Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2007, 16:06   #61
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het probleem van paletten stelt zich ook in de Lidl, in de Aldi in de Makro.
Dit op zich vindt de klant geen probleem, de klant ergert zich aan onduidelijk prijsaanduiding en aan veel te dure prijzen.
ik zeg niet dat het management van GB gelijk heeft hé, maar dat zijn wel de afspraken.

verder ergert de klant zich aan honderden dingen en moet er maar eens afgestapt worden van de klant is koning gedachte. dat ze maar eens wat manieren leren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 17:10   #62
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ik zeg niet dat het management van GB gelijk heeft hé, maar dat zijn wel de afspraken.

verder ergert de klant zich aan honderden dingen en moet er maar eens afgestapt worden van de klant is koning gedachte. dat ze maar eens wat manieren leren.
Idd... in rode paradijzen is de klant nooit koning...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 17:15   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
M

_____________ = W
ck + vk
M = meerwaarde (verschil tussen aankoopwaarde en verkoopwaarde)
cv= constant kapitaal (constante kosten: huur, energie, grondstoffen, transport, ...)
vk = variabel kapitaal (lonen)
W = winst
Moet dat niet zijn:

W = M - (ck + vk) ??

Anders zou je een oneindige winst kunnen maken, als ck en vk nul is. Ongeacht hoe klein uw meerwaarde ook is. Dat lijkt me niet echt correct...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 juli 2007 om 17:16.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2007, 17:20   #64
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Moet dat niet zijn:

W = M - (ck + vk) ??

Anders zou je een oneindige winst kunnen maken, als ck en vk nul is. Ongeacht hoe klein uw meerwaarde ook is. Dat lijkt me niet echt correct...
De eenheden controleren verraadt volgens mij al dat er iets niet pluis is.
Oud 8 juli 2007, 17:20   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb wel nog altijd niet gesnapt waarom wij zouden moeten pleiten voor het openhouden van supermarkten. Ik zie die kapitalistische multinationals liever gaan dan komen...
En louter op het feit van werkgelegenheid inspelen, lijkt me nogal korte termijnpolitiek. Zouden wij dan ook moeten voorstander zijn van het openhouden van kerncentrales (omwille van werkgelegenheid)? Moeten wij voor het behoud van Nike-fabrieken in Cambodja pleiten (om dezelfde reden)?

Ik hoop dat die werknemers een zeer schappelijke ontslagpremie krijgen, en snel nieuw werk vinden. Maar om ineens het behoud van die supermarkten te gana verdedigen, dat gaat me toch een paar stappen te ver.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 8 juli 2007, 17:21   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De eenheden controleren verraadt volgens mij al dat er iets niet pluis is.
In dat van ministe van agitatie, hé.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 juli 2007 om 17:22.
Oud 8 juli 2007, 17:28   #67
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel nog altijd niet gesnapt waarom wij zouden moeten pleiten voor het openhouden van supermarkten. Ik zie die kapitalistische multinationals liever gaan dan komen...
En louter op het feit van werkgelegenheid inspelen, lijkt me nogal korte termijnpolitiek. Zouden wij dan ook moeten voorstander zijn van het openhouden van kerncentrales (omwille van werkgelegenheid)? Moeten wij voor het behoud van Nike-fabrieken in Cambodja pleiten (om dezelfde reden)?
Daar zeg je me wat.

Dat maakt de houding van klein-links inderdaad vreemd.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 10:09   #68
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen ijveren voor een ideale wereld op lange termijn (verdwijnen van kapitalistische multinationals) en vandaag binnen de huidige context specifieke belangen verdedigen en krachtsverhoudingen opbouwen. Het één sluit het ander niet uit en als je verstandig bent, werkt het laatste in functie van het eerste.

Au fond ben ik ook niet geïnteresseerd in die GBs. Evenveel of even weinig als in Colruyt of Delhaize. Ik herinner me namelijk de periode waarin bakkers, beenhouwers, brouwers, groenteboeren enz aan huis kwamen. Die kleine 'warenproducenten' en distributeurs genieten natuurlijk mijn voorkeur. Toen hoefde je je niet naar de winkel te verplaatsen en als je je rekening niet direct kon betalen, werd dat opgeschreven en later geregeld. Zonder intrest...

Ik ben verder mobiel, ik woon in het stadscentrum en ik moet niet op 10 cent kijken. Dan maakt het niet uit waar je koopt.

Maar met engagement is het zo dat je verder kijkt dan je eigen belang en een abstracte politieke analyse. Concreet gaat het over GB's in wijken waar veel arme mensen wonen, veel oudere mensen ook die dagelijks hun kleine aankopen komen doen omdat ze minder mobiel zijn en minder te besteden hebben. Die geraken niet tot aan de stadscentra en zeker niet tot aan de Hyper GBs of gelijkaardige winkelcentra in de buitenwijken.

Bovendien zijn er in veel van die wijken geen echte buurtwinkels meer, juist door de supermarkten. Het is een goed voorbeeld van wat globalisering concreet inhoudt: schaalvergroting, het vernietigen van de lokale economie. En nu de buurtwinkels weg zijn, zouden ook de kleine supermarkten verdwijnen.

Bovendien, en dat lijkt me ook belangrijk: die GBs zullen wellicht niet sluiten. Carrefour zal ze sluiten, het personeel ontslaan en ze dan onder franchise opnieuw openenen. In functie van meer winst. De strijd gaat dus in essentie over werkgelegenheid en meer nog over de arbeidsvoorwaarden.
Als je weet dat de 78 geintegreerde GB's de eerste vier maanden dit jaar een winst boekten van 9 miljoen euro (15% meer dan dezelfde periode vorig jaar), is er geen reden om ze te sluiten. Alleen de winsthonger. En er is niks op tegen om dat met buurtbewoners, klanten, personeel en sympathiserende vakbonden aan te klagen.

Als ik het voor het zeggen had, werden die supermarkten omgevormd tot distributiebedrijven in arbeiderszelfbeheer. De werknemers konden dan democratisch beslissen over hun werkomstandigheden, hun loon en ze konden democratisch hun managment kiezen. Daar betaal ik graag een euro meer voor. Maar dat is niet voor morgen. Het mag er ons niet van weerhouden om de winsthonger aan te klagen, de belangen van de betrokkenen te verdedigen en tegelijkertijd alternatieven naar voor te schuiven.
Citaat:
Enerzijds gaat het niet louter om werkgelegenheid. Dat is in de distributiesector namelijk (vandaag) geen probleem. Er zijn vacatures genoeg. Het gaat ook om de arbeidsvoorwaarden. Het GB-personeel heeft in de winkels een gemiddelde anciëniteit van 17 jaar. Daaruit volgen een aantal voordelen, vastgelegd in CAO's. In een franchise supermarkt vervalt dat allemaal. Dezelfde mensen zullen dus wellicht in dezelfde winkels aan de slag kunnen tegen slechtere voorwaarden, aan lagere lonen, met een langere werkduur en een grotere flexibiliteit. Hetzelfde dus als bij VW Vorst of Opel Antwerpen. En dat is de kern van de zaak: het is een directe aanval op de verworvenheden van het personeel. Zoiets hou je alleen tegen door je er solidair tegen te verzetten.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 13 juli 2007 om 10:13.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 10:25   #69
Chipie
Banneling

Standaard

Zijn die distriubutiebedrijven er dan niet onder 'arbeiderscontrole' geweest?
Maar het was.. fiet ... fiet... failliet...

Zou Kaatd daar trouwens haar kaviaar kunnen gaan halen?

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 juli 2007 om 10:26.
Oud 13 juli 2007, 15:24   #70
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zou Kaatd daar trouwens haar kaviaar kunnen gaan halen?
Kaviaar word in "kleine hoeveelheden" verkocht en "zeer beperkt" en dit slechts met feestdagen.

kaviaar is mega-duur.

Gerecht met kaviaar kost snel 50 euro meer...
Oud 13 juli 2007, 15:44   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben verder mobiel, ik woon in het stadscentrum en ik moet niet op 10 cent kijken. Dan maakt het niet uit waar je koopt.
Een echte arbeider. =')
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 15:46   #72
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Concreet gaat het over GB's in wijken waar veel arme mensen wonen
Hoe dom kun je zijn. Als arme naar een GB gaan. -_-
Moet ik daar nu medelijden mee hebben?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 13 juli 2007, 18:11   #73
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
als je geen auto hebt en er geen andere winkels in de buurt zijn heb je weinig keuze.

trouwens, je kan in gb perfect goedkoop winkelen, als je de merken laat liggen en gaat voor nummer 1 producten.

Citaat:
Oud 13 juli 2007, 18:29   #74
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
als je geen auto hebt en er geen andere winkels in de buurt zijn heb je weinig keuze.

trouwens, je kan in gb perfect goedkoop winkelen, als je de merken laat liggen en gaat voor nummer 1 producten.
Nummer 1 is nog steeds duurder dan Aldi.

En ik kan toch zeggen dat ik daar een vrij goed zicht op heb. Ik winkel in aldi en ik werk in GB. ('t is wel waar dat 1 niet zoveel duurder is.)

'Geen andere winkels in de buurt' is een KUTaxioma als het over hyper en supermarkten gaat zoals de GB. Want je gaat er nauwelijks een vinden die niét in de buurt is van een andere winkel. En ALS hij de enige is in een 'hele' buurt, dan zullen die winsten daar rustig hoog genoeg liggen.
Oud 13 juli 2007, 18:46   #75
ingenious

Standaard

Citaat:
Nummer 1 is nog steeds duurder dan Aldi.

En ik kan toch zeggen dat ik daar een vrij goed zicht op heb. Ik winkel in aldi en ik werk in GB. ('t is wel waar dat 1 niet zoveel duurder is.)

'Geen andere winkels in de buurt' is een KUTaxioma als het over hyper en supermarkten gaat zoals de GB. Want je gaat er nauwelijks een vinden die niét in de buurt is van een andere winkel. En ALS hij de enige is in een 'hele' buurt, dan zullen die winsten daar rustig hoog genoeg liggen.
die in ekeren ligt aan de rand van een sociale woonwijk, de rozemaai, waar veel oudere mensen en mensen zonder auto wonen. er is geen andere supermarkt op loopafstand. den aldi ligt in het dorp, terwijl de rozemaai buiten ekeren ligt. de andere supermarkten liggen aan de andere kant van het dorp.

de buurtwinkels zijn er verdwenen denk ik (ik woon er al enkele jaren niet meer dus ben niet zeker). sowieso hebben die niet zoveel keuze en zijn ze zeker niet goedkoper.

Citaat:
Oud 13 juli 2007, 20:04   #76
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Kaviaar word in "kleine hoeveelheden" verkocht en "zeer beperkt" en dit slechts met feestdagen.

kaviaar is mega-duur.

Gerecht met kaviaar kost snel 50 euro meer...
Kaviaar... megaduur?
Da's maar een gedacht...

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 juli 2007 om 20:09.
Oud 13 juli 2007, 20:15   #77
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet dat niet zijn:

W = M - (ck + vk) ??

Die oorspronkelijke formule slaat nergens op.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 06:38   #78
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel van de kleine GB's waren vroeger een Nopri of Unic, niet vergeten dat als mensen NIET mobiel zijn, ze ook geen keus hebben. Als bij ons iemand naar het stadscentrum moet gaan, moet hij de bus nemen, die er bijna niet komt. Dan moet je nog met je hele bazaar op de bus .............
Oud 15 juli 2007, 15:13   #79
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen ijveren voor een ideale wereld op lange termijn (verdwijnen van kapitalistische multinationals) en vandaag binnen de huidige context specifieke belangen verdedigen en krachtsverhoudingen opbouwen. Het één sluit het ander niet uit en als je verstandig bent, werkt het laatste in functie van het eerste.

Au fond ben ik ook niet geïnteresseerd in die GBs. Evenveel of even weinig als in Colruyt of Delhaize. Ik herinner me namelijk de periode waarin bakkers, beenhouwers, brouwers, groenteboeren enz aan huis kwamen. Die kleine 'warenproducenten' en distributeurs genieten natuurlijk mijn voorkeur. Toen hoefde je je niet naar de winkel te verplaatsen en als je je rekening niet direct kon betalen, werd dat opgeschreven en later geregeld. Zonder intrest...

Maar met engagement is het zo dat je verder kijkt dan je eigen belang en een abstracte politieke analyse. Concreet gaat het over GB's in wijken waar veel arme mensen wonen, veel oudere mensen ook die dagelijks hun kleine aankopen komen doen omdat ze minder mobiel zijn en minder te besteden hebben. Die geraken niet tot aan de stadscentra en zeker niet tot aan de Hyper GBs of gelijkaardige winkelcentra in de buitenwijken.

Bovendien zijn er in veel van die wijken geen echte buurtwinkels meer, juist door de supermarkten. Het is een goed voorbeeld van wat globalisering concreet inhoudt: schaalvergroting, het vernietigen van de lokale economie. En nu de buurtwinkels weg zijn, zouden ook de kleine supermarkten verdwijnen.

Bovendien, en dat lijkt me ook belangrijk: die GBs zullen wellicht niet sluiten. Carrefour zal ze sluiten, het personeel ontslaan en ze dan onder franchise opnieuw openenen. In functie van meer winst. De strijd gaat dus in essentie over werkgelegenheid en meer nog over de arbeidsvoorwaarden.
Als je weet dat de 78 geintegreerde GB's de eerste vier maanden dit jaar een winst boekten van 9 miljoen euro (15% meer dan dezelfde periode vorig jaar), is er geen reden om ze te sluiten. Alleen de winsthonger. En er is niks op tegen om dat met buurtbewoners, klanten, personeel en sympathiserende vakbonden aan te klagen.

Als ik het voor het zeggen had, werden die supermarkten omgevormd tot distributiebedrijven in arbeiderszelfbeheer. De werknemers konden dan democratisch beslissen over hun werkomstandigheden, hun loon en ze konden democratisch hun managment kiezen. Daar betaal ik graag een euro meer voor. Maar dat is niet voor morgen. Het mag er ons niet van weerhouden om de winsthonger aan te klagen, de belangen van de betrokkenen te verdedigen en tegelijkertijd alternatieven naar voor te schuiven.
Enerzijds gaat het niet louter om werkgelegenheid. Dat is in de distributiesector namelijk (vandaag) geen probleem. Er zijn vacatures genoeg. Het gaat ook om de arbeidsvoorwaarden. Het GB-personeel heeft in de winkels een gemiddelde anciëniteit van 17 jaar. Daaruit volgen een aantal voordelen, vastgelegd in CAO's. In een franchise supermarkt vervalt dat allemaal. Dezelfde mensen zullen dus wellicht in dezelfde winkels aan de slag kunnen tegen slechtere voorwaarden, aan lagere lonen, met een langere werkduur en een grotere flexibiliteit. Hetzelfde dus als bij VW Vorst of Opel Antwerpen. En dat is de kern van de zaak: het is een directe aanval op de verworvenheden van het personeel. Zoiets hou je alleen tegen door je er solidair tegen te verzetten.
Men legt gemakkelijk de link tussen de CAP-slogan "ons lokaal postkantoor moet openblijven" en de CAP-slogan "onze lokale GB moet openblijven".
Alsof je publieke dienstverlening kan vergelijken met een kapitalistisch bedrijf...

Op het moment dat de GB's wegtrekken, krijgen de kleine buurtwinkels volgens mij terug meer ademruimte.

Ik kan je vrees over franchise supermarkten (meer alle gevolgen van dien voor het personeel tot gevolg) uiteraard zeer goed begrijpen. Maar dan moet er geen actie komen "tegen de sluiting" op zich.
Want je weet goed genoeg wat het antwoord van het Carrefour-management zal zijn. Ze zullen die franchise-supermarkten dan voorstellen als een compromis. Door nu te gaan betogen voor het openhouden van de winkels, speel je net volledig in de kaart van het management. Want zij willen die winkel tóch openhouden. Alleen aan andere werkvoorwaarden...

Volgens mij heeft CAP maar twee opties. Ofwel zeggen we: "OK, sluit die winkels maar. Die leegte zal toch wel opgevuld worden door kleinere winkeltjes".
Ofwel hameren we enkel op de arbeidsvoorwaarden, niet op het openblijven van de winkels.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 juli 2007 om 15:14.
Oud 15 juli 2007, 17:50   #80
ingenious

Standaard

Citaat:
Men legt gemakkelijk de link tussen de CAP-slogan "ons lokaal postkantoor moet openblijven" en de CAP-slogan "onze lokale GB moet openblijven".
Alsof je publieke dienstverlening kan vergelijken met een kapitalistisch bedrijf...

Op het moment dat de GB's wegtrekken, krijgen de kleine buurtwinkels volgens mij terug meer ademruimte.

Ik kan je vrees over franchise supermarkten (meer alle gevolgen van dien voor het personeel tot gevolg) uiteraard zeer goed begrijpen. Maar dan moet er geen actie komen "tegen de sluiting" op zich.
Want je weet goed genoeg wat het antwoord van het Carrefour-management zal zijn. Ze zullen die franchise-supermarkten dan voorstellen als een compromis. Door nu te gaan betogen voor het openhouden van de winkels, speel je net volledig in de kaart van het management. Want zij willen die winkel tóch openhouden. Alleen aan andere werkvoorwaarden...

Volgens mij heeft CAP maar twee opties. Ofwel zeggen we: "OK, sluit die winkels maar. Die leegte zal toch wel opgevuld worden door kleinere winkeltjes".
Ofwel hameren we enkel op de arbeidsvoorwaarden, niet op het openblijven van de winkels.
je lijkt precies te vergeten dat dit kapitalistisch bedrijf omwille van pure winsthonger onterecht 16 winkels wil sluiten en 900 man op straat wil flikkeren. is dat op zich niet voldoende om tegen te protesteren?

verder vergeet je ook dat de prijzen in buurtwinkels hoger liggen dan die in de supermarkt. in een sociale woonwijk is dat een probleem. hoe sympathiek buurtwinkels ook zijn.

verder zijn die franchise niet tegen te houden eens de winkels dicht is. bovendien protesteert de vakbond nu al tegen de optie van franchise, dus ik zie niet in hoe dit als comproimis kan worden voorgesteld.

allez, my 2 cents als niet-CAPer.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be