Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 11:33   #61
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Dat krijg je van die bewegingen wiens grootse inspiratie het fascisme vormt.
Oud 17 augustus 2007, 11:43   #62
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Geen scouts, maar een vereniging voor Christelijke jongeren.
In Vlaanderen zijn alle grote jeugdbewegingen christelijk. Ook de scouts.
*Chiro
*KSA-KSJ-VKSJ (Katholieke Studenten Actie - Katholieke Studerende Jeugd - Vrouwelijke Katholieke Studerende Jeugd)
*VVKSM (Vereniging van Vlaamse Kristelijke Scouting en Meisjesgidsen)

Dan heb je nog een paar "goddeloze" jeugdbewegingen (FOS (scouts), VNJ (rechts-nationalistisch), JNM (groen),...), maar die zijn toch een stuk kleiner dan de drie grote.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:53   #63
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Enige jeugdbeweging dat ik zou vervoegen.
Oud 17 augustus 2007, 11:55   #64
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In Vlaanderen zijn alle grote jeugdbewegingen christelijk. Ook de scouts.
*Chiro
*KSA-KSJ-VKSJ (Katholieke Studenten Actie - Katholieke Studerende Jeugd - Vrouwelijke Katholieke Studerende Jeugd)
*VVKSM (Vereniging van Vlaamse Kristelijke Scouting en Meisjesgidsen)

Dan heb je nog een paar "goddeloze" jeugdbewegingen (FOS (scouts), VNJ (rechts-nationalistisch), JNM (groen),...), maar die zijn toch een stuk kleiner dan de drie grote.
Ik betwijfel of Chirojeugd Vlaanderen nog een christelijke jeugdbeweging is. Indien dat toch zo is, dan durven ze daar nog nauwelijks openlijk voor uitkomen.

Daarnaast is het zo dat de inspriatie van plaatselijke chirogroepen sterk verschillend is en niet bepaald wordt door het nationaal secretariaat of één van de nationale commissies of werkrgoepen. Zo ken ik enerzijds chirogroepen die christelijk geïnspireerd zijn en goede contacten onderhouden met de parochie en anderzijds chirogroepen die hun inspiratie elders zoeken en helemaal geen contact meer hebben met de parochie.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 17 augustus 2007 om 12:07.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 11:55   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

"Leninsko-Stalinskogo Komsomola"?

Is dat één of andere comsommé?

Laatst gewijzigd door lombas : 17 augustus 2007 om 11:55.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:00   #66
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik betwijfel of Chirojeugd Vlaanderen nog een christelijke jeugdbeweging is. Indien dat toch zo is, dan durven ze daar nog nauwelijks openlijk voor uitkomen.

Daarnaast is het zo dat de inspriatie van plaatselijke chirogroepen sterk verschillend is en niet bepaald wordt door het nationaal secretariaat of één van de nationale commissies of werkrgoepen. Zo ken ik enerzijds chirogroepen die christelijk geïnspireerd zijn en goede contacten onderhouden met de parochie en anderzijds chirogroepen die hun inspiratie elders zoeken en helemaal geen contact meer heeft met de parochie.
Mijn ervaring hiermee is dat chiro's die op het platteland gelegen zijn betere contacten onderhouden met de parochie, dan chiro's in een stad.
Het is wel helemaal anders als vroeger, er wordt niet meer naar de mis gegaan, behalve bij 'christus koning'.
Er wordt niet meer gebeden voor de maaltijd in veel chiro's.
In de chiro waar ik leiding gaf in Gent hadden we op de 30 kinderen 14 Islamitische kinderen. Het is dus niet meer zo dat de chiro enkel iets is voor Katholieke kinderen.
Het christelijke aspect verwaterd.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:01   #67
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dus volgens jou:
- zijn dit courante voorvallen in 'de jeugdbeweging'
- zijn ze het resultaat van een 'incompetente, gefrustreerde leiding, zonder meer'.

Is dat ook gebaseerd op enige feitenkennis, of ben je gewoon wat aan het zwanzen?
Voor wie hou je me wel? Feiten, uiteraard!

Ik heb jarenlang in de jeugdbeweging gezeten (scouts) en ik heb ook een attest van (hoofd)animator in het jeugdwerk. Dat attest stelt echt niet zoveel voor, in tegenstelling tot wat jij suggereerde.

