Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2007, 07:48   #61
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Stuur jij mij eens een offerte?
Offerte geen probleem hoor maar het is lang geleden dat ik nog een dakpan in mijn handen had, niet komen zagen als het binnenregent he! Trouwens, ik ben niet te betalen
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 07:48   #62
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Toegangsexamens voor de universiteit + inkrimpen staat (en alle bureaucratische jobs die daarmee samenhangen).

En een serie op TV om het stielmanschap te promoten.

Nu ja, ik weet het ook niet dus.
Oud 19 juni 2007, 07:51   #63
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Offerte geen probleem hoor maar het is lang geleden dat ik nog een dakpan in mijn handen had, niet komen zagen als het binnenregent he!
Het regent nu binnen, daarom wil ik een nieuw dak hé .
Hoe bedoel je dat het al lang geleden is dat je een dakpan in je handen hebt gehad?

Citaat:
Trouwens, ik ben niet te betalen
Oud 19 juni 2007, 07:56   #64
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Verschrikkelijk gewoon. Doffe ellende. Ondertussen is het inderdaad behelpen.
Ik heb nog een volledige doe-het-zelf enceclopedie liggen .... Iets voor u ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 07:57   #65
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Het regent nu binnen, daarom wil ik een nieuw dak hé .
Hoe bedoel je dat het al lang geleden is dat je een dakpan in je handen hebt gehad?

Wel, sinds mijn opleiding als dakdekker in feite... en dat was a long, long time ago... in een vorig leven zelfs
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 07:59   #66
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik heb nog een volledige doe-het-zelf enceclopedie liggen .... Iets voor u ???
LOL
Ik zal hem helemaal doorworstelen, en dan kan ik Mambo gaan helpen !!

Nee, ik vrees ervoor dat ik niet sterk genoeg ben om met rollen roofing te sleuren etc.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 08:15   #67
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Misschien moet ik wel dakwerker worden. Jammer genoeg heb ik last van hoogtevrees.
Loodgieter dan. Frank Bomans achterna.
Oud 19 juni 2007, 08:17   #68
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vandaag alleen al is dit binnengekomen.
Kijk en huiver mee met mij.

1Opbouw van een zadeldak op een bestaand platdak.
2Renovatie van plat dak. Totale oppervlakte +/- 250 m2
3Wij willen een nieuw dak leggen op onze badkamer. We willen er een
> groen dak
4ik heb een oud huis gekocht en het dak zou volledig moeten hernieuwt
> zijn.er zitten veel pannen in die kapot zijn en daarom zou ik het
> volledig laten herdoen.wat er nu op ligt zijn de gewone dakpannen en
> ik zou er ook weer zo'n pannen opleggen.ook is achteraan de dakgoot
> kapot,zou deze ook meteen kunnen herstelt worden?
5vernieuwing volledig dak:
> plat dak met roofing van 15m2 + herstellen van gemetste schouw
> pannendak (opp. huis = 6X9) met aan voor een achterzijde een uitkijk
> van elk 6m2 met daarop roofing vervanging van de 2 dakgoten en
> herstellen 2 schouwen op het pannendak
6wij zijn op zoek naar een aannemer schilderwerken voor het uitvoeren van reinigings en schilderwerken aan wanden, plafond en staalconstructie van het pand dat wij momenteel aan het renoveren zijn (zie foto's in bijlage).
VLOEROPPERVLAKTE 1600m². Uitvoering op zeer korte termein. werken moeten uitgevoerd zijn tegen eind augustus.
7Reiniging + ontmossing dakpannen
> Herbehandeling dakpannen

EN GEEN MENS TE VINDEN OM TE WERKEN!
ALS DAT NIET TRIESTIG IS DAN IS NIKS MEER TRIESTIG.
vind je dat raar?

we leven in een tijd waar werkmansen met overal worden bekeken als zijnde 'een graad lager' als 'wij'... Tijd voor stielwerk krijg je niet meer daar de slogan vandaag is 'als het maar al werkt, das al genoeg'. Want uren kosten geld, en geld mag het net niet kosten.

Ik werkte vroeger op den bouw, tot ik het geloop en geren echt wel beu was. In de gewone huizenbouw gaat het nog een beetje beter daarmee. Maar de zaken en toestanden die ik zag en meemaakte toen ik in de kantoorbouw stond, niet te geloven.... Het is echt als een marathon waar alle aannemers uit de blokken schieten na het startschot... Duwen en trekken, zagen en roepen tegen jan en alleman, iedereen, want iedereen heeft zijn deadline... Tijd voor proper werk of piekfijn stielwerk heb je niet meer, en word ook niet geapprecieerd. Want zien ze iets dat echt piekfijn is dan heeft het waarschijnlijk meer gekost omdat het langer geduurd heeft.

ik moet zeggen, vroeger had men blijkbaar meer respect voor mensen die met hun handen nog iets konden en die het gevoel van zweet dat over de rug naar beneden loopt maar al te goed kennen.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 08:19   #69
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet ik wel dakwerker worden. Jammer genoeg heb ik last van hoogtevrees.
Loodgieter dan. Frank Bomans achterna.
Loodgieters verdienen ook goed hunne kost , alle stielmannen ....
't is eigenlijk onbegrijpelijk dat de technische en beroepsscholen vol zitten en er toch geen volk is voor die plaatsen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 19 juni 2007, 08:23   #70
araneus
Gouverneur

Standaard

Er zijn inderdaad nogal wat administraties waar men niet veel uitvoert. In het gebouw waar ik werk zitten ook nog wat administratie van de vlaamse gemeenschap. Die gasten kunnen vanaf 16:00 stoppen. Zo vanaf ongeveer 15:55 staan ze in rij aan de prikklok om uit te kunnen prikken. Het is een schandalig zicht.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 08:23   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik kan gelukkig het meeste wel zelf. Ware het niet dat ik met mijn tijd beter kan verdienen en dus het meeste van het sleurwerk door een aannemer kan laten doen. En ja, dan heb ik wel geduld nodig voor ze kunnen afkomen.

En ik weet nu al dat ik niet gemakkelijk zonder werk zal vallen. In de bouw kunnen ze me wel gebruiken.
Maar ik geef de voorkeur te werken met staal en aluminium.
Oud 19 juni 2007, 08:25   #72
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Loodgieters verdienen ook goed hunne kost , alle stielmannen ....
't is eigenlijk onbegrijpelijk dat de technische en beroepsscholen vol zitten en er toch geen volk is voor die plaatsen ...
Onbegrijpelijk ???
Ik vind dat niet zo onbegrijpelijk...ze zitten gewoon (de meeste toch) hunne tijd uit te doen, tot ze van school vanaf zijn op hun 18. En dat dan idd liefst op beroepsscholen, hoeven ze niet veel te studeren. Het ligt echt aan de huidige mentaliteit van zowel de ouders EN de kinderen voor een groot stuk.
En die verander je niet even rap rap door studietoelages in te gaan houden.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 08:49   #73
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onbegrijpelijk ???
Ik vind dat niet zo onbegrijpelijk...ze zitten gewoon (de meeste toch) hunne tijd uit te doen, tot ze van school vanaf zijn op hun 18. En dat dan idd liefst op beroepsscholen, hoeven ze niet veel te studeren. Het ligt echt aan de huidige mentaliteit van zowel de ouders EN de kinderen voor een groot stuk.
En die verander je niet even rap rap door studietoelages in te gaan houden.
Het beleid van vele scholen zit er ook voor een deel tussen , sommigen zijn echte massafabrieken die zoveel mogelijk afgestudeerden willen uitspuwen , of ze hun vak kennen of niet ...
Het niveau moet dringend terug naar boven , zeker in de beroepsscholen die nu een dumpplaats zijn van "lastige jongeren" ... Die enkel naar die scholen gaan omdat het nu eenmaal verplicht is tot hun 18...
Zelfs voor een technische richting is het moeilijk om er de juiste school uit te kiezen ...
Voor zo'n vakken zou het interresant zijn om "part-time" school en werken af te wisselen zodat er toch al een beter zicht op de realiteit van het werk komt ...
En anders ... Gooi de rommelleerlingen eruit en het onderwijs zal ook weer verbeteren...
Oud 19 juni 2007, 08:56   #74
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de indruk dat er te weinig kontakt is tussen beroepsscholen en technische scholen en de middenstand- aannemers, garages enz.. Men houdt de kinderen tot hun 18 tot 21 jaar op de beroepsschool en dan zijn ze alles behalve "ervaren" & worden feitelijk als "ongeenst" afgestoten bij die middenstand - grotere ondernemingen kunnen een "ervaringsopleiding" verwerken en gaan op die manier met de interessantere arbeidskrachten lopen
& daardoor kunnen de middenstanders er geen vinden.

Mijn zoon geeft middelbaar onderwijs aan redelijk begaafde autisten, het is zijn ambitie om die zodanig op te leiden dat ze voor normale jopbs in aanmerking komen (normaal in die zin dat ze iets kunnen dat aangepast is aan hun mogelijkheden). Zo komt hij af en toe in het verlof met zijn leerlingen
bij ons in de tuin bvb; wat jobkes doen - diegenen die op 6 juli komen BBQ-en kunnen een door een van zijn leerlingen gemetste BBQ bewonderen...

Opleiding is zeer belangrijk - maar aansluiting vinden met de arbeidsmarkt
is bijna nog belangrijker - er zouden meer tussenvormen moeten zijn tussen "leerkontrakten" en studies. Enige jaren geleden ontstond er zo bv. een initiatief van de antwerpse chemische en petrochemische industrie, waarbij leerlingen van technische richtingen een soort "veredeld" leerkontrakt aangeboden kregen.

Misschien kunnen middenstanders uit bepaalde sektoren (bouw ed.) samenwerken om bepaalde vormen van leerkontrakt te scheppen en zo aan meer ervaren personeel geraken ?
Oud 19 juni 2007, 09:05   #75
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Misschien kunnen middenstanders uit bepaalde sektoren (bouw ed.) samenwerken om bepaalde vormen van leerkontrakt te scheppen en zo aan meer ervaren personeel geraken ?
ergens wel , anderzijds heeft een aannemer dan wel het probleem dat zijn werk voor z'n klant dik in orde moet zijn , en daar zo weinig mogelijk tijd moet insteken.. Dus is het weer niet evident om tijd te steken in de opleiding van een leerling ...
Het is een circeltje hé
Oud 19 juni 2007, 09:12   #76
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij ligt het aan de lonen tegenwoordig...
En dat is niet alleen in uwe sector, dat is echt een algemeen gegeven.
Leven wordt duurder, lonen stijgen niet mee. Demotiverend voor de werknemers.
Ik denk dat u er niet ver naast zit.
Een werknemer die vb 900euro verdiend op een maand, zal werken naar die 900euro.
Iemand die 1250euro verdiend en ziet dat vb een overste 300euro meer heeft en hetzelfde/minder moet doen zal minder hard gaan werken dan zijn baas omdat hij minder loon krijgt.
Verder is het ook heel demotiverend dat je van je bruttoloon amper iets meer dan de helft op je rekening krijgt.
Vooral omdat je niet weet waar dat geld naartoe gaat. Je ziet vb sociale zekerheid op je loonbrief staat en God mag weten waar dat geld naartoe gaat, iig niet naar jezelf. Waarom zou je je nog uit de naad werken wetende dat een deel van je loon gaat naar iemand die in het slechtste geval op zijn gat thuis zit en niet WIL werken (in het slechtste geval he).
Je ziet een heel deel verdwijnen voor de belastingen, je weet dat een groot deel ervan zuidwaarts gaat en dat je er nooit wat voor terugziet, en een deel ervan wordt voor eigen doeleinden gebruikt, zie visa-affaire en charleroi-schandaal.
Om nog maar te zwijgen dat iemand met twee kinderen ten laste met een inkomen van pakweg 1250euro, ook nog een 250euro ervan moet afgeven aan kinderopvang en dus 1000euro overhoudt, en iemand die dopt of een leefloon krijgt ongeveer hetzelfde bedrag krijgt, maar wel zijn huishouden/boodschappen/tijd met de kinderen overdag kan doorbrengen, en om vijf uur al aan de patatjes kan beginnen in tegenstelling tot de werkende mens die na zijn werkuren ook nog zijn kuis, kook moet en kwalitatieve tijd met de kinderen moet kunnen doorbrengen.
Diezelfde werkmens moet ook nog om zeven uur opstaan, kopje koffie met boterham en naar het werk vertrekken. Zijn thuisblijvende collega heeft de mogelijkheid om tot negen uur in bed te liggen, koffie met koffiekoekjes en de krant, en als t mooi weer is buiten in de tuin met een boekje. Maar wel evenveel centjes krijgen.
Dat is geen manier om mensen te motiveren om te werken. Bovendien zijn er zoveel werklozen dat ook het sociaal isolement (vroeger motivatie om te gaan werken) wegvalt, socializen met andere werkzoekenden in zeker zo gezellig, met je makker overdag een pint gaan pakken terwijl het lekker rustig is omdat het overgrote deel is gaan werken.
En dan verschiet men ervan dat men de mensen niet meer kan motiveren om te gaan werken.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 09:22   #77
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Er was een oplossing voor het probleem van 'geen werkvolk' vinden, maar de kiezer heeft er anders over beslist...

De CAP, PVDA+, Groen! h
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 09:27   #78
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

CAP, PVDA+ en Groen! hadden nochtans de oplossing om het probleem van 'geen werkvolk vinden' op te lossen, maar de kiezer heeft anders beslist...

Ze hadden immers in hun programma het voglende staan:

-> invoering van een 32 uren werkweek, zonder flexibiliteit en zonder stress, met behoud van loon en verworven rechten + verplichte aanwervingen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 19 juni 2007 om 09:28.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 09:30   #79
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
-> invoering van een 32 uren werkweek, zonder flexibiliteit en zonder stress, met behoud van loon en verworven rechten + verplichte aanwervingen...
Waarom 32 uren werken als je gewoon kan gaan doppen ???? Verdient toch evenveel ???
Oud 19 juni 2007, 10:38   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Herr Flick :

Ik weet dat je gelijk hebt hoor, ik bedoelde het hier niet echt op dat ze niet bekwaam zouden zijn. Ik doelde vooral op het feit dat het geen heel zware fysieke job is.

@ De anarchistische bankier :

Jep, geen aannemer met tijd, geen elektrieker met tijd (vandaag heeft hij het laten weten dat hij pas in oktober/november kan komen), geen loodgieter met tijd...
Verschrikkelijk gewoon. Doffe ellende. Ondertussen is het inderdaad behelpen.

Oh maar ik heb daar geen probleem mee hoor, ik ben de eerste om toe te geven dat ge daar nie moe van wordt, van mijn jobke wordt ge ook niet moe, allee t is te zeggen, soms wel, soms ga ik uitgeslapen terug naar huis maar da komt ook, omdat wij meer piekmomenten hebben, ik wil daarmee zeggen, de wet van Murphy regeert nogal over ons werk, dat wil dus zeggen wij krijgen alles met ne keer, ofwel is t rustig, en gepland, maar als er iets verkeerd loopt, moeten we wel alle registers opentrekken en dan is het desnoods tot een stuk in de nacht, alhoewel dat gelukkig zelden voorvalt, ... of zelf in t weekend, ja de managers moeten ten allen tijde hune mail kunnen lezen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be