Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 19:38   #61
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
Ja, maar omdat ze denken dat het mogelijk met de Vlamingen te spreken niet meer is, precies zoals veel Vlamingen denken. Dat is jammer het eind van het land voor die redenen willen, nee ?

En ik zei niet precies dat : ik wil een eindonderhandeling niet om het eind van Belgïe te krijgen (ik ben ervan geen voorstander) maar om wat het nog mogelijk is te zien, zonder donkere strategie. Als het over de splitsing va dit land praten betekent, ok : we zullen zien.
Men moet zich aan beide zijden van de taalgrens weinig illusies maken over wat nog mogelijk is. Als men weet dat aan weerskanten ervan de problemen dikwijls (arbeidsmarkt, verkeer, enz.) en de fundamentele beleidsopties (justitie, gezondheid, enz.) bijna altijd verschillend zijn, is er geen andere keuze dan beide gebieden een zo ruim mogelijke autonomie te geven in het zoeken naar oplossingen.

Als buren zullen we veel beter overeenkomen dan als landgenoten. Daar mag u wel zeker van zijn.
Rene Artois is offline  
Oud 21 augustus 2007, 19:46   #62
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zit regelmatig op het forum van Lesoir, de reacties van sommige Franstaligen zijn gewoon hallucinant. sommigen komen er vlakaf voor uit dat België Franstalig is, punt. dat met die houding de Vlamingen radicaliseren, dat snappen ze dan weer niet....
Vlijmscherp, vergis ik me nu of was jij vroeger eerder anti-flamingant? Ik heb de indruk dat jouw toon een beetje veranderd is. Ben ik verkeerd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 21 augustus 2007, 19:55   #63
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wat brussel betreft ben ik waarschijnlijk beter geplaatst dan jij om te oordelen. Jij doelt waarschijnlijk op de faciliteitengemeenten. Wel ik stel me de vraag wie zich daar moet aanpassen de meerderheid franstaligen of de enkele resterende vlamingen,...
Jij vraagt , IK antwoord : De Franstaligen die er wonen moeten zich aanpassen. Ze WISTEN dat ze op Vlaamse bodem gingen wonen, maar trokken zich er niks van aan en bleven hun eigen taal gebruiken. Dat zal echter rap veranderen als Vlaanderen eindelijk de taalwetten echt laat respecteren. Vooral als Vlaanderen Onafhankelijk wordt. Of dacht jij dat wij nog één milimeter grond gaan afstaan aan die alles opschrokkende walen? No way jose!

.
Eddy B is offline  
Oud 21 augustus 2007, 20:05   #64
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Men moet zich aan beide zijden van de taalgrens weinig illusies maken over wat nog mogelijk is. Als men weet dat aan weerskanten ervan de problemen dikwijls (arbeidsmarkt, verkeer, enz.) en de fundamentele beleidsopties (justitie, gezondheid, enz.) bijna altijd verschillend zijn, is er geen andere keuze dan beide gebieden een zo ruim mogelijke autonomie te geven in het zoeken naar oplossingen.

Als buren zullen we veel beter overeenkomen dan als landgenoten. Daar mag u wel zeker van zijn.
Dat men in Wallonie eens goed nadenkt. Wij zijn nooit te vies geweest om Wallonië te helpen. En dat kan verder NOG gebeuren. ECHTER : het moet voor hén toch duidelijk zijn dat de neergang van hun streek niet alleen aan hén ligt, of geven z TOE dat ze luierikken zijn? Ik denk het niet. Ik denk dat er in Wallonië ook harde werkers wonen, maar het zijn hun POLITICI die duidelijk SLECHT besturen.

Wat hebben zij eigenlijk verwezenlijkt met al het geld dat van Vlaanderen naar Wallonië is gegaan? In de zakken van de Wallse bevolking? Ik denk het niet!

Een voorbeeld : ter compensatie, en uit grootheidswaanzin wou men per se een scheepslift bouwen. Ze zijn er vet mee!!! Miljarden verpild waar betere projecten mee uit de grond had kunnen stampen.

Men leeft daar gewoon in een zeer slechte bestuursvorm. En die kan blijven duren omdat de centen gewoon van Vlaanderen naar daar stromen.
Eén ding moet hen toch duidelijk zijn : Vlaanderen doet het BETER dan Wallonië, en dat komt niet alleen van de werkmensen, maar ook door de politici. Niet dat wij de beste ter wereld hebben, maar ze zijn in ieder geval een stuk competenter dan de politici van de Walen.

Dat ze kiezen voor een VLAAMS bestuur. Ze mogen daar hun eigen taal blijven gebruiken, maar dat ze de VLAAMSE politici de kans geven om ALLEEN België te besturen. ZONDER waaalse politici. Wedden dat Wallonië er binnen tien jaar beter voorstaat? Maar ze moeten DURVEN he...

.
Eddy B is offline  
Oud 22 augustus 2007, 11:04   #65
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Niet nodig te verontschuldigen.

Ik ben wel eens wezen kijken op forums van Le Soir en LLB. Als wie daar gewoonlijk post hier hun kijk op de zaak komen uiteenzetten gaat aantal hardnekkige separatisten hier binnen korte termijn verdubbellen.
ik deel die mening.
vulpes is offline  
Oud 22 augustus 2007, 11:59   #66
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Misschien gaat Janus niet ver genoeg. Sorry als ik wat olie op het vuur gooi maar wat dacht je hier van:

We schaffen de taalgrens af, samen met het vlaamse, waalse en brusselse parlement. Dat levert ENORM veel geld op. Geen zever meer. En in plaats van BHV te splitsen, voegen we alle kieskringen samen, zodat iedereen op iedereen kan stemmen. Geen pariteiten meer, we zien wel wat er van komt, niemand is nog waal of vlaming, we zijn allemaal Belg.
Op onze pas komt er naast onze V of M ook een NL - F of D te staan en op basis daarvan wordt de communicatietaal met de overheid gekozen.

Uiteraard gaat de taal wat schuiven dan, maar is dat een probleem? Cultuur evolueert al heel de geschiedenis. Onder invloed van de tijd en wetenschap bv. Cultuur bevriezen is een grote illusie. Zelfs ons eigen vlaamsch is niet meer wat het was 50 jaar geleden.
Oud 22 augustus 2007, 13:02   #67
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Misschien gaat Janus niet ver genoeg. Sorry als ik wat olie op het vuur gooi maar wat dacht je hier van:

We schaffen de taalgrens af, samen met het vlaamse, waalse en brusselse parlement. Dat levert ENORM veel geld op. Geen zever meer. En in plaats van BHV te splitsen, voegen we alle kieskringen samen, zodat iedereen op iedereen kan stemmen. Geen pariteiten meer, we zien wel wat er van komt, niemand is nog waal of vlaming, we zijn allemaal Belg.
Op onze pas komt er naast onze V of M ook een NL - F of D te staan en op basis daarvan wordt de communicatietaal met de overheid gekozen.

Uiteraard gaat de taal wat schuiven dan, maar is dat een probleem? Cultuur evolueert al heel de geschiedenis. Onder invloed van de tijd en wetenschap bv. Cultuur bevriezen is een grote illusie. Zelfs ons eigen vlaamsch is niet meer wat het was 50 jaar geleden.
Terug naar de jaren 60 dus. En waarschijnlijk zullen de partijen ook terug unitair worden. Hans 1 zal blij zijn maar voor de rest zal uw voorstel hier vonken geven,....
speurneus is offline  
Oud 22 augustus 2007, 13:18   #68
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij bent blijkbaar vooral in het taalkundige aspect geïnteresseerd. Maar wat mij echt interesseert is de politieke macht en het herstel van de democratie. Om uw voorstel dus evenwichtig te maken moet je er ook aan toevoegen: afschaffing van de federale pariteit, afschaffing van de bijzondere meerderheden en affschaffing van de alarmbel. Plus invoering van het bindend referendum op volksinitiatief. Op die voorwaarden ben ik akkoord met uw voorstel.

Zie ook Een Vlaams minimumprogramma voor België.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 22 augustus 2007 om 13:18.
Kortaf is offline  
Oud 22 augustus 2007, 15:56   #69
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jij bent blijkbaar vooral in het taalkundige aspect geïnteresseerd. Maar wat mij echt interesseert is de politieke macht en het herstel van de democratie. Om uw voorstel dus evenwichtig te maken moet je er ook aan toevoegen: afschaffing van de federale pariteit, afschaffing van de bijzondere meerderheden en affschaffing van de alarmbel. Plus invoering van het bindend referendum op volksinitiatief. Op die voorwaarden ben ik akkoord met uw voorstel.
We begrijpen elkaar hoor Kortaf. Uiteraard hoort dat er allemaal bij. En dan hebben we na 50 jaar terug een democratie.
Oud 22 augustus 2007, 16:18   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

'terug' een democratie? België is nooit een democratie geweest.
Oud 22 augustus 2007, 18:19   #71
DenMathias
Schepen

Standaard

Ah, dat verklaart waarom er nooit verkiezingen zijn!

Oh, wacht...
DenMathias is offline  
Oud 22 augustus 2007, 21:17   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

noem jij dat een democratie?
Pelgrim is offline  
Oud 22 augustus 2007, 21:45   #73
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We schaffen de taalgrens af, samen met het vlaamse, waalse en brusselse parlement. Dat levert ENORM veel geld op. Geen zever meer. En in plaats van BHV te splitsen, voegen we alle kieskringen samen, zodat iedereen op iedereen kan stemmen. Geen pariteiten meer, we zien wel wat er van komt, niemand is nog waal of vlaming, we zijn allemaal Belg.Op onze pas komt er naast onze V of M ook een NL - F of D te staan en op basis daarvan wordt de communicatietaal met de overheid gekozen.
Dat is waarvoor de franstaligen schrik hadden in de jaren '30 en geopteerd hebben voor territorialiteit. Het is goed eraan te herinneren dat deze keuze niet die van de vlamingen was.

Hoe groot acht u de kans om in Verviers of Bastenaken door de overheid in het nederlands bediend te kunnen worden?
Rene Artois is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be