Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2007, 14:12   #61
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zou dat zwak zijn?
Het enige wat ik zwak vind is iedereen - maar dan ook echt iedereen - die een ander iets niet gunt, puur omdat die een andere taal spreekt. Een groot deel van de taalwetgeving vind ik - bijvoorbeeld - zwak.

Ik snap dat niet. Ruzie maken om een school van een andere taal. Dat vind ik zwak.
Dit argument is zwak omdat je volledig voorbijgaat aan de historische en politieke context. Je kan die context niet negeren maar wil toch peis en vree tussen de gemeenschappen, en dus speel je maar struisvogel door te stellen dat het communautaire gekrakeel irrelevant is.
In wezen moet ik je wel gelijk geven dat ambras over taal op zich absurd is, maar het gaat in deze kwesties over véél meer dan taal.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 14:16   #62
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dank je Zwartengeel, maar dat vind ik dan gek als ik dan lees dat er in Komen wel Waalse kindjes zitten les te volgen in het Nederlands?

Maar goed, mijn vraag blijft echter nog steeds onbeantwoord : waarom is de school in Komen volgens het gemeentebestuur illegaal?
Oud 7 september 2007, 14:20   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat je hier altijd op je tellen moet passen, is wel een duidelijk, ondertussen.

De eerste post van deze thread is geen enkel bewijs. Wie met zoiets afkomt in een rechtbank, wordt uitgelachen. De rest is al wat concreter, hein?
Voor de rechtbank kan dat zeker bewezen worden. Immers, zelf onderwijzer zijnde, weet ik maar al te goed dat een gemeentebestuur verplicht is werken voor en in de omgeving van de school eerst aan de inrichtende macht voor te leggen. Indien de directie van de Vlaamse school er kan op wijzen dat de gemeente nagelaten heeft de school te verwittigen, is het gemeentebestuur in fout. De gemeenten kan dit enkel weerleggen door correspondentie voor te leggen die aan de school werd verstuurd. Bij gebrek hieraan is wel duidelijk dat de gemeente aan haar plichten heeft verzuimd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 14:22   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dan moet de Vlaamse gemeenschap het Waalse gewest een klacht onder zijn neus duwen. Desnoods via een rechtbank.
In België zijn de rechtbanken niet bevoegd voor dergelijke zaken. Dat is juist het merkwaardige: deze materie alsook de taalwetten zijn voor een strafrechtbank niet afdwingbaar...
Oud 7 september 2007, 14:23   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hmm, is dat enkel beperkt tot Franstalige kinderen? Want wat is dan nog maar de definitie van "een Franstalig kind"?
Dat is vrij simpel: de huistaal moet het Frans zijn.
Oud 7 september 2007, 14:24   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat zwak zijn?
Het enige wat ik zwak vind is iedereen - maar dan ook echt iedereen - die een ander iets niet gunt, puur omdat die een andere taal spreekt. Een groot deel van de taalwetgeving vind ik - bijvoorbeeld - zwak.
Wat is er dan wel "zwak" aan de huidige taalwetgeving?

Nu ja, ik vind dat ook, maar hoogstwaarschijnlijk om totaal andere redenen dan u. Kunt u daarom uw oordeel wat toelichten?
Oud 7 september 2007, 14:41   #67
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België zijn de rechtbanken niet bevoegd voor dergelijke zaken. Dat is juist het merkwaardige: deze materie alsook de taalwetten zijn voor een strafrechtbank niet afdwingbaar...
Waarom dan niet, zoals ik zei : opschorten Vlaamse steun aan franstalige scholen, TOT dat euvel geregeld is? En ik ben toch zeker niet de eerste en enige die daar aan denkt zeker he?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 14:47   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de rechtbank kan dat zeker bewezen worden. Immers, zelf onderwijzer zijnde, weet ik maar al te goed dat een gemeentebestuur verplicht is werken voor en in de omgeving van de school eerst aan de inrichtende macht voor te leggen. Indien de directie van de Vlaamse school er kan op wijzen dat de gemeente nagelaten heeft de school te verwittigen, is het gemeentebestuur in fout. De gemeenten kan dit enkel weerleggen door correspondentie voor te leggen die aan de school werd verstuurd. Bij gebrek hieraan is wel duidelijk dat de gemeente aan haar plichten heeft verzuimd.
Je voelt zelf dat je hier met heel wat meer elementen afkomt dan dat er in de beginpost staan?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 14:48   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Waarom dan niet, zoals ik zei : opschorten Vlaamse steun aan franstalige scholen, TOT dat euvel geregeld is? En ik ben toch zeker niet de eerste en enige die daar aan denkt zeker he?
Blijkbaar ontbreekt het sommige Vlaamse politici aan de nodige moed...
Oud 7 september 2007, 14:49   #70
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er dan wel "zwak" aan de huidige taalwetgeving?

Nu ja, ik vind dat ook, maar hoogstwaarschijnlijk om totaal andere redenen dan u. Kunt u daarom uw oordeel wat toelichten?
Ik vind het bijvoorbeeld zwak dat burgers niet de vrij keuze hebben om een school in te richten naar hun eigen keuze, waarook in België. (Tjah, als je voorstander bent van geprivatiseerd onderwijs...)

Ik vind het ook maar zwakjes dat autobaansignalen - ffs - verwijderd dienen te worden, omdat het niet strookt met de wetgeving.

Om over sprekende liften maar te zwijgen.

Dát vind ik een overheid gone mad.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 7 september 2007, 14:53   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het bijvoorbeeld zwak dat burgers niet de vrij keuze hebben om een school in te richten naar hun eigen keuze, waarook in België. (Tjah, als je voorstander bent van geprivatiseerd onderwijs...)

