Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2007, 21:36   #61
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Superrijk. De hoogste personenbelastingen ter wereld,
Dat klopt, maar de rest...

Citaat:
geen voorzieningen tegen de vergrijzing,
Klopt niet, de vergrijzing is perfect haalbaar als we niet ineens alle uitkeringen gaan verdrievoudingen, bij wijze van spreken.

Citaat:
zowat de laagste pensioenen uit de ons omliggende landen,
Neen, neen, neen en nog eens neen. Dat is dus niet waar.
Wij hebben relatief gezien lage pensioenen. Bij de laagste van Europa. Absoluut gezien liggen ze gewoon nog steeds heel hoog.

(Relatief ten opzichte van het laatste loon. Veel van de mensen die op pensioen gaan, hadden een hoog loon. Vandaar.)

Citaat:
inwoners die geen geld meer hebben om woningen te betalen...
Onzin.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 21:43   #62
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En dan ? Vermindert daardoor de transfer naar Wallonie ? Moest men die 12 miljard halen uit de sociale fraude, dan zit er wel een redelijke kans in.
Uit de sociale fraude haal je maximum 80 miljoen. Dat is een peulschil. Aan de besrijding van de fyscale fraude zijn ze nog niet begonnen, en hup daar licht al 880 miljoen op tafel uit een zee van geld. 12 min 1 is al nog maar 11. Als de bazen bovendien niet zo'n smeerlappen zoiuden zijn, gingen de Walen met meer plezier werken en tegen een beter loon, en wil ik ook nog wel iets kopen van zo'n eerlijk bedrijf.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 22:05   #63
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Zou je niet eerst de discussie lezen?
Heb ik iets gemist?
Ik zie profesoren al 40 jaar zoeken naar voorbeelden van solidariteit van het zuiden met het noorden. En ze hebben niets gevonden. Je moet zoeken waar het grote geld zit, denk ik dan. Het gaat ten slotte over grote bedragen.
Oud 21 september 2007, 22:15   #64
Jukes
Parlementslid

Standaard

Deze berekeningen zijn allicht correct, maar ze geven een vertekend beeld. Onze staatsuitgaven zijn maar de pan beginnen uitswingen na de federalisering. Het unitaire België van destijds, met maar één regering i.p.v. de huidige 5 (!) was zonder meer goedkoper te runnen. Terug naar �*f is de beste oplossing. Al zijn we voor velen al een brug te ver om die weg nog terug in te slaan, vrees ik. Zonde, in een verenigd Europa...
Oud 21 september 2007, 22:16   #65
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Klopt niet, de vergrijzing is perfect haalbaar als we niet ineens alle uitkeringen gaan verdrievoudingen, bij wijze van spreken.
Ga eens les geven aan die professoren die ons waarschuwen voor de vergrijzing, want die hebben jouw geniaal brein blijkbaar niet...
Citaat:
Neen, neen, neen en nog eens neen. Dat is dus niet waar.
Wij hebben relatief gezien lage pensioenen. Bij de laagste van Europa. Absoluut gezien liggen ze gewoon nog steeds heel hoog.
Wat voor kwatsch schud je hier uit je mouw? Wij hebben de laagste pensioenen ten opzichte van onze buren. Je zegt dat het niet waar is en komt dan af met nen uitleg van mijn kloten!
Absoluut hoog? Op je kop gevallen en blijven botsen??
Citaat:
(Relatief ten opzichte van het laatste loon. Veel van de mensen die op pensioen gaan, hadden een hoog loon. Vandaar.)
Ga eens wat slapen manneke... ik vrees dat het hoognodig is..
Citaat:
Onzin.
IDD, ALLES wat je hier vertelt! Een betere omschrijving kan een zinnig mens niet geven!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 22:18   #66
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Heb ik iets gemist?
Ik zie profesoren al 40 jaar zoeken naar voorbeelden van solidariteit van het zuiden met het noorden. En ze hebben niets gevonden. Je moet zoeken waar het grote geld zit, denk ik dan. Het gaat ten slotte over grote bedragen.
Je hebt idd iets gemist

.
Oud 21 september 2007, 22:20   #67
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uit de sociale fraude haal je maximum 80 miljoen. Dat is een peulschil. Aan de besrijding van de fyscale fraude zijn ze nog niet begonnen, en hup daar licht al 880 miljoen op tafel uit een zee van geld. 12 min 1 is al nog maar 11. Als de bazen bovendien niet zo'n smeerlappen zoiuden zijn, gingen de Walen met meer plezier werken en tegen een beter loon, en wil ik ook nog wel iets kopen van zo'n eerlijk bedrijf.
Wel, laat Vlaanderen , Wallonië en Brussel hun eigen boontjes doppen : ieder int zijn eigen belasting, en dan kan ieder beslissen hoe hard hij fraude gaat bestrijden... Weer ni goe zeker?

.
Oud 21 september 2007, 22:22   #68
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

@ Jukes
Toestanden zoals een minister van Landbouw voor een gebied met maar één boer(Brussel), is inderdaad belachelijk. Geheel Vlaanderen is begod ocharme zo groot als Los Angels.

Laatst gewijzigd door DannyS : 21 september 2007 om 22:23.
Oud 21 september 2007, 22:22   #69
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als de bazen bovendien niet zo'n smeerlappen zoiuden zijn, gingen de Walen met meer plezier werken .
Waar haal je het waanidee dat alle bazen smeerlappen zijn?
Oud 21 september 2007, 22:26   #70
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Waar haal je het waanidee dat alle bazen smeerlappen zijn?
In mijn context sloeg bazen op de frauderende bazen. Dus eigenlijk wel een beetje op allemaal, ja.
Oud 21 september 2007, 22:26   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga eens les geven aan die professoren die ons waarschuwen voor de vergrijzing, want die hebben jouw geniaal brein blijkbaar niet...
Zucht, ik heb les gehad van Cantillon - google die naam maar - , die letterlijk zei dat de vergrijzing gehypt was. Het is een probleem, ja. Net zoals zoveel. Een probleem dat vrij eenvoudig kan aangepakt worden als je niet al te veel zotte kosten doet.

Citaat:
Wat voor kwatsch schud je hier uit je mouw? Wij hebben de laagste pensioenen ten opzichte van onze buren. Je zegt dat het niet waar is en komt dan af met nen uitleg van mijn kloten!
Absoluut hoog? Op je kop gevallen en blijven botsen??
Neen. Onze pensioenen zijn absoluut gezien bij de hogere van Europa. Jij hebt - volgens mij - geen idee hoe laag de pensioenen zijn in andere landen..

Citaat:
[FONT=Arial]De pensioenen in België zijn geen uitschieters. Uit een internationale vergelijking van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) blijkt dat ons land onder het Oeso-gemiddelde scoort bij de uitbetaling van het wettelijk pensioen. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Mensen met een laag loon strijken gemiddeld 82,7 procent op van het nettoloon dat ze aan de vooravond van hun pensionering verdienden. Dat is dicht tegen het Oeso-gemiddelde van 84 procent. Het percentage daalt in België beduidend sterker dan in de andere Oeso-landen naarmate het loon stijgt. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]In de vergelijking op basis van het gemiddeld loon ligt het pensioen in België op 63 procent van het nettoloon, 6 procent lager dan het Oeso-gemiddelde. Voor mensen met een hoog loon daalt het pensioen in België tot 43 procent van het vroegere loon, terwijl het Oeso-gemiddelde bijna 60 procent bedraagt. Die laatste evolutie is vooral toe te schrijven aan de plafonnering van de pensioenen in België op ongeveer 125 procent van het gemiddelde inkomen. [/FONT]
[FONT=Arial]Ons land zit met deze gegevens in de tweede helft van het 30 landen tellende Oeso-klassement. Enkel inzake minimumpensioen zit ons land in de topvijf, samen met Luxemburg, Portugal, Griekenland en Oostenrijk.

Zoals je ziet. Relatief zijn ze laag. Absoluut zijn ze vrij hoog, omdat we hier vrij hoge lonen hebben.

Je mag nu gewoon zeggen dat ik gelijk had. Dank bij voorbaat.
[/FONT]
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 21 september 2007, 22:34   #72
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Walen kosten Vlamingen € 2,5 per dag

Vlamingen betalen elke dag € 2,5 aan de Walen. Dat berekenden onderzoekers van de universiteit van Namen. In 2005 zou € 5,6 miljard van Vlaanderen naar Wallonië zijn gevloeid, of € 929 per Vlaming per jaar. De krant voegt er aan toe dat Vlaanderen in 1949 een werkloosheidscijfer had van 19,5% tegenover 5,2% in Wallonië. Volgens de Naamse professor Robert Deschammps zouden «de drie gewesten hun economisch welzijn zien dalen» als Vlaanderen onafhankelijk wordt. (Bron: Metro)
__________________________________________________ __

Daarom kon ik dus niet op vakantie dit jaar. Leuk.
Dus elke Waal krijgt per dag iets rond de 3 euro waar hij of zij helemaal niets voor hoeft te doen??? Ik vind dit schokkend.

