![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik zie niet in waarom, aangezien dat materiele en zijn vieze kantjes toch uiteindelijk maar illusies zijn. Laatst gewijzigd door Bhairav : 6 september 2007 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() Het voornaamste kenmerk van God is dat hij zich openbaart : hij verklaart zichzelf aan een profeet, die deze "openbaring" vertaalt en doet optekenen.
Godsdienst ontstaat pas dan als deze openbaring door de individuele mens aanvaard wordt en de geopenbaarde werkelijk doorleefd wordt. Het al of niet ervaren van de godheid als triniteit (en er zijn er vele ook buiten het chrisendom), het al dan niet begrijpen van "het kwade" als zijnde een deel van of tegengesteld aan God zijn bij gevolg allemaal emanaties van de afstand die er liggen tussen de zelf-openbaring van god, het woord van de profeet en het optekenen van he woord van de profeet. Ik wacht geduldig op mijn eigen openbaring.
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of hij zich openbaart aan een profeet is nog maar zeer de vraag. U moet nooit wanhopen. Meestal (maar lang niet altijd) komt openbaring op een 'gezegende' leeftijd. In de omgangstaal bedoelt men dan vaak: op 'oude' leeftijd. Maar voor u hoeft dit niet perse zo te zijn, integendeel zelfs. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel knap geschilderd door William Blake. ![]() De demiurg. (William Blake) Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Ook dit is relatief. Voor de outsider is dit misschien een illusie. Indien men (insider) de openbaring werkelijk ervaart als dusdanig kan dit zeer reëel zijn. Men kan dat vergelijken met een 'mystieke' ervaring.
![]() Illusie. ![]() Maya (hindoe-godin der Illusie). Volgens de Hindoes: Everything is illusion. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Inderdaad, de idee van de 'drievuldigheid' bestond reeds bij bepaalde kerkvaders. Maar tijdens Nicea werd het 'gedogmatiseerd'. Wat dat dan ook moge betekenen.
Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het probleem is ontstaan toen Jezus van Nazareth werd vergoddelijkt. Als jood was Jezus zélf immers overtuigd monotheïst. Wie hem dus als god beschouwde zat met een probleem. De leer van de drie-eenheid voorzag in een oplossing.
Laatst gewijzigd door drosophila : 6 september 2007 om 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er kwam een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.’ (matt, 3,17). Maria zelf was zwanger van de 'heilige Geest'. Jezus drijft met behulp van de Geest de demonen uit, enz. Deze 3 concepten:'vader', 'zoon', 'geest' moesten zich gaan verhouden in een bepaalde orde. Wie had voorrang op wie? En daar zaten de latere (maar toch nog vroege) christenen met een probleem. En dat probleem werd opgelost tijdens Nicea. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu weten wij dat hij gekruisigd werd door de Romeinen. Dat wil al heel wat zeggen. Romeinen gaven deze straf aan oproerkraaiers of aan mensen die gevaarlijk zouden kunnen zijn (een aanhang hadden, mederstanders hadden) voor de openbare orde. De Romeinen waren als de dood voor de verstoring van de rust in de broeierige provincie Judea. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() En Paulus (en natuurlijk zijn volgelingen) gaven een heel andere uitleg die zeker niet zo door Jezus was bedoeld geweest. Daarom waren de jodenchristenen ook zo kwaad op Paulus die ze verweten dat hij (ik moet het voor de zoveelste keer herhalen) 'de Romeinen niet te bekeren tot christenen, maar de christenen tot Romeinen'.
Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
De Indische Yoga-leer verklaart dit als Avidya, het tegengestelde van Samadhi Voor de rest: Tad Tvam Asi, zekers ? Laatst gewijzigd door Diego Raga : 6 september 2007 om 19:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
"God ziet u" is een antropomorfisme dat niet echt werkt met mijn godsbeeld. Misschien sprak de symboliek van een vaderfiguur die een oogje in het zeil houdt de mensen vroeger nog aan, maar in deze tijd staat men volgens mij meestal nogal huiverig ten opzichte van zo'n voyeuristische God. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() Dat kan kloppen, maar dat is niet echt het probleem dat ik er mee heb. Ik bedoel eerder dat ik geen aansluiting vind om "God en zijn schepping is 1" te koppelen aan mijn manier van denken. Ik heb geen voeling met dit concept.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Bwah, ik zie de fysische werkelijkheid niet als iets dat noodzakelijk slecht is. Het gevoel om gevangen te zitten in een materiele wereld is me echter niet vreemd.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie echt geen reden waarom het kwade niet zou zijn geschapen indien we vertrekken van de hypothese dat God alles geschapen heeft. De mens moet een betekenis voor het lijden, het kwade, enz vinden. En het is zeer onlogisch dat heel vele gelovigen God zien als een pancreator, maar dan niet van het kwade. Dus God is de creator van het pan - het kwade. Ja dan is hij niet de pancreator natuurlijk. Maar dat willen ze niet gezegd hebben. Dus zeggen ze: de duivel, of de demiurg, of de mens zelf is de oorzaak van het kwade. Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |