![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Want kent u een volk dat zich wil losmaken van taalgenoten, om zich een andere taal te laten opdringen?
![]()
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Te mooi om waar te zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
unitair België, federaal België, confederaal België, onafhankelijk Vlaanderen, Groot-Nederland, Heel-Nederland |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mag ik toch nog even doorduwen op één punt? De Vlaamse onafhankelijkheidsidee is in mijn ogen stilaan een hindernis aan het worden. Een Vlaamse staat is gewoon een klein-België zonder de franstaligen (althans, dat hoopt men). De idee is gedateerd, ze biedt geen echte oplossingen voor de nieuwe problemen en ze leidt de mensen af van het eigenlijke doel. In de huidige impasse doet ze de Vlamingen geloven dat ze binnenkort een echt vaderland gaan hebben en dat is volgens mij niet zo. Alleen een Nederlandse staat heeft genoeg historische identiteit en performantie om de meest prangende problemen op te lossen. De Vlaamse Beweging verliest haar tijd. De kortste weg is de betere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
belgie opsplitsen en samengaan met Nederland, zijn twee (geopolitieke) stappen, ze samengooien gaat ook tegenstanders bundelen en sterker maken, dat kan niet onze bedoeling zijn. Bovendien moet je 177 anti-Nederlandse Belgische indoctrinatie ook niet onderschatten ... de tussenstap lijkt me dus (hoewel idd tijdverlies) pragmatisch noodzakelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() racistische xenofoob!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De relatie Nederland-Vlaanderen doet me denken aan het "junior eurovisiesongfestival" van 2005 dat in Hasselt (Vlaanderen dus) werd georganiseerd. "Wij" werden vertegenwoordigd door een Waals meisje met een Frans liedje... Het enige liedje in onze eigen taal kwam -hoe kan het ook anders- uit Nederland.
De Vlaamse Max (nipt verloren in de nationale finale van dat Waalse meisje, waarvan ik de naam zelfs niet meer weet) mocht de punten geven. Je mag 2x raden naar wie de 12 points gingen... http://www.youtube.com/watch?v=qrx4nShB9Ao Ik ben nooit echt een grote voorstander geweest van Vlaanderen+Nederland, maar ik merk bij mezelf de laatste tijd toch een kentering. Ik sta er nog steeds niet voor te springen (op korte termijn dan) maar ik denk toch dat het in the end de beste oplossing is. Laatst was ik in De Panne en het viel me echt op hoe die badplaats enorm verfranst is. In meedere café's verstond het personeel zelfs geen Nederlands. Gelukkig hielpen de vele Nederlandse toeristen om het Nederlands op peil te houden... Dat was zo'n moment waarop ik besefte: Vlamingen en Nederlanders: één strijd ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met je laatste punt ben ik het eens: 177 jaar anti-Nederlandse propaganda maak je niet ongedaan in een paar maanden tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In eerste instantie was ik ook geen voorstander van een hereniging tussen Vlaanderen en Nederland (enkel van een onafhankelijk Vlaanderen), maar 2 jaar geleden veranderde ik radicaal van mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet waarover je spreekt. Ik ben vorige week met drie vrienden van me op weekend getrokken naar Friesland. In hun bijzijn heb ik twee dagen lang de meest domme, verzuurde en afgezaagde 'Hollander'-cliché's moeten aanhoren, tot op het genante af. Ik was tegen het einde van onze trip gewoon beschaamd in hun plaats. Terugblikkend vraag ik me af waarom ze in feite per se naar Nederland wilden. Misschien blijven ze in het vervolg gewoon beter in belgique.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Het graafschap Vlaanderen, het hertogdom Brabant,... waren enkel door een personele unie verenigd met de Bourgondische linie van het huis Capet-Valois en daarna de Spaanse en Oostenrijkse Habsburgers. Later werd een mate van eendracht tussen de instellingen betracht doch dan was het Noorden reeds lang gaan lopen. In feite, het graafschap Vlaanderen was historisch gezien een Frans leen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
De Nederlandse wapenspreuk is gewoon overgenomen van het familiewapen van de Oranjes. En aangezien Oranje (Orange) nu eenmaal in Frankrijk ligt, was ook de wapenspreuk Frans. Dat het bij Nederland blijven van Maastricht ervoor gezorgd heeft dat het Frans er volledig verdwenen is, lijkt me het beste bewijs voor de stelling van evilbu. Met Brussel zou hetzelfde kunnen gebeuren, eens het in een zelfstandig Vlaanderen ligt. Zoals men om opportunistische redenen Frans is gaan spreken, zo zal men misschien ook weer om opportunistische redenen Nederlands gaan praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Denk het niet. In NL gaat alleen op feestdagen de vlag uit en aan het volk op straat te zien is het een doorsnee dag.
![]() Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 juli 2007 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister
|
![]() Trouwens waarom zou een dergelijke unie de Nederlandse symbolen moeten overnemen? Gewoon meer bewijs van Nederlandse overheersing en opslorping...
Een dergelijke unie zou qua symboliek tabula rasa dienen te doen en eigen symbolen - eventueel gebaseerd op verschillende elementen uit beide delen, zoals in Zuid-Afrika - dienen te voeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |