Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2007, 11:04   #61
kilgore
Banneling

Standaard

Godsdienstfanaten zijn zot of het nu om christenen of moslims gaat,maakt geen verschil.
kilgore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:15   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Het is eigenlijk vrij simpel...

De evolutie theorie is ontstaan uit hetgeen de mens heeft gevonden , heeft ontdekt. Het zijn dus de aanwijzingen die dus naar de theorie leiden. Dat is dus werken op wetenschappelijke basis.

Het creationisme is onstaan uit hetgeen sommige mensen wensen/denken en men gaat daarna naarstig op zoek naar mogenlijke aanwijzingen. Dat is dus werken met de natte vinger, of op z'n minst een vochtige .

Men vertrekt dus bij verschillende punten, bij de evolutietheorie vertrekt men van niets en volgt men de aanwijzingen, Bij creationisme vertrekt men van de oplossing en hoopt men een 'theorie' te vinden die naar het oorsprongkelijke oplossing leidt.

Beide hebben op dit ogenblik een theorie, een mogelijk antwoord, maar gezien de weg ernaartoe, vind ik evolutietheorie wel geloofwaardiger, maar daarom niet de waarheid.

Natuurlijk mogen de jezus-volgers enkel aannemen wat een of andere pipo 2000 jaar geleden in een boekje heeft geschreven. Dus hebben ze al een antwoord waar ze (op straffe van) niet van mogen afwijken, en dus moeten ze een theorie vinden die naar hun al bestaande, bijbelse antwoord leid. En dan is evolutie theorie uitgesloten...
Ik denk zeker dat men het in die zin mag formuleren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:28   #63
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Het is eigenlijk vrij simpel...

De evolutie theorie is ontstaan uit hetgeen de mens heeft gevonden , heeft ontdekt. Het zijn dus de aanwijzingen die dus naar de theorie leiden. Dat is dus werken op wetenschappelijke basis.

Het creationisme is onstaan uit hetgeen sommige mensen wensen/denken en men gaat daarna naarstig op zoek naar mogenlijke aanwijzingen. Dat is dus werken met de natte vinger, of op z'n minst een vochtige .

Men vertrekt dus bij verschillende punten, bij de evolutietheorie vertrekt men van niets en volgt men de aanwijzingen, Bij creationisme vertrekt men van de oplossing en hoopt men een 'theorie' te vinden die naar het oorsprongkelijke oplossing leidt.

Beide hebben op dit ogenblik een theorie, een mogelijk antwoord, maar gezien de weg ernaartoe, vind ik evolutietheorie wel geloofwaardiger, maar daarom niet de waarheid.

Natuurlijk mogen de jezus-volgers enkel aannemen wat een of andere pipo 2000 jaar geleden in een boekje heeft geschreven. Dus hebben ze al een antwoord waar ze (op straffe van) niet van mogen afwijken, en dus moeten ze een theorie vinden die naar hun al bestaande, bijbelse antwoord leid. En dan is evolutie theorie uitgesloten...
Correct, het heeft ook meer dan duizend jaar geduurd vooraleer de kerk 'de aarde is rond' en 'de aarde is niet het middelpunt van het heelal' confirmeerde.
Oud 30 juli 2007, 11:41   #64
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Da's waar, maar in dit geval moet je geen van beide overtuigingen serieus nemen. De evolutietheorie is niet bewezen, en zal dat ook nooit worden. Net als het creationisme. Geen van beide moet men verkondigen als 'de Grote Waarheid'.
Waarschijnlijk zit je nu op het bewijs, of waar denk je dat je staartbeen vandaan komt ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:43   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt u dat u de evolutietheorie kan bewijzen? Probeer maar eens, ventje

Enneuh, ik heb nergens gezegd dat ze niet klopt. Ik hecht er gewoon persoonlijk geen enkele waarde aan. En evenmin aan het creationisme.
Zijt ge mensen weer "ventje" aant noemen terwijl ge zelf pas van de middelbare school afzijt....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:46   #66
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's waar, maar in dit geval moet je geen van beide overtuigingen serieus nemen. De evolutietheorie is niet bewezen, en zal dat ook nooit worden. Net als het creationisme. Geen van beide moet men verkondigen als 'de Grote Waarheid'.
Ik heb net mijn ribben geteld en één ding is zeker, uit mijn lichaam is er voorlopig geen Eva ontstaan.
Oud 30 juli 2007, 11:49   #67
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Censuur is op zich al zorgwekkend en religieus fundamentalisme dat het wetenschappelijk discours opzij schuift,... Hou u dan maar vast aan de takken van de bomen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 12:36   #68
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En wij maar denken dat dit alleen in de VS aan de orde was
Citaat:
De Nederlandse Evangelische Omroep (EO)heeft fragmenten uit een natuurserie van de BBC waarin de evolutietheorie aan bod kwam aangepast of verwijderd.

Het laatste deel van de tiendelige serie "The life of mammals" (Het leven van de zoogdieren), dat gaat over mensapen en de mens, is op de dvd's van de omroep volledig weggelaten.

Dat heeft Gerdien de Jong, universitair hoofddocent evolutiebiologie aan de Universiteit van Utrecht ontdekt. Ze bekeek de serie zowel bij de BBC als bij Canvas en de EO. Ze vergeleek ook de dvd's van de BBC en de EO.
Moslims geloven ook in de Schepping en die mogen niet tegen de schenen worden gestampt. Het is duidelijk dat de EO zich al perfect aan de kopvodders heeft aangepast.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 12:42   #69
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Moet kunnen.
Oud 30 juli 2007, 12:46   #70
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

zo is het.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 14:24   #71
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Moslims geloven ook in de Schepping en die mogen niet tegen de schenen worden gestampt. Het is duidelijk dat de EO zich al perfect aan de kopvodders heeft aangepast.
mooie steek
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 15:41   #72
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Eo Schrapt Evolutietheorie Uit Docu

http://uncyclopedia.org/wiki/New_Intelligent_Design
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 20:17   #73
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En wij maar denken dat dit alleen in de VS aan de orde was
Ik keek echt op wanneer ik het las. Ronduit schandalig is dit. En dat voor een land dat jaren toonaangevend is geweest op televisioneel gebied, met programma's die alle taboe's op een hoopje schopten. En nu deze schaamteloze bekentenis van de EO dat ze de nederlandse jeugd al jaren belazeren. Ik weet niet of de Nederlandse overheid dat kan, maar voor mijn part mogen ze een tijdje van antenne.
Oud 31 juli 2007, 08:09   #74
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik keek echt op wanneer ik het las. Ronduit schandalig is dit. En dat voor een land dat jaren toonaangevend is geweest op televisioneel gebied, met programma's die alle taboe's op een hoopje schopten. En nu deze schaamteloze bekentenis van de EO dat ze de nederlandse jeugd al jaren belazeren. Ik weet niet of de Nederlandse overheid dat kan, maar voor mijn part mogen ze een tijdje van antenne.
Zoals ik in andere draden al zei : word het niet eens tijd voor een niet gelovige, blijf met de voetjes op de grond beweging om die bemoeienissen van de geloofsovertuigingen op iedereen wat te gaan afremmen. Want als we aan dit tempo iedereen zijn oh zo sterk geloofde zever moeten blijven beregelen en iedereen anders daar allemaal rekening mee moet houden lopen we binnenkort rond op straat zoals in een vers gelegd mijnenveld. Daar durft men ook geen stap meer te zetten, uit vrees om op het verkeerde te trappen.

Het straffe van al is dat dat 'verkeerde' waar men dan niet op mag trappen volslagen nonens zijn waar geen touw aan vast te knopen valt, totaal onlogisch is, niet te bewijzen, etc...

Straks komt men aanzetten met dat horoscopen moeten gelden als zijnde waardevolle voorspellingen van een messias waamee niet mag gelachen of aan getwijfeld worden. Mag men geen getruceerde foto's van de yeti man meer posten, want dat is een god, en een god mag je niet afbeelden, laat staan mee lachen of aan twijfelen. Er kunnen er ook zijn die EISEN dat er minstens één landingsbaan op zaventem ten alle tijde volledig moet voorbehouden worden tegen de tijd dat hun ruimteschip neerdaalt om hen te komen ophalen voor het volgende leven, etc...

Begint echt te gek voor woorden te worden, maar elke stap verder van de aardse realitiet is een stap dichter naar scenario's zoals hierboven beschreven.

Laatst gewijzigd door Zyp : 31 juli 2007 om 08:10.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 08:43   #75
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ronduit schandalig is dit.
Waarom?

Mag niet iedereen geloven en vertellen wat hij wil?

Citaat:
Ik weet niet of de Nederlandse overheid dat kan, maar voor mijn part mogen ze een tijdje van antenne.
Je wil dus gewoon TV-zenders schorsen omdat ze een mening verkondigen die je niet aanstaat?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 11:17   #76
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom?
Mag niet iedereen geloven en vertellen wat hij wil?
Ja. Maar niet anderen expres dom houden.

Citaat:
Je wil dus gewoon TV-zenders schorsen omdat ze een mening verkondigen die je niet aanstaat?
Je kunt het bezwaarlijk een mening noemen.
Jij vind fascisme dus ok?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 31 juli 2007 om 11:20.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 11:22   #77
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Ja. Maar niet anderen expres dom houden.
En waarom zou dat niet mogen? Is daar een wet tegen (graag exacte referentie dan)?

Er zijn tonnen organisaties en overheden die anderen expres dom houden, vaak met veel subsidiegeld. Als we die allemaal moeten gevangen zetten...

Citaat:
Je kunt het bezwaarlijk een mening noemen.
Dat de holocaust nooit gebeurt is is dan ook een mening zeker?
Ik zal je Godwin-referentie negeren, en doen alsof je de discussie daardoor niet verloren hebt.

Waarom zou het creationisme geen mening zijn, in de zin van het beginsel van de vrije meningsuiting?

En waarom zou het geloof in het Darwinisme middels repressie moeten opgelegd worden?

Welke geloven wil je zo nog allemaal bij wet opleggen? Kunnen we daar eens een lijstje van krijgen, kwestie van alles in één keer te kunnen regelen en zo de rechtszekerheid te versterken?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 31 juli 2007 om 11:27.
Oud 31 juli 2007, 11:28   #78
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jij vind fascisme dus ok?
Geeeuw...

Ben ik hier dan echt met god aan het discussiëren?
Oud 31 juli 2007, 11:30   #79
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat niet mogen? Is daar een wet tegen (graag exacte referentie dan)?

Er zijn tonnen organisaties en overheden die anderen expres dom houden, vaak met veel subsidiegeld. Als we die allemaal moeten gevangen zetten...

Ik zal je Godwin-referentie negeren, en doen alsof je de discussie daardoor niet verloren hebt.

Waarom zou het creationisme geen mening zijn, in de zin van het beginsel van de vrije meningsuiting?

En waarom zou het geloof in het Darwinisme middels repressie moeten opgelegd worden?

Welke geloven wil je zo nog allemaal bij wet opleggen? Kunnen we daar eens een lijstje van krijgen, kwestie van alles in één keer te kunnen regelen en zo de rechtszekerheid te versterken?
Als je het verschil niet ziet tussen evloutieleer en creationisme, sorry, maar dan heb je hier niks nuttig te zeggen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 11:31   #80
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je het verschil niet ziet tussen evloutieleer en creationisme, sorry, maar dan heb je hier niks nuttig te zeggen.
En dan kan ik ook maar best uit de ether gehaald worden, nietwaar?

Kijk eens in het forumreglement, mss kunnen posters die het verschil niet zien tussen evloutieleer en creationisme geband worden.

Ondertussen graag nog snel een antwoord op de vraag waarom mensen expres dom houden niet mag, en door welke wet het verboden wordt.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 31 juli 2007 om 11:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be