

De allergie die mensen zoals jij vertonen tegenover alles wat progressief is begrijp ik niet. Waar haal je het dat progressieve mensen hun eigen cultuur zouden vernederen, of andere culturen meer waard zouden achten? Pure verzinsels.
Oud 18 mei 2007, 11:55   #80
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze zichzelf "opofferen" om ergens bij te horen.
Kan je mij iemand tonen die niet ergens bij wil horen? Deel uitmaken van een groep zit zo diep in onze genen als eten en slapen, en wat Verhofstadt in zijn laatste BM vertelt over groepsdenken is dan ook larie.
Ieders identiteit begint bij het deel uitmaken van een groep, of dat nu een gezin is, een club, een school, een politieke partij, een stad of een staat. Dit is primordiaal omdat het de groep is die normen en waarden formuleert.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be