Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2007, 19:20   #61
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dan valt het toch allemaal best mee ?
Een dooddoener van formaat.

En hier geen enkele reactie op tot nog toe:

Brandaan: Het is natuurlijk een recht van de kranten om advertenties naar hun eigen goeddunken te weigeren, maar waarom weigeren de kranten dit en is deze weigering wenselijk?

Brandaan: Hoe men het ook wendt of keert, met deze weigering nemen de kranten een politieke stelling in. Daar hoeft niets mis mee te zijn, zolang het naar de lezer maar duidelijk is dat de krant een politieke stelling inneemt. Dit doen kranten normaalgesproken door hun eigen stellingnames in (duidelijk herkenbare) redactionele commentaren of opiniepagina's te zetten. Men hoort dit echter niet te doen dmv het niet plaatsen van onwelgevallige advertenties, op zo'n manier is het aan het gros van de lezers niet duidelijk dat de krant censureert en dus ook politiek bedrijft. De krant diskwalificeert zichzelf dus als onafhankelijke bron en alhowel dit het goedrecht is van een krant is het zeer onwenselijk.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 16 mei 2007 om 19:21.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 19:24   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht

Het is natuurlijk een recht van de kranten om advertenties naar hun eigen goeddunken te weigeren, maar waarom weigeren de kranten dit en is deze weigering wenselijk?

Hoe men het ook wendt of keert, met deze weigering nemen de kranten een politieke stelling in. Daar hoeft niets mis mee te zijn, zolang het voor de lezer maar duidelijk is dat de krant een politieke stelling inneemt. Dit doen kranten normaal gesproken door hun eigen stellingnames in (duidelijk herkenbare) redactionele commentaren of opiniepagina's te zetten. Men hoort dit echter niet te doen d.m.v. het niet plaatsen van onwelgevallige advertenties, op zo'n manier is het voor het gros van de lezers niet duidelijk dat de krant censureert en dus ook politiek bedrijft. De krant diskwalificeert zichzelf dus als onafhankelijke bron en alhoewel dit het goed recht is van een krant is het zeer onwenselijk.
Als het 'de lezer' na deze geschiedenis nog niet duidelijk is, dan kan die lezer maar beter een andere hobby zoeken (breien bvb., of - als het een beetje intellectueler moet lijken - postzegels verzamelen).

De stellingname tegen een advertentie/advertentiecampagne/ideeëngoed hoeft niet te betekenen dat het door de krant gebrachte nieuws automatisch als niet-onafhankelijk gediskwalificeerd is.
De informatie kan nog steeds correct zijn. Alleen zal een kritische lezer nog méér dan voordien geneigd zijn niet zomaar alles wat in zijn krant staat voor zoete koek te slikken. Het is dus niet onmiddellijk een erg verstandige beslissing van zo'n krant.

Hoe zit het trouwens met de pogingen een 'onafhankelijke en Vlaamsgezinde' krant te creëren? Heeft iemand daar nog iets van gehoord? Beschikt iemand hier over meer informatie daaromtrent?
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 19:27   #63
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht

1) Een dooddoener van formaat.

2) En hier geen enkele reactie op tot nog toe:
1) 'Open doel' = 'onweerstaanbaar'

2) Niet zo ongeduldig, a.u.b.
Oud 16 mei 2007, 19:32   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Het lijkt wel een erg communistisch standpunt van de kranten. Ze weigeren advertenties te plaatsen van een belangrijke oppositiepartij.
Ik stel vast dat de media stevig in de greep zit van het regime.
Dat gebeurt ook in Moskou: de oppositie mag niet in de kranten van de regimepers.

Als poetin dat doet, wordt er hier moord en brand geschreeuwd. Hier mag dat blijkbaar allemaal wel.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 19:38   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat gebeurt ook in Moskou: de oppositie mag niet in de kranten van de regimepers.

Als poetin dat doet, wordt er hier moord en brand geschreeuwd. Hier mag dat blijkbaar allemaal wel.
Er wordt hier toch ook moord en brand geschreeuwd?
Oud 16 mei 2007, 19:43   #66
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt hier toch ook moord en brand geschreeuwd?
Ja, maar alleen door het VB.

Het zouden de "democratische krachten" moeten zijn die zich hiertegen zouden moeten verzetten.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 19:53   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het zouden de "democratische krachten" moeten zijn die zich hiertegen zouden moeten verzetten.
Het zou inderdaad niet slecht zijn mocht daar eens flink over gediscussieerd worden, maar al bij al blijft het natuurlijk wel een feit dat een krant een privé-onderneming is, en dus het recht heeft beslissingen te nemen, die niet noodzakelijk populair zijn. De kranten kunnen NIET gedwongen worden dingen te publiceren die ze niet wensen, behalve in gevallen van leugen, laster en eerroof die NA EEN RECHTSZAAK aanleiding kunnen geven tot de publicatie van een rechtzetting.
Als ik een 'concert tegen onverdraagzaamheid' organiseer, en 't Pallieterke weigert daar reclame voor te maken, kan ik dat blad daar niet toe dwingen.
Of wel soms?

