Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2007, 01:31   #61
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Dat zou ook een spijtige zaak zijn, moest dit echt gebeurd zijn. Omdat ik het voor kleinere partijen onrechtvaardig vind dat er precies evenveel mannen als vrouwen zouden moeten opkomen. Er zijn nu eenmaal veel minder vrouwen die geïnteresseerd zijn in politiek dan mannen. Als het VB al moeite heeft om ze bijeen te krijgen, wat denk je dan van het CAP, dat er ook in geslaagd is, zij het op de valreep, om voldoende vrouwen op de lijst te krijgen?
er zijn meer dan genoeg vrouwen met interesse in de politiek. alleen moeten deze op een andere manier benaderd worden dan mannen. het probleem zijn niet de quota, wel de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en onze structuren en gewoontes die deze ongelijkheid in stand te houden. als partijen een beetje moeite doen, vinden ze genoeg vrouwen om op hun lijsten te zetten. het vergt wel een mentaliteitswijziging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 01:37   #62
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
er zijn meer dan genoeg vrouwen met interesse in de politiek. alleen moeten deze op een andere manier benaderd worden dan mannen.
Concreet?

Citaat:
het probleem zijn niet de quota, wel de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en onze structuren en gewoontes die deze ongelijkheid in stand te houden.
Breaking news: mannen en vrouwen zijn niet gelijk.

Citaat:
als partijen een beetje moeite doen, vinden ze genoeg vrouwen om op hun lijsten te zetten. het vergt wel een mentaliteitswijziging.
Concreet?
Oud 2 juni 2007, 01:39   #63
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Bekijk bericht
Ik ben katholiek en gelovig, daar draait het dan blijkbaar niet om bij het christelijk ‘ vak verbond', dat toch eigenlijk niks met de politiek zou te maken mogen hebben.
Neen, het ACV heeft niets met de politiek te maken.
Oud 2 juni 2007, 01:43   #64
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht

Dat hebben we gezien tijdens de affaire Dedecker toen die zich aansloot bij de N-VA? Ze waren de eerste die het kartel onder druk zette.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 01:53   #65
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dat hebben we gezien tijdens de affaire Dedecker toen die zich aansloot bij de N-VA? Ze waren de eerste die het kartel onder druk zette.
Dat illustreert wat ik bedoel.
Verontwaardiging omdat je als VB-er uit het ACV, het ABVV of het ACLVB gezet wordt, lijkt me misplaatst.
Oud 2 juni 2007, 02:02   #66
ingenious

Standaard

Citaat:
Concreet?

Breaking news: mannen en vrouwen zijn niet gelijk.

Concreet?
ik heb nergens gesteld dat mannen en vrouwen gelijk zijn. ik heb de ongelijkheid in de politiek aan de kaak gesteld. mannen en vrouwen zijn namelijk wel gelijkwaardig. concrete voorbeelden hier lijken mij ferm off topic. als je echt staat te springen om concrete antwoorden, kunnen we dit wel in een andere thread bespreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 02:08   #67
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik heb nergens gesteld dat mannen en vrouwen gelijk zijn. ik heb de ongelijkheid in de politiek aan de kaak gesteld. mannen en vrouwen zijn namelijk wel gelijkwaardig. concrete voorbeelden hier lijken mij ferm off topic. als je echt staat te springen om concrete antwoorden, kunnen we dit wel in een andere thread bespreken.
Ongelijke vertegenwoording in zeteltjes van één of ander nep-democratisch orgaan heeft voor mij maar weinig te maken met gelijkwaardigheid.
Als ik denk over gelijkwaardigheid, is sekse niet van tel.
Oud 2 juni 2007, 08:07   #68
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...er is trouwens geen sprake van discriminatie. dat zou er zijn moest er een verschil in behandeling zijn op basis van een ongeoorloofd onderscheid. maar dat is er nu niet...

...er zijn namelijk redenen genoeg om vb-kandidaten te weren uit de vakbond. deze partij propageert namelijk een politiek die haaks staat op de visie van de vakbond.
Nog eens terugkomen op het soort drogredenen die hier aangehaald worden... waarbij men feiten masseert om ze al dan niet op de 'politieke-correcte' plaats te krijgen.

De wet zegt heel duidelijk dat er geen dicriminatie mag zijn naar politieke overtuiging. En nu valt de deus ex machina uit de lucht.... dat onderscheid in behandeling zou er plots niet meer zijn!? Graag meer informatie over deze verdwijntruuk.

De werkelijkheid is dat VB-leden eruit gegooid worden terwijl leden die tot andere politieke partijen behoren er niet buitengezet worden. Reden genoeg om te zeggen dat er wel degelijk een verschil in behandeling is.

De indiener van deze bijdrage spreekt zichzelf tegen in de daaropvolgende gedeelte door te verklaren '...deze partij propageert namelijk een politiek die haaks staat op de visie van de vakbond.' Wat dus duidelijk wijst op een discriminatie naar politieke overtuiging.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 2 juni 2007 om 08:07.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 08:11   #69
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelooft U dat nu echt zelf? Of bent U aan het zwansen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 08:23   #70
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Even kijken naar ons aller centrum:

4° beschermde criteria : leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap, een fysieke of genetische eigenschap, sociale afkomst;

(....)
HOOFDSTUK III. - Toepassingsgebied
Art. 5. §. 1. Met uitzondering van de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van de Gemeenschappen of van de Gewesten vallen, is deze wet zowel in de overheidssector als in de particuliere sector, met inbegrip van overheidsinstanties, op alle personen van toepassing met betrekking tot :

1° de toegang tot en het aanbod van goederen en diensten die publiekelijk beschikbaar zijn;
2° de sociale bescherming, met inbegrip van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg;
3° de sociale voordelen;
4° de aanvullende regelingen voor sociale zekerheid;
5° de arbeidsbetrekkingen;
6° de vermelding in een officieel stuk of in een proces-verbaal;
het lidmaatschap van of de betrokkenheid bij een werkgevers- of werknemersorganisatie of enige organisatie waarvan de leden een bepaald beroep uitoefenen, waaronder de voordelen die deze organisaties bieden;

helemaal te lezen op: http://www.diversiteit.be/NR/rdonlyr...envandiscr.pdf
Misschien kan onze ingenieuze Ingenious (mannen en vrouwen zijn niét gelijk, maar gelijkwaardig .... waar heb ik dat nog gehoord ) toch even een kijkje gaan nemen op de site van h�*�*r Centrum?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 juni 2007 om 08:24.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 09:20   #71
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Als ik de stijl van reacties in deze draad (en andere draden) rustig nalees begin ik er meer en meer van overtuigd te geraken dat dit forum eenzelfde maatschappelijke functie heeft als een bordeel.

Al diegenen die in het echte (politieke) leven niet aan de bak komen (omdat 4/5 van de bevolking ze gewoon niet moet hebben) kunnen hier hun kwakje kwijt. En dat zaad blijft maar vallen op dezelfde, reeds overtuigde, rotsen (vrij naar de Bijbel).

Met mijn welgemeende excuses aan de lezers van goede wil voor mijn taalgebruik. Na een lang verblijf in het buitenland ben ik sinds een paar dagen weer actief op dit forum en de gortigheid is blijkbaar besmettelijk.

Het zal tot later zijn beste vrienden. Ik ben er zeker van dat je mij niet zult missen
Ik zou het jammer vinden als je je door dat rechts-extremistisch forumgeweld liet verjagen. Ik heb je bijdragen met veel genoegen gelezen en ik ben ervan overtuigd dat je wèl gemist zult worden op dit forum, waar een stem van de rede altijd méér dan welkom is. Ik hoop dat je je nog bedenkt...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 09:23   #72
skaldis
Banneling

Standaard

Discrimineren is keigeil.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 10:28   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Leuke tekst inderdaad
http://www.diversiteit.be/NR/rdonlyr...envandiscr.pdf

de eerste conclusie die we kunnen trekken:

ouders mogen niet op basis van leeftijd hun kind de diensten van een prostituee te ontzeggen.
dancings,cafés,cinema's,peepshows,bordelen,sigare ttewinkels kunnen niet op basis van leeftijd een discriminatie doen van diensten.

Of zie ik iets over het hoofd ?

En definitie van cordon sanitaire

Cordon sanitaire is a French phrase that, literally translated, means quarantine line. Though in French it originally denoted a barrier implemented to stop the spread of disease, its use in English is almost always metaphorical and political, and refers to attempts to prevent the spread of an ideology deemed unwanted or dangerous, such as the containment policy adopted by George F. Kennan against the Soviet Union.

Gezien de mening van VB een ideologie is, en ze zo behandeld wordt (per definitie van cordon sanitaire) heeft geen Vakbond nog Politieke instantie het recht personen te discrimineren op die basis...

Trouwens een rasechte liberaal zoals Willy Claes, is een voorbeel van mensen in het hol van de leeuw die het ook ver kunnen brengen. Dus een VB in de rangen als ABVV moet je koesteren... HIj zal altijd kritiek geven, maar juist daaruit zal je vel leren.
De organisaties die zich afsluiten voor kritiek zijn juist altijd gedoemd om te verdwijnen, dus laat ze maar doen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 11:25   #74
kunstenaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik zou het jammer vinden als je je door dat rechts-extremistisch forumgeweld liet verjagen. Ik heb je bijdragen met veel genoegen gelezen en ik ben ervan overtuigd dat je wèl gemist zult worden op dit forum, waar een stem van de rede altijd méér dan welkom is. Ik hoop dat je je nog bedenkt...
Dag vrienden van de politiek.
Toch nog een allerlaatste interventie.

Neen Raf, ik laat me niet verjagen door extremistisch (forum)geweld. Dat is het stomste wat je kan doen.
Maar ik blijf hier op mijn honger zitten. Er is geen enkele draad op dit forum waar een degelijke discussie mogelijk is tussen mensen met verschillende standpunten. Alles wordt vervuild met dezelfde voorgekauwde antwoorden die je, als je naar de top 3 van het VB luistert, al lang gehoord hebt.
Het enige verschil is de sterkte van het agressieve sausje waarmee dezelfde one-liners overgoten worden.

Sommigen willen daar tegen in gaan. Ik vind dit uitermate saai.
En daar wil ik mijn tijd niet aan verspelen. Ik steek die liever in actief maatschappelijk engagement. Want waar je hier de indruk zou krijgen dat extremisme de overhand krijgt in de samenleving, dan doet het deugd om op het terrein te zien dat het overgrote deel van de samenleving wel de moeite doet om naar mekaar te luisteren, ideeën met mekaar te laten botsen en samen een grootste gemene deler te vinden.

Het gore taalgebruik en de culpabiliserende manier van reageren tegenover iedereen die niet klakkeloos de VB standpunten aanhangt zie ik als het wapen der inhoudlozen en per definitie machtelozen.
En wat me deugd doet is dat ik steeds meer walging zie van de gewone man of vrouw t.a.v. deze agressiviteit. Die heeft niets met politieke voorkeur te maken maar met afkeer tegen diegenen die proberen om mensen tegen mekaar op te zetten i.p.v. ze te laten samenleven.

Ik ben een veranderingsoptimist. Ik zie een voortdurende verharding van de VB-aanpak. Men zal daar zonder enige twijfel mee scoren voor de harde kern van de eigen parochie. Maar het is mijn overtuiging dat men daarmee zijn eigen plafond aan het creëren is.

Dus Raf, weglopen voor extremisme zit er voor mij niet in. Niet op dit forum en niet op het terrein. Het gaat me gewoon over zinvol tijdsgebruik.

Misschien tot later.
Oud 2 juni 2007, 11:43   #75
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Daar gaan we weer.

De vakbond voert uit wat zijn congres beslist heeft. En die congresbeslissing stelt duidelijk dat actief lidmaatschap bij het VB onverenigbaar is met vakbondslidmaatschap. Het minste dat je kunt zeggen is dat ze beginselvast zijn. En moedig om, tegen de stroom in, niet af te wijken van wat de overgrote meerderheid van hun leden en militanten beslist hebben.

Kiezen is verliezen mevrouw. En voor keuzes ben je zelf verantwoordelijk.
Al de rest is gezever.
Tot zover de geschiedenis van een vakbond die zich zelf aan het nekken is.
Als 1 op 4 Vlamingen (plus allochtonen) op vb stemt dan is 1 op 4 leden ook vb. Logisch toch?
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 12:59   #76
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Durft u hier openlijk te beweren dat de ACV of de ABVV consequent alle kandidaten voor de Open VLD weigeren wanneer die lid willen worden?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 13:13   #77
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Durft u hier openlijk te beweren dat de ACV of de ABVV consequent alle kandidaten voor de Open VLD weigeren wanneer die lid willen worden?
Waarom zouden die moeten geweigerd worden ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 15:44   #78
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Waarom zouden die moeten geweigerd worden ??
Snap je het niet goed meer, Pietje? Die moeten geweigerd worden omdat hun partij een voorstel heeft ingediend dat de rechtspersoonlijkheid van vakbonden moet regelen. Hetzelfde voorstel als in het VB-programma. Eén kleine inconsequentie bij de vakbonden: VB-leden worden consequent geweigerd, VLD-leden blijkbaar niet. Snappie?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 15:47   #79
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snap je het niet goed meer, Pietje? Die moeten geweigerd worden omdat hun partij een voorstel heeft ingediend dat de rechtspersoonlijkheid van vakbonden moet regelen. Hetzelfde voorstel als in het VB-programma. Eén kleine inconsequentie bij de vakbonden: VB-leden worden consequent geweigerd, VLD-leden blijkbaar niet. Snappie?
Even terzijde.
Waarom is het zo'n schandaal dat vakbonden leden eruit smijten. Is dat niet hun recht als organisatie?

Ik weet dat de antidiscriminatiewetgeving anders zegt, maar het vb is daar toch - dacht ik - tegen? Het dan gebruiken om er zelf profijt uit te halen is dan eerder hypocriet?

Ik snap het niet goed. Kan iemand me daar eens wat info over geven?

(Ik ben nu wel weg.)
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 16:04   #80
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB-leden worden niet geweigerd. Enkel diegenen die zich voor het VB verkiesbaar stellen op een kieslijst. Onder mijn leden zijn er twee waarvan ik pertinent weet dat ze VB stemmen. Of ze lid zijn van die partij weet ik zelfs niet.
En ik heb het hier al meermaals gezegd, die weigering van bepaalde "actieve" VB-ers heeft niks met politiek te maken, enkel met fatsoen en beschaving.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be