De praktijken zoals beschreven in de post zijn dingen die gebeuren, geloof me. Hoezeer ik het ook betreur, ik heb genoeg groepen gezien en gehoord die de basics van 'omgaan met kinderen' met de voeten treden. Natuurlijk zijn er honderden jongens en meisjes die prachtig werk leveren als leiding, maar er blijven rotte appels bijzitten. En dat zijn geen geschifte uitzonderingsgekken. De reacties op dit forum tonen dat veel mensen nogal gestoorde opvattingen hebben over opvoeden. Het grootste misverstand is dat "afzien hen eens deugd doet" en dat ze er "hard van worden". Vaak is het tegendeel waar. Bovendien zie je dat die quasi-sadistische spelletjes in een groep blijven bestaan omdat elk slachtoffer opnieuw dader wordt (een beetje het studentendoop-principe). De vraag of die 'opdrachten' leuk zijn, zinvol, leerrijk enz. wordt allang niet meer gesteld.

Los daarvan ben ik het eens met de stelling dat de media jeugdbewegingen soms viseren en verhalen graag opblazen. De chirogroep in kwestie is daar misschien slachtoffer van geworden.

Laatst gewijzigd door Goldband : 17 augustus 2007 om 12:06.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:04   #68
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat krijg je van die bewegingen wiens grootse inspiratie het fascisme vormt.
Klopt. Sinds de jaren '70 echter is er veel hippie-gedoe in de jeugdbeweging gekomen. Het resultaat is een absurde mix van een militaire structuur met zeer linkse waarden. Discipline in vorm, liefde in inhoud. Mooi toch?
Oud 17 augustus 2007, 12:06   #69
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

De ouders van de gestrafte zeggen zelf "mijn zoon is geen heilige (...)" dat is toch al veelzeggend.

Het eten van maden vind ik er ook over, voor de rest vind ik het goed dat hij zwaar gestraft werd. Pesten MOET zwaar aangepakt worden. Graag zou ik wel weten wat hij juist gedaan had.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 augustus 2007 om 12:07.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:09   #70
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
a) het gaat over een kind van 11 jaar
b) wie zegt dat hij de dader is en vooral hoe heeft hij gepest?
de ouders verklaarden dat de jongen heeft toegegeven dat hij had gepest
Oud 17 augustus 2007, 12:10   #71
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Mijn ervaring hiermee is dat chiro's die op het platteland gelegen zijn betere contacten onderhouden met de parochie, dan chiro's in een stad.
Het is wel helemaal anders als vroeger, er wordt niet meer naar de mis gegaan, behalve bij 'christus koning'.
Er wordt niet meer gebeden voor de maaltijd in veel chiro's.
In de chiro waar ik leiding gaf in Gent hadden we op de 30 kinderen 14 Islamitische kinderen. Het is dus niet meer zo dat de chiro enkel iets is voor Katholieke kinderen.
Het christelijke aspect verwaterd.
Inderdaad, het feit dat Christus Koning nu officeel het Chirofeest heet, is daar een goede illustratie van.
Oud 17 augustus 2007, 12:14   #72
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
de ouders verklaarden dat de jongen heeft toegegeven dat hij had gepest
Gaan we nu met sinterklaas aan alle stoute kindjes maden geven ?
Oud 17 augustus 2007, 12:16   #73
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Het is perfect mogelijk om het attest van animator (en zelfs hoofdanimator) te behalen zonder ook maar iets van pedagogie te hebben meegekregen.
Het zal toch niet op onze animatorcursussen zijn, dan.

En soit, het heet ook niet letterlijk 'pedagogie', het zit verpakt in sessies zoals 'Gezag', 'Psychologie', enz.
Oud 17 augustus 2007, 12:18   #74
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Gaan we nu met sinterklaas aan alle stoute kindjes maden geven ?
Neen, dat deel van de straf vind ik erover. Dit is gewoon typisch komkommertijd-nieuws. Moet zoiets nu écht voorpaginanieuws zijn?
Oud 17 augustus 2007, 12:18   #75
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Het zal toch niet op onze animatorcursussen zijn, dan.

En soit, het heet ook niet letterlijk 'pedagogie', het zit verpakt in sessies zoals 'Gezag', 'Psychologie', enz.
Mag een libertariër wel animator zijn? Die kinderen kunnen wel zwaar geïndoctrineerd worden.
Oud 17 augustus 2007, 12:18   #76
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het feit dat Christus Koning nu officeel het Chirofeest heet, is daar een goede illustratie van.
Tot zover reikte mijn herinnering van de chiro, dat het nu het chirofeest heet wist ik niet eens.

