![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In het donker (de winter) wil ozon nogal stabiel zijn Laatst gewijzigd door Pieke : 8 juli 2007 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Interessant nieuws angebracht door Pindar in deze post.
Niet echt een deftige bron, en de uitleg die daaraan gegeven wordt is ook voor zijn rekening. Maar het eigenlijke artikel is: "Ancient Biomolecules from Deep Ice Cores Reveal a Forested Southern Greenland" Tussen 800.000 en 450.000 (jaar geleden) was Zuid-Groenland bebost en bewoont. Nadien koelde het sterk af, en moesten fauna en flora plaats maken voor het ijs. Het team in het artikel rapporteert nu dat ze DNA en aminozuren konden aantonen afkomstig uit die periode. Afkomstig van planten en dieren. Het ijs conserveerde het geheel. Allemaal wel interessant en zo, maar het interessantste aan de hele zaak was: Citaat:
Laatst gewijzigd door Pieke : 8 juli 2007 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
Ik wil desnoods nog wel geloven dat er hiermee evidentie is die tegen de doorgaans aanvaarde metingen (die trouwens verder teruggaan in de tijd dan deze) ingaat. Ik wil zelfs nog wel aanvaarden dat deze methode betrouwbaarder is dan ene of gene methode die men voordien gebruikte. (Maar om dat uit te pluizen ben ik nu even veel te moe.) Maar ik wil er toch graag even op wijzen dat we toen niet met 6 miljard mensen waren ... Het is iets dat zeker verder onderzocht moet worden, zodat we onze klimatologische geschiedenis zo juist mogelijk weergeven. Maar waarop we ons zeker niet mogen blindstaren terwijl er ondertussen in het heden mensen sterven door de actuele omstandigheden die heel anders zijn. Enfin, interessant dus, maar voor het heden kunnen we daar weinig mee aanvangen vrees ik. Maatregelen tot actie, die misschien nog het best worden opgelegd van bovenuit omdat ze anders waarschijnlijk toch niet worden opgevolgd, is wat we nu nodig hebben. Samen met wetenschappelijk onderzoek om te zien hoever die actie moet gaan. Wat onze klimatologische geschiedenis precies was en hoe die veroorzaakt was kunnen we nadien nog uitpluizen. Als we ons daar nu vooral gaan mee bezighouden, krijgen we nadien misschien niet eens de kans om ooit het geheel te overzien. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 juli 2007 om 23:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe moet 'bovenuit' die afdwingen? Citaat:
Citaat:
![]() Wanneer is nadien? Wanneer de mensheid door van bovenuit opgelegde maatregelen er in zal geslaagd zijn de apocalyps af te wenden? Wat is je einddoel? Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Als je weet dat de klimaatwerking een cyclisch fenomeen is ever since the world began, wat is er mis met het begrijpen van deze cycli? Anders gesteld waarom propageer jij het 'blindstaren op de menselijke activiteit' ten nadele van het 'blindstaren op de klimatologische geschiedenis? Vooral omdat de periodes bestuderen dat er nog geen mensen waren, mogelijk goede informatie oplevert over welke invloeden op het klimaat er bestaan, die met zekerheid NIET aan de mens kunnen toegeschreven worden?
