Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat verkiest u ?
Een aanzienlijke belastingverminderingen én een lichte verlaging van de sociale uitgaven 21 55,26%
Een matige belastingvermindering én géén verhoging van de sociale uitgaven 6 15,79%
Géén belastingvermindering, maar wel een lichte verhoging van de sociale uitgaven 6 15,79%
Een belastingverhoging én een verhoging van de sociale uitgaven 5 13,16%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2007, 11:05   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De tgv in Antwerpen stad? Waar dat?
Oke, jij weet dus niet welke trein er onder jou voeten doorrijd in Antwerpen. Allee, moet komen door te rijden, want hij rijd nog niet op zijn eigen bedding.

Maar hij moet op de onderste sporen komen te rijden met als opstap plaats het onderste peron in Antwerpen-centraal. Het is voor die trein dat het station daar helemaal verbouwd moets worden, want zijn sporen en tunnel liggen zelfs onder de premetro in Antwerpen.

Citaat:
Ik woon 'daar'.
Dan zal je eens dringend buiten je deur moeten komen.
Als jij als inwoner van Antwerpen al niet weet wat daar allemaal aan werken gebeurd.
Alhoewel ik het wel begrijp langs de andere kant, want veel werken gebeuren ondergronds of in de haven zelf en zijn dus niet zichbaar voor de mensen die er niet werken. Astridplein, TGV, houtdok, enz. De gewone inwoner van Antwerpen ziet wel een klein beetje, maar niet de hele werken.

Citaat:
We - ik en Stratcat - wachten rustig op cijfers.
Zoals ik reeds heel de tijd schrijf, van de meeste zaken zijn er gewoon geen cijfers te vinden op het internet en kan ik ze dus niet doorgeven.

[qoute]
Je weet toch dat voor die werken mensen worden gebruikt, hé?
Mensen die werken.[/quote]
Grappig, maar de meeste werken worden gewoon niet gedaan door Belgen, want die zijn volgens de werkgevers te duur en zij werken dus met buitenlandse onderaannemers of met hun eigen buitenlands personeel.

Veel Belgen verdienen daar dus hun kost niet. Anders moet je maar eens gaan kijken op die werven, dan kan je het zelf zien.

Meestal Nederlandse bedrijven met oost-Europese werknemers.

Over heel België is dit trouwens het geval.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 11:08   #62
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Oke, jij weet dus niet welke trein er onder jou voeten doorrijd in Antwerpen. Allee, moet komen door te rijden, want hij rijd nog niet op zijn eigen bedding.

Maar hij moet op de onderste sporen komen te rijden met als opstap plaats het onderste peron in Antwerpen-centraal. Het is voor die trein dat het station daar helemaal verbouwd moets worden, want zijn sporen en tunnel liggen zelfs onder de premetro in Antwerpen.
Kunnen die sporen een tgv aan?
Dan toch niet op volle snelheid, me dunkt.

Citaat:
Dan zal je eens dringend buiten je deur moeten komen.
Als jij als inwoner van Antwerpen al niet weet wat daar allemaal aan werken gebeurd^.
Hier moet ik toch eens om lachen.

Citaat:
Alhoewel ik het wel begrijp langs de andere kant, want veel werken gebeuren ondergronds of in de haven zelf en zijn dus niet zichbaar voor de mensen die er niet werken. Astridplein, TGV, houtdok, enz. De gewone inwoner van Antwerpen ziet wel een klein beetje, maar niet de hele werken.
Hier ook.

Citaat:
Zoals ik reeds heel de tijd schrijf, van de meeste zaken zijn er gewoon geen cijfers te vinden op het internet en kan ik ze dus niet doorgeven.
Ha, je zit dus te speculeren. Tof.

Citaat:
Grappig, maar de meeste werken worden gewoon niet gedaan door Belgen, want die zijn volgens de werkgevers te duur en zij werken dus met buitenlandse onderaannemers of met hun eigen buitenlands personeel.
En terecht, me dunkt.

Citaat:
Veel Belgen verdienen daar dus hun kost niet. Anders moet je maar eens gaan kijken op die werven, dan kan je het zelf zien.

Meestal Nederlandse bedrijven met oost-Europese werknemers.

Over heel België is dit trouwens het geval.
En terecht, natuurlijk.
Wat is het punt?

Het feit blijft dat het mensen zijn die werken. Punt, andere lijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 11:13   #63
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Geen belastingen en geen sociale uitkeringen.

De kogel is door de kerk; voor de fiscus ben ik geen ingezetene meer en voortaan wordt het voor m'n belastingsbrief 'RETURN TO SENDER'. Op een habbekrats onroerende voorheffingen na, kan de belgische staat ze dus kussen.

Ik wens alle (semi-)professionele steuntrekkers het allerbeste en sterkte voor de toekomst, want ze zullen het nodig hebben.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 11:19   #64
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Geen belastingen en geen sociale uitkeringen.

De kogel is door de kerk; voor de fiscus ben ik geen ingezetene meer en voortaan wordt het voor m'n belastingsbrief 'RETURN TO SENDER'. Op een habbekrats onroerende voorheffingen na, kan de belgische staat ze dus kussen.

Ik wens alle (semi-)professionele steuntrekkers het allerbeste en sterkte voor de toekomst, want ze zullen het nodig hebben.
Leverde jij dan zo'n grote bijdrage aan de inkomsten van de SZ?
Oud 3 september 2007, 11:39   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kunnen die sporen een tgv aan?
Dan toch niet op volle snelheid, me dunkt.
Niet op volle snelheid nee, enkel op afremmende snelheid.
Onder die sporen steekt immers nog een laag beton van meer dan 2 meter dik.

Citaat:
Hier moet ik toch eens om lachen.

Hier ook.
Ik niet, want ik heb zelf jaren lang op die werven gestaan en ze dus van zeer dicht bij kunnen volgen.

Citaat:
Ha, je zit dus te speculeren. Tof.
Nee, ik weet een deel van de kostprijs omdat ik er zelf heb gestaan en dus weet wat er aan betonijzer en beton onder de grond zit en in de gebouwen en wegenwerken is gekropen.

Om je een idee te geven. enkel betonpomp die er stond verpompte per dag gemiddeld zo'n 100m³ beton per dag en er stonden gemiddeld 4 betonpompen per dag, enkel op de TGV in Antwerpen. Dit vanaf het begin van de werken in 1999 en men is er nog bezig.

De beton die daar gebruikt is kost ongeveer 45€/m³ en dan is er nog eens evenveel rechtstreeks gelost geweest door de mixers.

En gemiddeld 1 ton beton ijzer per 25m² beton. Kostprijs 1€ per kilogram.

Dus speculeren over die kosten, nee enkel een groffe berekening maken leert je al veel.

Citaat:
En terecht, me dunkt.

En terecht, natuurlijk.
Wat is het punt?

Het feit blijft dat het mensen zijn die werken. Punt, andere lijn.
Oud 3 september 2007, 11:40   #66
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de sociale zekerheid kost de werknemer slechts 13% van zijn inkomen en daarvoor krijgt hij op latere leeftijd dan zijn (brug)pensioen en de zekerheid dat als hij/zij zonder werk valt of werkonbekwaam word niet van honger moet sterven.
Of als hij/zij ziek word dat hij/zij niet voor de volledige medische kosten moet opdraaien en zich dus kan laten verzorgen.
De sociale zekerheid gebruikt hier gewoonweg een truukje, dat meer wordt gebruikt (oa door verhuurders van vakantiewoningen aan de zee). Zij laten de werkgevers een flink stuk ophoetsen (een 35 �* 40 %) en laten de werknemers een kleiner stuk ophoetsen (13%), in de hoop dat het dan minder opvalt. Maar de totale bijdrage, op een brutoloon van bvb 140 zal 53 (40+13) zijn of 38%. En op de resterende 87 moeten dan de gewone belastingen betaald worden.
In feite zou men de rsz bijdragen van de werkgever (die de werknemer uiteindelijk toch betaald, draai of keer het gelijk ge wil) beter op het loonbriefje afficheren. Of nog beter alleen de werknemer de volledige bijdrage laten betalen (uiteindelijk blijft het toch hetzelfde).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:00   #67
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Leverde jij dan zo'n grote bijdrage aan de inkomsten van de SZ?
Kijk, al wat de staat bij z'n ingezetenen ophaalt (waar dan ook en op welke manier dan ook), klasseer ik als 'belastingen' en direct of indirect dient dat ook om de SZ te financieren. Wat je op de ene plaats niet hoeft uit te geven, kan je elders spenderen. Zo werkt dat. Zélfs als het rekenhof daar bijwijlen al eens een kritische noot bij wil plaatsen. Dus minstens indirect heb ik jaren aan een stuk ettelijke tientallen steuntrekkers van een inkomen voorzien met m'n fiscale afdrachten. En ja, dan hou ik ook rekening met wat ik de staat zoal kost... (ben trouwens privé verzekerd voor ziekte en invaliditeit, reken hetgeen ik aan belastingen op m'n auto, m'n onroerend goed en de algemene consumptie betaal nog geeneens mee)

Als ik in de toekomst nog mensen tewerk stel, dan zal het niet in België zijn; kan of mag zelfs niet meer, wil ik niet opnieuw als belgische ingezetene beschouwd worden door de fiscus... Tsjah, 't is alles of niets.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:06   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De sociale zekerheid gebruikt hier gewoonweg een truukje, dat meer wordt gebruikt (oa door verhuurders van vakantiewoningen aan de zee). Zij laten de werkgevers een flink stuk ophoetsen (een 35 �* 40 %) en laten de werknemers een kleiner stuk ophoetsen (13%), in de hoop dat het dan minder opvalt. Maar de totale bijdrage, op een brutoloon van bvb 140 zal 53 (40+13) zijn of 38%. En op de resterende 87 moeten dan de gewone belastingen betaald worden.
In feite zou men de rsz bijdragen van de werkgever (die de werknemer uiteindelijk toch betaald, draai of keer het gelijk ge wil) beter op het loonbriefje afficheren. Of nog beter alleen de werknemer de volledige bijdrage laten betalen (uiteindelijk blijft het toch hetzelfde).
Dat de werkgever uiteindelijk idd alle RSZ betaald en alle belastingen op het loon is idd een feit en dat daardoor de loonlast zeer hoog ligt in België is ook een feit.

En men zou idd veel beter doen, met de renteniers ook deftig te belasten en zo de belastingdruk eerlijk te verdelen, in plaats van alles bij de zelfde groep mensen te halen.
Het zou werken interessanter maken en werkuitbesteding betaalbaar maken.

Maar ja, we leven hier wel in België he. Het land waar de rijke renteniers nog rijker kunnen worden en de werkende mensen( werknemers en werkgevers) worden uitgebuit.

En de arme soliaal uitkeringsgerechtigde de schuld krijgt van alle problemen, die kunnen zich toch niet weren en leven toch maar op de kosten van de werkende mens.
Dat de reteniers dit ook doen en zelfs nog veel meer dan de uitkeringsgerechtigden, vergeet men liever.
Oud 3 september 2007, 15:24   #69
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En men zou idd veel beter doen, met de renteniers ook deftig te belasten en zo de belastingdruk eerlijk te verdelen, in plaats van alles bij de zelfde groep mensen te halen.
Het zou werken interessanter maken en werkuitbesteding betaalbaar maken.

Maar ja, we leven hier wel in België he. Het land waar de rijke renteniers nog rijker kunnen worden en de werkende mensen( werknemers en werkgevers) worden uitgebuit.
Ge vergeet wel één ding. En dat is dat de renteniers hun kapitaal ook maar hebben bijeengekregen door te werken. Maw het gedeelte dat ze hebben overgehouden, nadat ze zich blauw betaald hebben aan belastingen/rsz/voorheffingen/btw...
En een tweede ding dat ge vergeet is dat Belgie, weliswaar praktisch wereldrekordhouder wat belastingen op arbeid betreft, toch ook al in de middenmoot scoort wat belastingen op vermogen betreft (roerende vhf, onroerende vhf...).
Mij schijnt het dan ook veel logischer om drastische recurente besparingen door te voeren. Het vermogen drastisch belasten is maar uitstel.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:39   #70
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Minder belastingen of hogere sociale uitkeringen ?
De twee.
Hogere sociale uitkeringen wakkeren ook de economie aan, net zoals minder belastingen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:53   #71
eno2
Banneling

Standaard 'Belastingsvermindering' irrelevant.