Ik zat in de chiro in Sinaai (dorpje) wij hadden toen wel contact met de parochie en gingen met het Christus Koning naar de kerk in ons uniform.
Daarna kregen we boterkoeken.

Hier heb ik enkel als lid chiro gelopen.

Als leiding gaf ik leiding in Gent.
Wel die twee chiro's zijn niet met elkaar te vergelijken.
En de dorpen nemen de stadsmentaliteit steeds meer over.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:19   #77
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht

Enige jeugdbeweging dat ik zou vervoegen.
jongen, praat es met mensen die lid waren van de Komsomol (lidmaatschap was verplicht) en je zult wat horen. En neen, niet die ene persoon die je kent die lid was van de CPSU.
Oud 17 augustus 2007, 12:19   #78
Praetorian

Standaard

De Chiro ken ik voornamelijk als een bende zatlappen, hebben al een serieuze bierton op hun 18de.
Oud 17 augustus 2007, 12:20   #79
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
jongen, praat es met mensen die lid waren van de Komsomol (lidmaatschap was verplicht) en je zult wat horen. En neen, niet die ene persoon die je kent die lid was van de CPSU.
Wel, door het soviet-forum ken ik nu toch al enkele dozijn ex-sovjet-inwoners, benieuwd wat jouw versie opnieuw zal opleveren.

Raz,dva,tri
Posmotri.
Pioneri tam i tut
Pesni Leninu poyut.

\o/

Laatst gewijzigd door Praetorian : 17 augustus 2007 om 12:22.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 12:22   #80
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ik heb jarenlang in de jeugdbeweging gezeten (scouts) en ik heb ook een attest van (hoofd)animator in het jeugdwerk. Dat attest stelt echt niet zoveel voor, in tegenstelling tot wat jij suggereerde.
Ik zeg niet dat het veel voorstelt, maar ik heb toch weldegelijk lessen gekregen die onder 'pedagogie' geplaatst kunnen worden. Aangezien die opleidingen door de Vlaamse gemeenschap gecontroleerd worden, veronderstel ik dat de opleidingen bij andere jeugdbewegingen er ongeveer hetzelfde uitzien. Natuurlijk word je geen leider door 'n cursusje te volgen, een stage te doen, en een hoop papieren in te vullen; dat was ook niet mijn bewering. Maar ik had toch de indruk dat er op leiderscursussen aandacht besteed wordt aan pedagogie, ook al heet het niet letterlijk zo.
Citaat:
De praktijken zoals beschreven in de post zijn dingen die gebeuren, geloof me. Hoezeer ik het ook betreur, ik heb genoeg groepen gezien en gehoord die de basics van 'omgaan met kinderen' met de voeten treden. Natuurlijk zijn er honderden jongens en meisjes die prachtig werk leveren als leiding, maar er blijven rotte appels bijzitten. En dat zijn geen geschifte uitzonderingsgekken. De reacties op dit forum tonen dat veel mensen nogal gestoorde opvattingen hebben over opvoeden. Het grootste misverstand is dat "afzien hen eens deugd doet" en dat ze er "hard van worden". Vaak is het tegendeel waar. Bovendien zie je dat die quasi-sadistische spelletjes in een groep blijven bestaan omdat elk slachtoffer opnieuw dader wordt (een beetje het studentendoop-principe). De vraag of die 'opdrachten' leuk zijn, zinvol, leerrijk enz. wordt allang niet meer gesteld.
Nu klink je al een stuk genuanceerder dan daarnet, en nu heb ik al eerder de neiging om je bij te treden. Dat sommige leiders geen verstand hebben van jeugdwerk is al iets anders dan beweren dat het courante gebeurtenissen zijn. En laat ons ook niet alles op de leiding afschuiven: sommige jongeren zijn simpelweg krapuul, sommige jongeren kunnen zelfs de meest stoïcijnse leider gek krijgen.

Citaat:
Los daarvan ben ik het eens met de stelling dat de media jeugdbewegingen soms viseren en verhalen graag opblazen. De chirogroep in kwestie is daar misschien slachtoffer van geworden.
Ik vrees van wel. Het blijft me ook een raadsel waarom dit nù in de media komt. Komkommertijd, vermoed ik?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be