Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 13 september 2007, 15:19   #61
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leterme kop van Jut in Franstalige pers

BRUSSEL - De uitspraken van Yves Leterme gisteren tijdens een interview met het kinderprogramma Karrewiet doen erg veel stof opwaaien in de Franstalige pers.
'Handelaar Leterme maakt de Franstaligen boos' (La Libre Belgique), 'Meneer Flater is er weer' (La Dernière Heure), 'Leterme flatert, De Wever balt de spieren' (Le Soir). De koppen liegen er niet om.

Zowel Le Soir als La Libre Belgique zetten de uitspraken van de Vlaamse kandidaat-premier op hun voorpagina. Ook de commentaarstukken hebben Leterme als onderwerp.

'Trop is teveel, monsieur Leterme' sneert La Libre Belgique in zijn commentaar. Daarin stelt Francis Van De Woestyne zich de vraag of Leterme wel premier wìl worden. Dat Leterme formatievoorstellen doet in een kinderprogramma kan er bij hem niet in. 'Ofwel doet hij het uit onbegrip, ofwel gaat het om een nieuwe provocatie.'

Want de beslissing omtrent de verlaging van de btw op schoolgebouwen is in een vorige regering al genomen. Voor de uitvoering is het nu wachten op de goedkeuring van Europa. Daar heeft dit formatieberaad dus niets mee te maken, aldus Van De Woestyne.

Letermes voorstel is van een ongelooflijke neerbuigendheid, besluit hij. Alsof het volstaat om die Franstaligen wat geld toe te stoppen in ruil voor een staatshervorming. 'Letermes tocht naar de '16' is een erg hachelijke onderneming. Er is nog steeds tijd om rechtsomkeer te maken.'

Ook in Le Soir heeft hoofdredactrice Béatrice Delvaux het over 'flaters, dubbelzinnigheden en andere stommiteiten'. Zo wordt het voor de Franstaligen wel erg moeilijk om goede wil te blijven opbrengen, stelt ze.

Leterme zal er waarschijnlijk wel in slagen premier te worden, 'maar please, kan CD&V hem dringend een coach sturen, en niet alleen om te leren zingen maar ook om te communiceren', vraagt Delvaux nog.

Leterme is er weer eens in geslaagd om zowat de hele Franstalige politieke wereld tegen zich in het harnas te jagen, schrijft La Dernière Heure. Zou dit de laatste keer zijn?, vraagt Christian Carpentier zich af. Het lijkt volgens hem echter weinig waarschijnlijk dat CD&V zijn 800.000 stemmen zal opofferen, ook al lijkt de oplossing van een wissel evident.

En dan slaagt Leterme er nog in om te zeggen dat hij de Vlaamse Leeuw verkiest boven de Brabançonne, schrijft Carpentier. 'Voorwaar de kers op de taart!'
Wanneer men dit leest kan Leterme eigenlijk geen premier meer worden
Oud 13 september 2007, 15:45   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De situatie in Tsjecho-Slowakije en België verschilt hem hierin dat België een koloniaal project was, met al wat dat inhoudt aan psychologische en machtsverhoudingen. De emancipatie van de gekoloniseerden noopt nu tot een dekolonisatie, maar die is niet in het voordeel van de kolonisator die zich met alle macht verzet.

In Tsjecho-Slowakije had je twee volwassen, min of meer evenwaardige volkeren. Daardoor was een propere & snelle scheiding mogelijk.
toch wel enkele nuances:
België was een kolonisatie van twee volkeren door een aan beide volkeren vreemde elite: de Brusselse bourgeoisie.
Vlaanderen is al ietwat geëmancipeerd maar Wallonië nog steeds niet. De dag dat Wallonië over eigen hefbomen en identiteit bezit zijn er hier ook twee volwassen, min of meer gelijkwaardige volkeren. Dan heeft de elite niks meer te zeggen.
Pelgrim is offline  
Oud 13 september 2007, 19:29   #63
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Prima!

En ik ben er wel zeker van dat jij geen 'haat zult zaaien' over de taalgrens. Vlamingen passen zich volgens de aloude, haatloze traditie immers aan.
Absoluut en groot respect voor de vele Franstaligen die NL leren.
Vlamingen die FR leren, leren meteen een vrij belangrijke taal in de wereld.

Wellicht is België het enige land vd wereld waar leden van een grotere taal zo massaal (met tegenwoordig immersion/onderdompelingsonderwijs en al) een kleinere leren.

Kijk naar Nederland: Hoeveel Nederlanders leren Fries, terwijl alle Friezen wel Nederlands leren.

En ik heb zo'n vermoeden dat alle Catalanen Spaans leren, maar weinig Spanjaarden het kleinere Catalaans.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 19:31   #64
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Wanneer men dit leest kan Leterme eigenlijk geen premier meer worden
et alors ?... il est flamand ... Tindemans had 1 miljoen voorkeursstemmen ... en is ook geen premier meer geworden ...
Anna List is offline  
Oud 13 september 2007, 19:35   #65
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Absoluut en groot respect voor de vele Franstaligen die NL leren.
Vlamingen die FR leren, leren meteen een vrij belangrijke taal in de wereld.

Wellicht is België het enige land vd wereld waar leden van een grotere taal zo massaal (met tegenwoordig immersion/onderdompelingsonderwijs en al) een kleinere leren.

Kijk naar Nederland: Hoeveel Nederlanders leren Fries, terwijl alle Friezen wel Nederlands leren.

En ik heb zo'n vermoeden dat alle Catalanen Spaans leren, maar weinig Spanjaarden het kleinere Catalaans.
dat is zulk een bullshit he ...
het is gewoon een kwestie van respect ... als je in een land woont waar verschillende talen worden gesproken, leer je die talen.(punt)
en als je dat niet doet ... dan wil dat eigenlijk zeggen dat je geen federale loyauteit bezit.

fuck ik heb wel pools geleerd omdat ik er 6 weken verbleef, en geloof me pools is geen lachertje, daar herken je niks in ... alles phonetisch vanbuiten blokken ...alsof ik niet wist dat ik er later nooit niks meer mee ging doen (tenzij af en toe een kuisvrouw of ne schilder goe doen schrikken )

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 september 2007 om 19:35.
Anna List is offline  
Oud 13 september 2007, 19:56   #66
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is zulk een bullshit he ...
het is gewoon een kwestie van respect ... als je in een land woont waar verschillende talen worden gesproken, leer je die talen.(punt)
en als je dat niet doet ... dan wil dat eigenlijk zeggen dat je geen federale loyauteit bezit.

fuck ik heb wel pools geleerd omdat ik er 6 weken verbleef, en geloof me pools is geen lachertje, daar herken je niks in ... alles phonetisch vanbuiten blokken ...alsof ik niet wist dat ik er later nooit niks meer mee ging doen (tenzij af en toe een kuisvrouw of ne schilder goe doen schrikken )
Waarom leren Nederlanders dan geen Fries? en... proficiat dat je Pools leerde.
Een Pool vertelde mij dat God scrabble speelde en nog veel medeklinkers over had, ze allemaal op de tafel gooide en er Pools mee maakte

Laatst gewijzigd door straatrue : 13 september 2007 om 19:58.
straatrue is offline  
Oud 13 september 2007, 19:59   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom leren Nederlanders dan geen Fries? en... proficiat dat je Pools leerde.
Een Pool vertelde mij dat God scrabble speelde en nog veel medeklinkers over had, ze allemaal op de tafel gooide en er Pools mee maakte
Omdat de meerderheid van de Nederlanders Nederlands spreekt én verstaat?
Waarom is dat om dezelfde reden geen Nederlands in heel Belgique?
Oud 13 september 2007, 20:25   #68
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Hm, het is vooral: de minderheid in land x leert de taal van de meerderheid in datzelfde land. Het internationale belang van de taal op zich is niet de doorslaggevend rol.
Want mag ik even uw redenering doortrekken? Dan stappen we allemaal over op Duits, zonder twijfel een grotere taal dan het Frans en economisch belangrijkere klanten (meer poen).
Burry is offline  
Oud 14 september 2007, 10:01   #69
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard Geen regering tegen 9 oktober

Citaat:
vrijdag 14 september 2007 | Bron: belga, hln
'Geen regering tegen 9 oktober'

BRUSSEL - Voor het eerst sinds Jean-Luc Dehaene de traditie invoerde, zal het parlementaire jaar op de tweede dinsdag van oktober van start gaan zonder een 'State of the Union' van de premier.
'Het is onrealistisch om te verwachten dat er tegen 9 oktober een regering is', zegt Bart Somers (Open Vld) in een interview met Het Laatste Nieuws.
De Open Vld-voorzitter denkt niet dat er tegen snel een regering tot stand zal komen. 'Je kan er snel eentje in elkaar flansen, maar dat zal dan zonder ons zijn. Inhoud primeert op snelheid', aldus Somers.

Dat ex-premier Verhofstadt de 'State of the Union' nog 's voor zijn rekening neemt is voor Wetstraat 16 ondenkbaar. 'Er komt dan gewoon géén beleidsverklaring', klinkt het.
rbo
Kortaf is offline  
Oud 14 september 2007, 10:11   #70
Anna List
Banneling

Standaard

had Verhofstadt zijn statement ook eens niet enkele dagen/weken 'verdaagd' vanwege nog geen politiek akkoord ?
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 10:14   #71
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

En ondertussen hebben de Waalse top-politici congé genomen en liggen de onderhandelingen stil..... LOL.....

En binnenkort staan ze van hun oren te maken dat het niet vooruit gaat zekers....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 14 september 2007, 10:16   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
En ondertussen hebben de Waalse top-politici congé genomen en liggen de onderhandelingen stil..... LOL.....

En binnenkort staan ze van hun oren te maken dat het niet vooruit gaat zekers....
Dat doen de media ondertussen al.
Oud 14 september 2007, 10:16   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
had Verhofstadt zijn statement ook eens niet enkele dagen/weken 'verdaagd' vanwege nog geen politiek akkoord ?
Het zou erop kunnen wijzen dat er nog lang geen akkoord wordt verwacht.
Oud 14 september 2007, 10:49   #74
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat doen de media ondertussen al.
zelfs geen bedenkingen meer omdat de onderhandelingen stil vallen omdat mr Reynders naar de Formule1 wil ...
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 11:12   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zelfs geen bedenkingen meer omdat de onderhandelingen stil vallen omdat mr Reynders naar de Formule1 wil ...
Neen. Maar wel aandringen op een snelle regeringsvorming....en toegevingen van de Vlamingen uiteraard.
Oud 14 september 2007, 11:26   #76
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Het blijft verbazing wekken dat men aan franstalige kant echt niet ziet dat de tijd tegen hen is en niet voor, zoals hun gedrag suggereert. Ze zien echt niet de radicalisering in Vlaanderen. Nu ja, mij goed. Ik hoop dat als Reynders terug is, Milquet dringend haar zoontje moet gaan redden dat verloren gelopen is in het Regenwoud.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 14 september 2007, 11:30   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het blijft verbazing wekken dat men aan franstalige kant echt niet ziet dat de tijd tegen hen is en niet voor, zoals hun gedrag suggereert. Ze zien echt niet de radicalisering in Vlaanderen. Nu ja, mij goed. Ik hoop dat als Reynders terug is, Milquet dringend haar zoontje moet gaan redden dat verloren gelopen is in het Regenwoud.
fout ... in onderhandelingen is de tijd altijd in hun voordeel ... vroeg of laat beginnen de resultaatgerichte Vlamingen toegevingen te doen aan de machtsgerichte Walen ... en dat zit in de Noordse en Zuiderse aard van t beestje ...

je merkt dat nu al in de media ... de Vl journalisten zjin al aan t mekkeren, de Franstaligen loven de standvastigheid ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 september 2007 om 11:31.
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 11:33   #78
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fout ... in onderhandelingen is de tijd altijd in hun voordeel
Tenzij de Vlamingen het 'mentaal' opgeven.

En dat zou binnen de CD&V wel eens aan het gebeuren kunnen zijn.
Kortaf is offline  
Oud 14 september 2007, 11:35   #79
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Tenzij de Vlamingen het 'mentaal' opgeven.

En dat zou binnen de CD&V wel eens aan het gebeuren kunnen zijn.
Vlamingen hebben het al in elke confrontatie mentaal opgegeven ... dat staat nu weer te gebeuren ...

ik denk dat de uitzondering (Leuven Vlaams) te wijten was aan de uitzonderlijke revolutionaire tijdsgeest van mei 68 ... misschien is er nog een tikkeltje hoop, maar laat ons het in Godsnaam afmaken dan, deze keer !
Anna List is offline  
Oud 14 september 2007, 11:38   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dit is toch een fantastische zaak, we winnen op lange temijn hoe dan ook. Elke dag zonder regering doet België verder barsten. En als er wel snel een regering zou komen betekent dat dat er toegevingen werden gedaan, waardoor de Vlaamse publieke opinie verder zal radicaliseren, op naar de volgende verkiezingen.
Voor de Belgische staat is het onmiddelijke executie, of toch nog een laatste maaltijd.
Pelgrim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be