Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2007, 23:43   #61
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dokters zijn niet gehouden aan beroepsgeheim als ze kindermishandeling vermoeden of vaststellen.
Niet zelden wordt het pas vastgesteld als meisjes meerderjarig zijn. En zoals ik ook al zei, zal het aangeven van besneden meisjes door artsen er alleen toe leiden dat ze bij die artsen zullen worden weggehouden. Stel dat de arts het meldt. Wie wil je dan laten vervolgen? De ouders? Wat heeft het kind daar dan nog concreet aan? Niet veel, vrees ik. Als het als afschrikking voor anderen moet dienen, is het wel erg dat het besneden kind daar nogmaals slachtoffer van wordt. Of denk je dat het kind blij zal zijn als haar ouders in de gevangenis belanden?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 23:50   #62
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wie wil je dan laten vervolgen? De ouders? Wat heeft het kind daar dan nog concreet aan? Niet veel, vrees ik. Als het als afschrikking voor anderen moet dienen, is het wel erg dat het besneden kind daar nogmaals slachtoffer van wordt. Of denk je dat het kind blij zal zijn als haar ouders in de gevangenis belanden?
Mischien niet , maar mischien zal er een ander kind deze verminking niet door moeten meemaken...
Mischien schrikt het andere barbaren wel af om deze handelingen te laten uitvoeren...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 00:02   #63
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mischien niet , maar mischien zal er een ander kind deze verminking niet door moeten meemaken...
Mischien schrikt het andere barbaren wel af om deze handelingen te laten uitvoeren...
Ik betwijfel ten zeerste of dat zo zal zijn. Ik vrees vooral dat het de toegang van besneden meisjes tot gezondheidszorg zal belemmeren.
Oud 29 mei 2007, 00:06   #64
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel ten zeerste of dat zo zal zijn. Ik vrees vooral dat het de toegang van besneden meisjes tot gezondheidszorg zal belemmeren.
Maar zo geef je dat soort ouders net een vrijgeleide om dat nog te doen ... Kind nummer 2 kan dus volgen ... Kinderen van kennissen ook .
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 00:09   #65
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

maar nee, die komen toch vrijblijvend naar de voorlichting die edina gaat geven, en dan is alles kip en klaar.

Een mens vraagt zich af waarom het strafbaar gemaakt is. Volgens Edina mogen de ouders niet gestraft worden, want het kind is toch besneden, controle is niet leuk, en als het clandestien gebeurt kunnen ze het niet weten.

Maar het is wel strafbaar hé Edina? Wat is strafbaar?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 00:29   #66
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zelden wordt het pas vastgesteld als meisjes meerderjarig zijn.
Of denk je dat het kind blij zal zijn als haar ouders in de gevangenis belanden?
Het is veel vroeger vast te stellen bij een medisch onderzoek op school.

Er bestaat ook nog zo iets als alternatieve straffen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 29 mei 2007 om 00:30.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 00:42   #67
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
50% van alle vrouwenbesnijdenissen gebeurt in België?? Dat geloof je toch zelf niet
waarom niet? Alles kan hier toch?Behalve moslims tegenspreken natuurlijk.D�*t mag niet van Yousouf De Witte.Meisjes en vrouwen verminken, Geen probleem: je moet die mensen hun kultuur eerbiedigen. Snij maar op, allee, vooruit met de geit, geef van katoen...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 00:42   #68
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Maar zo geef je dat soort ouders net een vrijgeleide om dat nog te doen ... Kind nummer 2 kan dus volgen ... Kinderen van kennissen ook .
Het zou ook gewoon een signaal kunnen zijn om die familie van dichtbij te volgen om te vermijden dat er met andere kinderen hetzelfde gebeurt, zonder dat daarvoor echt straffen moeten gegeven worden.
Oud 29 mei 2007, 00:48   #69
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
maar nee, die komen toch vrijblijvend naar de voorlichting die edina gaat geven, en dan is alles kip en klaar.

Een mens vraagt zich af waarom het strafbaar gemaakt is. Volgens Edina mogen de ouders niet gestraft worden, want het kind is toch besneden, controle is niet leuk, en als het clandestien gebeurt kunnen ze het niet weten.

Maar het is wel strafbaar hé Edina? Wat is strafbaar?
Ik heb de wet hier gekopiëerd. Je kan toch nog wel lezen, hoop ik?

Het lijkt mij vooral nodig om uitvoerders van zo'n besnijdenissen te straffen, alleen is het moeilijk te achterhalen (en waarschijnlijk ook te bewijzen) of iemand zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Als het zo simpel te bestrijden was dan jij schijnt te denken, dan was de praktijk natuurlijk al lang geband.

Jij vindt voorlichting natuurlijk weer belachelijk. Nochtans is het de effectiefste manier om het te bestrijden. Zelfs in de landen waar het een frequent gebruik is, bleek een wettelijk verbod er niet in te slagen om de praktijk te bannen. Want het grote probleem is dat het zo diepgeworteld is geraakt dat er ondertussen verschillende mythes kleven aan het gebruik. En het zijn die mythes die je moet proberen ontkrachten. Dat kan je jammer genoeg niet alleen met een wet.

Laatst gewijzigd door Edina : 29 mei 2007 om 00:51.
Oud 29 mei 2007, 00:52   #70
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
waarom niet? Alles kan hier toch?Behalve moslims tegenspreken natuurlijk.D�*t mag niet van Yousouf De Witte.Meisjes en vrouwen verminken, Geen probleem: je moet die mensen hun kultuur eerbiedigen. Snij maar op, allee, vooruit met de geit, geef van katoen...
Idd en dan nog vaak op illegale wijzen zodat het in geen één statistiek voor komt,als dutroux een meisje mishandeld en verkracht vlieg hij voor de rest van zijn leven in de bak,maar als moslims dit doen is er niets gaande volgens links

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 29 mei 2007 om 00:54.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 06:56   #71
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wonen er in het Arabische schiereiland en in de Afrikaanse moslimlanden geen moslims?
Dit is toch een eenvoudige redenering, niet? Vrouwenbesnijdenis is een moslim-praktijk -> uw kaartje toont de landen waar vrouwen besneden worden en Marokko (om er maar ééntje te noemen) is daar niet bij -> er wonen geen moslims in Marokko!
Wat zitten jullie dan te zeveren dat alle miserie met Marokkaanse soep en soort in ons land de schuld is van de islam??
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 07:01   #72
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Niet zelden wordt het pas vastgesteld als meisjes meerderjarig zijn. En zoals ik ook al zei, zal het aangeven van besneden meisjes door artsen er alleen toe leiden dat ze bij die artsen zullen worden weggehouden. Stel dat de arts het meldt. Wie wil je dan laten vervolgen? De ouders? Wat heeft het kind daar dan nog concreet aan? Niet veel, vrees ik. Als het als afschrikking voor anderen moet dienen, is het wel erg dat het besneden kind daar nogmaals slachtoffer van wordt. Of denk je dat het kind blij zal zijn als haar ouders in de gevangenis belanden?
Dus criminelen met kinderen moeten niet meer naar de gevangenis?
Oud 29 mei 2007, 07:02   #73
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Flink van u carl! Het is een kwestie van cultuur, niet van religie, ik ben het volkomen met u eens!
Oud 29 mei 2007, 07:15   #74
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edina
Het lijkt mij vooral nodig om uitvoerders van zo'n besnijdenissen te straffen, alleen is het moeilijk te achterhalen (en waarschijnlijk ook te bewijzen) of iemand zich daar schuldig aan heeft gemaakt. Als het zo simpel te bestrijden was dan jij schijnt te denken, dan was de praktijk natuurlijk al lang geband.
Tiens. Hebben ze tegenwoordig nu al een aparte wet nodig om mensen te bestraffen die stukjes van andermans kinderen afsnijden zonder medisch diploma?

Of geldt die wet speciaal enkel voor artsen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 mei 2007 om 07:16.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 08:40   #75
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is toch een eenvoudige redenering, niet? Vrouwenbesnijdenis is een moslim-praktijk -> uw kaartje toont de landen waar vrouwen besneden worden en Marokko (om er maar ééntje te noemen) is daar niet bij -> er wonen geen moslims in Marokko!
Wat zitten jullie dan te zeveren dat alle miserie met Marokkaanse soep en soort in ons land de schuld is van de islam??
Van simplisme gesproken Laya : omdat het in moslimland Marokko niet gebeurt gebeurt het dus in geen enkel moslimland volgens Laya.

Waarom betrek je er eigenlijk Marokko bij? Wat je laatste zin betreft, ooit jezelf al horen zeveren over de 'goede' moslims en de Marokkanen?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 08:42   #76
Banneling

Standaard

Citaat:
Flink van u carl! Het is een kwestie van cultuur, niet van religie, ik ben het volkomen met u eens!
In de islam zijn religie en cultuur communicerende vaten.
Oud 29 mei 2007, 08:49   #77
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mijn part toon je hier aan dat vrouwenbesnijdenis idd niets met islam te maken heeft of wonen er in Marokko, Algerije en het Midden-Oosten geen moslims?
Nogmaals :
Raar dat de islamitische autoriteiten zich geroepen voelden een fatwa uit te spreken voor iets waar de islam geen knijt mee te zien heeft.

Raar dat in islamitische landen waar de praktijk nog schering en inslag is de besnijdsters slechts tot het stoppen aangezet kunnen worden nadat ze de bevestiging hebben gekregen van de islamitische religieuse en politieke leiders dat de koran het echt niet zo bedoelde 'met Mo's aanbeveliing dat er niet te diep mocht gesneden worden'.

Laatst gewijzigd door Online : 29 mei 2007 om 08:54.
Oud 29 mei 2007, 11:22   #78
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste werd tenminste de helft van die ongeveer 3000 vrouwen niet in België besneden. En bij degenen die wel in België werden besneden gebeurde dat dus clandestien. Vandaar dat vervolging niet evident is en voorlichting en preventie dus essentieel zijn. Je zal toch ook wel snappen dat er zo'n zaken bestaan als beroepsgeheim van dokters en dat je dit niet zomaar kan overboord gooien, omdat dit er alleen zal toe leiden dat de slachtoffers bij dokters worden weggehouden?

Uit je antwoord meen ik te mogen opmaken dat er bij jouw weten nog geen gerechtelijke vervolging is gebeurd hoewel we wel degelijk met minstens 3000 bewezen misdrijven te maken hebben.

Je geeft een hoop redenen aan waarom het moeilij is om de schuldigen te straffen.

Volgens mij is dit niet juist.

Via het onderwijs (medisch onderzoek) kan men laten nagaan of er slachtoffers zijn.
Als dit het geval is, zijn er ook schuldigen.
Wat mij betreft doorgaans 3.
Moeder, vader, uitvoerder (het kunnen er ook meer zijn).
Achterhalen wie allemaal betrokken is kan niet zo moeilijk zijn als men wat druk op de ouders uitoefent, zij moeten op z’n minst meer weten (ook het slachtoffer kent de daders doorgaans).

Eens men weet wie allemaal betrokken is kunnen de nodige sancties opgelegd worden.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dit niet gebeurd.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:28   #79
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Van simplisme gesproken Laya : omdat het in moslimland Marokko niet gebeurt gebeurt het dus in geen enkel moslimland volgens Laya.

Waarom betrek je er eigenlijk Marokko bij? Wat je laatste zin betreft, ooit jezelf al horen zeveren over de 'goede' moslims en de Marokkanen?
Leg jij mijn simpel verstand dan eens uit als vrouwen besnijden een must is bij moslims waarom ze in vele Islamitische landen geen vrouwen besnijden.

Marokko is maar één voorbeeld, zoals ik al zei, er zijn vele islamitische landen waar geen vrouwen besneden worden.
Oud 29 mei 2007, 11:28   #80
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

In het klimaat dat door de pc bende geschapen is, is het natuurlijk bijna onmogelijk geworden om al wat onder de noemer islam/cultuur valt aan te pakken.
Toch vind ik dit geen valabel excuus.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be