![]() |
![]() |
#66 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
In het kader van klimaatsverandering: een ware wereldhervorming zoals degene waarvoor CD&V pleit, maar dan eentje die niet stopt bij enkele administratieve en boekhoudkundige operaties. Citaat:
![]() Wetenschappelijk onderzoek over de geschiedenis van het klimaat bijvoorbeeld... Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Als we eenmaal over 'the point of no return' zijn kunnen we wel alle kennis over het verleden hebben, maar kunnen we er niets meer meedoen. Dat lijkt me ook nogal zielig en idioot. We hebben momenteel voldoende informatie over wat er op dit moment aan het gebeuren is en hoe we de scherpste kanten hiervan af kunnen veilen. Om te wachten op verdere onderzoeken die telkens bevestigen wat we al lang wisten is nu geen tijd.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat die geschiedenis niet relevant of oninteressant is, wel dat er momenteel dingen zijn die veel meer onze aandacht nodig hebben en dat in het licht daarvan de relevantie van de klimaatgeschiedenis even van minder belang is. Het is nl. ook niet zo dat er een knop bestaat waarmee we de global warming kunnen stoppen en die ons mogelijkerwijze net in een ijstijdperiode terecht komt. In het beste geval kunnen we maatregelen nemen die de klimaatverandering vertragen, maar vooraleer het effect daarvan zichtbaar is verstrijkt er tijd, veel tijd. Tijdens dat wachten kunnen we nog onze geschiedenis napluizen om uit te zoeken tot hoever het wenselijke is die CO2 deeltjes te willen terugdringen bijvoorbeeld. Het is puur een kwestie van prioriteiten stellen dus.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juli 2007 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Iets wat jij duidelijk veel doet en nog duidelijker zonder veel kritische zin verorbert.
![]() |
#69 | ||
|
![]() Citaat:
Hoewel, als ik dit lees... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
we de hoogste hoeveelheden CO2 sinds X jaar hebben we de hoogste stijging in temperatuur hebben sinds x jaar ik kan begrijpen dat je dat dat onderzoek naar het klimatologisch verleden wilt stopzetten, zeker als die resultaten soms wel eens een claim tegenspreken (het groenland artikel om er maar 1 tje te noemen, dat blijkbaar niet ijsvrij was, ook al bedroeg de temperatuur 5 ° meer dan nu) Citaat:
Citaat:
Voldoende info? Dan kan je me al wel vertellen hoe wolken gevormd worden? Dragen ze nu bij tot het broeikaseffect, of reflecteren ze zonnestralen terug? Is black carbon nu verantwoordelijk voor het smelten van de poolkappen, of is het zand? Dat aerosoleffect, hoe zit dat daarmee, en wat is de invloed hiervan op wolken en wolkenvorming? Hoe zit dat met stedenvorming, en hun invloed op het neerslagpatroon? Wat met de monoculturen? Wanneer krijgen we de volgende El Nino? Welk weer krijgen we op 21 september 2011? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Aaargh!
Gezien dit de derde keer is dat ik hierop probeer te reageren maar mijn computer tegenwerkte net wanneer ik alles had getypt ga ik in stukjes reageren, teneinde niet teveel informatie te verliezen. Citaat:
Idealiter zou er verder wetenschappelijk onderzoek moeten gebeuren naar welke verpakking voor een bepaald product en welk product van zijn soort het meest milieuvriendelijk is. Deze verpakkingen respectievelijk producten zouden dan exclusief geproduceerd en gebruikt moeten worden. Bv. alleen maar produceren van biologisch afbreekbrare gesm's en tandenborstels. Enkel maar elektrische apparaten produceren die energieverbruiksklasse A hebben (en die ook bij de productie zuinig zijn natuurlijk. ![]() Als de consument te weinig gemotiveerd is om naar het meest milieuvriendelijke alternatief te grijpen (wat niet eens altijd mogelijk is) kunnen we er ook voor zorgen dat er geen andere optie meer overblijft.
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Dat Groenland niet ijsvrij was bij een temperatuur die vijf graden hoger lag dan de huidige is heel goed nieuws. Ik hoop dat het onderzoek klopt. Het ijs kan dan meer warmte opvangen en langer een buffer vormen tegen verdere opwarming. (Ik ga dan wel nog opzoeken hoe het dan zat met dat ander onderzoek waaruit bleek dat Groenland tijdens de MWP groener dan groen en dus ijsvrij was. Nu ja, die conclusie werd wel vooral gemaakt obv rapporteringen uit dagboeken) Ik vraag me dan wel af hoe het komt dat het ijs nu tegen zo'n snel tempo smelt, terwijl de temperatuur vijf graden lager ligt. Hoe dan ook, ik moet jou waarschijnlijk zeker niet vertellen dat er voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren van klimatologische data uit het verleden, in deze kan veel onbetrouwbaarheid sluipen. Directe meetmethoden zijn veel betrouwbaarder, of zouden dat althans moeten zijn. Ja, uiteraard geldt dat ook voor het onderzoek obv ijsbubbels waaruit bleek dat het CO2 niveau het hoogst was in 800 000 jaar, boomringonderzoek, CO2-datering, paleontologisch onderzoek, bladporiëonderzoek en x-onderzoek om klimaatdata te kunnen reconstrueren. Maar vooral bij gegevens die niet in overeenstemming zijn met de huidige wetenschappelijke kennis is waakzaamheid geboden. ![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
![]() Citaat:
Men verwacht dat dit gaat gebeuren bij een stijging vd temperatuur met 2°C boven het pre-industriële niveau of bij een stijging van CO2-deeltjes tot 400 �* 440 ppm. http://www.whoi.edu/oceanus/viewArticle.do?id=7486 Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 22 juli 2007 om 17:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is wel heel erg gemakkelijk.
De wereld gaat om zeep. Bewijs : kijk eens naar het nieuws. ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() We zullen nooit beste vriendjes worden, maar stalken hoef je me ook weer niet.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juli 2007 om 16:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#78 | |||
|
![]() Mooie uitspraak.
En tja, niet alle veranderingen zijn even wenselijk. Maar we kunnen eigenlijk zo nog heel lang doorgaan en op oneliners ga je steeds weer terugspelen. Tot uitgebreide antwoorden ben ik nu niet in staat en ik denk ook dat het tot hetzelfde zal leiden. Wat wil je eigenlijk? Citaat:
![]() De oplossing ligt dus voor de hand: we moeten een andere en zuinigere energiebron hebben enerzijds, anderzijds moeten we minder energie verspillen. Gelukkig zijn de fossiele brandstoffen binnenkort op zodat we wel moeten overstappen op milieuvriendelijkere energie. Als je het graag nog concreter hebt: -Meer bomen planten om ze nadien te kappen en er papier van te maken of om het hout te gebruiken. -Keuze voor de zuiverste energiebronnen. (Als dat op dit moment kernenergie is vind ik het niet leuk, maar dan is het zo. Toch ik pleit voor zonnepanelen. Men is aan het werk aan een heel veelbelovende techniek waarbij je zonnepanelen 'kan schilderen'.) -Ontmoediging van autorijden met niet-zuinige auto's. Ontmoediging van autorijden in het algemeen ten voordele van zuiniger openbaar vervoer. -Afschaffen van korte-afstandsvluchten. Verbetering van internationaal vervoer per trein ter vervanging, die liefst niet op de electriciteit van een steenkoolcentrale rijdt uiteraard. - Rijst- en sojavelden stoten enorme hoeveelheden broeikasgassen uit, misschien is vertical farming (verschillende verdiepingen in een afgesloten gebouw) wel de oplossing. - Geen energieverspilling meer. (Hoe je mensen concreet kan motiveren om minder energie te verspillen weet ik niet. Tenzij door de prijzen uit de pan te laten swingen natuurlijk. Geld lijkt één van de enige dingen te zijn waardoor men zich wel laat leiden. - Daling van vleesproductie. - Waar dat kan gebruik van geothermische energie. - goede isolatie - warm water door zonne-energie - ... Enfin, als het van mij afhing lagen alle straten en daken nu natuurlijk reeds vol met zonnepanelen. Ze zijn misschien niet 100% efficiënt maar in alle geval ondanks hun productiemoeilijkheden beter dan de verbranding van fossiele brandstoffen. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Ik ben ontroerd, denk ik. ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juli 2007 om 16:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het lijkt me beter om niet te handelen op grond van eventuele rampenscenario's, maar mijn gedrag te toetsen aan mijn verantwoordelijkheid (rentmeesterschap).
Citaat:
Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 23 juli 2007 om 17:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Het staat iedereen natuurlijk vrij zichzelf wijs te maken wat hij wil.
![]() |