![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Over de exacte maximumsnelheid (30, 50, 60, 70, 120, enz.) kan je eindeloos discussiëren, en het is zeker dat op vele plaatsen deze snelheidslimiet niet aangepast is aan de situatie. Maar daar gaat de kern van de discussie niet over. De overheid kan op verschillende manieren proberen te bereiken dat de maximumsnelheid wordt gerespecteerd. Momenteel worden er enorme bedragen belastingsgeld geïnvesteerd in preventieve (snelheidsmeters, affiches, folders, etc.) en repressieve maatregelen (camera's, controles). Nochthans is het probleem veel eenvoudiger aan de bron aan te pakken. Nog steeds kunnen autofabrikanten auto's produceren die uitgerust zijn om snelheden van 200 km per uur en meer te halen. Waarom wordt er nooit gepraat over de mogelijkheden om dat te begrenzen? Als ik 15 jaar geleden met de auto van mijn vader tegen 100 per uur reed dan schudde die zo vervaarlijk dat ik dacht dat hij uit elkaar ging shaken, en ik erbij. Als ik nu even aan het gaspedaal kom in een moderne wagen zit ik al aan 140 km per uur. Waarom laat de staat nog steeds toe dat er steeds krachtigere en snellere auto's op de wegen komen als men toch zo'n prioriteit maakt van gezondheid en veiligheid? Is dit een politiek probleem en heeft de regering zoveel eieren liggen onder de grote autoconstructeurs, of hebben zij zoveel invloed op het beleid, dat de bevoegde ministers monddood zijn gemaakt? Of is het gewoon onwil en willen onze politici liever niet aan hun eigen rijplezier raken? Of is dit een zodanig taboe dat het bij de meeste politici zelfs gewoon niet opkomt om auto's verplicht met snelheidsbegrenzers te laten uitrusten? Ik klasseer het voorstel van deze Britse politicus bij bepaalde andere voorstellen zoals deze over echte dierenrechten : het zijn proefballonnetjes over onderwerpen waar het grootste deel van de maatschappij nog lang niet klaar voor is. Het zijn waarschijnlijk de laatste taboes in onze samenleving.
Laatst gewijzigd door Doki : 8 juni 2007 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niet letten op mogelijke boete?
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moderne wagens zijn bij 140 of 160 niet minder beheersbaar dan bij 120 (dat non-argument is trouwens enkel goed om de snelheidslimieten steeds verder en verder naar beneden bij te stellen), en ze worden steeds krachtiger en verbruiken steeds minder waardoor sneller rijden niet automatisch tot meer verbruik leidt (een non-argument dat enkel goed is om alle oudere wagens steeds zo snel mogelijk te elemineren en om iedereen te verplichten om het andere jaar een nieuwe wagen te kopen). Het argument dat je minder tijd hebt om te reageren op fouten van anderen, zit eveneens in dezelfde winkel (ook enkele goed om te pleiten voor steeds lagere limieten); Fouten horen niet gemaakt te worden, laat staan dat de andere partij geviseerd moet worden bij accidenten omwille van de eigen fouten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Over de vervuiling had ik graag statistieken gehad. Citaat:
Citaat:
Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 8 juni 2007 om 13:34. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) Hoe sneller een auto rijdt hoe moeilijker hij te controleren is. De moderne technologie kan wel de algehele controleerbaarheid van een wagen verbeteren (en heeft dat ook gedaan met servo, ABS, boordcomputer, etc.), maar bij een hogere snelheid is er steeds minder controle, dat wordt niet bepaald door de techniek maar door onveranderlijke wetten van de fysica. Zo is er bijvoorbeeld een veel minder stevig contact tussen band en weg (omdat de wielen sneller draaien), en is het traject van de wagen moeilijker te beïnvloeden (door middelpuntvliedende kracht en wet van de traagheid), heeft de band bij regen minder tijd om het water te evacueren (dus meer kans op slippen), etc. Dit is dus geen schijnargument. 2) Hoe sneller je rijdt, hoe minder tijd je hebt om te reageren als een andere bestuurder een fout maakt. Nu kan jij wel zeggen dat fouten niet mogen gemaakt worden, maar dat gebeurt toch en daar kan je weinig aan veranderen. Als ik kom aangevlamd tegen 180/u en een bejaard persoon voor mij maakt aan 100/u een nogal onhandig manoeuver waardoor hij in mijn traject terecht komt, dan kan ik niet meer uitwijken. Als ik aan 120/u had gereden wellicht wel. Ik zie niet in hoe je dat kunt ontkennen. En daar komt nog bij dat als je sneller rijdt, je ook zelf veel sneller moet kunnen reageren op allerlei omstandigheden, en dus wordt ook de kans om zelf fouten te maken groter en de marge om die tijdig te corrigeren veel kleiner. Het is niet voor niets dat F1 piloot zijn moeilijk is. 3) Het is waar dat moderne wagens schoner rijden dan in het verleden, maar ook hier is het weer zoals bij punt 1 : er zijn constanten die de techniek niet kan omzeilen, en één ervan is dat het brandstof/snelheid rendement van een wagen niet lineair is, maar dat dit rendement naar omlaag gaat eens men boven een bepaalde snelheid gaat. Dat wil zeggen dat er dan meer brandstof wordt verbrand per afgelegde kilometer. Ook wagens met een grotere cylinderinhoud verbruiken in verhouding meer, hoe zuinig hun motor ook gebouwd mag zijn.
Laatst gewijzigd door Doki : 8 juni 2007 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als jij vindt dat de staat het beter weet dan jij en dat hij jouw handje daarbij mag vasthouden, mij niet gelaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Welke geldige reden denk jij te hebben om het omgekeerde te beweren?
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Mocht uw punt realiteit zijn, dan zou een sport als bijvoorbeeld formule 1 nooit bestaan hebben (of toch niet aan de huidige snelheden). Citaat:
Als die kerel op een afstand een verkeerd manoevre maakt, dan kan je aan 120 net zozeer als aan 180 nog reageren. Je zal wat harder moeten remmen, maar ook daar zijn moderne wagens op gebouwd. Als die kerel dat doet als jij al dicht genaderd bent, dan spreek je over fracties van seconden, en dan helpt 120 nog weinig, tenzij jij bovennatuurlijke reflexen hebt. Citaat:
Hoor je vanuit Duitsland dan trouwens dat er zoveel meer accidenten door snelheid gebeuren? Onaangepaste snelheid is iets anders, maar snelheid an sich is niet gevaarlijk... Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat is de invloed op het milieu? In cijfers.
![]() |
![]() |
#70 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou zeggen: bewijs wat je beweert.
![]() |
#71 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een snelheidsgrens bepalen is steeds arbitrair, maar daarom nog niet totaal willekeurig. Of het nu best 100, 110 of 120 is op een autosnelweg daar kan je volgens mij eindeloos over discussiëren, maar de kwestie is dat er ergens een (redelijke) grens moet worden getrokken.
Maar als ik me toch even aan een definitie van "te snel" mag wagen : "te snel" is voor mij de snelheid waarbij de gemiddelde automobilist niet meer op tijd en gecontroleerd kan stoppen of uitwijken als er zich een onverwacht obstakel produceert op een afstand van 50m of verder (en op die 50m mag je me niet pakken, dat is een schatting, ik wil zeggen een afstand waarop er zich in het verkeer courant zulke onverwachte zaken voordoen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee.
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Goed idee, en laat ons daar zeker niet stoppen. Radio's, versterkers en dergelijke meer zijn schadelijk voor uw oren als men die open draait. Laat ons die dan ook maar begrenzen. Rockconcerten kunnen ook gelijk verboden worden.
Kunnen ook van alle fietsen verplicht één pedaal af halen, voordelen daarvan zijn legio, trager rijden is minder ongevallen om er maar één te noemen. Trouwens iets anders, als men TV kijkt kan men maar één kanaal bekijken zodus er zijn veel teveel zenders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit geldt ook voor vliegtuigen, autobussen, centrale verwarming op olie of gas,... Wat is die bepaalde snelheidsgrens? Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Libro : 8 juni 2007 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Ik raad u eens aan wat artikels te lezen over de gevolgen van een frontale botsing, bij 50 km/u ...
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 juni 2007 om 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Om reden van de risico's die ik vernoemd heb.
Citaat:
Citaat:
Je hebt blijkbaar geen zin in een serieuze discussie hierover. Ook goed.
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan 35 per uur heb je ook een langere remweg nodig dan aan 30. Zullen we de Red Flag Act terug invoeren? Of gewoon autorijden verbieden en iedereen als vee op de trein steken, dat is wat jullie groentjes tenslotte willen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Hoe zou jij reageren als je kind omver gereden werd door diezelfde ferari die met een absurde snelheid voorbij reed?
![]() |
![]() |