![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat het beste is om eigenlijk voor ogen te houden als je een mening wilt vormen over dit gepolitiseerd onderwerp is dat je veeeeeeel opzoekwerk moet doen. Veel verschillende bronnen raapplegen, en dan gefundeerd in overleg met peers een mening vormen. Nu, niet iedereen kan even zomaar publicaties opvragen (ik kan dat op men werk en via mijn internetverbinding op mijn appartement, wegens aangesloten op campusnet van de TU Delft) maar het zou wenselijk zijn mocht iedereen dit kunnen : democratisering van kennis ! En weer een poot onder de tafel uit van de macht van de media. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Staatssecretaris
|
![]() Een andere reden om voorzichtig te zijn, en niet te gauw te geloven wat de politieke kaste en de media propageren, is het feit dat heel wat metingen minder betrouwbaar zijn dan men wil doen geloven. Bovendien worden schijnbaar vaststaande meetresultaten vaak achteraf nog gewijzigd.
De webstek van McIntyre http://www.climateaudit.org is wat dat betreft zeer informatief. In een recente post geeft hij bv. de nieuwe temperatuur-ranking voor de USA, volgens de NASA-cijfers. Deze ranking is enkele dagen geleden nog eens aangepast. Hier is de nieuwe volgorde: warmste jaar: 1934 (+1.25) tweede: 1998 (+1.23) derde: 1921 (+1.15) vierde: 2006 (+1.13) vijfde: 1931 (+1.08) zesde: 1999 (+0.93) zevende: 1953 (+0.90) achtste: 1990 (+0.87) negende: 1938 (+0.86) tiende: 1939 (+0.85) (tussen haakjes: 0°C boven gemiddelde) http://www.climateaudit.org/?p=1880 De USA beschikken over het beste meetnet ter wereld, en zelfs daar lijken er nog serieuze problemen te zijn, en wordt er nog geprutst en gecorrigeerd aan meetresultaten van vele tientallen jaren geleden. Ondertussen is in de USA zelf eigenlijk geen duidelijk bewijs voor global warming, antropogeen of niet. Uit de volgorde hierboven ziet men dat de jaren '30 eigenlijk het warmst waren. Dat is de tijd van de dust bowls en zo. Daarna komen de jaren negentig. Er zijn zeker grote oscillaties werkzaam, met periodes ter grootte van decenniums. Maar de globale opwaartse trend lijkt in de USA klein, enkele honderdsten van een graad per decennium. Wat ik mij ondermeer afvraag is dit: indien er in de USA reeds zoveel problemen zijn, alleen nog maar om een T-volgorde voor de jaargemiddelden op te stellen, hoe staat het dan met de kwaliteit van de data uit bijvoorbeeld Centraal-Azië of Centraal-Afrika? Kunnen we op aan van de metingen afkomstig uit Oezbekistan, Sinkiang, Congo of Bolivië? Men hoort daar weinig over, maar mijn, hm, vermoeden is, dat de kwaliteit der metingen in deze gebieden die van de USA niet zal overtreffen.
![]() |
#63 |
Staatssecretaris
|
![]() Misschien als aanvulling bij het bovenstaande nog dit:
=> NASA-bron voor de cijfers: http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/Fig.D.txt => de cijfers werden recent door de NASA nog aangepast, nadat McIntyre in de data een ernstige statistische misgreep had ontdekt, waardoor de laatste jaren consensusgewijs zwaar werden opgewarmd.
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Zie bijlage
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Tijd voor de ijsberen om -permanent- te leren zwemmen of om kieuwen te kweken :
Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 10 augustus 2007 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Staatssecretaris
|
![]() Heel indrukwekkend argument, zo'n politiek-correct stukje strip. Proficiat! Over het gebrek aan opwarming in de USA, zie behalve de hierboven gelinkte NASA-cijfers bv.: Kunkel, K.E., Liang, X.-Z., Zhu, J. and Lin, Y. 2006. Can CGCMs simulate the twentieth-century "warming hole" in the central United States? Journal of Climate 19, p.4137-4153
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gelieve vooral op de woorden van Luc Debontridder te letten in onderstaand stukje:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Zo kritisch dat ze 98% van al de wetenschappelijk onderbouwde stellingen negeren. Hoe verrassend. Ik zou willen dat er stante pede een nieuwe term voor (echt) kritisch wordt geschapen als bepaalde personen hier dit woord nog één minuut langer gebruiken in hun zelfbeschrijvingen en dat nog menen ook.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2007 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Kun je eens aanduiden over welke 98% je het hebt? Dank
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Pieke aub, ik hoopte dat ik jou niet bij die 98% moest indelen. Dank.
![]() En sorry, volgende keer zal ik voor iedere niet wetenschappelijke uitspraak die ik doe dat in caps schrijven. Ik reken er dan wel op dat iedereen mijn voorbeeld volgt. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2007 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
maar zoals in die draad verder blijkt: dat vind jij niet relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Ondertussen is er ook al vastgesteld dat de circulatie van de Golfstroom dramatisch aan het minderen is door de toevloed van zoet water met de opwarming. Ik geloof dat de vervuiling een fundamenteel evenwicht heeft gebroken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() BS beste praetorian, de golfstroom kan niet stilvallen daar het gedreven wordt door de rotatie van de aarde en de wind. En als je de Noord-Atlantische Oscillatie bedoelt, daar is zeer recent in de scientific american een stuk verschenen die vaststelt dat die NAO nogal fluctueert op jaarbasis, en dat veel en veel te vroeg is om te zeggen dat em aan het vertragen of aan het stilvallen is. Zelfs de alarmisten van Realclimate stellen dat het weinig waarschijnlijk is dat deze zou stilvallen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 24 augustus 2007 om 08:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is al eens gebeurd en zal nog weleens gebeuren. Net zoals een uitbarsting van de vulkaan in yellowstone voor klimaatsveranderingen zal zorgen in de toekomst. ( ook al in het verleden gebeurd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() De vraag is of wij nu de trigger zijn voor grotere, plotse veranderingen op korte-termijn. En daar kan toch wel het één en andere over gezegd worden, ik vind die negationisten best wel hilarisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Realclimate: http://www.realclimate.org/index.php...ya-gonna-call/ NewScientist: http://environment.newscientist.com/...s-a-boost.html
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |