Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2007, 18:43   #61
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Aan de ene kant zegt ge peilingen te hebben waar het unitarisme fenomenaal hoog scoort, soms tot 80 %.

Aan de andere kant zegt ge dat, van de goed geïnformeerde kiezers, ge nog geen 4 % kunt overtuigen. Zoudt ge u dan niet eens vragen moeten beginnen stellen?
Ik zou al heel blij zijn met 4% van de stemmen, hoor ! Maar het is 6% aangezien we gemiddeld 0,3% haalden waar we opkwamen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 19:09   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik zou al heel blij zijn met 4% van de stemmen, hoor ! Maar het is 6% aangezien we gemiddeld 0,3% haalden waar we opkwamen.
4% is jammer genoeg nog geen zetel.

Misschien een goed idee om eens naar de ideën van uw ondervoorzitter te luisteren en de demo(nen)cratie even op zij zetten?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 21:49   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En ik heb mijn twijfels over de wenselijkheid van de Belgische confederatie...
Dat is het leuke aan een confederatie: van zodra de Vlamingen vragen stellen bij de wenselijkheid van die Belgische constructie, kan men ze éénzijdig opblazen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 21:50   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Terrorismebestrijding lijkt me nog zo'n punt dat op een nog hoger niveau aangepakt moet worden, zij het met aansturing vanuit landen zelf.
"Terrorismebestrijding" is een eufimisme voor "liquideren van politieke oppositie".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 18 juni 2007, 22:50   #65
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
"Terrorismebestrijding" is een eufimisme voor "liquideren van politieke oppositie".
Als het gaat om "politieke oppositie" die de democratie wil liquideren, heb ik daar niet zo'n moeite mee eerlijk gezegd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 23:25   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het gaat om "politieke oppositie" die de democratie wil liquideren, heb ik daar niet zo'n moeite mee eerlijk gezegd.
Als Spanje al een democratische staat is, dan heeft ze dat volledig te danken aan de ETA. Het was immers de ETA die de opvolger van Franco liquideerde (door zijn auto op te blazen), en daardoor het Franquistisch regime "onthoofde". Toch wordt de ETA beschouwd als terroristisch...

Maar het gaat veel verder: alle Baskische kranten, partijen, organisaties,... die pleiten voor een onafhankelijk Baskenland worden beschuldigd van terrorisme. Ook al hebben ze geen enkele band met de ETA!

Ook in België werden alle juridische regels overboord gegooid om de Turkse communistische partij te kunnen verbieden. Een rechter die voor één rechtzaak verhuisd wordt naar Brugge, en héél toevallig partijgenoot is van de openbaar aanklager. Gerechterlijke info die wordt doorgespeeld aan Turkije ondanks de expliciete belofte aan Nederland om dat niet te doen. Vederlichte bewijslast, en een anti-terrorismewat op maat van de huidige paritjen. Etc...

Sorry dat ik stilaan het verschil niet meer zie tussen "anti-terrorisme" en "anti-democratie"...
Oud 19 juni 2007, 12:22   #67
Dimitri

Standaard

ETA �*s toch ook een terroristische, want anti-democratische organisatie?! Daarmee keur ik niet de handelwijze van de Spaanse justitie goed, die veel verder gaat dan de bestrijding van de ETA alleen, maar dat men de ETA aanpakt lijkt me nogal logisch.

Het probleem is vooral dat justitie niet overal even onafhankelijk en democratisch werkt. Maar je zult toch op een of andere manier terrorismebestrijding op een hoger niveau moeten aanpakken, met medewerking van zulke landen, want bepaalde terroristische groeperingen werken ook internationaal. Je moet natuurlijk wel voorkomen dat de nationale staten helemaal geen invloed meer kunnen uitoefenen: zij moeten het laatste woord hebben.
Oud 19 juni 2007, 19:52   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ETA �*s toch ook een terroristische, want anti-democratische organisatie?! Daarmee keur ik niet de handelwijze van de Spaanse justitie goed, die veel verder gaat dan de bestrijding van de ETA alleen, maar dat men de ETA aanpakt lijkt me nogal logisch.
Wanneer je met een bezetting te maken hebt, is "democratie" zelfs niet aan de orde. Het verzet tegen de nazi's was ook niet democratisch.
Baskenland kan pas democratisch bestuurd worden, van zodra de Spaanse bezetter buitengegooid wordt.