(Ik ben natuurlijk wel zo slim 't Pallieterke voor dergelijke zaken niet eens te contacteren, goed wetende dat ik toch bot zou vangen.)

Een openbare omroep heeft in dergelijke materie veel minder bewegingsruimte, en veel meer verplichtingen. Als een partij als het Vlaams Belang al wil protesteren tegen 'discriminatie' of 'doodzwijgen' en dergelijke meer, dan lijkt mij die openbare omroep een betere schietschijf.

Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2007 om 19:54.
Oud 16 mei 2007, 19:54   #68
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Wat leuk, ik krijg allemaal kleurtjes.

Citaat:
Als het 'de lezer' na deze geschiedenis nog niet duidelijk is, dan kan die lezer maar beter een andere hobby zoeken (breien bvb., of - als het een beetje intellectueler moet lijken - postzegels verzamelen).
Hier heeft u natuurlijk gelijk, maar u vergeet 1 ding. Ook de lezer die maar beter een andere hobby kan gaan zoeken doet mee aan de democratie. Er zijn nu eenmaal mensen die niet doorhebben dat de krant de VB-propaganda bewust van hun afhoudt, maar wel andere propaganda toestaat en daarmee politiek bedrijft. Deze mensen kunnen door deze propaganda gewonnen worden voor de andere partijen, terwijl het VB deze mogelijklheid wordt ontzegt. De krant mag dit doen en het zou zelfs geen kwaad kunnen als sommige kranten dit doen, maar alle kranten? Dat is totaal niet wenselijk en het is een indicatie dat 1 van de basisvoorwaarden voor democratie ontbreekt, de pluriforme media.

Weet iemand trouwens of alle kranten een bericht hebben geplaatst waar men uitlegt dat men advertenties weigert op basis van politieke motieven?

Als dit niet het geval zou zijn dan gaat men echt over de schreef, anders is het "slechts" een overdreven politieke stellingname.
Citaat:
De stellingname tegen een advertentie/advertentiecampagne/ideeëngoed hoeft niet te betekenen dat het door de krant gebrachte nieuws automatisch als niet-onafhankelijk gediskwalificeerd is.
De informatie kan nog steeds correct zijn. Alleen zal een kritische lezer nog méér dan voordien geneigd zijn niet zomaar alles wat in zijn krant staat voor zoete koek te slikken. Het is dus niet onmiddellijk een erg verstandige beslissing van zo'n krant.
Als een krant zoiets eenmalig doet, dan is er inderdaad niets aan de hand, maar het is wel een indicatie dat de krant niet onafhankelijk te werk gaat. Als ik dat soort geintjes regelmatig tegenkom in mijn krant (het NRC) dan gooi ik hem meteen de deur uit en dan zoeken we een objectievere krant.
Oud 16 mei 2007, 19:54   #69
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor zover die "democratische krachten" hier nog niet in slaap gewiegd zijn door datzelfde regime.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 20:03   #70
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Mocht ik zèlf een eigen krant uitgeven, dan zou ik die advertentie wèl plaatsen, maar ik zou er op dezelfde pagina, of op de tegenpagina een even groot artikel bijplaatsen om uit te leggen dat ik die advertentie publiceer omdat de partij dan alleszins niet over mijn krant zou moeten zagen, en ik zou van dezelfde gelegenheid gebruik maken om zowel de advertentie als het partijprogramma aan een grondige semantische en semiologische analyse te onderwerpen, en als ik daar enige aanleiding toe zou vinden bovendien nog eens grondig door het slijk te sleuren.
Maar dat zou ik eigenlijk met èlke (politieke) advertentie doen, zo gemeen ben ik dan ook wel weer.
Oud 16 mei 2007, 20:09   #71
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Mocht ik zèlf een eigen krant uitgeven, dan zou ik die advertentie wèl plaatsen, maar ik zou er op dezelfde pagina, of op de tegenpagina een even groot artikel bijplaatsen om uit te leggen dat ik die advertentie publiceer omdat de partij dan alleszins niet over mijn krant zou moeten zagen, en ik zou van dezelfde gelegenheid gebruik maken om zowel de advertentie als het partijprogramma aan een grondige semantische en semiologische analyse te onderwerpen, en als ik daar enige aanleiding toe zou vinden bovendien nog eens grondig door het slijk te sleuren.
Maar dat zou ik eigenlijk met èlke (politieke) advertentie doen, zo gemeen ben ik dan ook wel weer.
Zo'n initiatief zo ik toejuichen, mits het natuurlijk wel objectief gebeurt. Partij-advertenties staan zo vaak vol met halve onwaarheden en nietszeggende beloftes, het zou goed zijn als deze eens goed becommentariseerd werden.
Oud 16 mei 2007, 20:13   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) ... het is een indicatie dat 1 van de basisvoorwaarden voor democratie ontbreekt, de pluriforme media.

