![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
Bekijk resultaten enquête: Was Caeser een ordinaire populist? | |||
Ja, hij beloofde het volk fabels enkel voor macht. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 43,18% |
Nee, hij was populair door zijn daden. |
![]() ![]() ![]() |
25 | 56,82% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idem Augustus. Tacitus heeft ons de échte Augustus leren kennen - blijkbaar is de fascinatie er echter niet minder op geworden.
Laatst gewijzigd door lombas : 4 juni 2008 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ik denk dat jullie één ding over het hoofd zien, Het West Romeinse rijk is uiteengevallen, Het Oostromeinse rijk bleef nog zo'n 1000 jaar bestaan.
Hiervoor zijn een aantal redenen, Talloze gebieden in het westen waren leeg, slechts 30% van de totale bevolking leefde in het westen (niet moeilijk als men die gebieden 400 jaar lang plundert), toen de Germanen Gallië binnenvielen was dit gebied praktisch leeg. Waardoor het ook niet genoeg geld kon inzamelen. Bovendien had men simpelweg te weinig soldaten om de grenzen te beschermen. 1 000 000 waar minstens 3 000 000 nodig waren voor het gehele romeinse rijk. Deze troepen werden in het westen dan nog eens aangevuld met Germanen die veelal trouw waren aan hun hoofdman/Koning dan aan de Romeinse Keizer. Caesar was sluw, zijn befaamde uitspraak van alle galliërs zijn de Belgen de dappersten had maar één reden, zo kon hij gebied tot aan de rijn veroveren. Aangezien de meeste stammen daar germaans waren of dit toch claimden. Gallië was de naam voor het gebied van midden Frankrijk, ten zuiden leefden ook kelten en ten noorden kelten en germanen. Was dus alleen maar een list om meer gebied te veroveren. ook was hij een massamoordenaar, van de 3 miljoen inwoners in dit gebied werd 1 miljoen gedood, anderen vluchten of werden slaaf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of hoe moet men een dergelijk massamoordenaar anders omschrijven ? Als een veroveraar zeker... hah ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Maar nee, onze vriend wilde macht en prestige. Dat er voor de persoonlijke ambities van Caesar miljoenen mensen gestorven zijn - ik zwijg over de gekwetsten en verminkten, de spoorlozen, de als slaven verkochte mensen enz. - is maar een detail uiteraard. Zijn dood was bijzonder zacht in vergelijking met zijn daden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() In deze discussie is het misschien inderdaad niet op zijn plaats. Toch mag zijn wreedheid en het lijden dat hij veroorzaakt heeft, echt wel eens benadrukt worden.
Citaat:
Veel te veel worden de slachtoffers tijdens dergelijke veroveringen snel geklasseerd in de één of andere naamloze statistiek (als ze überhaupt al vermeld worden). Die mogen echt wel eens vermeld worden vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Tja, Rome was een relatief wreed rijk. Dit gezegd zijnde, de toenmalige Kelten en Germanen waren op zich niet veel beter hoor.
Terug naar het onderwerp, ik vind de keuzemogelijkheid niet uitgebreid genoeg. Dus ik heb maar op het eerste gestemd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Ik vind het ook maar rare opties. Beiden zijn zowel correct als incorrect. Populair was hij maar gedeeltelijk, en fabels beloofde hij niet echt.
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb in mijn burcht nog ergens een documentaire liggen waarin men de stelling verdedigd dat de moord op Caesar door hemzelf opgezet werd.
Hij zou, lijdende aan Alzheimer (als ik men niet vergis), beseft hebben dat hij niet voldoende tijd zou hebben om al zijn veranderingen door te voeren. Bovendien wou hij niet dat hij herinnerd zou worden als iemand die geestelijke problemen had en was hij als de dood voor wat zijn ziekte met hem zou doen. Hij verkoos daarop de geweldadige dood én de mogelijkheid om via zijn dood zijn plannen te laten doorvoeren door zijn (adoptie)zoon, Octavianus. Zo zou Caesar, via een uiterst uitgekiend politiek spel, de Romeinse politiek helemaal naar zijn hand zetten en het keizerschap installeren.
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken de documentaire niet, maar het klinkt toch behoorlijk vergezocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zal, als ik thuis ben, meer details schrijven over de documentaire.
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Caesar is hoogstwaarschijnlijk een uitvindsel vanuit de renaissance...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() toen waren het nog letterlijke messen in de rug ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je moet Tacitus ook wel voorzichtig lezen. Tacitus was een republikein en hij laat soms zijn persoonlijke antipatie voor het principaat soms té duidelijk blijken in zijn werk en hij is niet altijd even voorzichtig in het onderscheid te maken tussen "geruchten" en "feiten". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Partijlid
|
![]() Het is al even geleden, maar kan je nog wat meer info geven over die documentaire?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook aanklikken: http://shakespeare-tragedies.suite10...honourable_man Laatst gewijzigd door filosoof : 21 oktober 2008 om 00:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |