![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Geef mij eens één goede reden waarom iets wat over Maingain wordt gezegd mij zou kwetsen. Ik probeer enkel aan te tonen dat het niet erg volwassen of constructief is om naast de naam van Olivier Maingain een foto van Adolf Hitler te plaatsen. Blijkbaar kan dat er bij jullie niet in. Tan pis.
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Vergelijkingen met Hitler zijn inderdaad smakeloos. Het is echter niet verbazingwekkend dat de uitspraken van Maingain kwaad bloed zet bij veel Vlamingen/Nederlandstalige Belgen. En ik neem aan dat hij zelf ook wel door heeft, dat die kwaad bloed zetten, maar dat hij het nodig vindt dit te zeggen voor zijn doeleinden. Dat recht heeft hij, maar dat mensen daarop emotioneel reageren lijkt me niet meer dan menselijk. Dan gaan er echter altijd wat mensen over de scheef; hoewel ook ik zijn standpunt archaisch en belachelijk vind, mag hij deze wel hebben....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die vergelijking moet je niet drie maal daags doen, maar een keertje kan helemaal geen kwaad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar Maingain is ook geen Belgicist, maar een radicale Franstalige. Immers met deze opmerking komt het ideaal* van het Belgicisme niet dichterbij; het tegenovergestelde wordt eerder bereikt (*=of je dat nu goed vind of niet).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het taalracisme van Maingain is een direct gevolg van het Belgicisme, evenals de imperialistische neigingen. Dat mag best wel eens aan de kaak worden gesteld. En hard ook. De man en zijn partij zijn wel heel extreem, toch worden ze niet achter een ''cordon'' geplaatst en zijn ze ''gewoon'' gespreks- en onderhandelingspartner. Eigenlijk is dit belachelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is volgens u dan wel het ideaal van het belgicisme? Trouwens, over welk belgicisme spreekt u dan? Er zijn immers verschillende tendenzen in het belgicisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens deze definitie (ik geef toe een van vele):"Het belgicisme wil het behoud van een eenheid tussen de Belgen, en het terugdraaien of afschaffen van de autonomie van de Vlaamse , Waalse en Duitstalige autonomie." (bron wiki
![]() Als je zijn uitspraken in dit licht plaatst, kan ik niet anders dan concluderen dat ze contraproductief zijn om het Belgicisme volgens die definitie te bevorderen. De kans is groter dat deze namelijk voor tweespalt zorgt en om roep voor versterking van de eigen autonomie. Laatst gewijzigd door Adam Smith : 3 oktober 2007 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() La Belgique sera latine ou ne sera pas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat zal allemaal wel, maar dat is zo irreeel als de pest. Wil je eenheid dan moet je iets vinden wat allen bindt en spijtig voor de Francofielen is Frans dat door haar unieke Belgische geschiedenis niet. Ofwel het Belgicisme (mocht je ervoor zijn) zal zich moeten vernieuwen en verbreden (is mijn bescheiden advies), mocht het de trend willen breken.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 3 oktober 2007 om 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() Brussel kan gerust uitbreiden : fusioneren met de andere 18 brusselse randgemeenten. Dat er rondom die agglomeratie nog andere gemeenten bestaan die ook sterk verstedelijken - dat is zeker een feit en geen macht in de wereld die dat kan tegenhouden. Maar dat zijn nu eenmaal gemeenten die in het "Vlaamse gewest" liggen. Voorbeelden van elders ? New York, de agglomeratie strekt zich ook uit in het grondgebied van New jersey
