Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2007, 12:05   #61
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoe sterk staan zij tegenover elkaar militair?
De krijgsmachten van beide landen behoren tot de grootste van Afrika. Maar ik denk dat die van Ethiopië sterker is. Vooral dan de luchtmacht.

Citaat:
Hebben beide landen een dienstplicht?
In Eritrea in ieder geval wel (en ik veronderstel in Ethiopië ook). Voor mannen en vrouwen. Normaal gezien anderhalf jaar, maar in de grondwet werd voorzien dat de duur kan verlengd worden in crisismomenten. Sinds de oorlog met Ethiopië is bijgevolg het grootste deel van de actieve bevolking in "national service". Met een totaal ontwrichte maatschappij tot gevolg.

Citaat:
Wat voor materiaal hebben ze voor een mogelijke oorlog?
Veel te veel. Via legale en illegale weg. Beide landen, die nochtans tot de armste van Afrika behoren, hebben enorme militaire uitgaven. Maar voor Eritrea weegt dit natuurlijk allemaal veel zwaarder omdat het een veel kleiner land is dan Ethiopië.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 12:30   #62
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Ethiopië heeft ongeveer 200.000 militairen in actieve dienst + 180.000 reservisten. Het is het 29ste land in de wereld wat betreft soldatenaantal.

De Ethiopische strijdkrachten beschikken over het volgende arsenaal:
Tanks: 170 T-54/55, 50 T-62, 50 T-72.[20]
IFV/APCs: 25 BMP-1, 110 M113, 10 BTR-152, 14 BTR-60.
Verkenningsvoertuigen: 250 BRDM-2.
Artillerie: 5 2S1(M1974), 17 M109.

Helicopters: 8 Mi-6 (Hook), 14 Mi-14 (Haze), 14 Mi-17 (Hip), 15 Mi-24 (Hind), 3 SA 316 Alouette III, 4 SA 330 Puma.
jachtvliegtuigen: 21 MiG-21 (Fishbed), 12 Su-27 (Flanker).
jachtbommenwerpers: 20 (12?) MiG-23BN (Flogger), 4 Su-25 (Frogfoot).
Cargo vliegtuigen:An-2 kukuruznik (Colt), An-12 (Cub), An-26 (Curl), An-32 (Cline), 3 C-130 Hercules.
Trainers: 5 SF.260TP, 14 L-39 Albatros.

Eritrea heeft 45.000 militairen in actieve dienst in vredestijd met een reserve van 250.000 man te mobiliseren in oorlogstijd. Er wordt geschat dat Eritrea momenteel 300.000 onder de wapens heeft. Dit kan nog verder uitgebreid worden tot een goede 400.000.

Het Eritreese materiaal bestaat vooral uit:
T-54/T-55 MBT
BRDM-2 recce
BMP-1 IFV
BTR-60 APC
85 mm D-44 FG
122 mm D-30 howitzer
130 mm M-46 FG
122 mm BM-21 MRS

Conclusie: het Eritreese leger is groeter doch heeft ouder materiaal. Voor eritrea kan deze mobilisatie om economische redenen trouwens niet lang duren. Ethiopië kan dit wel langer aanhouden en kan dus wachten. Voor Eritrea is het dus van belang dat de situatie snel opgelost wordt, wat kan betkenen dat ze oorlog als het enige alternatief gaan bezien.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 12:40   #63
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe sterk staan zij tegenover elkaar militair? Hebben beide landen een dienstplicht? Wat voor materiaal hebben ze voor een mogelijke oorlog?
Eritrea
http://topgun.rin.ru/cgi-bin/texts.p...t=6120&lng=eng

Population: 3 905 thousand people.

The military budget is 263 million dollars (2000).

The regular forces are 171 900 people. The reserve - 120 000 people.

Recruitment for the army - draft. Hitch: 16 months.

Land forces: 170 000 people, 4 army corps headquarters, 19 divisions (17 infantry, 1 special, 1 training division), the detached mechanized brigade.

Arms: more than 100 tanks T-55, 30 armoured reconnaissance vehicles, 50 infantry fighting vehicles and armored troop carriers, about 300 towed field artillery guns, 25 self-propelled guns, 30 MLRS BM-21, 200 antitank missile systems, more than 70 antiaircraft guns.

Air force: 800 people, 17 war-planes. Planes and helicopters: 3 MiG-23, 3 MiG-21, 4 MiG-29, 5 MB-339HE, 6 L-90 Ridigo, 3Y-12, EAt-1125, 2 Mi-17, Mi-35.?

Naval forces: 1 400 people, 1 missile boat pr. 205, 7 patrol vessels (4 Super Dvora, ? Swiftships), 2 tank landing ships

Ethiopia
http://topgun.rin.ru/cgi-bin/texts.p...t=6121&lng=eng

Population: 63 659 thousand people.

The military budget is 457 million dollars (2000).

The regular forces are 252 500 people

Mobilization resources - 14,7 million people, including 8,4 million able-bodied men.

Land forces: 250 000 people. 3 district headquarters with headquarters of corps (in each corps -2 divisions and 1 mechanized brigade) and 1 division of the strategic reserve of six brigades. ??Arms: about 300 tanks (T-55, T-62), over 200 combat armoured vehicles, 300 towed and about 30 self-propelled pieces of ordnance, 50 MLRS BM-21, mortars, antitank missile systems Malyutka, 65 portable surface-to-air missile systems, antiaircraft guns.

Air force: 2 500 people, 51 war-planes, 26 combat helicopters. Planes and helicopters: 24 MiG-21MF, 17 MiG-23BH, 4 Su-25, 6 Su-27, 4 C-130B, 7 An-12, 2 DH-6, Yak-40, 2 Y-12, 13 L-39, 10 SF-260, 26 Mi-24, 22 Mi-8 and Mi-17.

=

Zie ook: http://www.strategypage.com/fyeo/how...s/armies/a.asp

P.S.: Sorry, Coyote, ik was mijn berichtje nog aan het maken toen jij al postte.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 10 juli 2007 om 12:42.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 12:59   #64
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Conclusie: het Eritreese leger is groeter doch heeft ouder materiaal. Voor eritrea kan deze mobilisatie om economische redenen trouwens niet lang duren. Ethiopië kan dit wel langer aanhouden en kan dus wachten. Voor Eritrea is het dus van belang dat de situatie snel opgelost wordt, wat kan betkenen dat ze oorlog als het enige alternatief gaan bezien.
Het feit dat Ethiopië zegt dat ze klaar zijn voor een oorlog met Eritrea doet me eerder vermoeden dat Ethiopië niet echt lang meer wil wachten. Volgens mij willen ze profiteren van de steun die ze nu van de VS hebben door hun inval in Somalië... En willen ze door de oorlog met Eritrea vooral ook de aandacht afleiden van interne problemen. want de doodstraf die er gisteren in Ethiopië geëist werd tegen 38 oppositieleiders zal de interne stabiliteit in ieder geval niet ten goede komen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:09   #65
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Hoe moet ik mij de Ethiopische "samenleving" voorstellen (heb daar eigenlijk geen idee van? )

- Hebben veel van hen stromend water en elektriciteit thuis?
- Ik weet dat er Ethiopische televisie bestaat (en dus ook wel kranten). Hoeveel van de mensen kan daar ook gebruik van maken?
- Spreken de meeste mensen Amharisch?
- Ligt de bevolking eigenlijk wakker in Ethiopië van deze conflicten? (Ik bedoel, Ethiopië is geen klein land..)
Oud 10 juli 2007, 13:24   #66
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het feit dat Ethiopië zegt dat ze klaar zijn voor een oorlog met Eritrea doet me eerder vermoeden dat Ethiopië niet echt lang meer wil wachten.
tsja, geen enkel land gaat luidop verklaren dat ze niet gereed zijn voor een oorlog tegen de aartsvijand... dergelijke verklaringen zijn als een pauw die zijn veren opzet om een andere te imponeren.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 13:55   #67
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe moet ik mij de Ethiopische "samenleving" voorstellen (heb daar eigenlijk geen idee van? )

- Hebben veel van hen stromend water en elektriciteit thuis?
- Ik weet dat er Ethiopische televisie bestaat (en dus ook wel kranten). Hoeveel van de mensen kan daar ook gebruik van maken?
- Spreken de meeste mensen Amharisch?
- Ligt de bevolking eigenlijk wakker in Ethiopië van deze conflicten? (Ik bedoel, Ethiopië is geen klein land..)
Nee, de meeste leven op het platteland en hebben geen stromend water, ze halen hun water uit een bron of een riviertje. Dat geldt trouwens ook voor veel stedelingen (en voor de meeste armere derde wereldlanden).
De gemiddelde Ethiopiër leeft in Asterix- en Obelix-achtige huisjes, zonder enige moderne voorzieningen.
Ik weet niet de exacte percentages, maar vermits een groot deel van de bevolking geen electriciteit heeft hebben ze dus ook geen tv. In de steden hebben de meeste wel electriciteit, ik weet niet hoeveel er juist een tv hebben, kun je opzoeken via de worldbank of undp. Kranten zijn er ook, maar een groot deel van de bevolking is analfabeet (toch minder dan in bepaalde andere Afrikaanse landen). Wel interessant is dat de Ethiopische tv heel westers is, zo hebben ze onder andere een plaatselijke big brother en star academy-achtige programma's.
Amharisch wordt gesproken door zo'n 20 tot 30% van de bevolking in het centrum en in Addis, de rest spreekt een van de vele andere talen, die telkens de officiële taal zijn in het gebied waar ze endemisch zijn, Ethiopië is een federale staat. (aan de regiogrenzen moet je trouwens je paspoort tonen en wordt je bagage gecheckt).
De bevolking ligt zeker wakker van deze conflicten, al was het maar omdat dienstplichtigen en reservisten uit heel EthiopiË deze oorlog moeten uitvechten. Dikwijls echter plukken ze gewoon daklozen van de straat en lijven ze hen manu militari in, dat was zo toen ik daar was voor de oorlog in Somalië. Ik sprak met talloze Ethiopiërs en nergens bemerkte ik enige steun voor deze oorlogen of dit regime. Het is zondermeer een gehaat regime, en de oorlogen worden als overbodige verkwisting gezien, overal, behalve in het uiterste noorden, aan de grens met Eritrea, waar de premier vandaan komt en zijn machtsbasis heeft.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2007 om 14:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 14:04   #68
Dycore
Banneling

Standaard

Kan iemand volgende vraag beantwoorden?: Door welke ideologie of religie wordt het regime in Eritrea en Ethiopië gevormd?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 14:07   #69
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Wel interessant is dat de Ethiopische tv heel westers is, zo hebben ze onder andere een plaatselijke big brother en star academy-achtige programma's.
Gek.

Citaat:
Amharisch wordt gesproken door zo'n 20 tot 30% van de bevolking in het centrum en in Addis, de rest spreekt een van de vele andere talen, die telkens de officiële taal zijn in het gebied waar ze endemisch zijn, Ethiopië is een federale staat. (aan de regiogrenzen moet je trouwens je paspoort tonen en wordt je bagage gecheckt).
Maar een groot deel van de rest van de bevolking spreekt wel het Amharisch?

Citaat:
De bevolking ligt zeker wakker van deze conflicten, al was het maar omdat dienstplichtigen en reservisten uit heel EthiopiË deze oorlog moeten uitvechten. Dikwijls echter plukken ze gewoon daklozen van de straat en lijven ze hen manu militari in, dat was zo toen ik daar was voor de oorlog in Somalië. Ik sprak met talloze Ethiopiërs en nergens bemerkte ik enige steun voor deze oorlogen of dit regime. Het is zondermeer een gehaat regime, en de oorlogen worden als overbodige verkwisting gezien, overal, behalve in het uiterste noorden, aan de grens met Eritrea, waar de premier vandaan komt en zijn machtsbasis heeft.
En voelen zij zich wel Ethiopiër, los van het huidige regime? Of identificeren zij zich met een kleinere regio? Of houden zij zich daar gewoon niet mee bezig, met die vraag.

Citaat:
O, oei.
Zijn er ook veel mensen die ook amper in contact komen met de moderne middelen en levensstijl(genre : amper vertrouwd zijn met een radio, of zelfs amper weet hebben van de steden)
Oud 10 juli 2007, 14:12   #70
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ooit waren ze maoïsten, verenigd met regionalistische nationalisten van volkeren die zich verzetten tegen tegen het communistische regime van Mengistu, eens aan de macht hebben ze het maoïsme afgezworen en werden ze gewoon nationalistische regionalisten, en bondgenoten van de VS. In de praktijk profiteert vooral een steeds rijker wordende elite in de hoofdstad van het regime. Mengistu is nog steeds vrij populair bij de Amharen omdat onder hem een groot deel van hun gebied gealfabetiseerd werd en geëlectrificeerd. Ook de vroegere keizer is nog vrij populair. In het islamitische oosten moeten ze ook niets weten van het huidige regime en de VS, nochtans zijn er betrekkelijk weinig moslim-fundamentalisten, hun ongenoegen is zoals van de meesten economisch ingegeven.
Oud 10 juli 2007, 14:18   #71
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht

U zou dat niet hebben overleeft, de doorsnee Somaliër is zo racistisch als de neten en als blanke in Mogadishu geef ik u 5 minuten. Ze hebben daar een lichte aversie tegen Amerikanen en elke blanke gaat door voor een Amerikaan. De enige keer dat ik aldaar was, ben ik niet verder gekomen dan het vliegveld, aangezien de "autoriteiten" het niet verstandig vonden om mij verder te laten reizen.
De journalist Simon Reeve is er een aantal jaar geleden geweest, toen hij een reportage maakte over Somaliland. Hij had een cameraploeg bij zich (misschien ook een minileger, maar dat kwam dan toch niet in beeld), en afgemaakt werden ze toch niet. Wel liepen er overal mannen met wapens rond, en toen ze in de verkeerde richting filmden, waren er ineens een paar die op hen begonnen te richten.
Oud 10 juli 2007, 14:26   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
Gek.
Ja, eigenlijk wel, zeker in een land waar het grootste deel van de bevolking nog in de middeleeuwen leeft. Anderzijds heb je in de grote steden ook trendy ijssalons met designstoelen, en luxe discotheken. Zelfs in de kleinere steden heb je talloze bars en restaurants, terwijl er amper een auto rondrijdt die gebouwd werd na 1970. Dat zijn de typische tegenstellingen van de derde wereld. (maar nog lang zo extreem niet als Kenya, waar sommige streken nog amper het stadium van stenen tijdperk gepasseerd zijn terwijl je in de hoofdstad meer supermarkten en shoppingmalls hebt dan in België)

Citaat:
Maar een groot deel van de rest van de bevolking spreekt wel het Amharisch?
Dat weet ik niet zeker, want zelf spreek ik geen enkele van die talen. Sommige hebben in de Sovjet-Unie of Cuba gestudeerd in de jaren '80 en spreken Russisch of Spaans. Vele ouderen spreken nog Italiaans. Daarnaast zijn er vrij veel het Engels machtig, toch in de steden. Ik denk wel dat amharisch zowat de lingua franca is in het gebied, en altijd geweest is. De paar woorden die we geleerd hadden konden we overal gebruiken.

Citaat:
En voelen zij zich wel Ethiopiër, los van het huidige regime? Of identificeren zij zich met een kleinere regio? Of houden zij zich daar gewoon niet mee bezig, met die vraag.
Dat is een moeilijke vraag, de vele volkeren hebben altijd al deel uitgemaakt van Ethiopië. Ondanks etnische spanningen en religieuze verschillen tussen moslims en christenen voelden de meeste zich wel Ethiopiër. Behalve dan in de Somalische gebieden. Ze zijn allemaal wel vrij politiek bewust, het is geen dom volk.

Citaat:
O, oei.
Zijn er ook veel mensen die ook amper in contact komen met de moderne middelen en levensstijl(genre : amper vertrouwd zijn met een radio, of zelfs amper weet hebben van de steden)
Ik kan U ook m'n eigen foto's tonen en nog veel schrijnender (of idyllischer) toestanden tonen. Op het platteland hebben de meeste mensen helemaal niets, ook dikwijls geen radio, en leven ze zoals hun voorouders al generaties leven. Toch zijn de meesten al in de steden geweest en hebben ze een vrij goed beeld van de wereld, zelfs van onze wereld. Het eerste wat ze altijd vragen is "hoeveel verdien je, welke auto heb je, ben je getrouwd, wat is je job" etc. dat is in veel derde wereld landen zo.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2007 om 14:32.
Oud 12 juli 2007, 01:21   #73
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De journalist Simon Reeve is er een aantal jaar geleden geweest, toen hij een reportage maakte over Somaliland. Hij had een cameraploeg bij zich (misschien ook een minileger, maar dat kwam dan toch niet in beeld), en afgemaakt werden ze toch niet. Wel liepen er overal mannen met wapens rond, en toen ze in de verkeerde richting filmden, waren er ineens een paar die op hen begonnen te richten.
Somaliland is veilig, er komen zelfs een paar toeristen, Somalië zelf daarentegen is zeer onveilig, daar durven zelfs geen journalisten komen.
Oud 12 juli 2007, 02:14   #74
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Somaliland is veilig, er komen zelfs een paar toeristen, Somalië zelf daarentegen is zeer onveilig, daar durven zelfs geen journalisten komen.
Wat ik daar schreef over Simon Reeve was wel degelijk in Mogadishu.
Oud 14 juli 2007, 18:51   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik daar schreef over Simon Reeve was wel degelijk in Mogadishu.
Daar zou ik nu eerstdaags toch niet mijn vakantie plannen...
Oud 22 juli 2007, 13:49   #76
evilbu