Tina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 22:34   #73
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zucht, ik heb les gehad van Cantillon - google die naam maar - , die letterlijk zei dat de vergrijzing gehypt was. Het is een probleem, ja. Net zoals zoveel. Een probleem dat vrij eenvoudig kan aangepakt worden als je niet al te veel zotte kosten doet.
Rare redenering, want tegengesproken door zoveel andere profs... en zotte kosten? Wat is dat? NOG lagere pensioenen?
Citaat:
Neen. Onze pensioenen zijn absoluut gezien bij de hogere van Europa. Jij hebt - volgens mij - geen idee hoe laag de pensioenen zijn in andere landen..

Zoals je ziet. Relatief zijn ze laag. Absoluut zijn ze vrij hoog, omdat we hier vrij hoge lonen hebben.

Je mag nu gewoon zeggen dat ik gelijk had. Dank bij voorbaat.
[/color][/FONT]
Gelijk?
Jij moet die uitleg toch wel anders bekijken dan een nuchter mens, want overal staat er dat we ONDER het gemiddelde liggen. Het gemiddelde zijde de som van allen gedeeld door aantal... We zitten dus ondermaats, zoals IK zei!

.
Oud 21 september 2007, 22:44   #74
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rare redenering, want tegengesproken door zoveel andere profs... en zotte kosten? Wat is dat? NOG lagere pensioenen?
Neen, een generatiepact. En eventueel nog eentje. Een cultuursubsidie hier en daar minderen. Dat soort zaken.

En neen, EddyB, dat wordt niét tegengesproken door 'zoveel andere profs'. Dat verzin je. Enfin, je mag hier altijd een bewijs geven dat andere profs zeggen dat de vergrijzing een onoverkomelijk probleem gaat zijn.

Ik wacht rustig af.

Citaat:
Gelijk?
Jij moet die uitleg toch wel anders bekijken dan een nuchter mens, want overal staat er dat we ONDER het gemiddelde liggen. Het gemiddelde zijde de som van allen gedeeld door aantal... We zitten dus ondermaats, zoals IK zei!
Ik zal het nog 1 keer zeggen.
De OESO-berekening - degene die iedereen aanhaald om te bewijzen dat onze pensioenen laag liggen - is een relatieve redenering.

Men kijkt naar het laatste loon dat iemand heeft verdient. Men kijkt dan naar het pensioen dat iemand ontvangt. En men berekent dan hoe laag het percentage van dat pensioen is van het loon.

Iemand die 1000 euro verdient en 900 euro pensioen krijgt, zal dus hoger scoren (90%) dan iemand die 2 000 euro verdient en 1 500 (75%) krijgt. Volgens de OESO redenering liggen de lonen in het 2de land lager dan in het eerste land. Want ze bekijken het relatief.

Volgens die OESO berekening liggen de lonen in ons land daarom laag.

Maar als je kijkt naar het absolute (1500 euro tegenover 900 euro) scoort ons land heel wat beter. Ik gok dat we nog steeds niet bij de absolute top zitten, ik dacht dat de typische Scandinavische landen beter doen, maar al heel wat beter.

En dán moet je ook nog rekening houden dat het énkel gaat om het wettelijk pensioen. Het pensioen dat mensen zélf hebben gespaard werd daarbij niét in rekening gebracht, in tegenstelling tot sommige andere landen, omdat het wettelijk pensioen daar veel minder ontwikkeld is en men daar eerder het kapitalisatiesysteem gebruikt, in tegenstelling tot het *ik ben de naam vergeten*systeem in België.
Oud 21 september 2007, 22:52   #75
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tina Bekijk bericht
Dus elke Waal krijgt per dag iets rond de 3 euro waar hij of zij helemaal niets voor hoeft te doen??? Ik vind dit schokkend.
En, ik mag gratis met de bus.
Oud 21 september 2007, 22:55   #76
Tina
Provinciaal Statenlid

Tina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En, ik mag gratis met de bus.
Ik blablabla Vlaming blablabl werken werken blablabla onrecht blablabla

Tina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 23:09   #77
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, een generatiepact. En eventueel nog eentje. Een cultuursubsidie hier en daar minderen. Dat soort zaken.

En neen, EddyB, dat wordt niét tegengesproken door 'zoveel andere profs'. Dat verzin je. Enfin, je mag hier altijd een bewijs geven dat andere profs zeggen dat de vergrijzing een onoverkomelijk probleem gaat zijn.

Ik wacht rustig af.

Ik zal het nog 1 keer zeggen.
De OESO-berekening - degene die iedereen aanhaald om te bewijzen dat onze pensioenen laag liggen - is een relatieve redenering.

Men kijkt naar het laatste loon dat iemand heeft verdient. Men kijkt dan naar het pensioen dat iemand ontvangt. En men berekent dan hoe laag het percentage van dat pensioen is van het loon.

Iemand die 1000 euro verdient en 900 euro pensioen krijgt, zal dus hoger scoren (90%) dan iemand die 2 000 euro verdient en 1 500 (75%) krijgt. Volgens de OESO redenering liggen de lonen in het 2de land lager dan in het eerste land. Want ze bekijken het relatief.

Volgens die OESO berekening liggen de lonen in ons land daarom laag.

Maar als je kijkt naar het absolute (1500 euro tegenover 900 euro) scoort ons land heel wat beter. Ik gok dat we nog steeds niet bij de absolute top zitten, ik dacht dat de typische Scandinavische landen beter doen, maar al heel wat beter.

En dán moet je ook nog rekening houden dat het énkel gaat om het wettelijk pensioen. Het pensioen dat mensen zélf hebben gespaard werd daarbij niét in rekening gebracht, in tegenstelling tot sommige andere landen, omdat het wettelijk pensioen daar veel minder ontwikkeld is en men daar eerder het kapitalisatiesysteem gebruikt, in tegenstelling tot het *ik ben de naam vergeten*systeem in België.
Relatief, tov da lonen, is nog altijd LAAG, want de lonen weerspiegelen de koopkracht in een land. Of dacht je dat door de euro alles overal hetzelfde kost misschien?
Die koopkracht hebben we nodig om te kunnen leven.
Als je dus RELATIEF beneden het gemiddelde zit, zit je RELATIEF oog BENEDEN de gemiddelde koopkracht.
Je hebt dus ongelijk!

En eh, nu geen zin om effe op te zoeken, want het is laat en ik ga maffen... morgen... MISSCHIEN!

.
Oud 21 september 2007, 23:11   #78
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Relatief, tov da lonen, is nog altijd LAAG, want de lonen weerspiegelen de koopkracht in een land. Of dacht je dat door de euro alles overal hetzelfde kost misschien?
Neen.
Ik wijs je erop dat dit de eerste keer is in de discussie dat het woord 'koopkracht' er bij is gekomen.

Citaat:
Die koopkracht hebben we nodig om te kunnen leven.
Als je dus RELATIEF beneden het gemiddelde zit, zit je RELATIEF oog BENEDEN de gemiddelde koopkracht.
Ik heb daar geen uitspraken over gedaan, dus...
Citaat:
Je hebt dus ongelijk!
... ik kan daar niet gelijk of ongelijk in hebben.
Oud 21 september 2007, 23:11   #79
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wel, laat Vlaanderen , Wallonië en Brussel hun eigen boontjes doppen : ieder int zijn eigen belasting, en dan kan ieder beslissen hoe hard hij fraude gaat bestrijden... Weer ni goe zeker?
Nogal drastisch. Didier Flaters zitten trouwens overal. Misschien eerst eens leren tellen, en inzien dat je winsten aan één kant van de balans schrijft en verliezen van over 850 miljoen aan de andere kant.
Met een schaalverkleining ga je het probleem van de incompetentie versterken.

Laatst gewijzigd door DannyS : 21 september 2007 om 23:18.
Oud 21 september 2007, 23:21   #80
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Die drie euro per dag heb ik in alle geval nog niet gezien. Moet ergens in Charleroi in een sigarendooske blijven liggen zijn. Ik zal nog maar wat gaan werken zeker?

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be