Ik vind het ook maar zwakjes dat autobaansignalen - ffs - verwijderd dienen te worden, omdat het niet strookt met de wetgeving.

Om over sprekende liften maar te zwijgen.

Dát vind ik een overheid gone mad.
Fout. In België hebben de ouders niet alleen schoolvrijheid maar ook schoolorganisatievrijheid. Iedereen in België (zelfs buitenlanders) mogen overgaan tot het op- en inrichten van een school naar hun eigen wensen.
Oud 7 september 2007, 14:59   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Fout. In België hebben de ouders niet alleen schoolvrijheid maar ook schoolorganisatievrijheid. Iedereen in België (zelfs buitenlanders) mogen overgaan tot het op- en inrichten van een school naar hun eigen wensen.
Maar ze zouden ze wel zelf moeten betalen dan.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 15:08   #73
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar ze zouden ze wel zelf moeten betalen dan.
én zorgen dat ze aan de normen voldoen. Das alles

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 15:10   #74
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrijheid? In België? Maar jongen toch, wie heeft u dat wijsgemaakt?

Ik citeer Zwartengeel:
Citaat:
Wie zijn kinderen wil inschrijven in een Franstalige school in een faciliteitengemeente, moet bewijzen dat ze Franstalig zijn én in de gemeente wonen.
Waar is de vrijheid?

Enfin.
Citaat:
school naar hun eigen wensen.
Dat klinkt effectief mooi.
Alleen; als je niet exact doet wat de overheid wilt, dan is je diploma waardeloos om naar de hoge school/unief te gaan. 'Je mag jezelf leren rijden op privaat terrein (vrijheid!), maar je mag niet op de openbare weg.'

Vrijheid; ammehoela.
Oud 7 september 2007, 15:11   #75
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om maar te zwijgen dat je belastingsgeld betaalt voor anderen hun kinderen. Je krijgt het zelf niet eens terug.

Vrijheid; ammehoela.
Oud 7 september 2007, 16:36   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
én zorgen dat ze aan de normen voldoen. Das alles
Daar gaan we natuurlijk van uit. Dat spreekt vanzelf.

Laatst gewijzigd door system : 7 september 2007 om 16:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 22:20   #77
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De geschiedenis van de laatste halve eeuw leert dat Franstalige politici er altijd op uit zijn om hun supramatie af te dwingen.

In de jaren '50-'60 hebben ze krachtdadig opgetreden om te beletten dat de steeds grotere groep Vlaamse inwijkelingen in Wallonië enige rechten zouden bekomen om hun taal zouden te kunnen spreken. Ze wezen categoriek een tweetalig België af en hebben integendeel een taalgrens laten goedkeuren in een versie, die door Franstaligen werd uitgetekend. Voor hen was dit een waarborg om grote Vlaamse inwonersgroepen in Henegouwen en Luik volledig te verfransen.

Beneden de taalgrens werd elke taalfaciliteiten van Vlaamssprekenden geweigerd en teniet gedaan. Tegelijkertijd werd ernaar gestreefd om ten noorden van die taalgrens de Franstalige opmars wel te ondersteunen en stimuleren met bijkomende faciliteiten.

Het is tijd om die Franstalige arrogantie een halt toe te roepen.

Jan Verroken biedt in zijn blog opheldering over deze situatie.
http://blog.seniorennet.be/janverroken
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 22:34   #78
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

De oplossing is toch simpel hé, dat is Waals grondgebied, we splitsen den boel en zwieren al die Vlaamse kinderen de straat op...

Waar dat golle olle druk om maakt seg !
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 23:10   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrijheid? In België? Maar jongen toch, wie heeft u dat wijsgemaakt?

Ik citeer Zwartengeel:

Waar is de vrijheid?

Enfin.

Dat klinkt effectief mooi.
Alleen; als je niet exact doet wat de overheid wilt, dan is je diploma waardeloos om naar de hoge school/unief te gaan. 'Je mag jezelf leren rijden op privaat terrein (vrijheid!), maar je mag niet op de openbare weg.'

Vrijheid; ammehoela.
U gooit een beetje alles door elkaar. Vooreerst bestaat er in België weldegelijk school- en schoolorganisatievrijheid. Ik kan dat vooreerst uit ervaring onderschrijven, daar ik indertijd betrokken ben geweest bij de stichting en uitbouw van een traditioneel katholieke school in het Brusselse. In dergelijke gevallen komt de overheid zelfs niet op de inhoudelijke aspecten van het les- en onderwijsgebeuren tussen. M.a.w. hier heeft de private school volledige vrijheid in het lessenpakket, de doelstellingen en de criteria voor de aanwerving van haar leraren en aanvaarding van de leerlingen. De overheid zal alleen waken over de normen die vooropstaan betreffende de veiligheid van de gebruikte gebouwen.

Indien men echter een officieel diploma wenst, dan moet men gebruik maken van de Middenjury. Die neemt enkel examens af op basis van de door de overheid goedgekeurde minimum streefdoelen. Er wordt daarbij geen ideologische toetsing vooropgesteld, maar alleen een strikt leerstofmatige toetsing. Dit is dan ook vrij gemakkelijk te halen (en de leerlingen in de door mij bekende private school haalden allemaal dit diploma).

Schoolorganisatie, toetsing, uitschrijven en homologatie van diploma's zijn allemaal verschillende zaken.
Oud 8 september 2007, 09:53   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
M.a.w. hier heeft de private school volledige vrijheid in het lessenpakket, de doelstellingen en de criteria voor de aanwerving van haar leraren en aanvaarding van de leerlingen.
En heb je geen recht op het belastingsgeld dat je hebt betaalt om het onderwijs te verzekeren van je kinderen, daar je geen officieel curriculum geeft. Of wel?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be