![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We hebben dat bij ons ook wel meegemaakt hoor, ergens in de middeleeuwen, maar hebben ondertussen wel leren zien en horen. De dag dat ze eindelijk gaan begrijpen dat al wat hun voorgekauwd word alleen maar dient om kerken, moskees, tempels en al wat er van leeft te onderhouden is voor moslims nog ver af, zeker nog 500 eeuwen.
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De andere groep, die jij bedoelt, en echt vechten omdat ze ervan overtuigd zijn dat hun geloof echt waarheid is en dat ze dat middels geweld en veroveringen moeten 'uitdragen' zijn er natuurlijk ook, maar imho wel minder dan de eerste klasse die ik hierboven beschreef. Imho is wetenschap en ontwikkeling daarin een zeer groot bepalende factor, doordat ze de mens echt laten zien dat het niet god is die hen bvb geneest van een ziekte, maar wel de techniek en wetenschap. Maar niemand weet hoelang het duurt voor alle geloof word bekeken woor wat ze is :wensen, dromen, valse zekerheid, en antwooren op vragen waar er vooralsnog geen antwoorden voor zijn. ALS de verlichting ooit zover ZAL komen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Schaveiger en Zyp,
Als gelovige ben ik even goed als jullie in staat om Ravens visie m.b.t. het begrip "marterlaarschap" te beoordelen, en hem van weerwoord te dienen. Hoewel ik hem bijwijlen als mens heb toegesproken, en niet als christen, hinderde niets me om zijn "martelaarschap" te toetsen aan diegenen die in zekere zin het martelaarschap hebben uitgevonden: de christenen van het eerste uur. Me dunkt zouden wij Raven nooit zo diepgaand kunnen van weerwoord gediend hebben, zonder het christelijke marterlaarschap in het achterhoofd te houden. Daarom kan ik jullie onmogelijk bijtreden in jullie aanmatiging - excusez le mot - dat er wel een steekje bij je moet los zitten wanneer je gelovig bent. Aangezien (echte) martelaren per definitie gelovig waren (en zijn), en zij het valse martelaarschap beter dan wie ook de wind uit de zeilen kunnen nemen, gaat het niet op te stellen dat er bij hen een steekje loszat (of loszit). Of misschien wél? Want om te geloven moet je nu eenmaal (minstens) een klein beetje gek zijn. Geloven houdt niet noodzakelijkerwijze het opzijschuiven in van het gezond verstand. Wie zijn gezond verstand opzijschuift ten faveure van zijn "geloof", laat zich kennen als fanatiek. En juist fanatici vormen een risico, onafgezien of het nu gelovige fanatici betreft, dan wel ideologische (bvb. de nazi's) of idoliserende (bvb. harde supporterskernen van deze of gene voetbalclub). Gelukkig voor ons allen zijn er ook voetbalsupporters met gezond verstand, voor wie voetbal écht een feest is. Er zijn ideologen met gezond verstand, aan wier brein de totnogtoe minst slechte samenlevingsvormen zijn ontsproten die de mensheid ooit heeft voortgebracht. En er zijn ook gelovigen met gezond verstand. Kunnen jullie je voorstellen dat er ook fanatieke niet-gelovigen zijn, die al allergisch worden bij simpelweg het aanhoren van het woord "god", bij het zien van kruisbeelden in (al dan niet openbare) gebouwen, bij het oog in oog staan met een hoofddoekdragende loketbediende? Niet-gelovigen die ook niet altijd blijk geven van redelijkheid, van gezond verstand, en die op fanatieke wijze het humanisme als Enige Waarheid naar voren schuiven. Veel ellende in de wereld wordt door religie veroorzaakt, zo hoor je vaak stellen. Ik ben het daarmee volstrekt oneens. Veel ellende in de wereld wordt wel door fanatisme veroorzaakt: benevens de uittentreure opgerakelde godsdienstoorlogen hoort ook bvb. het Heizeldrama onder die noemer thuis, of de holocaust, of het massahysterische schrikbewind van Robbespierre au nom de la Liberté, de la Égalité et de la Fraternité (ainsi soit-il). Mijn conclusie: fanatisme is géén specialiteit van gelovigen alléén, maar komt ook bij niet-gelovigen veelvuldig voor. En evenmin hebben die niet-gelovigen het alleenrecht op redelijkheid en gezond verstand: ook vele gelovigen geven daar dagelijks veel blijk van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik begrijp u pleidooi wel dat wil aantonen dat indien iemand geloofd en niemand tot last is er eigenlijk geen reden is om het -cru gesteld- af te pakken, te verbieden of slecht te maken. Maar anderzijds vergeten zoveel gelovigen dat ze wel 'de powerbase' achter de organisatie zijn, de volgelingen, waaruit andere leiders, groepen, hun kracht halen om NIET zo aangename zaken te verwezelijken. Dat is geen verwijt naar alle gelovigen, maar wel een vaststelling. En dat geloven is nodig voor? U lamp geeft geen licht doordat u gelooft, u tv werkt niet 99,99% van de tijd doordat u gelooft, u kan zelfs hier u zeg doen op een forum over internet, maar niet door geloof. Wat heeft dat geloof in iets dat niet gezien of bewezen kan worden dan opgebracht? en zeg nu aub niet 'vrede'... En als men dan zo begint te discusieren, valt het aan de andere kant stil. Want men heeft geen antwoorden, en soms maakt men zich dan eens boos. Kwaad omdat men zelf in conflict ligt met zichzelf, en soms is de oplossing dan simpel, jij moet weg, want ik kan niet verdragen dat jij vragen stelt waar ik geen antwoord op heb. Laatst gewijzigd door Zyp : 3 augustus 2007 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2007 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar ik wel moeite mee heb dat is die drang die sommigen voelen om anderen aan hun zeel te helpen trekken, als het goedschiks niet kan dan maar kwaadschiks. Onze vriend Raven pocht er mee dat het Islamisme de sterkst groeiende religie in de wereld is. De propaganda terzijde gelaten, je kan hem geen ongelijk geven gezien de intense reklame die aangewend word door zijn fundamentalisten. En zoals het je misschien ook al opgevallen is, het meest gore is het meest populaire, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
![]() |
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() Indien hij doet alsof is hij even clownesk als zij die hij probeert na te bootsen.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 3 augustus 2007 om 17:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Mooie foto, ik zal het als mijn avatar zetten ! Dank u !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik weet dat sommige gelovigen dit doen; het is maar zeer de vraag of je gelovigen in dit opzicht niet verwart met... - opnieuw, het moge je misschien verbazen - ... fanatici. Dat zelfs de paus naar een ziekenhuis gaat om zijn kwalen te laten behandelen, belet geenszins zijn gebed tot God om moed en sterkte om de ziekte te doorstaan, te boven te komen of op zijn minst door te maken zonder al te veel lijden en zonder het verlies van zijn menselijke waardigheid. Geen dokter die een ten dode opgeschreven patiënt een injectie kan geven om zijn lijden moedig te dragen. Hoogstens een shot morfine om de pijn te milderen. Maar moed en kracht? Heb ik nog geen dokter weten inspuiten hoor. Jij wel dan? En gezond verstand zit daar voor niks tussen, heeft er niks mee te maken en is in dergelijk geval dus zelfs niet eens nodig. Citaat:
Geen wetenschapper die dit kan verklaren. Als jij een verklaring hebt, die je met gezond verstand beredeneerd hebt, dan hoor ik die wel even graag van je. En ik niet alleen, denk ik zo... Citaat:
Dat er met God niet mag gelachen worden? Ik geloof dat Hij ver boven de grofste beledigingen staat die maar uit een mensenmond kunnen komen. Maar daar gaat het in heiligschennis niet om. Het woord zegt het zelf: het gaat niet zozeer om "gods-schennis" - het beledigen van God - dan wel om "heilig-schennis" - het beledigen van datgene wat mensen heilig is. In die zin is iemand kleineren omwille van zijn partnerkeuze bijvoorbeeld evengoed heiligschennis: die keuze is hem immers "heilig", hij heeft voor die partner gekozen, wil met die partner nakomelingen verwekken en oud worden. Zou jij je niet gekrenkt voelen, mocht ik jou aanpakken over waarom je deze of gene idioot tot parter hebt gekozen? Wel, ook dat is heiligschennis. En zo voel ook ik me vaak gekrenkt, omdat