Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2007, 18:51   #61
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Je zegt:"evidentie",ik mag hier uit concluderen dat een evidentie nog geen bewijs is!?
tuurlijk zeg ik evidentie. Het gaat om wetenschappelijk onderzoek. Niet om kleuterspelletjes. Bekijk eens wat meta-analyses of zo.
Oud 10 september 2007, 18:54   #62
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
sommige zijn gewoon zo, en daar gaat geen enkele nu gekende therapie iets aan veranderen. Integendeel. Psychotherapie voor psychopaten is zo wat het domste dat je kunt doen, ze worden er enkel 'slimmer' van.
Er zit iets in ... deze daders worden onderverdeeld in bepaalde categorieën...
Hier vind je ze netjes gerangschikt ...
http://www.sasam.be/indeling_stalkers.html ...
Jammer genoeg staat er ook niet echt een mogelijke "behandeling" bij...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 19:45   #63
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
tuurlijk zeg ik evidentie. Het gaat om wetenschappelijk onderzoek. Niet om kleuterspelletjes. Bekijk eens wat meta-analyses of zo.
Idd,zo mag u ook op een volwassene manier met mij communiceren en dat is zonder mij wandel te sturen!
Zijn evidenties gelijk te stellen aan bewijzen?Ik denk het niet!
Oud 10 september 2007, 19:47   #64
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er zit iets in ... deze daders worden onderverdeeld in bepaalde categorieën...
Hier vind je ze netjes gerangschikt ...
http://www.sasam.be/indeling_stalkers.html ...
Jammer genoeg staat er ook niet echt een mogelijke "behandeling" bij...
Het is zeer makkelijk om hokjes te maken en er zijn duiven in plaatsen!Het is wat anders iets te doen aan de oorzaak van het maatschappelijk probleem!
Oud 10 september 2007, 20:03   #65
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Pff, stalkers oppakken? De politie heeft wel wat anders te doen. Onder andere moordzaken oplossen, omdat ze het eerste niet kunnen en mogen doen.
Correctie : boetes uitschrijven.
Dat brengt op. AL de rest is van secundair belang.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 20:44   #66
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Correctie : boetes uitschrijven.
Dat brengt op. AL de rest is van secundair belang.
Och ja, money makes the world go round. Het betekent helaas meer dan een mensenleven, als we zo rondom ons heen kijken.
Oud 10 september 2007, 21:09   #67
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Och ja, money makes the world go round. Het betekent helaas meer dan een mensenleven, als we zo rondom ons heen kijken.
Mja ... Als ze de centen niet meer kunnen tellen beginnen ze aan aan andere , meer dramatischer telling ...

Die van het sporenonderzoek ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 10 september 2007, 21:26   #68
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd,zo mag u ook op een volwassene manier met mij communiceren en dat is zonder mij wandel te sturen!
Het is ontzettend moeilijk om iets te bewijzen. Er is dan ook bijzonder weinig bewezen. Zo is er totaal geen bewijs dat chemo kan helpen bij bepaalde types van kanker, maar genoeg evidentie om het toch maar te proberen. Het kan echter nooit bewezen worden dat het werkt.
Oud 10 september 2007, 21:55   #69

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat dan wel ??? Vrij laten rondlopen tot er weer ene door het lint gaat , met een resultaat als dit ??? Lijkt me geen oplossing ...

Deze vrouw werd al tien jaar gestalkt , en laat een dochter van 14 achter ... Emotioneel leed word door dit soort daders als een overwinning gezien , en als dat niet meer volstaat ......Dan krijgen we dit resultaat
Dus , sneller de daders aanpakken , kan veel mensenlevens sparen , en vooral , veel mensenlevens niet meer verknoeien ...
En hoe, als ik vragen mag? Ik denk dat stalking één van de moeilijkste zaken is om aan te pakken. In veel gevallen gebeuren er geen "feiten" en kan men dus ook niet optreden. Een gerechtelijk bevel om niet in de buurt te komen is het enige dat men kan doen als het te erg wordt en dan moet men de gestalkte dan ook meestal nog geloven op haar/zijn woord.

In geval van stalking (zonder dat er feiten gebeurden) kan men maar moeilijk de stalker opsluiten voor lange termijn en indien men hem/haar zou opsluiten voor korte termijn zal na vrijlating de stalking waarschijnlijk nog erger worden (waarschijnlijk ook subtieler) uit wraakgevoel.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 21:56   #70
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En hoe, als ik vragen mag? Ik denk dat stalking één van de moeilijkste zaken is om aan te pakken. In veel gevallen gebeuren er geen "feiten" en kan men dus ook niet optreden. Een gerechtelijk bevel om niet in de buurt te komen is het enige dat men kan doen als het te erg wordt en dan moet men de gestalkte dan ook meestal nog geloven op haar/zijn woord.

In geval van stalking (zonder dat er feiten gebeurden) kan men maar moeilijk de stalker opsluiten voor lange termijn en indien men hem/haar zou opsluiten voor korte termijn zal na vrijlating de stalking waarschijnlijk nog erger worden (waarschijnlijk ook subtieler) uit wraakgevoel.
Dus moet men maar afwachten tot het te laat is ?
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 22:03   #71
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tegenwoordig zijn er genoeg mogelijkheden hé ... Van brieven , telefoonlijsten ,sms , i-netmogelijkheden en zelfs gewoon foto's ...
Dat zijn ook bewijzen , en zelfs materiele bewijzen , zwart op wit ...
Oud 10 september 2007, 22:21   #72

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Dus moet men maar afwachten tot het te laat is ?
Neen hoor! Maar ik begrijp wel dat men van de politie en van het gerecht uit ook niet altijd goed weet wat te doen en dat men er geen honderd procent controle kan op uitvoeren.

Ik veronderstel dat stalking veel meer voorkomt dan we vermoeden en ik veronderstel ook dat in 95 procent van de gevallen de stalking na verloop van tijd afneemt om nadien zo goed als helemaal te verdwijnen.

Stalking is, denk ik, meestal een uiting van frustratie (en een wraak op diegene die "schuldig" is aan die frustratie) of een uit de hand gelopen machtsvertoon of (waarschijnlijk in de meeste gevallen) een combinatie van de twee. Het gaat dus zuiver om een gevoel en gevoelens zijn nooit onjuist (alleen het daaraan gekoppelde gedrag is dikwijls onjuist of liever gezegd onaanvaardbaar). Om stalking uit de wereld te helpen (is een utopie natuurlijk) moet men de gevoelens kunnen aanpakken en daarop inspelen maar dat wil eigenlijk zeggen dat iedere stalker in psychologische behandeling zou moeten gaan (en dan nog) en eerlijk gezegd denk ik dat dit een onmogelijke zaak is. Iemand opsluiten voor dit gedrag zal, denk ik, het gevoel nadien enkel versterken (... haar/zijn schuld dat ik opgesloten zit ...).
Oud 10 september 2007, 22:23   #73
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wanneer is er sprake van stalking? Ok, in dit geval zal het wel vrij duidelijk geweest zijn zeker, al krijgen we hier op zich weer een verhaal dat van 1 kant komt, maar bon. Het probleem is dat het niet altijd duidelijk of er sprake is van stalking of niet en daarom is het ook zo moeilijk om er iets tegen te doen.
Dat wordt strikt omschreven in de wet.

En ik blijf er bij: psychotherapie zou moeten terugbetaald worden, net als andere medische behandelingen. Je hebt toch ook recht op geestelijke gezondheid?
Daarnaast zou er meer aandacht mogen besteed worden aan drempelverlaging en vooral: preventie van mentale gezondheidsproblemen.

Edit: Ik heb ook mijn twijfels bij de huidige aanpak van stalking. De dader wordt momenteel blijkbaar (lees ik hier) uitgenodigd in het politiekantoor en aangesproken op zijn gedrag. De dader weet zo onmiddellijk dat zijn slachtoffer een klacht heeft ingediend bij de politie en wordt dan terug vrijgelaten zonder enige psychologische begeleiding. Is dat wel een goed idee? Wat als iemand zich wil vergelden omdat het slachtoffer de politie contacteerde?
Het slachtoffer blijft blijkbaar ook in de kou staan, terwijl het zware stress kan ervaren door de stalking. Psychologische begeleiding en misschien het aanleren van vaardigheden over hoe je omgaat met stalking zouden hier op zijn plaats zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 september 2007 om 22:30.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 22:34   #74
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Wat dan wel ??? Vrij laten rondlopen tot er weer ene door het lint gaat , met een resultaat als dit ??? Lijkt me geen oplossing ...

Deze vrouw werd al tien jaar gestalkt , en laat een dochter van 14 achter ... Emotioneel leed word door dit soort daders als een overwinning gezien , en als dat niet meer volstaat ......Dan krijgen we dit resultaat
Dus , sneller de daders aanpakken , kan veel mensenlevens sparen , en vooral , veel mensenlevens niet meer verknoeien ...
Een stalker voor enkele maanden/ jaren laten vastzetten (in een gevangenis dus zonder begeleiding), in de wetenschap dat hij maar door één iemand verklikt kan zijn: zijn slachtoffer, en hem dan terug vrijlaten? Dus iemand lekker lang frustratie laten opbouwen en hem dan terug vrijlaten in de maatschappij alwaar zijn slachtoffer die ondertussen ook verklikster is geworden, samen met nog andere onschuldige mensen, zonder bescherming rondloopt: goed idee.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 september 2007 om 22:34.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 22:39   #75
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Bewijzen zijn in het meeste wetenschappelijk onderzoek niet mogelijk. Je kan immers nooit met 100% zekerheid zeggen dat 'iets niet' of 'iets wel' is.
Oud 11 september 2007, 07:25   #76
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen hoor! Maar ik begrijp wel dat men van de politie en van het gerecht uit ook niet altijd goed weet wat te doen en dat men er geen honderd procent controle kan op uitvoeren.

Ik veronderstel dat stalking veel meer voorkomt dan we vermoeden en ik veronderstel ook dat in 95 procent van de gevallen de stalking na verloop van tijd afneemt om nadien zo goed als helemaal te verdwijnen.

Stalking is, denk ik, meestal een uiting van frustratie (en een wraak op diegene die "schuldig" is aan die frustratie) of een uit de hand gelopen machtsvertoon of (waarschijnlijk in de meeste gevallen) een combinatie van de twee. Het gaat dus zuiver om een gevoel en gevoelens zijn nooit onjuist (alleen het daaraan gekoppelde gedrag is dikwijls onjuist of liever gezegd onaanvaardbaar). Om stalking uit de wereld te helpen (is een utopie natuurlijk) moet men de gevoelens kunnen aanpakken en daarop inspelen maar dat wil eigenlijk zeggen dat iedere stalker in psychologische behandeling zou moeten gaan (en dan nog) en eerlijk gezegd denk ik dat dit een onmogelijke zaak is. Iemand opsluiten voor dit gedrag zal, denk ik, het gevoel nadien enkel versterken (... haar/zijn schuld dat ik opgesloten zit ...).
Als er bewijzen genoeg zijn (mails,brieven,smsjes, getuigen etc) dient de politie in te grijpen. Punt uit.
Men kijkt hier maar altijd naar de dader, en hoe opsluiting voor hem/haar is of welke therapie goed kan zijn.

Al eens ene second stilgestaan hoe het voor een slachtoffer is ?
Niet meer durven buiten komen (al zeker niet alleen), constant over je schouder loeren, je komt er echt paranoia van.
Het kan best zijn dat de meeste gevallen gewoon zichzelf oplossen, maar enkel en alleen al voor die enkele keren dat het fout loopt dient de politie, deftig in te grijpen.

Ik pleit voor nultolerantie op verscheidene vlakken, en stalking is er daar zeker één van. Volgens mij wordt het echt onderschat wat dat teweeg kan brengen in iemands leven.

Verder ben ik het zowat beu, dat er meer eieren onder daders gelegd worden dan onder slachtoffers. Het is wel het slachtoffer dat met de ellende zit, en met dat slachtoffer vaak ook heel het gezin/familie/zelfs vrienden.
Iemand is/blijft nog steeds (tenzij ontoerekeningsvatbaar verklaard ofzo) individueel verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Zo ook een stalker.
Misschien wordt het wel eens terug hoge tijd dat mensen eens leren wat nog door de beugel kan en wat niet meer, ik krijg meer en meer de indruk dat men met het gevoel rondloopt dat alles kan en mag, en bovendien nog normaal is ook.
Oud 11 september 2007, 07:27   #77
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een stalker voor enkele maanden/ jaren laten vastzetten (in een gevangenis dus zonder begeleiding), in de wetenschap dat hij maar door één iemand verklikt kan zijn: zijn slachtoffer, en hem dan terug vrijlaten? Dus iemand lekker lang frustratie laten opbouwen en hem dan terug vrijlaten in de maatschappij alwaar zijn slachtoffer die ondertussen ook verklikster is geworden, samen met nog andere onschuldige mensen, zonder bescherming rondloopt: goed idee.
Dus laten we het maar gewoon oogluikend toe en hopen we stilletjes dat er niets ergs gebeurd ?
Opsluiten en behandelen.
Oud 11 september 2007, 08:03   #78

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er bewijzen genoeg zijn (mails,brieven,smsjes, getuigen etc) dient de politie in te grijpen. Punt uit.
Men kijkt hier maar altijd naar de dader, en hoe opsluiting voor hem/haar is of welke therapie goed kan zijn.

Niet meer durven buiten komen (al zeker niet alleen), constant over je schouder loeren, je komt er echt paranoia van.
Het kan best zijn dat de meeste gevallen gewoon zichzelf oplossen, maar enkel en alleen al voor die enkele keren dat het fout loopt dient de politie, deftig in te grijpen.

Ik pleit voor nultolerantie op verscheidene vlakken, en stalking is er daar zeker één van. Volgens mij wordt het echt onderschat wat dat teweeg kan brengen in iemands leven.

Verder ben ik het zowat beu, dat er meer eieren onder daders gelegd worden dan onder slachtoffers. Het is wel het slachtoffer dat met de ellende zit, en met dat slachtoffer vaak ook heel het gezin/familie/zelfs vrienden.
Iemand is/blijft nog steeds (tenzij ontoerekeningsvatbaar verklaard ofzo) individueel verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Zo ook een stalker.
Misschien wordt het wel eens terug hoge tijd dat mensen eens leren wat nog door de beugel kan en wat niet meer, ik krijg meer en meer de indruk dat men met het gevoel rondloopt dat alles kan en mag, en bovendien nog normaal is ook.
Hey, dat zeg ik niet hoor. Ik heb nooit beweerd dat men er niets moet aan doen alleen begrijp ik wel de complexiteit OM er iets aan te doen en is het probleem niet opgelost door een stalker simpelweg op te pakken.
Een collega van mijn vrouw's werk is ook zo gestalkt geweest, lange tijd zelfs, door haar ex. Hij volgde haar overal en klampte haar aan waar hij kon. Ze is menige keer naar de politie geweest en hij is menige keren opgesloten geweest. Dit kan een maatregel zijn maar in haar geval was het slechts een maatregel totdat hij weer vrijkwam en toen begon het lolleke terug. Eenmaal heeft hij zelfs met zijn auto op haar huis ingereden en terug is hij voor een bepaalde tijd den bak ingedraaid. Resultaat: een rustperiode totdat hij weer vrij kwam. Het probleem is nu opgelost omdat de stalker uiteindelijk zelfmoord pleegde.
Als de stalking dus blijft verder duren moet men er iets extra aan kunnen toevoegen om het te laten stoppen en dit kan alleen maar in het voordeel zijn van de gestalkte en van de stalker.

Laatst gewijzigd door Karma : 11 september 2007 om 08:03.
Oud 11 september 2007, 08:26   #79
guerin
Minister

Standaard

Stalkers zijn mensen die op geen normale manier aan hun trekken komen zoals ook bv verkrachters zijn.Kon men maar een samenleving organiseren waar iedereen aan zijn trekken komt,iedereen zich kon ontplooien zou men geen verkrachters,geen stalkers hebben.Maar de samenleving sluit liever op,opsluiten is zelfs tot in het religieus doorgedrongen(slotkloosters).,mijn keuze niet!

Als het zo is dat het een genetische en biologische factor aan gebonden is dan kan er ook niemand zagen,het is nu blijkbaar iets menselijk om te stalken indien het idd in de genen zit wat ik betwijfel,uiteraard.
Oud 11 september 2007, 08:41   #80
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Akkkoord

Citaat:
ah,maar dat slachtoffer is tch niet alleen op de wereld!Waar zijn de buren,de collegas,enz?Zou het kunnen dat ze het maatschappelijk solidariteit aan de flikken over gelaten hebben!?

Citaat:
Ja,nultolerantie is ok.Er zijn meer mensen om een oogje in het zeil te werpen dan flikken!
Citaat:
Ik leg de fout bij de samenleving en haar gewoonte alle menselijk verhoudingen over te laten aan instituties als flikken,staat,rechtbanken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be