Citaat:
Het probleem is vooral dat justitie niet overal even onafhankelijk en democratisch werkt. Maar je zult toch op een of andere manier terrorismebestrijding op een hoger niveau moeten aanpakken, met medewerking van zulke landen, want bepaalde terroristische groeperingen werken ook internationaal. Je moet natuurlijk wel voorkomen dat de nationale staten helemaal geen invloed meer kunnen uitoefenen: zij moeten het laatste woord hebben.
Ik zie niet in wat Guantanamo-toestanden zouden helpen in de strijd tegen terrorisme. Integendeel...
Als je ziet op welke manier de zogezegde "anti-teroristische strijd" gevoerd wordt, dan wil ik die mannen écht geen extra armslag geven!

Als het vertalen van een persbericht een "daad van terrorisme" is, en het opblazen van de Rainbow Warrior is dat niet, dan is er iets fundamenteels fout aan onze terrorismebestrijding.
Oud 20 juni 2007, 09:27   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wanneer je met een bezetting te maken hebt, is "democratie" zelfs niet aan de orde. Het verzet tegen de nazi's was ook niet democratisch.
Baskenland kan pas democratisch bestuurd worden, van zodra de Spaanse bezetter buitengegooid wordt.
Bij mijn weten is Spanje sinds de jaren 80 een democratie en heeft Baskenland daarbinnen een vergaande autonomie. Als men voor onafhankelijkheid is, moet dat dus via democratische weg bereikt worden. Het terrorisme van de ETA, die kennelijk in de fascistische Francotijd is blijven hangen, werkt alleen averechts. Elke vorm van een oplossing wordt erdoor onmogelijk gemaakt en ondertussen zijn al honderden onschuldige slachtoffers gevallen. Echt iets om trots op te zijn...

Citaat:
Ik zie niet in wat Guantanamo-toestanden zouden helpen in de strijd tegen terrorisme. Integendeel...
Ik wist niet dat de VS tot de EU behoorden?

Citaat:
Als je ziet op welke manier de zogezegde "anti-teroristische strijd" gevoerd wordt, dan wil ik die mannen écht geen extra armslag geven!
Wie heeft het over extra armslag? Het gaat alleen over betere samenwerking, bijv. om te voorkomen dat land X niet weet dat terroristen vanuit land Y een aanslag plannen in X.
Oud 20 juni 2007, 22:13   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is Spanje sinds de jaren 80 een democratie en heeft Baskenland daarbinnen een vergaande autonomie.
Hoe kan je over een democratie spreken, als politieke partijen worden verboden, café's en kranten worden gesloten, enz...?
Een democratie kan enkel functioneren als er politieke oppositie en/of vrije media toegestaan is. Spanje is bijgevolg geen democratie.

Citaat:
Als men voor onafhankelijkheid is, moet dat dus via democratische weg bereikt worden.
Zoals het plan-Ibarexhe? De lehendakari wou een referendum over de vraag of de relatie tussen Baskenland (wel ja, de Baskische Autonome Gemeenschap...) en Spanje zou moeten beperkt worden tot een confederale unie. Het plan had een meerderheid binnen het Baskische parlement, maar werd door Madrid botweg getorpedeerd.

Citaat:
Ik wist niet dat de VS tot de EU behoorden?
Je kent het verhaal van de CIA-vluchten ook wel: EU-landen die meewerkten met de CIA om op die manier mensen te laten folteren in de VS, Oost-Europa,... Ook België werkte er gewillig aan mee.
Ik wil er niet aan denken wanneer dit soort "samenwerking" zou gestroomlijnd worden. Dat is gewoon geïnstitutionaliseerd sadisme!
Oud 20 juni 2007, 22:44   #71
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hoe kan je over een democratie spreken, als politieke partijen worden verboden, café's en kranten worden gesloten, enz...?
Een democratie kan enkel functioneren als er politieke oppositie en/of vrije media toegestaan is. Spanje is bijgevolg geen democratie.
Het mes snijdt aan twee kanten: Spanje reageert hiermee op het ETA-geweld. De ETA had gewoon moeten stoppen met aanslagen plegen toen Spanje een democratie werd. Zijn er in Catalonië separatisten? Ja. Zijn er daar problemen? Nee. Wat is het verschil tussen Catalonië en Baskenland? Precies, de ETA.

Nogmaals, daarmee praat ik niet goed hoe rigoureus Spanje te werk gaat en de scheidslijn tussen terrorisme en separatisme overschrijdt, maar dat is geen reden om het terrorisme van de ETA goed te praten. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan het goedpraten van terrorisme binnen de eigen ideologie: links is dan pro-ETA en pro-IRA, rechts is dan pro-apartheid of pro-Franco voor mijn part. Alleen extremisten zijn zo blind dat ze alles wat binnen hun ideologische straatje past goedpraten.