men spot met datgene wat me heilig is en waaruit ik enorm veel inspiratie put. Of ik daarom de aanvechting voel om betrokkene te lijf te gaan? Verre van. Maar ik behoud me tenminste het recht voor om betrokkene van mijn kwetsuur kond te doen. En daarmee doet hij dan verder maar wat hem goeddunkt. Persoonlijk streef ik ernaar om mensen niet teveel op hun gevoelige teen te trappen. En iedereen heeft er wel zo één. Mocht ik dus per ongeluk op iemands lange teen gaan staan, dan vind ik dat hij het recht heeft me daar gewoon zonder meer op te wijzen. En dat hoeft geenszins gepaard te gaan met fysiek geweld, of zelfs maar bedreigingen. Vind je de houding om andermans lange tenen enigszins te sparen dan niet van gezond verstand getuigen, Zyp? Citaat:
En toch werd ook zijn ideeëngoed, hoe oprecht en goedbedoeld het ook mocht geweest zijn, voor honderden miljoenen mensen een regelrechte nachtmerrie. Hetzelfde geldt voor het liberale principe - mijn vrijheid eindigt waar de jouwe begint - dat echter een prima voedingsbodem gebleken is voor ongebreideld kapitalisme en de meest schaamteloze en gewelddadige uitbuiting. Wil dit zeggen dat dat principe totaal waardeloos is? Ik vind je redenering er één van selectiviteit: we weten allemaal dat een auto een grote milieuvervuiler is, dat hij de melkkoe is van onze economie, en dat er dagelijks slachtoffers sterven op zijn altaar. Toch blijven we allemaal naar hartelust erop losrijden "als hing ons leven ervan af". ![]() Citaat:
Maar dan moet je wel consequent wezen en jezelf ook (durven) afvragen wat het nut is van je vakantie door te brengen aan de Costa del Sol, terwijl je evengoed thuis kan uitrusten en ontspannen? Of wat is het nut van een avondje bioscoop? Of naar de dans- of muziekles te gaan? Of even een frisse neus halen met de hond? Vind je, na het stellen van deze vragen, het utilariteitsprincipe nog altijd even prioritair? Citaat:
Kijk, discussiëren is, me dunkt, het spel van het poneren van stellingen, om die vervolgens getoetst te zien aan de mening van een opponent die jouw stelling poogt onderuit te halen (of te beamen). Maar wie meent om m.b.v. discussie gelijk te krijgen (of in het gelijk gesteld te worden) komt bedrogen uit - en dat geldt voor iedere discussie, ook niet-religieus getinte gesprekken. De kunst bestaat erin het gesprek in wederzijds respect te beëindigen wanneer men aanvoelt dat er geen nieuwe elementen meer bijkomen, noch vanwege de één, noch vanwege de ander. En daarin loopt het nogal eens verkeerd in sommige discussies. Het doel van een discussie is immers niet zozeer de ander te overtuigen van jouw gelijk, maar veel simpeler: het naast mekaar leggen van twee meningen, de jouwe en die van de ander, en daaruit iets op te steken. Meer niet. Wie dit principe toepast zal zichzelf zelden betrekken in ruzies. Zelf ben ik er ook niet helemaal van gevrijwaard gebleven, maar ik leer nog altijd bij. Discussiëren is immers best prettig, en daarvoor zijn we hier toch. Ruziemaken daarentegen... En om ruzie te maken moet je met zijn tweetjes zijn. In je eentje kan je dat niet. Voor een ruzie zijn bijgevolg beide partijen verantwoordelijk (hoewel niet altijd in evenredige mate, toegegeven). |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En hou eens op met die dubbele moraal. Verbeter de wereld, begin met uzelf en uw kerk. Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2007 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En daarmee kan je het doen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens, dat kan op fulmineren lijken, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan hypocrisie. Van welke kant die ook moge komen. Vergeet u niet dat de Lutheraanse kerk zich op dezelfde openbaring beroept als deze waarin u gelooft: de Bijbel. Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2007 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door colargo : 3 augustus 2007 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Gouverneur
|
![]() dus de shia vertegenwoordigen de ganse islaam...
![]() goed bezig colargo, van jou verwachten we niet beter... ![]() dus als ik jou redenering volg dan vertegenwoordigen de deze de christenen... ![]() ![]()
Hoogmoed komt voor de val! De geschiedenis leert dat elk rijk gedoemd is te verdwijnen. Divide et impera .... Panem et circenses Laatst gewijzigd door Hoogmoed : 4 augustus 2007 om 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wacht nog altijd op allaaahhh zijn reacties, na al hetgeen ik al over hem en zijn rmp(*) profeet mohamed heb geschreven. Als er mij iets overkomt, zal door een of andere idiote volgeling van allllaaaahhh zijn, niet allaaahhh zelf ![]() Waar las ik dit ook weer: Evil people do evil things, good people do good things. Te make good people do evil things, you need religion. Even de geschiedenis vroeger en nu (OOK EN VOORAL NU) eens grondig bekijken. En graag zou ik martelaar niet meer gebruikt willen zien als het over moslim (zelf)moordenaars gaat. Een suggestie, niets meer. Volgens mijn Kramers: martelaar: iemand die gemarteld en gedood wordt om zijn geloof. En voor zover mijn Nederlands nog wat OK is, is worden een passieve vorm, ONDERGAAN dus, niet ACTIEF. De kristenen, verkracht, gemarteld en vermoord door moslims in Libanon, waren martelaars, maar daar zwijgt de moderne pers over. Spijtig werkt de zoekfunctie niet (meer) op het forum, maar ik haal graag één paragraaf van de tekst, door Basy Lys gepost: @ Basy Lys: ik vermoed dat je daar geen probleem mee hebt. Citaat:
Wie zei ook alweer, dat je RESPEKT MOET VERDIENEN!!!!! ![]() Citaat:
![]() Citaat:
op straffe van de dood? Je zou moeten gek zijn.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel Laatst gewijzigd door hermanvk : 4 augustus 2007 om 04:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En je moet een paar weken teruggaan in de geschiedenis: hamas die zijn totalitaire islam regime oplegt aan de christenen van de gaza strook. De stilte van de pers is OORVERDOVEND!!!! RESPEKT MOET JE VERDIENEN!!
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geschiedenis vanaf rmp(*) mohamed, de gewelddadige bezetting en overname van de toenmalige christelijke wereld (die nog zuiver was in de begineeuwen en waardoor die christenen nog stierven voor hun godsdienst), tot en met de recente jihaad aanvallen, zoals 9/11, om dan Libanon en hamas in gaza niet te vergeten. EEN LANGE RIJ VAN GEWELD!!!
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind het dan alleen maar spijtig dat al dat geweld, gepleegd door christenen, niet kon voorkomen worden door het geloof zelf: de boodschap van naastenliefde. Waarom niet?
En ik blijf dan ook verdedigen, dat christenen in de fout gaan met geweld te gebruiken, maar ik blijf hoe dan ook met de ultieme vraag zitten: WAAROM?
|
![]() |
![]() |