Een uitdrukking als 'belastingsvermindering' vermag wel iedereen te doen kwijlen, maar in haar algemeenheid betekent ze niets.
Wie minder belasten? Hoeveel? De rijken zijn gewoon ook daar met de grote brokken te gaan lopen, dat is zo hun idiosyncrasie, daar staan ze scherp op afgetraind...
Oud 4 september 2007, 08:16   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een uitdrukking als 'belastingsvermindering' vermag wel iedereen te doen kwijlen, maar in haar algemeenheid betekent ze niets.
Wie minder belasten? Hoeveel? De rijken zijn gewoon ook daar met de grote brokken te gaan lopen, dat is zo hun idiosyncrasie, daar staan ze scherp op afgetraind...
Dat is nu juist het probleem.
Een belastingsvermindering van 2% betekent voor een gemiddeld inkomen slecht een kleine 10€ per maand meer, maar voor de hoge inkomens gaat het dan snel over 200€ per maand die ze meer in hun zakken kunnen steken.

Ook hier word dus nog steeds de oude techniek van verdeel en heers gebruikt.

Een verlaging van de werkloosheidsuitkering van 10% betekend in de meeste gevallen slecht een winst van 30€ voor de regering.

En wat de meeste werkende mensen dan ook nog vergeten, is dat als men de Sociale Uitkeringen nog lager gaat maken, er een enorme toevloed van misdaden gaat komen.

Vroeger bestonden de SU niet en zaten de gevangenissen vol met dieven en hoeren.
En dat kost een pak meer aan de staat dan de sociale uitkeringen
Oud 4 september 2007, 08:46   #73
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ring, TGV, Leien, justitiepaleis, haven, centraalstation, ondergondse parkings, tramlijn aanpassingen, spoorlijnaanpassingen, wegenwerken, Antwerpen mobiel, studie Lange Wapperbrug enz....

Jongen, ik denk dat jij gewoon niet weet wat daar allemaal gedaan en verbouwd en gebouwd is geweest de laatste jaren.
Het gaat in Antwerpen alleen dus idd al over meer dan 50 miljard Euro per jaar. En het is daar dus nog niet gedaan hoor, want onze politici hebben nog een berg ideeën in hun schijven steken om veel geld uit te geven, heel veel geld zelfs. En een deel van die werken vinden dan zelfs nog niet eens in België plaats maar in Nederland, maar moeten door ons betaald worden. Evenals een deel van de werken voor de TGV in Nederland door België betaald worden.

Dus de federale overheid haalt elk jaar 90 miljard euro inkomsten. Daarvan gaat dus iets meer dan de helft naar de werken in Antwerpen? straffe kost. Het komt er dus eigenlijk op neer dat als die werken eens gedaan zijn we met een begrotingsoverschot van jewelste gaan zitten. Waar maken we ons dan eigenlijk zorgen over?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 08:56   #74
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een belastingsvermindering van 2% betekent voor een gemiddeld inkomen slecht een kleine 10€ per maand meer, maar voor de hoge inkomens gaat het dan snel over 200€ per maand die ze meer in hun zakken kunnen steken.

Een verlaging van de werkloosheidsuitkering van 10% betekend in de meeste gevallen slecht een winst van 30€ voor de regering.

En wat de meeste werkende mensen dan ook nog vergeten, is dat als men de Sociale Uitkeringen nog lager gaat maken, er een enorme toevloed van misdaden gaat komen.

Vroeger bestonden de SU niet en zaten de gevangenissen vol met dieven en hoeren.
Nu niet meer?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 10:52   #75
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is alleen maar jammer dat ik twintig jaar zware sociale bijdragen betaalde om nu alleen maar recht te hebben op een uitkering die niet hoger ligt dan het leefloon waar iedereen recht op heeft, zonder enige bijdrage te betalen.
Dat is ook niet serieus. Maar wat is nog serieus?????

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 september 2007 om 10:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be