Citaat:
Zoals het plan-Ibarexhe? De lehendakari wou een referendum over de vraag of de relatie tussen Baskenland (wel ja, de Baskische Autonome Gemeenschap...) en Spanje zou moeten beperkt worden tot een confederale unie. Het plan had een meerderheid binnen het Baskische parlement, maar werd door Madrid botweg getorpedeerd.
Bij mijn weten werd dit plan door Ibarretxe zelf in de ijskast gezet toen hij in 2005 de verkiezingen verloor. Hij had het plan tot inzet van de verkiezingen gemaakt en schoof het op de lange baan toen bleek dat de kiezer overliep naar het radicalere Aralar en naar de door ETA gesteunde communisten (EHAK).

Citaat:
Je kent het verhaal van de CIA-vluchten ook wel: EU-landen die meewerkten met de CIA om op die manier mensen te laten folteren in de VS, Oost-Europa,... Ook België werkte er gewillig aan mee.
Ik wil er niet aan denken wanneer dit soort "samenwerking" zou gestroomlijnd worden. Dat is gewoon geïnstitutionaliseerd sadisme!
Er is in de nasleep van 11 september inderdaad veel misgegaan, waarbij landen veel te meegaand zijn geweest. Dat gebeurde echter door individuele lidstaten dus ook al massaal. Een van de redenen daarvoor zou kunnen zijn dat men het beleid niet op elkaar had afgestemd en het daardoor telkens het grote Amerika was dat een klein land vroeg om een gunst. Had men een gezamenlijk beleid gehad, dan had men wellicht de vraag van de VS op een volwassener en onafhankelijker manier benaderd.
Oud 20 juni 2007, 22:49   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ETA had gewoon moeten stoppen met aanslagen plegen toen Spanje een democratie werd.
De ETA zal stoppen met geweld, op het moment dat Spanje een democratie wordt. Dit is vandaag echter nog verre toekomstmuziek.
Oud 20 juni 2007, 22:57   #73
Dimitri

Standaard

Citaat:
De ETA zal stoppen met geweld, op het moment dat Spanje een democratie wordt. Dit is vandaag echter nog verre toekomstmuziek.
Spanje zal een democratie worden, op het moment dat ETA stopt met geweld. Dit is vandaag echter nog verre toekomstmuziek.

Oud 20 juni 2007, 23:08   #74
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spanje zal een democratie worden, op het moment dat ETA stopt met geweld. Dit is vandaag echter nog verre toekomstmuziek.

Het feit dat toppolitici uit de PP nog gewerkt hebben onder generaal Franco, heeft bitter weinig te maken met Baskenland of de ETA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Manuel_Fraga_Iribarne
Oud 20 juni 2007, 23:29   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het feit dat toppolitici uit de PP nog gewerkt hebben onder generaal Franco, heeft bitter weinig te maken met Baskenland of de ETA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Manuel_Fraga_Iribarne
Het heeft zelfs bitter weinig met Spanje te maken. Overal waar er ooit een dictatuur geweest is, waren er politici die naderhand gewoon door gegaan zijn. Zo kun je ook tientallen voorbeelden vinden in Oost-Europa van ex-communisten die nog altijd her en der de plak zwaaien. Maakt dat dat die landen geen democratieën zijn?
Oud 20 juni 2007, 23:32   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft zelfs bitter weinig met Spanje te maken. Overal waar er ooit een dictatuur geweest is, waren er politici die naderhand gewoon door gegaan zijn. Zo kun je ook tientallen voorbeelden vinden in Oost-Europa van ex-communisten die nog altijd her en der de plak zwaaien. Maakt dat dat die landen geen democratieën zijn?
Stel je eens voor dat Göring nog altijd minister-president zou zijn van Beieren?
Oud 21 juni 2007, 13:51   #77
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En het ETA zal stoppen met geweld op het moment dat Spanje een democratie wordt...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 14:58   #78
Dimitri

Standaard

...en zo draaien we het liedje nog eens om...

Citaat:
Stel je eens voor dat Göring nog altijd minister-president zou zijn van Beieren?
Leeft die nog dan?
Oud 22 juni 2007, 12:44   #79
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...en zo draaien we het liedje nog eens om...

Leeft die nog dan?
Als de tegenstanders van het nazisme elke vorm van geweld hadden afgezworden, dan was hij misschien nog in leven.
Oud 24 juni 2007, 19:18   #80
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

Schaf Monarchie af , vervang het door de Nederlandse Monarchie

das alvast een van de oplossingen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be