Standaard

In de mainstreammedia komt het niet meer aan bod, maar:

http://allafrica.com/stories/200707210040.html

East Africa: Ban Ki-Moon Calls for Efforts to Break Ethiopia-Eritrea Peace Process Stalemate

UN News Service (New York)
20 July 2007
Posted to the web 21 July 2007

Pledging the support of the United Nations in efforts to resolve the stalemate between Ethiopia and Eritrea, Secretary-General Ban Ki-moon has urged the two countries to uphold their commitment signed agreements.
They must "respect the ceasefire and the integrity of the Temporary Security Zone (TSZ), and refrain from any action that could undermine it or lead to an escalation of tensions between the two countries," Mr. Ban wrote in a new report to the Security Council made public today.
GA_googleFillSlot("AllAfrica_Story_Inset");
He voiced deep concern regarding the "continuing serious violations" of the TSZ along the border between the Ethiopia and Eritrea.
While calling on Eritrea to withdraw its troops and heavily military equipment from the TSZ, he urged Ethiopia to de-escalate the situation by withdrawing forces it has recently stationed near the border.
Reiterating appeals from previous reports, the Secretary-General asked Eritrea to lift restrictions it has imposed on the UN peacekeeping mission deployed - known as UNMEE - deployed in the TSZ.
Mr. Ban also voiced concern for the continued impasse in the boundary demarcation process between the two countries. The Eritrea-Ethiopia Boundary Commission handed down a final and binding decision in 2002.

"I strongly urge both countries to take advantage of the Commission's advice and assistance before it takes action to conclude its work at the end of November," he noted.
Pledging his intention to "do everything possible" for the implementation of the Algiers Agreements - which ended the bloody war between the two countries - the Secretary-General pointed out that Ethiopia and Eritrea "bear the primary responsibility for a successful resolution of their border dispute and the establishment of lasting peace between themselves."
In the report, Mr. Ban recommended that UNMEE's mandate, set to expire at the end of this month, to be extended for six months until next January.
Oud 25 juli 2007, 03:32   #77
evilbu

Standaard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6913363.stm
hoort hier niet helemaal thuis, maar het heeft uiteraard wel met Ethiopië te maken.
------

Ethiopia deadline for Red Cross

[SIZE=2] The people living in Ogaden are mostly nomadic

The Red Cross has been given seven days to leave the Ogaden region bordering Somalia by the Ethiopian government.
The ICRC has been carrying out water and sanitation projects there.
An army crackdown in the area after a series of rebel attacks has restricted the movement of essential goods.
The rebel group, the Ogaden National Liberation Movement, accuses the government of blockading the region, and producing a "man-made famine".
On Monday, the New York Times carried an article saying that Ethiopian troops were preventing emergency aid reaching the mainly Somali speaking region.
But aid agencies have been reluctant to complain publicly about the lack of access, fearing that it might compromise their work in the future.
The regional president of Ethiopia's Somali region, Abdullai Hassan, told the BBC that the ICRC had been given seven days to leave the area.
He accused the organisation of collaborating with the enemy and of spreading baseless accusations against the regional government on its website.
Ethiopia's eastern Ogaden region shares a long and porous border with Somalia, and most of its people are of the Somali ethnic group. The ONLF has fought for the secession of the Ogaden region since the early 1990s. In April, rebels attacked a Chinese-run oil field killing nine Chinese and 65 Ethiopians. [/SIZE]
Oud 27 september 2007, 21:50   #78
evilbu

Standaard

Het blijft woelig:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7014515.stm

Eritrea rejects Ethiopia warning

[SIZE=2] Ethiopia has threatened to terminate the peace accord

Eritrea has angrily dismissed an accusation from its long-time foe Ethiopia that it is in material breach of the Algiers Agreement.
The treaty ended their brutal two-year war in 2000 and set up a commission that redrew the disputed border.
Eritrea's information minister told the BBC that the warning was "irrelevant".
If Ethiopia did pull out of the treaty, it might imply that it would no longer comply with the commission's ruling that Badme be awarded to Eritrea.

Ethiopia has failed to hand over the town of Badme which sparked the 1998 war, which killed some 80,000 people.
Click here to see a map of the border

"Eritrea has nothing to do on this issue and as far as Eritrea is concerned, everything that has been said is irrelevant," Eritrean Information Minister Ali Abdu told the BBC.

TENSE BORDER
Dec 2000: Peace agreement
Apr 2002: Border ruling
Mar 2003: Ethiopian complaint over Badme rejected
Sep 2003: Ethiopia asks for new ruling
Feb 2005: UN concern at military build-up
Oct 2005: Eritrea restricts peacekeepers' activities
Nov 2005: UN sanctions threat if no compliance with 2000 deal

Q&A: Horn's bitter war

"The Eritrea Ethiopia Boundary Commission is entitled and mandated to demarcate the border, but the Ethiopian regime is refusing to abide by the rule of law," he said.
The BBC's Peter Martell in the capital, Asmara, says Eritrea also denies backing terrorist groups targeting Ethiopia, claiming such accusations are a smokescreen for Ethiopia to divert attention from its failure to accept the border ruling.
Earlier this month, Eritrea said that it would pull back thousands of troops from the officially demilitarised border buffer zone; lift restrictions on United Nations peacekeepers and a ban on helicopter flights if Ethiopia agreed to enforce its end of the border ruling.
But Ethiopia says occupying the demilitarised zone and restricting the movement of the UN amounts to a material breach of the treaty.
Ethiopian foreign ministry sources stress that the letter, copied to the UN Security Council, is merely a formal notification, and the desired outcome would be for Eritrea to return to compliance so that no further action would follow.
Our correspondent says with the boundary commission due to close in November tensions are rising, adding to fears of a return to war.
Eritrea, which won its independence after a 30 year liberation struggle from Ethiopia, knows how bad war can be, and has said it will do everything in its power to avoid it, our reporter says.
But it has also stressed that it will not tolerate any infringement on its sovereignty or territorial integrity.

[/SIZE]
Oud 12 april 2008, 14:46   #79
evilbu

Standaard

Gaat het de verkeerde kant uit?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7341833.stm
Citaat:
UN fears new Ethiopia-Eritrea war

There has been a build up of troops on the border
United Nations Secretary General Ban Ki-moon has warned that a new war could break out between Ethiopia and Eritrea if UN peacekeepers are withdrawn.

Mr Ban urged the UN Security Council to make a swift decision on the future of the forces, which have been monitoring a buffer zone in the region since 2000.

The UN has already withdrawn most of its peacekeepers after Eritrea cut off fuel and food to the UN mission.

Eritrea accuses the UN of allowing Ethiopia to occupy Eritrean territory.

Tens of thousands of people died in the two countries' 1998-2000 border war.

There had been 1,700 UN troops monitoring the buffer zone, but now only 164 remain at the base in Eritrea.

Speaking to the BBC, Eritrean Ambassador Araya Desta dismissed Mr Ban's report, saying it was for the UN Security Council to resolve the remaining dispute over the Ethiopian occupation of Eritrean territory around the town of Badme.

He also accused the UN of politicising its decision to withdraw most of its troops from the buffer zone.

He said Eritrea was not planning to attack Ethiopia, but added that his country was prepared to fend off any invasions into Eritrean territory.

"If the Ethiopians invade us, we'll be forced to defend ourselves," Mr Desta told Reuters news agency.

Dangerous precedent

The BBC's UN correspondent, Laura Trevelyan, says a complete withdrawal of UN troops could undermine future deployments elsewhere.

In the report released on Wednesday, Mr Ban outlines options for the future of the mission.

He says one option is that the mission could return to its full strength, liaison offices in the Ethiopian and Eritrean capitals could be established, or a small observer mission could be deployed in the border area.

Our correspondent says diplomats are concerned about the precedent which could be set by the UN's complete withdrawal - fearing it will show that governments can bully UN peacekeepers and win, which in turn could deter countries from offering up their troops to serve as peacekeepers.
Oud 12 april 2008, 14:57   #80
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Is Ethiopië in staat om twee fronten (Somalië en Eritrea) tegelijkertijd te kunnen openen?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be