2) Als ik dat soort geintjes regelmatig tegenkom in mijn krant (het NRC) dan gooi ik hem meteen de deur uit en dan zoeken we een objectievere krant.
1) Daar heeft u gelijk in. Hoe veelzijdiger de media, hoe sterker de democratie, zou ik denken.
Als ik mij goed herinner waren er plannen om een 'niet-regimevriendelijke' krant uit te geven. Ik vraag me af hoe het er mee zit. Ik zou die krant één keer lezen om te zien of die wel de moeite loont, en daarna op regelmatige basis om op de hoogte te blijven van wat die krant het publiceren waard vindt. Ik weet niet of ik die krant ook zou kopen, maar als die in de bibliotheek zou liggen, dan voegde ik die gewoon aan mijn portie leesvoer toe.

2) Dat is uw volste recht, en ik zal de laatste zijn om u dat recht af te pakken, wees gerust.
Ik wens trouwens dat u die objectievere krant dan ook werkelijk vindt, en dat u mij daarvan dan op de hoogte brengt .
NRC is namelijk wel een van de beste kranten in Nederland (ik lees ook graag 'Trouw' en 'de Volkskrant', maar heb daar helaas niet altijd voldoende tijd voor). Als er nog betere kranten bestaan, dan wil ik dat heel graag vernemen.

Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2007 om 20:20.
Oud 16 mei 2007, 20:17   #73
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Partij-advertenties staan zo vaak vol met halve onwaarheden en nietszeggende beloftes, het zou goed zijn als deze eens goed becommentariseerd werden.
Dat zou inderdaad 'deugd doen'. Spijtig genoeg ben ik niet erg kapitaalkrachtig, en het weinige geld dat ik overhoud, besteed ik eigenlijk veel liever aan muziek.

Maar als ik ooit 'het groot lot' of zo zou winnen, dan begin ik er onmiddellijk aan.
Het gemene kereltje in mij zou mij daar eeuwig dankbaar voor zijn, hé hé.
En de brave ziel die in mij huist, zou zich nooit meer hoeven te vervelen.
Oud 16 mei 2007, 20:21   #74
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat leuk, ik krijg allemaal kleurtjes.

Hier heeft u natuurlijk gelijk, maar u vergeet 1 ding. Ook de lezer die maar beter een andere hobby kan gaan zoeken doet mee aan de democratie. Er zijn nu eenmaal mensen die niet doorhebben dat de krant de VB-propaganda bewust van hun afhoudt, maar wel andere propaganda toestaat en daarmee politiek bedrijft. Deze mensen kunnen door deze propaganda gewonnen worden voor de andere partijen, terwijl het VB deze mogelijklheid wordt ontzegt.

Neen, niet mee eens, er wordt het VB geen mogelijkheid ontzegd. Integendeel: ze krijgen een extra kans om het slachtoffer uit te hangen. Wees gerust: dankzij het systeem van partijdotaties (ingevoerd om corruptie te vermijden, anders belanden die arme sukkels van politici voor je het weet in een Agusta-schandaal) loopt de niet in politiek geïnteresseerde burger niet het minste risico om de VB-propaganda te missen.
Of de progaganda van om het even welke in het parlement vertegenwoordigde partij.Probeer die de komende weken maar eens uit je brievenbus te houden. Die miljoenen van de burger gepikte centen moeten er door, die lelijke koppen en die gebakken lucht zullen u, koste wat het kost, door de strot geduwd worden.

Citaat:
De krant mag dit doen en het zou zelfs geen kwaad kunnen als sommige kranten dit doen, maar alle kranten? Dat is totaal niet wenselijk en het is een indicatie dat 1 van de basisvoorwaarden voor democratie ontbreekt, de pluriforme media.
Vrije economie=vrije meningsuiting.
Gereguleerde economie=pluriforme media als 1 van de basisvoorwaarden voor democratie

Citaat:
Weet iemand trouwens of alle kranten een bericht hebben geplaatst waar men uitlegt dat men advertenties weigert op basis van politieke motieven?

Als dit niet het geval zou zijn dan gaat men echt over de schreef, anders is het "slechts" een overdreven politieke stellingname.
Als een krant zoiets eenmalig doet, dan is er inderdaad niets aan de hand, maar het is wel een indicatie dat de krant niet onafhankelijk te werk gaat. Als ik dat soort geintjes regelmatig tegenkom in mijn krant (het NRC) dan gooi ik hem meteen de deur uit en dan zoeken we een objectievere krant.
Aan welke Vlaamse krant had je gedacht?
Oud 16 mei 2007, 20:21   #75
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
42) Dat is uw volste recht, en ik zal de laatste zijn om u dat recht af te pakken, wees gerust.
Ik wens trouwens dat u die objectievere krant dan ook werkelijk vindt, en dat u mij daarvan dan op de hoogte brengt .
NRC is namelijk wel een van de beste kranten in Nederland (ik lees ook graag 'Trouw' en 'de Volkskrant', maar heb daar helaas niet altijd voldoende tijd voor). Als er nog betere kranten bestaan, dan wil ik dat heel graag vernemen.
Gelukkig ben ik dat soort geintjes nog niet vaak tegengekomen, echte politieke stellingnames kom je niet tegen in het NRC. (buiten de opiniepaginas ed.) Ik ben dus ook nog niet op zoek naar een objectievere krant.
Oud 16 mei 2007, 20:22   #76
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
1) Daar heeft u gelijk in. Hoe veelzijdiger de media, hoe sterker de democratie, zou ik denken.
Ik ben geneigd het omgekeerde te denken.
Waaraan zou voorafgaan: hoe meer vrijheid.
Oud 16 mei 2007, 20:26   #77
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou inderdaad 'deugd doen'. Spijtig genoeg ben ik niet erg kapitaalkrachtig, en het weinige geld dat ik overhoud, besteed ik eigenlijk veel liever aan muziek.

Maar als ik ooit 'het groot lot' of zo zou winnen, dan begin ik er onmiddellijk aan.
Het gemene kereltje in mij zou mij daar eeuwig dankbaar voor zijn, hé hé.
En de brave ziel die in mij huist, zou zich nooit meer hoeven te vervelen.
Ik weet niet hoe je het doet djimi maar dat is exact hetgeen ik ook zou doen.
Ik zou zelfs mijn weekblad of krant indelen in twee. Een links en een rechts gedeelte en daarin mijn eigen politieke redaktie in twee delen om ideologisch tegen elkaar van jetje te geven.
Ik ben ervan overtuigd dat ik rap uit de rode cijfers zou zijn.
Oud 16 mei 2007, 20:36   #78
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Neen, niet mee eens, er wordt het VB geen mogelijkheid ontzegd. Integendeel: ze krijgen een extra kans om het slachtoffer uit te hangen.
Ik snap best dat deze actie enkel het VB kan baten (helaas), maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de actie zelf, niet om de eventuele gevolgen op de korte termijn. Ik weet het, het wordt misschien een beetje theoretisch gezever, maar het is toch een nuttige discussie om te voeren.
Citaat:
Wees gerust: dankzij het systeem van partijdotaties (ingevoerd om corruptie te vermijden, anders belanden die arme sukkels van politici voor je het weet in een Agusta-schandaal) loopt de niet in politiek geïnteresseerde burger niet het minste risico om de VB-propaganda te missen.
Of de progaganda van om het even welke in het parlement vertegenwoordigde partij.Probeer die de komende weken maar eens uit je brievenbus te houden. Die miljoenen van de burger gepikte centen moeten er door, die lelijke koppen en die gebakken lucht zullen u, koste wat het kost, door de strot geduwd worden.
De kracht van reclame zit vaak in de herhaling. Ik weet dat het effect van het ontbreken van krantenadvertenties niet groot zal zijn, maar het zal effect hebben.

Citaat:
Vrije economie=vrije meningsuiting.
Gereguleerde economie=pluriforme media als 1 van de basisvoorwaarden voor democratie
Ook voor het behoud van de vrije meningsuiting in een vrije economie is een pluriforme media vereist.

Citaat:
Aan welke Vlaamse krant had je gedacht?
Ik moet eerlijk zeggen dat die allemaal niet zo kwalitatief zijn..
Oud 16 mei 2007, 20:44   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Ik ben geneigd het omgekeerde te denken.
Waaraan zou voorafgaan: hoe meer vrijheid.

Van een anarchistische bankier had ik eigenlijk niet anders verwacht, hoor.

Uiteindelijk klopt het verhaal in elke richting :

veelzijdige media -> sterke democratie -> meer vrijheid

meer vrijheid -> veelzijdige media -> sterke democratie

sterke democratie -> veelzijdige media -> meer vrijheid

enzovoort

Als dat geen mooi 'project' is.
Oud 16 mei 2007, 21:02   #80
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dag Brandaan,

Ik wil niet op alle slakken zout leggen, ik reageer enkel op:

Citaat:
De kracht van reclame zit vaak in de herhaling. Ik weet dat het effect van het ontbreken van krantenadvertenties niet groot zal zijn, maar het zal effect hebben.
Het effect van het ontbreken van krantenadvertenties zal altijd kleiner zijn dan het effect van de herhaling.
Een doorsnee VB-er herhaalt graag.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be