(of is het Rode Island ? ) De stadstaten Bremen en Hamburg bevatten agglomeraties waarvan het grondgebied doorloopt tot in Nedersaksen en Schleswig Holstein. Dichter bij huis : de antwerpse haven bevindt zich nu reeds voor een aanzienlijk gedeelte op het grondgebied van de prvincie Oost-Vlaanderen.. Dantzig was een onafhankelijke stadstaat met een Poolse minderheid, het idee van Adolf's Anschluss vergelijken met de opvatting dat elke gemeente met een franstalige aanwezigheid "bij Bruxelles hoort" is wel degelijk ongehoord. Het fundament van de EU integratie is de onaantastbaarheid van de deelstaatgrenzen en zo hoort het ook ! De belgische surrealistische vergissing is dat we beweegelijke deelstaatgrenzen zouden moeten hebben omdat de begrenzingen van de deelstaten afhankelijk zijn van het verloop van de taalgrens - dat is flauwe kul : de Oostkantons horen ook bij Wallonië, ofschoon er duits gesproken wordt. In de provincie Luxemburg woont er ook een Letzemburgisch sprekende minderheid idem dito voor talrijke "taalgrensgemeenten" aan beide zijden van de taalgrens N.B. Dat wij in de diverse belgische deelstaten, zoals elders in Europa op een "fatsoenlijke wijze" met taal of andee etnische minderheden moeten omgaan (ik had het nog niet over de belgische Roma-Zigeuners) is een feit, ook andere EU landen (met name Frankrijk "a usual suspect"), lappen hier de normale behandeling van nationale minderheden al el eens aan hun laars. Historisch is het een diep gewortelde gewoonte om te streven naar één taal - één volk. Hierbij werdt steevast de intelligentia van een nieuw verworven gebied weggepest, het onderwijs in de taal van de nieuwste overheersers ingevoerd enz.. (Volvodina, Elzas Lotheringen enz.; ad nausaeum).. Het zou ons kleine landje alleszins sieren indien we een zeer duurzame oplossing voor dit toch wel heikele probleem konden vinden & we zijn zeker niet alleen : vele steden in de wereld worstel met multiculturalisme.. met zowel fraaie resultaten als spijtige mislukkingen zelfs binnen hetzelfde tijdperk, binnen dezelfde stad. Men kan zoveel vertellen que Bruxelles est quand-même une ville francophone.. de Nederlandstalige Brabantse roots kan men nooit ontkennen evenals het feit dat Bruxxeles pendant la journée se transforme en une cité absolument billingue et que Bruxelles devient alors Brussel/Bruxelles.. De volkomen franstaligheid verschijnt er slechts 's nachts als de vlamingen naar huis zijn in hun "slaaprandgemeenten". Als het Brusselse gewest wil uitbreiden met gemeenten die nu bij het Vlaamse Gewest horen kan dit uiteraard.. voor een prijs (Hamburg stond destijds Cuxhafen af aan Pruisen mits annexatie van Altona), maar dit heeft niets te maken met het feit dat Halle Vilvoorde tot de provincie Vlaams-Brabant behoort en dus in het gewest Vlaanderen ligt. Men zou totaal hiervan onafhankelijk kunnen argumenteren dat voor Federale verkiezingen in België er federale lijsten zouden ingedient wordenen België dus gewoon één kieskring vormt of een "duits systeem" invoeren van 2 stemmen : 1 stem om een lokale kandidaat aan te wijzen en een tweede stem om op een nationale lijst te vergeven. Op te merken valt dat op een kieslijst staan geen taalexamen verlangt - iemand die uitsluitend lingala spreekt kan probleemloos opkomen bij federale verkiezingen voor eender welke politieke partij !
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is de wieg waarin België geboren is, daar valt weinig aan te veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer Brussel bij Wallonie gaat OF cavalier seul wil spelen, géén uitbreiding! Wanneer Brussel bij Vlaanderen komt : géén uitbreiding. Brussel zal gewoon een stad zijn in Vlaanderen en heeft dan géén grenzen dan zijn gemeentegrenzen. Géén apart statuut of district of gewest. De Antwerpse haven is groter dan het grondgebied van Antwerpen, en zelfs de stad sint Niklaas profiteert mee van de inkomsten. Moeten wij Antwerpen uitbreiden tot De grote omgeving van de haven?
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doet iemand die Vlaanderen verkwanselt als de normaalste zaak van de wereld in de Baarle werkgroep?
![]() |
![]() |
#75 |
Minister
|
![]() Een andere visie/opinie maakt het meestal mogelijk om tot goede conclusies te komen. Als er enkel mensen met gelijkaardige ideeën welkom zijn dan vraag ik me af waarom ze mij gevraagd hebben.
|
![]() |
![]() |