Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 09:04   #61
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Idioot.

In Vlaanderen spreek men Vlaams en in Wallonie Waals en beide talen hebben idd grote gelijkenisen met de taal van hun directe taalbuur, maar zijn wel andere talen dan deze van hun taalburen.

Het is niet omdat er daar de taalunie een geschreven gelijkheid is gemaakt, dat die gelijkheid ook juist is.

En dat deze beide talen zijn herleid tot slechts een dialect zijn herleid door een paar taalgeleerden, wil nog niet zeggen dat ze dat ook zijn.
Wijze woorden
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:04   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Wij hebben toch een eigen taal ! Het Nederlands !
Gesproken van de Panne tot in het hoge Noorden van Nederland.
Hetgeen jij als 'Vlaams' bestempelt is Nederlands. Net zoals het Brabants dat in Mechelen gesproken wordt of het Limburgs uit pakweg Herk-de-stad !!

De term 'Vlaams' wordt maar al te graag op een denigrerende wijze door hautaine franskiljonnen gebezigd. Zij spreken de term 'Flamand' niet uit. Ze spuwen die term eruit, dat achterlijke 'patois'...

En jij, jij volgt hen daarin ??? Ben je niet trots dat de taal die jij spreekt behoort tot de Nederlandse taalgroep ???

Onze taal behoord idd tot de Nederlandse taalgroep, maar is geen Nederlands.
Net als het Z.A of Surinaams.

En zo behoord het Waals tot de Franse taalgroep, maar is het geen Frans, net zo min als het Canadees of Cannuns.

Zo behoren het Amerikaans en Australies Engels tot de Engelse taalgroep, maar zijn deze talen geen Engels.

Waarom dus wel aanvaarden dat andere bevolkigen hun eigen taal hebben die tot een bepaalde taalgroep behoren, maar kan dit niet voor ons.

Als we dan toch als Vlamingen niet bekwaam en fier genoeg zijn om onze eigen taal de waarde te geven die ze verdiend, wel dan hebben de Walen gelijk en hebben we ook niet de bekwaamheid om zelf te besturen en dus helemaal geen reden om zelfstandig te zijn.

Want we laten ons anders toch maar weer overheersen door een andere bevolkingsgroep.

Het huidige geschreven Nederlands is trouwens een dialect van de Nederlandse taalgroep. Deze is toen gekozen geweest bij de vertaling van de Protestanse Bijbel naar een algemene geschreven omgangstaal voor de Nederlandse taalgroep.

En ons dus eigenlijk gewoon opgedrongen door de Nederlandse Protestanten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:07   #63
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens Bekijk bericht
Dit is een vergelijking die totaal geen steek houdt. Buggenhout en Borgerhout zijn volgens mij bestuurlijk niet aan elkaar gekoppeld en functioneren onafhankelijk van elkaar. Vlaanderen en Wallonië zijn dat wel. Vergeten dat je om dit kunstmatig in leven gehouden huwelijk zondag bent gaan stemmen?
Maar dat zijn ze toch wel: sociale zekerheid en arbeidsbeleid bijvoorbeeld, alle regels die in heel vlaanderen en heel federaal België gelden worden hetzelfde toegepast in B en B.
Oud 15 juni 2007, 09:08   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Het is waar dat er nog steeds een grote variatie is, groter dan in Nederland of zo, maar .... hoe zou dat komen trouwens?
Zo groot is die variatie niet hoor, vergeleken met Nederland. Alleen is er in NL niet zozeer een regiolect als het verkavelingsvlaams ontstaan, waarin standaardtaal en dialect vermengd worden. Alleen aan de tongval (Poldernederlands, Nedersaksische tongval, Limburgse tongval, Zuid-Hollands-Zeeuwse tongval) kun je horen waar iemand vandaan komt.

De dialectverschillen tussen Gronings, Limburgs en Zeeuws zijn echter even groot als, zo niet groter dan tussen West-Vlaams en Limburgs.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:12   #65
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
ps: je mag van mijn part gerust "trots" blijven zijn op je taal, het is je goed recht. Maar bij mij komt dan zoiets in mijn achterhoofd als vendelzwaaierij en volksdansen, demonstraties pikdorsen met de vlegel, religieuze prosessies, Bokrijk ... enz... Mooie dingen, die folklore.
Het zijn de kleine dingen die je dient te waarderen. Eén van die zaken is je taal. Je kan daar best trots op zijn. Net zoals je trots kan zijn op je kind of op een realisatie. Hoe jij een trots gevoel combineert met volksdansen en vendelzwaaierij, Bokrijk enz. ontgaat me volledig ???? Omdat jij je taal blijkbaar enkel associeert met folklore ???
Oud 15 juni 2007, 09:13   #66
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Alleen is er in NL niet zozeer een regiolect als het verkavelingsvlaams ontstaan, waarin standaardtaal en dialect vermengd worden.
Maar jawel, dat is er wel. En dat hollands en het verkavelingsvlaams zijn eerder een 'sociolect', een taal gesproken door een sociale groep, dan een 'regiolect'.
Oud 15 juni 2007, 09:14   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is toch te gek om los te lopen.

Overal ter wereld worden de talen van streken beschouwd als onafhankelijk talen.
Geef eens wat voorbeelden dan. Volgens mij wordt heel Latijns-Amerika beschouwd als Spaans of Portugees taalgebied (met een klein stukje Nederlands), Noord-Amerika als Engels taalgebied (met kleine stukjes Frans) en is er in West-Europa een Engels, Frans, Duits, Nederlands taalgebied dat zich uitstrekt over meerdere landen. Alleen in Oost-Europa heeft elke Slavische taal zijn eigen status. Binnen de Germaanse en Romaanse talen worden die opdelingen echter niet gemaakt.

Maar goed, als jij Vlaanderen met een Afrikaanse stam wil vergelijken, mij niet gelaten.
Oud 15 juni 2007, 09:19   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo groot is die variatie niet hoor, vergeleken met Nederland. Alleen is er in NL niet zozeer een regiolect als het verkavelingsvlaams ontstaan, waarin standaardtaal en dialect vermengd worden. Alleen aan de tongval (Poldernederlands, Nedersaksische tongval, Limburgse tongval, Zuid-Hollands-Zeeuwse tongval) kun je horen waar iemand vandaan komt.

De dialectverschillen tussen Gronings, Limburgs en Zeeuws zijn echter even groot als, zo niet groter dan tussen West-Vlaams en Limburgs.
Hooo, als ik hier met mijn kids in de streektaal beginnen te praten, wel dan kan jij als Hollander helemaal niet meer volgen hoor.

Het is idd waar dat iedereen nu zijn streektaal aan het verleren is.
Maar dit komt omdat de mensen niet meer binnen hun eigen streek blijven wonen en men de kinderen in de scholen verplicht om het AN te gebruiken.

En ik woon niet ver van de Nederlandse grens in de provincie Antwerpen.
En het gaat niet over de tongval, maar zelfs over woorden die wij gebruiken die iemand uit het Noorden van Nederland of uit Zuid- Vlaanderen helemaal niet kent en begrijpt.
Oud 15 juni 2007, 09:19   #69
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het zijn de kleine dingen die je dient te waarderen. Eén van die zaken is je taal. Je kan daar best trots op zijn. Net zoals je trots kan zijn op je kind of op een realisatie. Hoe jij een trots gevoel combineert met volksdansen en vendelzwaaierij, Bokrijk enz. ontgaat me volledig ???? Omdat jij je taal blijkbaar enkel associeert met folklore ???
Waat Schoofzak hier naar verwijst zijn de culturele activiteiten die hij zich bij Vlamingen die fier zijn op hun taal en afkomst voorstelt. Ik ken dat typisch Volksunie beeld uit de jaren zeventig. Maar we leven niet in het verleden, je kan vlaams, al is het verkavelingsvlaams, ook gewoon een mooie taal vinden.
Oud 15 juni 2007, 09:20   #70
Dimitri

Standaard

Citaat:
Want we laten ons anders toch maar weer overheersen door een andere bevolkingsgroep.
Gelukkig, ik vroeg me al af waar je Calimero bleef.

Citaat:
Het huidige geschreven Nederlands is trouwens een dialect van de Nederlandse taalgroep. Deze is toen gekozen geweest bij de vertaling van de Protestanse Bijbel naar een algemene geschreven omgangstaal voor de Nederlandse taalgroep.

En ons dus eigenlijk gewoon opgedrongen door de Nederlandse Protestanten.
Toch leuk hoe jij ons telkens terug in de tijd brengt, ditmaal naar de 19de-eeuwse West-Vlaamse taalparticularisten.

Dat er bij het schrijven van die Statenbijbel ook heel veel Brabantse en Vlaamse protestanten aanwezig waren, dat wordt er voor het gemak even niet bijgezegd, anders klopt het onderdrukkingsplaatje niet.
Oud 15 juni 2007, 09:22   #71
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Binnen de Germaanse en Romaanse talen worden die opdelingen echter niet gemaakt.

Maar goed, als jij Vlaanderen met een Afrikaanse stam wil vergelijken, mij niet gelaten.
Daar klopt geen spat van. Maar associeer jij een groot uniform taalgebied dan met macht dan? Dat lees ik tussen de lijnen door.
Oud 15 juni 2007, 09:24   #72
discuz
Minister

Standaard

.

Laatst gewijzigd door discuz : 15 juni 2007 om 09:26.
Oud 15 juni 2007, 09:24   #73
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Gelukkig, ik vroeg me al af waar je Calimero bleef.

Toch leuk hoe jij ons telkens terug in de tijd brengt, ditmaal naar de 19de-eeuwse West-Vlaamse taalparticularisten.

Dat er bij het schrijven van die Statenbijbel ook heel veel Brabantse en Vlaamse protestanten aanwezig waren, dat wordt er voor het gemak even niet bijgezegd, anders klopt het onderdrukkingsplaatje niet.
Wie of wat iets over de taal beslist is historisch interessant, maar taal is nu eenmaal een van de weinige dingen die opgelegde regels steeds aan zijn laars lapt. Taal evolueert constant, en daar kan de beste regelneverij niets tegen beginnen.

Laatst gewijzigd door discuz : 15 juni 2007 om 09:25.
Oud 15 juni 2007, 09:24   #74
discuz
Minister

Standaard

Sorry, dubbel

Laatst gewijzigd door discuz : 15 juni 2007 om 09:26.
Oud 15 juni 2007, 09:24   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hooo, als ik hier met mijn kids in de streektaal beginnen te praten, wel dan kan jij als Hollander helemaal niet meer volgen hoor.
Als ik het weerbericht van TV Noord beluister, dat in het Gronings wordt uitgesproken, kan ik het ook amper volgen.

Dialecten kunnen sterk onderling verschillen en sterk van de standaardtaal afwijken. Maar die verschillen en afwijkingen zijn in Vlaanderen niet groter dan in Nederland.
Oud 15 juni 2007, 09:25   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef eens wat voorbeelden dan. Volgens mij wordt heel Latijns-Amerika beschouwd als Spaans of Portugees taalgebied (met een klein stukje Nederlands), Noord-Amerika als Engels taalgebied (met kleine stukjes Frans) en is er in West-Europa een Engels, Frans, Duits, Nederlands taalgebied dat zich uitstrekt over meerdere landen. Alleen in Oost-Europa heeft elke Slavische taal zijn eigen status. Binnen de Germaanse en Romaanse talen worden die opdelingen echter niet gemaakt.

De enige taalgroep die duidelijk heeft begrepen dat elke streektaal haar eigenwaarde mag en moet kunnen behouden, zijn de mensen die gevochten hebben om het Fries terug als taal erkent te krijgen.
Oud 15 juni 2007, 09:27   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Maar jawel, dat is er wel. En dat hollands en het verkavelingsvlaams zijn eerder een 'sociolect', een taal gesproken door een sociale groep, dan een 'regiolect'.
De term regiolect wordt gebruikt om aan te geven dat hij binnen een bepaald deel van het taalgebied gesproken wordt. Een sociolect zou ik het niet willen noemen, want hij wordt door verschillende bevolkingsgroepen binnen de regio gesproken. Niet door allemaal, maar dat is bij dialecten meestal ook niet het geval.
Oud 15 juni 2007, 09:28   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoofzak, ik ben volledig akkoord met je maatschappijvisie, en ik ben voor het zoveel mogelijk regelen van zaken op een lokaal niveau. Maar wat zou jij hier zo dringend anders willen gaan doen dat nu niet kan? Ik heb gisteren een pipo op Terzake daarover bezig gehoord en die kwam niet verder dan te suggeren dat meer Vlamingen in Walloneë moesten gaan werken en omgekeerd.
Ik heb me, in deze post althans, wellicht onvoldoende duidelijk uitgedrukt.
Wat ik dus vind dat dringend moet veranderen, zeer dringend, is dat Vlaanderen dermate veel bevoegdheden moet krijgen, dat wij eigenlijk een zelfstandig Vlaanderen zijn.
Ook dat Europa een aantal ekstra bevoegdheden moet krijgen .. enz. zodat het tussennivo eigenlijk verdampt.

Of nu meer mensen hier of daar moeten gaan werken, ja dat is toch helemaal hun eigen keuze zeker !!
(en dat is net het probleem voor onze Wallofone Brusselaartjes, die de keuze de fakto beperken: eeuwige dopgeld - op kosten van Vlaanderen - bepamperen uit politieke overwegingen door binding aan de PS enzvoorts ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 09:28   #79
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daar klopt geen spat van. Maar associeer jij een groot uniform taalgebied dan met macht dan? Dat lees ik tussen de lijnen door.
Dan lees je dat verkeerd. Ik geef alleen aan dat het niet gebruikelijk is in het Germaanse en Romaanse taalgebied om de spreektaal in elke regio als aparte taal te beschouwen.
Oud 15 juni 2007, 09:31   #80
Dimitri

Standaard

Citaat:
De enige taalgroep die duidelijk heeft begrepen dat elke streektaal haar eigenwaarde mag en moet kunnen behouden, zijn de mensen die gevochten hebben om het Fries terug als taal erkent te krijgen.
Het Fries is altijd al als taal erkend. Het is nooit als streektaal beschouwd. Die strijd was er om het als officiële taal ingevoerd te krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be