Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 september 2007, 18:01   #61
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Met de term "ancien regime" ben ik niet helemaal akkoord,het lijkt me nogal overdreven,zelfs "belgie" verandert continue..

Mar wat de CD&V betreft,inderdaad,na de CD&V zouden de Franstaligen wel eens gedwongen kunnen worden te "onderhandelen" met LDD,VB en zo....

Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog Koninklijke verkenners zullen nodig zijn

Ondertussen is de volgende "beproeving" van het kartel in aantocht.....De Staatshervorming wordt,volgens laatste berichten,onderverdeeld in fasen.indien die "fasen" netjes gepland zijn,en er zekerheid kan verworven worden omtrent hun vooruitgang,dan is dit overeenkomstig de verkiezingsbeloften...

CDH wordt nu "verschoven" ,niet naar de huidige "verkenningsronde"(tiens?),maar voor "tijdens de regeringsonderhandelingen" (aha).......Creatief....maar BHV staat dus nog steeds op de agenda.....(nee ik begrijp dit maneuver ook niet,maar kom...)

Bemerk ook de lieve woordjes van Marie Arena,voorzitster van de franse Gemeenschap,die haar toehoorders wees op de "solidariteit die Vlaanderen al zolang betoont"...wat snoezig...

(als dreigen en pluimen opzetten niet helpt,probeer het dan met flemen,ik weet het niet bij jullie maar een "Westvlaams boerke" als kelt kijkt daar dwars doorheen )
ik heb de wortel van de 'derde fase' onder Dehaene nog meegemaakt ... van dien boer geen eieren meer !!!
als t zover is, valt de regering, de Walen hebben hun toegevingen binnen, en de Vlamingen lammeren en blijven op hun honger.
Anna List is offline  
Oud 28 september 2007, 01:46   #62
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Halt, de koning is moe! Men gaat vlug, vlug een monsterboeleke van een regering ineen knutselen. Het moment van de waarheid voor NVA komt eraan. BHV wordt het breek- of maakpunt.
Ik vind, dat het de geschikte moment is voor de Koning om af te treden en zijn telg "IK WIL KONING WORDEN" naar voor te schuiven. Dit zou alles veel eenvoudiger maken. BOEM!
Garry is offline  
Oud 28 september 2007, 06:29   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik vind, dat het de geschikte moment is voor de Koning om af te treden en zijn telg "IK WIL KONING WORDEN" naar voor te schuiven. Dit zou alles veel eenvoudiger maken. BOEM!
Dat kan nu dus niet, wegens een hiaat in de grondwet.
Jantje is offline  
Oud 28 september 2007, 09:08   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met ander woorden; de omstandigeheden zijn ideaal om er defintief een eind aan te breien.
Oud 28 september 2007, 09:45   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Met ander woorden; de omstandigeheden zijn ideaal om er defintief een eind aan te breien.
Nee, want de koning kan enkel zijn troon afstaan als er een gevolmachtigde regering is, een andere regering mag die niet aannemen om daarna een andere koning te kronen.
Jantje is offline  
Oud 28 september 2007, 11:48   #66
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In de grondwet staat enkel dat de koning de enige is die een regering kan aanstellen en beëdigen en dat die regering door kamer en senaat aanvaard moet zijn.
En er staat enkel in dat een nieuwe koning enkel door een beëdigde gevolmachtigde regering kan worden aangesteld en beëdigd als deze door kamer en senaat is aanvaard en dit binnen de 10 dagen, na het wegvallen van de vorige koning, anders moet er een volksraadpleging gehouden worden.
En ook daar zit dus een groot probleem op het ogenblik, want enkel de koning of een gevolmachtigde regering kan een volksraadpleging uitschrijven.

Maar er zitten zo wel meer hiaten in de grondwet hoor.
Jantje bedankt, maar leg me eens uit wat die volksraadpleging concreet inhoud.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2007, 11:58   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Jantje bedankt, maar leg me eens uit wat die volksraadpleging concreet inhoud.
Volksraadpleging= aan verkiezingen of ander manieren om de bevolking haar mening te laten zeggen.
Jantje is offline  
Oud 28 september 2007, 14:34   #68
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

