Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2007, 16:20   #61
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik heb het niet gelezen. Naar aanleiding van deze topic was ik een beetje gaan googelen in het Turks en ben ik onder andere dit tegengekomen.
Helaas is mijn parate kennis van de Turkse woordenschat en grammatica bedroevend laag en zou het mij te veel moeite kosten om een correcte vertaling te maken van het artikel. Wikipedia vat het een klein beetje samen.

Als je duits kan lezen, is dit ook wel leuk.
Nederlands, Engels, Frans, Duits lees ik probleemloos. Spaans en Portugees gaat zéér traag, en Turks gaat helemaal niet ...

De Duitse site zegt: "Wir bitten um Verständnis. Die von Ihnen gewählte Seite steht kurzfristig nicht zur Verfügung. Bitte versuchen Sie es später noch einmal." Straks nog eens terug proberen.

Als ik een kopie in het Turks op de kop kan tikken dan overweeg ik van het te laten vertalen, liefst in het Engels omdat dat toch een grotere markt is. Bon, ik heb nog wel een ander excuus om binnenkort nog eens naar Turkije te gaan.

Ke Nan, kan jij naam en adres van de uitgever ontcijferen voor mij?
Oud 28 juli 2007, 18:09   #62
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Nederlands, Engels, Frans, Duits lees ik probleemloos. Spaans en Portugees gaat zéér traag, en Turks gaat helemaal niet ...

De Duitse site zegt: "Wir bitten um Verständnis. Die von Ihnen gewählte Seite steht kurzfristig nicht zur Verfügung. Bitte versuchen Sie es später noch einmal." Straks nog eens terug proberen.

Als ik een kopie in het Turks op de kop kan tikken dan overweeg ik van het te laten vertalen, liefst in het Engels omdat dat toch een grotere markt is. Bon, ik heb nog wel een ander excuus om binnenkort nog eens naar Turkije te gaan.

Ke Nan, kan jij naam en adres van de uitgever ontcijferen voor mij?
De site zal wel platliggen door de plotse stijging van vele vlaamse bezoekers.

Köle Kıyısından İnsan Biyografileri
Author: Mustafa Olpak
ISBN: 9757891800
Publisher: Ozan Yayıncılık
Published: Istanbul, Feb. 2005

Ik krijg toch een commissie voor het aanbrengen van het boek als je het eenmaal vertaalt hebt.

Ik vrees wel dat ze je voor zijn geweest. Ergens wordt vermeld dat er een franse vertaling op stapel zou zijn. Het bericht is wel van 2005. Misschien is het wel de deze.
Oud 28 juli 2007, 18:39   #63
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
De site zal wel platliggen door de plotse stijging van vele vlaamse bezoekers.

Köle K?y?s?ndan ?nsan Biyografileri
Author: Mustafa Olpak
ISBN: 9757891800
Publisher: Ozan Yay?nc?l?k
Published: Istanbul, Feb. 2005

Ik krijg toch een commissie voor het aanbrengen van het boek als je het eenmaal vertaalt hebt.

Ik vrees wel dat ze je voor zijn geweest. Ergens wordt vermeld dat er een franse vertaling op stapel zou zijn. Het bericht is wel van 2005. Misschien is het wel de deze.
Verdorie. In 't Frans. En ik maar zoeken eerst op Engelse, dan op Duitse sites ... Er wordt een ISBN nummer gegeven, dan is het gemakkelijk te bestellen. En dat voor 12 Euro ...

Hartelijk dank!
Oud 28 juli 2007, 22:37   #64
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wel spijtig natuurlijk dat Iraniërs (Perzen) eigenlijk Indogermanen zijn, en geen Arabieren.

Bovendien beschikt het land over olieraffinaderijen in Tehran, Tabriz, Isfahan, Abadan, Kermanshah, Shiraz, Bandar Abbas, Arak en op het eiland Lavan.
in een ver verleden waren dat zeker wel indo-europeanen...Zeer vermengd met arabieren vandaag de dag.In Indië wonen ook afstammelingen van Indo-europeanen (aryers) hé...
Wat die raffinaderijen betreft Wie doet die zaakskes draaien volgens u, Ô Groot Licht ? Wie heeft die ontworpen, gebouwd, onderhoud ze?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 06:18   #65
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Bovendien beschikt het land over olieraffinaderijen in Tehran, Tabriz, Isfahan, Abadan, Kermanshah, Shiraz, Bandar Abbas, Arak en op het eiland Lavan.
bron?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 06:50   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De mannelijke slaven werden niet allemaal gecastreerd, dat was niet nodig en zelf een slechte zaak.
Mannen die op oudere leeftijd worden gecastreerd zijn veel agresiever en dus gevaarlijker dan als dit niet gebeurd.
De castratie moest dus gebeurd zijn voor de 12 jaar of gebeurden niet.

De reden dat er slechts weinig genen worden terug gevonden is omdat de slaven geen kans kregen om zich voort te planten.
Mannelijke en vrouwelijke slaven hadden elk hun eigen verblijven en de slaven die werden gevat in het verkeerde verblijf, betaalde dit met hun leven.

Slaven waren in de Arabische wereld ook bijna niets waard en het was dus duurder om een zwangere slavin te onderhouden en een slavenkind te voeden tot het eindelijk kon werken, dan er na een tijdje nieuwe te kopen.
De kweek van slaven was economisch niet rendabel in de Arabische wereld, zekers de zwarte slaven niet.
Dit terwijl de slavenkweek in Amerika wel rendabel was en veel Amerikanen zelfs hun hele vermogen met de slaven kweek hebben vergaard.

En daar zit de reden waarom men in de Arabische wereld bijna geen sporen van de slaven terugvind.
Ze waren goedkoop te verkrijgen en men was dus economisch beter af met om het jaar nieuwe slaven te kopen, dan 15 jaar geld te steken in eigen kweek.

In geval van water te kort, liet men de slaven zelfs gewoon achter en moesten deze hun plan maar trekken, of werden ze ter plaatsen gewoon direct gedood. Water was kostbaarder dan een slaaf/slavin.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 08:03   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
bron?
http://www.nioc.org/subcompanies/niordc/index.asp
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 08:18   #68
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
in een ver verleden waren dat zeker wel indo-europeanen...Zeer vermengd met arabieren vandaag de dag.In Indië wonen ook afstammelingen van Indo-europeanen (aryers) hé...
Wat die raffinaderijen betreft Wie doet die zaakskes draaien volgens u, Ô Groot Licht ? Wie heeft die ontworpen, gebouwd, onderhoud ze?
'De' Iraniërs zijn niet veel méér met Arabieren 'vermengd' dan pakweg 'de' Spanjaarden of 'de' Italianen. Het is wel zo dat binnen de grenzen van het huidige Iran een Arabische minderheid woont, en dat reeds sinds heel erg lang (wellicht zelfs van voor de stichting van de Islam).

De raffinaderijen waar het land over beschikt, werden grotendeels ontworpen/gebouwd door de Anglo-Iranian Oil Company (tegenwoordig heet die BP), die daar goed aan verdiend heeft. Dezer dagen worden die raffinaderijen door de Iraniërs zèlf onderhouden.

Als u er méér over wilt weten, kunt u van de zoekterm 'Operation Ajax' gebruik maken. Veel leesplezier.
Oud 1 augustus 2007, 15:26   #69
Fashionista
Burger

Fashionista's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Fashionista
Standaard

heeft een of andere sjeik in Brunei eens geen 3 topfotomodellen opgesloten en vast geketend in zijn paleis? ik dacht dat Caprice erbij was. ik dacht dat ze enkele maanden vast gezeten hebben.
Fashionista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 15:46   #70
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
... Als je duits kan lezen, is dit ook wel leuk.
De site is nu wel toegankelijk.

Titel en aanhef van het artikel zijn interessant:
Kratzer im türkischen Geschichtsbild

Die schwarzen Sklaven der Osmanen

Nach dem Geschichtsbild türkischer Nationalisten waren die Osmanen keine Sklavenhalter. Doch dem widerspricht die Lebensgeschichte eines Arbeiters von der Ägäis-Küste. Sein Gang an die Öffentlichkeit hat in dem Land eine hitzige Debatte ausgelöst. Gunnar Köhne berichtet.
Wat me in het artikel enigszins verwondert is dat er in de Turkse maatschappij zou ontkend worden dat zij zich ooit aan slavernij hebben schuldig gemaakt -- "Sowohl der Historiker Erdem als auch Mustafa Olpak mussten wütende Attacken von Ultranationalisten über sich ergehen lassen. Denn im türkischen Geschichtsbild waren die Osmanen anders als die "imperialistischen Europäer" keine Ausbeuter." Zelfs als het een relatieve buitenstaander als ik dat wist, zouden de Turken (zeer algemeen) toch beter moeten weten?
Oud 2 augustus 2007, 09:24   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De mannelijke slaven werden niet allemaal gecastreerd, dat was niet nodig en zelf een slechte zaak.
Mannen die op oudere leeftijd worden gecastreerd zijn veel agresiever en dus gevaarlijker dan als dit niet gebeurd.
De castratie moest dus gebeurd zijn voor de 12 jaar of gebeurden niet.

De reden dat er slechts weinig genen worden terug gevonden is omdat de slaven geen kans kregen om zich voort te planten.
Mannelijke en vrouwelijke slaven hadden elk hun eigen verblijven en de slaven die werden gevat in het verkeerde verblijf, betaalde dit met hun leven.

Slaven waren in de Arabische wereld ook bijna niets waard en het was dus duurder om een zwangere slavin te onderhouden en een slavenkind te voeden tot het eindelijk kon werken, dan er na een tijdje nieuwe te kopen.
De kweek van slaven was economisch niet rendabel in de Arabische wereld, zekers de zwarte slaven niet.
Dit terwijl de slavenkweek in Amerika wel rendabel was en veel Amerikanen zelfs hun hele vermogen met de slaven kweek hebben vergaard.

En daar zit de reden waarom men in de Arabische wereld bijna geen sporen van de slaven terugvind.
Ze waren goedkoop te verkrijgen en men was dus economisch beter af met om het jaar nieuwe slaven te kopen, dan 15 jaar geld te steken in eigen kweek.

In geval van water te kort, liet men de slaven zelfs gewoon achter en moesten deze hun plan maar trekken, of werden ze ter plaatsen gewoon direct gedood. Water was kostbaarder dan een slaaf/slavin.
Die uitleg lijkt me al redelijker. Beweren dat elke zwarte slaaf gecastreerd werd door de Arabieren of door de moslims, is nonsens. Wel is het zo, dat een slaaf, die herhaaldelijk wegliep of een zware misstap beging, het gevaar liep gecastreerd te worden. Dus :castratie als zware straf.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2007 om 09:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 09:35   #72
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De mannelijke slaven werden niet allemaal gecastreerd, dat was niet nodig en zelf een slechte zaak...
Inderdaad, Jantje, niet allemaal. Sommigen ontsnapten eraan. Het systeem bestond er nochtans in dat de jongens bij gevangenname of bij de tocht door brousse of woestijn systematisch werden gecastreerd of geëmasculeerd, zodat zij liefst niet meer in mohammedaans gebied moesten "behandeld" worden.

Indien zij toch intact in de Arabische gebieden kwamen, dan liet men de castratie uitvoeren door joden of christenen.

Er zijn enkele groepen aan ontsnapt, zoals de voorouders van Olpak, die als slaven vanuit Kenia werden geïmporteerd in een tijd dat slavernij officieel was afgeschaft in het Ottomaanse rijk.

Er zijn in de Arabische wereld nog andere pockets van zwarte afstammelingen, maar gezien hun zeldzaamheid zijn zij eerder de bevestiging van de regel.
Oud 2 augustus 2007, 10:12   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, Jantje, niet allemaal. Sommigen ontsnapten eraan. Het systeem bestond er nochtans in dat de jongens bij gevangenname of bij de tocht door brousse of woestijn systematisch werden gecastreerd of geëmasculeerd, zodat zij liefst niet meer in mohammedaans gebied moesten "behandeld" worden.

Indien zij toch intact in de Arabische gebieden kwamen, dan liet men de castratie uitvoeren door joden of christenen.

Er zijn enkele groepen aan ontsnapt, zoals de voorouders van Olpak, die als slaven vanuit Kenia werden geïmporteerd in een tijd dat slavernij officieel was afgeschaft in het Ottomaanse rijk.

Er zijn in de Arabische wereld nog andere pockets van zwarte afstammelingen, maar gezien hun zeldzaamheid zijn zij eerder de bevestiging van de regel.
Nu zegt u, niet allemaal gecastreerd en zegt u weer 'systematisch' gecastreerd. Wat zal het zijn? Ik heb nog altijd geen degelijke tekst van u waaruit historisch blijkt dat dit zo was. De engelse tekst van de verschillende auteurs, waarnaar u verwees, zegt daar in ieder geval niets over.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2007 om 10:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:31   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jongens wel ja maar eens voorbij de 12 jaar gebeurd dat niet meer.

En dat was niet enkel in de Arabische landen, maar ook in de oosterse landen.
Oud 2 augustus 2007, 10:32   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die uitleg lijkt me al redelijker. Beweren dat elke zwarte slaaf gecastreerd werd door de Arabieren of door de moslims, is nonsens. Wel is het zo, dat een slaaf, die herhaaldelijk wegliep of een zware misstap beging, het gevaar liep gecastreerd te worden. Dus :castratie als zware straf.
Castratie van een volwassen slaaf, was idd een straf en zelfs een zware vernederende straf.
Oud 2 augustus 2007, 10:35   #76
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De site is nu wel toegankelijk.

Titel en aanhef van het artikel zijn interessant:
Kratzer im türkischen Geschichtsbild
Die schwarzen Sklaven der Osmanen
Nach dem Geschichtsbild türkischer Nationalisten waren die Osmanen keine Sklavenhalter. Doch dem widerspricht die Lebensgeschichte eines Arbeiters von der Ägäis-Küste. Sein Gang an die Öffentlichkeit hat in dem Land eine hitzige Debatte ausgelöst. Gunnar Köhne berichtet.
Wat me in het artikel enigszins verwondert is dat er in de Turkse maatschappij zou ontkend worden dat zij zich ooit aan slavernij hebben schuldig gemaakt -- "Sowohl der Historiker Erdem als auch Mustafa Olpak mussten wütende Attacken von Ultranationalisten über sich ergehen lassen. Denn im türkischen Geschichtsbild waren die Osmanen anders als die "imperialistischen Europäer" keine Ausbeuter." Zelfs als het een relatieve buitenstaander als ik dat wist, zouden de Turken (zeer algemeen) toch beter moeten weten?
Als je verder leest dan krijg je al wat meer nuance. Ottomanen zagen de slaven als mensen. Dit in tegenstelling met de Europeanen die de slaven eerder als beesten zagen.

Citaat:
"Es wird zwar oft bestritten, aber es gab Sklaven und Sklavenhalter im Osmanischen Reich. Allerdings gab es eine Besonderheit: Die Osmanen hatten ein offenes Sklavensystem, das bedeutet, die Sklaven durften Kontakt zur Außenwelt haben, ihnen wurde erlaubt zu heiraten und wurden auch selten lebenslang gefangen gehalten. So kam es, dass viele Afrikaner irgendwann in die Gesellschaft integriert wurden."
Opmerkelijk is ook dat de afschaffing van de slavernij in het Ottomaanse Rijk op enkele jaren na zowat gelijkloopt met de trend in het Westen.

1847: slave trade banned in Persian Gulf
1857: African slave trade banned
1864: Traffic in Georgian and Circassian child slaves restricted
1867: Programme introduced to help slaves from Russia get their freedom
1887-1880: Conventions against the slave trade signed with Britain
1890: Brussels Act against slave trade signed

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 2 augustus 2007 om 10:36.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 11:53   #77
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Als je verder leest dan krijg je al wat meer nuance. Ottomanen zagen de slaven als mensen. Dit in tegenstelling met de Europeanen die de slaven eerder als beesten zagen.
Ke Nan, ik heb noch het woord "Mensch", noch het woord "Tier" in de tekst gevonden.

Wel:
Doch auch Schwarze in der Türkei klagen über Diskriminierungen im Alltag. John, ein Flüchtling aus Nigeria, der seit vier Monaten in Istanbul lebt, berichtet über seine Erfahrungen mit der Polizei:

"Die mögen einfach keine Schwarzen. Die behandeln uns wie das letzte. Wir werden ständig angehalten und kontrolliert. Wenn wir keinen Ausweis haben, nehmen sie uns mit ins Polizeipräsidium, und da sind manche schon einfach so wochenlang festgehalten worden."
Een zin met "Europ" heb ik éénmaal gevonden:
Sowohl der Historiker Erdem als auch Mustafa Olpak mussten wütende Attacken von Ultranationalisten über sich ergehen lassen. Denn im türkischen Geschichtsbild waren die Osmanen anders als die "imperialistischen Europäer" keine Ausbeuter. Und auch heute wollen viele Türken nicht wahrhaben, dass auch es bei ihnen Rassismus gibt.
Citaat:
Opmerkelijk is ook dat de afschaffing van de slavernij in het Ottomaanse Rijk op enkele jaren na zowat gelijkloopt met de trend in het Westen.

Een interessante site!

De volledige tekst luidt:
The Ottoman Empire was the major Muslim slave society of the abolition period, and it abolished the slave trade in stages.

Although the Ottomans never abolished slavery itself, their policy of restricting the slave trade and increasing opportunities for slaves to get their freedom greatly reduced the number of slaves in its territories:

Het gaat hier om de verschillende fases waarin de slavernij door de Turken werd afgeschaft, onder meer onder zware druk van het Westen.

Wat mij daarbij zeer verwonderd is dat er gezegd wordt dat het Ottomaanse rijk slavernij nooit afschafte:
Although the Ottomans never abolished slavery itself, ...
Hoe zit het met de erfgenamen van het Ottomaanse rijk? De verklaring kan hier in te vinden zijn:
Because slavery was accepted by Islamic law it would have been difficult or impossible to forbid slavery itself, so the abolition pressure was concentrated on the transportation of slaves, including the slave markets, which was where the worst cruelties were to be found.
Slavernij is nooit een echt probleem geweest binnen Europa, behalve voor bepaalde vormen van onvrijheid in de vroege middeleeuwen en in Rusland.

Frankrijk schafte de slavernij een eerste maal af in 1791, dan in 1848.

Groot-Brittanië stemde in 1807 een wet om de slavenhandel te bestraffen. In 1833 volgde een "abolition".

In de VS werd slavernij geleidelijk afgeschaft tussen 1804 en 1865. werd onder meer rond dit onderwerp een hele burgeroorlog uitgevochten.

In de kolonies moesten mensen dikwijls werken onder omstandigheden die wij vandaag als slavernij zouden zien.

Ik zal proberen de wetgeving terzake in verschillende mohammedaanse landen vast te krijgen. Werd de slavernij afgeschaft, of enkel het transport en de handel in slaven?
Oud 2 augustus 2007, 12:15   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Zou het kunnen dat dit reeds een en ander verklaart ?
Oud 2 augustus 2007, 14:58   #79
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Zou het kunnen dat dit reeds een en ander verklaart ?
Vertrouwd met het Turkse nationalisme?
Oud 2 augustus 2007, 15:45   #80
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertrouwd met het Turkse nationalisme?
Hoe bedoelt u?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be