De splitsing van BHV is een logische stap, net als de uitbreiding van Brussel. Zelfs indien de rand overwegend Nederlandstalig zou zijn en het FDF niet zou bestaan, valt er veel te zeggen voor zo'n evolutie. Brussel is op termijn de belangrijkste troef van België. Het is in ieders voordeel om deze kaart voluit te trekken. Een onfhankelijk Vlaanderen zonder Brussel dreigt deze boot volledig te missen. Na een splitsing, onvermijdelijk met een verbinding tussen Brussel en Wallonië, zal een groot deel van de economische kern rond Zaventem zich verplaatsen naar het Zuiden. De luchthaven kan men inplanten in Chièvres, waardoor alle ongemakken i.v.m. de huidige ongunstige ligging meteen van de baan zijn. De cruciale HST verbindingen met Parijs en Londen, die de komende jaren nog aan belang zullen winnen, lopen trouwens ook in die richting. Het nieuwe België zal, veel meer dan nu, in dienst staan van het internationale belang van Brussel.
Superlux is offline  
Oud 28 september 2007, 17:33   #69
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
De splitsing van BHV is een logische stap, net als de uitbreiding van Brussel. Zelfs indien de rand overwegend Nederlandstalig zou zijn en het FDF niet zou bestaan, valt er veel te zeggen voor zo'n evolutie. Brussel is op termijn de belangrijkste troef van België. Het is in ieders voordeel om deze kaart voluit te trekken. Een onfhankelijk Vlaanderen zonder Brussel dreigt deze boot volledig te missen. Na een splitsing, onvermijdelijk met een verbinding tussen Brussel en Wallonië, zal een groot deel van de economische kern rond Zaventem zich verplaatsen naar het Zuiden. De luchthaven kan men inplanten in Chièvres, waardoor alle ongemakken i.v.m. de huidige ongunstige ligging meteen van de baan zijn. De cruciale HST verbindingen met Parijs en Londen, die de komende jaren nog aan belang zullen winnen, lopen trouwens ook in die richting. Het nieuwe België zal, veel meer dan nu, in dienst staan van het internationale belang van Brussel.

Toen men eind jaren 50 en gedurende de jaren 60 grote delen van Brussel "omlegde en moderniseerde" met brede verkeersaders en grote bureaublokken gebruikte men ook dergelijke argumenten over economie,en bovendien,vanuit een centralistische visie op urbanisatie,hoe deze stad "ten dienste" kon staan van de omgeving en de omgeving ten dienste van deze stad....

Brussel is ondertussen een rotte kern.REr zijn tegenwoordig gidsen nodig om nog de historische plekken aan te wijzen van deze stad die ooit op de wereldkaart stond.Mogelijk wordt het op den duur inderdaad een internationaal verbindingscentrum,een Washington DC van Europa.Maar Washington DC moet ook niet uitbreiden in ...euh...Pennsylvania of Maryland (ik zou het eens moeten opzoeken).En mag deze stad,waarvan een ganse generatie politici er werkelijk alles aan gedaan hebben om eerst de nederlandstalige,en,blijkt,ook de beter gestelde Franstalige inwoners weg te jagen,niet uitbreiden.Dan zou "de stadskanker" gewoon verder vreten.....

BHV wordt mogelijk niet gesplitst....gezien de recente,mislukte,herstart-besprekingen van de formatie is Belgie goed op weg te splitsen.....

De Franstaligen die in Vlaanderen wonen hebben geluk(op economisch vlak).....De "Brusseleirs" en de Walen al veel minder......eigen schuld

Laatst gewijzigd door kelt : 28 september 2007 om 17:34.
kelt is nu online  
Oud 28 september 2007, 17:56   #70
Superlux
Partijlid

Standaard

Het stedelijke gebied van Washington strekt zich uit over Virginia en Maryland. Daar is bij mijn weten geen uitbreiding aan de orde. Brussel zou ook zonder uitbreiding kunnen als Vlaanderen zich actief zou bezighouden met haar hoofdstad. Voor de meeste Vlaamse politici is Brussel inderdaad een rotte vlek. Het vraagt politieke moed om een coherent beleid uit te werken dat Brussel (met Franstaligen) en Vlaanderen vooruit helpt. De Brusselse politici treft effectief schuld. Rekening houdend met de budgettaire beperkingen ontbreekt het bij de meeste aan visie. Binnen Brussel moeten dringend bevoegdheden van het gemeentelijk niveau naar het gewest. De stammentwisten tussen PS en MR doen ook meer kwaad dan goed. De potentie van Brussel is enorm, helaas zijn er weinig beleidsmakers die dit beseffen. Een leefbaar Brussel zou meer rijke Franstaligen en Vlamingen uit de rand aantrekken en zo het sociale, econmische en culturele evenwicht tussen stad en omgeving herstellen.
Superlux is offline  
Oud 28 september 2007, 18:28   #71
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
......R doen ook meer kwaad dan goed. De potentie van Brussel is enorm, helaas zijn er weinig beleidsmakers die dit beseffen. Een leefbaar Brussel zou meer rijke Franstaligen en Vlamingen uit de rand aantrekken en zo het sociale, econmische en culturele evenwicht tussen stad en omgeving herstellen.
Ik weet niet of Brussel eigenlijk een vastbesloten politiek voert om inwoners uit de rand terug te halen (wel wetende dat een aanzienlijk deel van die families vermoedelijk amper een generatie geleden Brusselaars waren)....Ik moet het met U eens zijn dat dat de beste oplossing zou zijn...Het staat "Brussel" overigens geheel vrij dit te doen.Het is eens wat anders dan begerig te zitten loeren naar andermans grondgebied EN mensen ...

Vlaanderen MAG zich niet bezighouden met Brussel,behoudens die straat waar haar overheidsgebouwen staan..dat weet U best...

En eigenlijk zou het ook niet betamen ,we ZIJN een federale staat...

Laatst gewijzigd door kelt : 28 september 2007 om 18:31.
kelt is nu online  
Oud 28 september 2007, 19:57   #72
Superlux
Partijlid

Standaard

Ik ben er nog niet uit of het een oplossing zou zijn om van Brussel een autonome deelstaat (met eigen gemeenschapsbevoegdheden) te maken zonder inmenging van Vlaanderen en Wallonië. Het zou in elk geval de Brusselse identiteit versterken, waardoor haar politici zich mogelijk meer verantwoordelijk gaan voelen voor haar inwoners. Of dat Franstaligen uit de rand over de streep gaat trekken is een andere zaak. Ik heb wel de indruk dat de Franstaligen stilaan beseffen dat er nood is aan 'goed bestuur' in Brussel.
Superlux is offline  
Oud 28 september 2007, 23:31   #73
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het stedelijke gebied van Washington strekt zich uit over Virginia en Maryland. Daar is bij mijn weten geen uitbreiding aan de orde. Brussel zou ook zonder uitbreiding kunnen als Vlaanderen zich actief zou bezighouden met haar hoofdstad. Voor de meeste Vlaamse politici is Brussel inderdaad een rotte vlek. Het vraagt politieke moed om een coherent beleid uit te werken dat Brussel (met Franstaligen) en Vlaanderen vooruit helpt. De Brusselse politici treft effectief schuld. Rekening houdend met de budgettaire beperkingen ontbreekt het bij de meeste aan visie. Binnen Brussel moeten dringend bevoegdheden van het gemeentelijk niveau naar het gewest. De stammentwisten tussen PS en MR doen ook meer kwaad dan goed. De potentie van Brussel is enorm, helaas zijn er weinig beleidsmakers die dit beseffen. Een leefbaar Brussel zou meer rijke Franstaligen en Vlamingen uit de rand aantrekken en zo het sociale, econmische en culturele evenwicht tussen stad en omgeving herstellen.
Het probleem is dat de Franstalige politici Brussel beschouwen als een franstalige stad, niet als de stad die de hoofdstad is van het tweetalige België en niet als de stad die de hoofdstad is van het veeltalige Europa.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 29 september 2007, 06:47   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerste deel van uw eerste zin is inderdaad logisch: het ligt volledig in het verlengde van de huidige kieswetgeving alsook zal in overeenstemming zijn met de uitspraak van het hoogste juridisch college van België.

Tweede van uw eerste zin is daarentegen helemaal niet logisch: men breekt immers de taalgrens open en men gaat ervan uit dat mensen die zich als loyaal burger hadden moeten integreren nu beloond moeten worden voor hun deloyale houding.

Brussel, troef van België. Laat me niet lachen!!! Ik zie trouwens niet in waarom men zou uitwijken naar Chièvres. Is daar iets wat de troef kan zijn voor dat jonge Wallonië? Welk internationaal van Brussel? Waarom zou het hoofdkwartier van de Navo daar blijven? Er is heel weinig reden daartoe.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 september 2007, 06:48   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De potentie van Brussel is enorm, ...
Waaraan had u zo gedacht?
Oud 29 september 2007, 06:52   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het stedelijke gebied van Washington strekt zich uit over Virginia en Maryland. Daar is bij mijn weten geen uitbreiding aan de orde. Brussel zou ook zonder uitbreiding kunnen als Vlaanderen zich actief zou bezighouden met haar hoofdstad.
Waarom pleit u dan voor een uitbreiding?
Oud 29 september 2007, 07:18   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eerst en vooral, Zaventem heeft geen problemen, het zijn de omwonende en Brussel die de problemen hebben.

Ten tweede, Brussel moet helemaal iet uitgebreid worden, maar zelfs ingekropen.

Als derde, brussel is een dode stad aan het worden, dit juist door de onwil van de Franstalige Brussleaars en hun politici.

En ja, Brussel heeft idd nog steeds veel troeven, maar kan deze troeven niet uitspelen juist omdat de franstalig zich gedragen als tirannen en omdat ze politici hebben die enkel aan zichzelf denken en niet aan de bevolking.

Als men de Brusselse regering zou samenstellen uit verkozenen vanuit het hele land met een evenredigheidsbeginsle van evenveel stemmen voor elke zetel, dan zou Vlaanderen Brussel beter kunnen helpen en het zijn troeven kunnen laten uitspelen.

Dat Brussel een provinciestad uit congo of marrokko aan het worden is, is de schuld van de onbekwame franstalige politici.
Jantje is offline  
Oud 29 september 2007, 07:45   #78
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

België zal misschien eerder worden gesplitst dan Brussel-Halle-Vilvoorde, let op mijn woorden. Zelfs na een boedelscheiding zullen de Walen Brussel met een deel randgemeenten blijven opeisen. Wij of zij zouden de wapens hiervoor kunnen inzetten om te beslissen wie aan het langste eind trekt, maar of dit wenselijk is, is nog maar een andere vraag.

Zowieso is Brussel-Halle-Vilvoorde één van de grootste kernproblemen van de Belgische staat.

Hoe moeten de Vlamingen dit nu aanpakken, aangezien de Walen en een meerderheid van de Brusselaars (teveel vreemdelingen en Franstaligen) nooit akkoord zullen gaan met de splistsing.

Men gaat gewoon naar de commissie binnenlandse zaken en splits daar die kieskring 60% tegen 40%. De Walen die moeten dan maar voor hun eigen uitmaken of ze nog een federale regering wensen of ook België willen splitsen. In feite moeten de Vlamingen gewoon 5 minuten politieke moed hebben en het bal ligt dan in het kamp van de Walen, zo simpel is dat.

Zijn ze in hun gat gebeten, laten ze België vallen en willen ze vechten voor Brussel en de randgemeenten wel dan gaan we ervoor vechten. Dan zullen we meteen zien welk van de nieuwe landen er militair het sterkst staat.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 29 september 2007 om 07:46.
Max van Dietschland is offline  
Oud 29 september 2007, 08:50   #79
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Gisteren was het toch duidelijk. Hoe hard ze het proberen te negeren in het nieuws, BHV wordt niet gesplits. Nooit, en daar durf ik om te wedden.

Ze gaan met iets anders komen. 1 kieskring in Belgie, het hollands systeem, of weet ik veel wat. Maar splitsen gaan ze niet doen. Nooit.
De oplossing die eruit komt gaat de walen in staat blijven stellen om waals te kiezen in vlaanderen.

En wij gaan dat allemaal slikken. Wedden?
persoonlijk vrees ik dat je helemaal gelijk gaat hebben.

onze toekomst word hier verkloot omdat onze vlaamse politici geen ballen aan hun lijf hebben.

Een land blijven regeren op deze manier is economische zelfmoord, en dat is een feit.
slegie is offline  
Oud 29 september 2007, 11:50   #80
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het afschaffen van de de baronieen zou een weldaad zijn voor Brussel. Persoonlijk ben ik ook voor één bestuur waarin Vlamingen en Franstaligen vertegenwoordigd zijn in functie van hun respectievelijke kiezers. Raden, cocon en cocof kunnen dan worden afgeschaft. Spijtig misschien voor de Vlamingen die maar circa 15% meer vertegenwoordigen, maar het zou tenminste heel wat minder kosten dan nu.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be